جستجو
پنج شنبه - ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۷ حزب تمدن > اخبار حزب > مقاله دكتر ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي بمناسبت هفته دولت
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
اخبار حزب > مقاله دكتر ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي بمناسبت هفته دولت

بسمه تعالي

 

دكتر سيد محمد ميرمحمدي

استاد دانشگاه علامه طباطبايي


در آستانه سالگرد شهادت و پرواز ملكوتي شهيدان رجائي و باهنر و به مناسبت هفته دولت، دولت ها همه ساله عملكرد خود را به معرض مي گذارند و صاحب نظران به ارزيابي آن مي پردازند اين روزها از توفيقات دولت يازدهم در رابطه با كنترل نقدينگي، مهار تورم، انضباط پولي و ساماندهي بودجه كشور، تحول در حوزه سلامت و پيشرفت هاي علمي و دفاعي و هسته اي مطالب زيادي گفته مي شود و طرح ها و پروژه هائي نيز افتتاح مي گردد. همچنين نكات مثبت و منفي عملكردي نيز در گفتار و اظهارات و نوشته هاي منتقدان به چشم مي خورد. پس از توفيقات اخير در صحنه سياست خارجي و مذاكرات هسته اي، برخلاف برخي نظرات فعالان سياسي، حزبي و اجرائي كشور كه معتقدند دولت بايد حال به سياست داخلي بپردازد و حتي برخي از مدعيان طرفدار دولت به عملكرد دولت يازدهم در حوزه داخلي نمره منفي مي دهند و به هواداران خود توصيه مي كنند كه رفتاري تاكتيكي داشته و طوري وانمود كنند كه دولت يازدهم دولت آنها نيست.

اينجانب عليرغم برخي نارسائي ها و ضعف هاي مشاهده شده، توفيقات دولت در حوزه داخلي را در اين مدت مثبت ارزيابي مي كنم. آرامش، امنيت، جلب اعتماد و افزايش سرمايه و مشاركت اجتماعي و سياسي، قانونمندي و ولايتمداري و تلاش در جهت همگرائي و تعامل هدفمند با نخبگان و حوزه هاي علميه، احزاب، تشكل ها و اقشار مختلف و تكريم و حمايت غير ابزاري از ايثارگران و تا حد بالائي هماهنگي قوا از نكات مثبت عملكردي دولت در حوزه داخلي است و بالاتر از همه كنترل و مديريت برخي جريانات افراطي كه چالش هائي را در حوزه حاكميت و رابطه مردم و دولت بويژه گستره ولايت فقيه و رهبري در سال همدلي و همزباني دولت و ملت ايجاد كرده و يا قصد ايجاد آنرا داشتند و گروهي روياي حاكميت دوگانه را در سر پرورانده و گروهي ديگر نيز با انتقاد تخريبي و تضعيف دولت يازدهم قصد پوشاندن ناهنجاري ها و ضعف هاي دولت متبوع قبلي را داشتند و برخي نيز با ناديده گرفتن خدمات دولت هاي پيشين به نا اميدي مردم بويژه جوانان دامن زدند. وجود فضاي آرامش و ثبات و همدلي در چنين شرايطي، تحت هدايت مقام معظم رهبري، هنر دولت فعلي است براي توفيقات دولت و نظام در سال هاي آينده پيشنهاداتي به شرح زير را تقديم مي دارم:

1- در رابطه با تحقق سياستهاي كلي نظام به ويژه اقتصاد مقاومتي، نظام اداري و برنامه ششم بايد برخوردي فعال و نه انفعالي داشت.

2- از فرصت پيش آمده و شرايط پسا تحريم به تقويت بنيه اقتصادي و بنيان هاي علمي، فن آوري و خودكفايي در حوزه هاي استراتژيك پرداخت.

3- ضمن پرهيز از بالابردن انتظارات از فرصت پيش آمده و شرايط پسا تحريم از واردات بي رويه جلوگيري و به توسعه صادرات غيرنفتي و زمينه سازي اقتصاد بدون نفت پرداخت و عشق به مصرف را به غرور توليد مبدل ساخت.

4- پس از تحكيم و ساماندهي سالهاي اوليه فعاليت دولت بايد به نظام صحيح انتصابات با توجه به تعهد، شايستگي و حرفه اي گرايي توجه كافي صورت گيرد.

5- با توجه به اينكه رشد، موتور محرك اقتصاد و لازمه رقابت در شرايط بين المللي و منطقه و تحقق چشم انداز است بايد برنامه جدي و مراقبت مداومي براي رصد هدفهاي اعلام شده صورت پذيرد.

6- شايسته است حوزه ارتباطي به ويژه با مردم، سامان جدي يافته و به مردم به چشم شهروند مسئول و ولي نعمت نگريسته و به پاسخگويي در همه سطوح، بهاي لازم داده شود.

7- در آستانه هفته دولت و روز كارمند، فضاي تجليل و تكريم خادمين شاغل و بازنشستگان فراهم شده و با آنان به صورت بدنه اصلي و عائله دولت و كانون خدمتگزاري رفتار كرد و از اظهارات سرد كننده و تهديد كننده ثبات شغلي آنها پرهيز و قوانين و مقررات را در راستاي سياست هاي كلي نظام اداري اصلاح و در ساختار تشكيلات كلان اجرايي كشور بازنگري گردد.

8- لازم است دولت، سامان و سامانه اي را براي ابراز وجود و حمايت درست حاميان واقعي دولت و نظام فراهم آورد و به خواسته هاي آنان در حوزه هاي مختلف به ويژه تأمين معيشت مردم و مردمي كردن اقتصاد توجه كافي مبذول دارد.

9- بايد منشور همدلي و همزباني دولت و مردم تدوين و اين منشور، سال ها چراغ راه باشد و در شرايط كنوني نيز فضاي مناسب شأن مشاركت حداكثري مردم فراهم شود.

1394/6/3

 
Copyright © 2013 - TAMADDON