جستجو
پنج شنبه - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۲ حزب تمدن > اخبار حزب > رمضان، سفره‌اي به وسعت جهان
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
اخبار حزب > رمضان، سفره‌اي به وسعت جهان

مسلمانان اروپايي همانند ديگر كشورهاي اسلامي تلاش مي‌كنند آداب و اعمال اين ماه را به دور از همه مشكلات و سختي‌ها بسيار خوب برگزار كنند. مسلمان‌هايي كه در كشورهاي اروپايي زندگي مي‌كنند بي‌تاثير از فرهنگ مسيحيان نيستند و براي افطار و سحر، بر سر يك ميز جمع مي‌شوند و ابتدا دعا مي‌خوانند، سپس شروع به خوردن غذا مي‌كنند. البته اين كار، يك فرهنگ اسلامي است كه امروزه به عنوان رسم و رسوم مسيحيان مي‌شناسيم. در اين سفر به كشورهاي اروپايي سري مي‌زنيم و با فرهنگ رمضان در آنها آشنا مي‌شويم.
رمضان يك ميليون مسلمان در هلند
هلند يك كشور مناسب براي مسلمانان است چراكه با داشتن يك ميليون مسلمان و برخورداري از سازمان‌ها، مراكز و دانشگاه‌هاي اسلامي، مسلمانان مي‌توانند انجام تعاليم ديني و اعمال عبادي را به‌راحتي و آزادانه انجام دهند. انجام اعمال عبادي و آداب و رسوم مسلمانان در ماه مبارك رمضان به صورت رسمي در هلند شناخته شده است و مسلمانان در هلند از تفاهم بسياري برخوردار هستند و در شهرهاي مسلمان‌نشين صداي اذان از بلندگوهاي مساجد به راحتي شنيده مي‌شود. مسلمانان اين كشور در اين ماه براي نماز جماعت به مساجد رفته و ماه رمضان را روزه مي‌گيرند.
رمضان گرم در نروژ سرد
مسلمانان نروژ در ماه مبارك رمضان به دليل سردي آب و هوا و هواي مه‌آلود و برفي، با سختي‌هاي بسياري مواجه هستند، ولي با اين وجود، مسلمانان ماه مبارك رمضان را جشن مي‌گيرند و به اعمال عبادي خود مي‌پردازند. مسلمانان همچنين از غذاها و نوشيدني‌هاي ويژه اين ماه استفاده مي‌كنند و براي موعظه و نشر مطالب اسلامي، امامان جماعت از كشورهاي اسلامي از جمله مصر در ماه مبارك رمضان به نروژ مي‌آيند و به ايراد سخنراني مي‌پردازند. مسلمانان در ايام ماه مبارك رمضان نمازهاي خود را به جماعت در مساجد اقامه مي‌كنند و دعا و قرآن مي‌خوانند.
رمضان پرشور در سوئد
همانند هلند، در سوئد نيز شرايط مسلمانان بهتر از جاهاي ديگر اروپا است چراكه با مهاجرت مسلمانان و عرب‌ها از يكصد سال پيش به سوئد، اسلام دومين دين بعد از مسيحيت در سوئد شناخته مي‌شود و مسلمانان بر همين اساس مي‌توانند مناسك ديني خود را پرشور و آزادانه انجام دهند. سنت افطاري دادن در مراكز اسلامي در سوئد نيز ديده مي‌شود و اين مراكز در زمان افطار و سحر در ميان مسلمانان غذا توزيع مي‌كنند و زمان انجام نماز درهاي مساجد روي نمازگزاران گشوده مي‌شود و دعا و ذكر به صورت دسته‌جمعي خوانده مي‌شود.
در پايان ماه مبارك رمضان نيز نماز عيد فطر در مساجد با حضور مسلمانان برگزار مي‌شود. در رستوران‌هاي عربي، فارسي و تركي زمان افطار و سحر غذا و افطاري داده مي‌شود و مسلمانان در ماه مبارك رمضان براي خوردن افطاري به رستوران‌هاي عربي، فارسي و تركي مي‌روند. مسلمانان براي اقامه نماز به مسجد استكهلم، اوبسالا، مالمو و گوتنبرگ مي‌روند و به سخنراني خطيبان مساجد و موعظه‌هاي آنان گوش فرا مي‌دهند. در اين ماه در مساجد سوئد، قرائت قرآن دسته‌جمعي و تلاوت ادعيه و دعاها انجام مي‌شود.
حضور سياستمداران در رمضان اتريش
در طول دهه اخير در اتريش سياستمداران و احزاب مختلف به مناسبت‌هاي ديني مسلمانان مانند افطاري‌هاي روزه ماه رمضان و اعياد اسلامي همچون عيد فطر و عيد قربان اهميت داده و در آنها شركت مي‌كنند. اسلام در كشور اتريش جايگاه ويژه‌اي دارد و برخلاف ساير كشورهاي اروپايي، يك دين رسمي در اين كشور است، مي‌توان صداي اذان مغرب را در قصر تاريخي شهر شنيد و نماز مغرب را در ساختمان شهرداري وين، مقر احزاب سياسي همچون حزب اشتراكي و حزب ملي محافظه‌كار اقامه كرد. مسلمانان در اتريش به عنوان نماينده پارلمان و شوراي شهر انتخاب مي‌شوند؛ دليل چنين پيشرفت‌هايي اين است كه اسلام دومين دين رسمي در اين كشور است و مسلمانان 15 درصد جمعيت را به خود اختصاص داده‌اند.
مسلمانان اتريش، مانند ديگر مسلمانان حجاب خود را حفظ كرده و سعي مي‌كنند در انجام اعمال عبادي كوشا باشند. در اتريش كشوري كه بيش از 50 مسجد دارد شب‌هاي ماه مبارك رمضان در مساجد برنامه‌هاي ديني مختلف با حضور مبلغان از ساير كشورهاي اسلامي براي مسلمانان اجرا مي‌شود. از مهم‌ترين مراكزي كه در اتريش و در ماه رمضان به مسلمانان خدمات ارائه مي‌دهند مراكز اسلامي اتريش، مركز اسلامي وين و اتحاديه دانشجويان مسلمان است.
رمضان شيرين در ايتاليا
با آمدن ماه رمضان در ايتاليا مسلمانان توجه بيشتري به اعمال عبادي خود پيدا مي‌كنند و همان غذاهايي را كه در كشورهاي عربي و اسلامي مي‌پزند، براي افطار و سحرخود تهيه و انواع شيريني‌هاي شرقي را درست مي‌كنند.
به بركت افطارهاي دسته‌جمعي كه مسلمانان مقيم ايتاليا به يكديگر مي‌دهند مسلمانان با يكديگر در اين كشور نزديك‌تر مي‌شوند. اقليت‌هاي مسلمان در مسجد جامع رم در ايام ماه مبارك رمضان جمع شده و زنان طبق‌هاي رمضاني و شيريني‌هاي ويژه رمضان را تهيه كرده و ميان روزه‌داران توزيع مي‌كنند.
بازارهاي نزديك به مساجد در اين ايام، خرما و شيريني‌هاي رمضان را مي‌فروشند و غذاهاي سنتي عربي و نان عربي نيز به فروش مي‌رسد. اسلام دين وحدت و مودت است و مسلمانان صرفنظر از جنس و هويت با ديدن يكديگر در زمان افطار و سحر احساس سرور و شادي مي‌كنند و براي اقامه نماز، تلاوت قرآن كريم و گوش دادن به سخنراني خطيبان به مساجد مي‌روند.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON