جستجو
جمعه - ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۷ حزب تمدن > اخبار > رئيسي در مجمع عمومي سازمان ملل: به وعده هاي دولت آمريكا اطمينان نداريم
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
رئيسي در مجمع عمومي سازمان ملل: به وعده هاي دولت آمريكا اطمينان نداريم


به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، سيد ابراهيم رئيسي روز سه شنبه به وقت محلي در سخناني كه به صورت ويدئو كنفرانس در هفتاد و ششمين نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد پخش شد، تاكيد كرد: پخش تصاوير تاريخ ساز هجوم مردم آمريكا به ساختمان كنگره و به پايين پرتاب شدن مردم افغان از هواپيماي آمريكايي، از كپيتال­ تا كابل يك پيام را به جهان مخابره كرد و آن اينكه، نظام سلطه آمريكا چه در داخل و چه در خارج بي اعتبار است.

رئيس جمهور با بيان اينكه استقامت ملت ها قوي‌تر از قدرت ابرقدرت‌هاست و امروز پروژه تحميل هويت غربي شكست خورده است،گفت: اشتباه آمريكا در چند دهه گذشته اين بوده كه به جاي تغيير «روش زندگي» خود با جهان «روش جنگ» خود با جهان را تغيير مي‌دهد.

متن كامل سخنان آيت‌الله رئيسي به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمين وصلي الله علي محمد و اله الطاهرين و صحبه المنتجبين

آقاي رئيس

انتخاب جنابعالي را به رياست هفتاد و ششمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد تبريك مي‌گويم.

خانم‌ها و آقايان

ايران سرزمين فرهنگ و تمدن است؛ سرزمين دانش و معنويت؛ سرزمين استقامت و استقلال. ملت ايران، ملتي است خداپرست و ميهن دوست؛ هويت‌گرا و جهان‌نگر.

ملت ما صدها سال برابر سلطه‌طلبان از حق خود براي تعيين سرنوشت و آزادي، محافظت كرده و پيشروترين كشور در نظام سياسي انتخابي در غرب آسيا بوده است. انقلاب اسلامي جهشي بزرگ براي تحقق آرمان‌هاي ملي و اسلامي ملت ايران از جمله آزادي،‌ استقلال و مردم­سالاري ديني بود.

من به عنوان منتخب ملت بزرگ ايران مفتخرم كه به نمايندگي از آنها، پيام عقلانيت، عدالت و آزادي را كه سه اصل اساسي براي حيات انسان معاصرند، به جهان برسانم. اين سه اصل، كه وجه مشترك تمام اديان ابراهيمي است، بدون معنويت به سرمنزل مقصود نخواهد رسيد.

آزادي و عدالت، اين واژه­گان مقدس و مظلوم، ‌در مقام توصيف بسيار گسترده و فراخ؛ و در مقام عمل، بسيار سخت و با ظرافت است. آزادي به معني حق انديشيدن، تصميم‌گيري و عمل­كردن براي همه انسان‌ها است. صلح و امنيت پايدار در گرو اجراي عدالت است و اساساً هدف از رسالت انبياي الهي اين بوده كه انسان‌ها به مطالبه حق و عدالت برخيزند. دستيابي به عدالت و آزادي صرفاً از مسير تأمين حقوق همه ملت‌ها محقق مي‌شود و هرگونه نقض حقوق ملت‌ها، بيش از همه چيز صلح و امنيت جهاني را به مخاطره مي‌افكند.

خانم‌ها و آقايان

در سال گذشته، دو تصوير تاريخ‌ساز شد: ۶ ژانويه كه كنگره آمريكا مورد هجوم مردم آمريكا قرار گرفت، و در اگوست كه مردم افغان از هواپيماي آمريكايي به پايين پرتاب شدند. از كپيتال­ تا كابل يك پيام به جهان مخابره مي‌شود و آن: نظام سلطه آمريكا بي اعتبار است؛ چه در داخل چه در خارج.

آنچه امروز در منطقه ديده مي‌شود بيانگر آن است كه نه تنها سلطه‌گر و تفكر سلطه‌گري بلكه پروژه تحميل هويت غربي شكست خورده است. نتيجه هژموني‌طلبي، خونريزي و بي‌ثباتي و نهايتاً شكست و فرار است. امروز آمريكا از عراق و افغانستان خارج نمي‌شود بلكه اخراج مي‌شود. با اين حال، هزينه اين عدم بهره‌مندي از عقلانيت را ملت‌هاي مظلوم از فلسطين و سوريه تا يمن و افغانستان، و از سوي ديگر ماليات‌دهندگان آمريكايي مي‌پردازند.

امروز براي جهان مهم نيست كه آيا "آمريكا اول" است يا اينكه "آمريكا برگشته است". اگر عقلانيت در دستوركار تصميم‌گيران باشد بايد بفهمند كه استقامت ملت‌ها قوي‌تر از قدرت ابرقدرت‌هاست. اشتباه آمريكا در چند دهه گذشته اين بوده بجاي تغيير "روش زندگي" خود با جهان، "روش جنگ" خود با جهان را تغيير مي‌دهد. راه غلط را نمي‌توان با روش متفاوت به نتيجه رساند.

تحريم روش جديد جنگ آمريكا با ملت‌هاست. تحريم عليه ملت ايران نه از زمان برنامه هسته‌اي و نه حتي انقلاب اسلامي شروع شد بلكه از سال ۱۹۵۱ يعني زمان ملي شدن صنعت نفت آغاز گرديد و منجر به كودتاي نظامي عليه دولت منتخب ملت ايران شد توسط آمريكايي‌ها و انگليسي‌ها. تحريم، بخصوص تحريم دارو، در دوران كرونا، جنايت عليه بشريت است.

در قرآن كريم يكي از ويژگي­هاي ظالمان نابودي طبيعت و نسل بشر معرفي مي‌شود. جمهوري اسلامي پيشنهاد مي‌كند كه با معرفي دو مقوله سلامت و محيط زيست به عنوان مسائل انساني، هرگونه تحريم يا اختلال در زنجيره تأمين آن ممنوع اعلام گردد. همچنين من به نيابت از ملت ايران و ميليون‌ها پناهنده‌اي كه ميهمان كشورم هستند ضمن محكوم كردن تداوم تحريم‌هاي غيرقانوني آمريكا بخصوص در اقلام بشر‌دوستانه، خواستار ثبت اين جنايت سازمان‌يافته عليه بشريت، به عنوان نماد و واقعيت حقوق بشر آمريكايي هستم.

جمهوري اسلامي ايران در عين اينكه از ابتدا اهتمام به خريد و واردات واكسن از طرف‌هاي معتبر بين‌المللي داشت، اما تحريم‌هاي دارويي مقابل ملت ايران قرار گرفت و لذا از همان ابتدا به فكر تأمين پايدار واكسن از طريق توليد داخلي قرار گرفتيم.

ايران در كنار دانش صلح‌آميز هسته‌اي و ماهواره، قطب پزشكي آسياست و پزشكان و دانشمندان ايراني مثل ابوعلي سينا در تاريخ بشريت مي‌درخشند. دانش مفيد براي بشريت تحريم‌پذير نيست؛ ما سوخت رآكتور تحقيقاتي تهران را كه راديودارو براي بيش از يك ميليون بيمار سرطاني در كشور مي‌سازد توليد كرديم؛ در زيست‌فناوري و سلول­هاي بنيادين، عليرغم تحريم، پيشرفت‌هاي خيره­كننده داشته‌ايم. امروز ما هم عليرغم تحريم‌هاي ضد حقوق بشري به يكي از توليدكنندگان واكسن كرونا تبديل شده‌ايم.

همكاري كشورها درحوزه سلامت بخصوص واكسن، كمك به روح همكاري و سياست الهي- انساني در روابط بين الملل است. كرونا بانگ بيدارباشي براي كل جهان است كه امنيت تك تك انسان‌ها به هم وابسته است. بحران‌هاي جامعه بشري از جمله خشونت، فقر، بيكاري و فساد اخلاقي و اقتصادي، فروپاشي نظام خانواده، جنگ‌هاي منطقه‌اي، تروريسم سازمان‌يافته و بحران‌هاي زيست‌محيطي همگي ناشي از بي‌توجهي به اصول عقلانيت، عدالت و آزادي است.

خانم‌ها و آقايان

انديشه راهبردي جمهوري اسلامي ايران ريشه در مكتب امام خميني(ره) بنيانگذار انقلاب اسلامي و مفهوم اسلام ناب دارد؛ اسلام عقلانيت، اسلام تدبر و تفكر، اسلام نابي كه ثمره آن مقاومت همسو با منافع ملي كشورهاست. سخن گفتن از حقوق ملت‌ها بدون سخن گفتن از تكليف دولت‌ها،‌ حقوق انسانها را برآورده نمي‌كند. استقلال يك ملت، آزادي آن ملت‌ است. انقلاب اسلامي حامي اين آزادي و مانع افراطي­گرايي است؛ و اين ماهيت قدرت جمهوري اسلامي ايران است كه به نفع همه مردم است.

انقلاب اسلامي ايران الهام‌بخش است؛ و قدرت برآمده از آن نيز، امنيت‌ساز است. الگوي امنيت‌سازي جمهوري اسلامي ايران مبتني بر شكل­دهي به مكانيسم‌هاي درون منطقه‌اي با محوريت ديپلماسي، و بدون مداخله خارجي بوده است.

سياست ما حفظ ثبات و تماميت ارضي همه كشورهاي منطقه است. اگر قدرت و نقش ايران در كنار دولت و ملت‌هاي سوريه و عراق نبود و اگر مجاهدت شهيد ابومهدي المهندس و سپهبد شهيد آقاي حاج قاسم سليماني نبود، امروز داعش همسايه مديترانه‌اي اروپا بود. البته، داعش آخرين موج از افراط‌گرايي نخواهد بود.

تلاش جديد براي بلوك‌بندي‌هاي جنگ سردي يا منزوي كردن كشورهاي مستقل كمكي به امنيت انسان‌ها نمي‌كند. رفتار گزينشي راه‌حل معضل تروريسم نيست.‌ تروريسم ريشه در بحران‌هاي مختلف از جمله بحران هويتي و اقتصادي دارد: تهي بودن زندگي مدرن از معنا و معنويت و همچنين گسترش فقر و تبعيض و ظلم، تروريست پرورند؛ رشد فزاينده تروريسم بومي در غرب، شاهدي بر اين واقعيت تلخ است. تلخ‌تر از آن، استفاده از تروريسم به عنوان ابزار سياست خارجي است. با استانداردهاي دوگانه نمي‌توان با تروريسم مقابله كرد؛ يك جا تروريسم را ساخت، مثل ساختن داعش، و جاي ديگري با آن مبارزه كرد.

راه حل درگيري‌ها و نزاع‌ها در منطقه ما، بعد از توجه به خداوند متعال، فقط يك چيز است:‌ حاكم نمودن اراده ملتها بر سرنوشت خويش از طريق مراجعه به آراء‌ عمومي آنها. اما تحقق اين مهم دو مقدمه اساسي دارد:‌ قطع تجاوزگري بيگانگان و توقف اشغال و همكاري صادقانه دولت‌ها براي مقابله با تروريسم.

حضور نظامي آمريكا در سوريه و عراق مهمترين مانع براي تحقق دموكراسي و اراده مردم است. آزادي در كوله‌پشتي‌هاي سربازان بيگانه جاي نمي‌گيرد.

اگر در افغانستان، ‌حكومتي فراگير با مشاركت موثر تمام اقوام اداره كشور را در دست نگيرد امنيت به افغانستان باز نخواهد گشت. قيم‌مآبي نيز همانند اشغالگري محكوم به شكست است.

بحران انساني يمن بسيار نگران‌كننده است و جهان بايد سكوت خود را در قبال جنايت عليه بشريت بشكند. راه‌حل؛ توقف سريع و بدون قيد و شرط تجاوز، باز شدن مسير كمك‌هاي انسان‌دوستانه و تسهيل گفتگوهاي سازنده بين يمني‌هاست.

رژيم اشغالگر قدس، سازمان‌دهنده بزرگترين تشكيلات تروريسم دولتي است كه دستوركار آن، كشتار زنان و كودكان در غزه و كرانه باختري است. امروز محاصره همه‌جانبه، غزه را به بزرگترين زندان جهان تبديل نموده است. طرح معامله قرن نيز مانند ساير طرح‌هاي تحميلي قبلي شكست خورد. راه حل يك چيز است: مراجعه به آراء همه فلسطيني‌ها اعم از مسلمان و مسيحي و يهودي در قالب برگزاري يك همه‌پرسي فراگير. اين طرح را رهبر معظم انقلاب اسلامي، سال‌ها قبل اعلام كردند و امروز طرح جمهوري اسلامي به عنوان يكي از اسناد رسمي سازمان ملل ثبت شده است.

آقاي رئيس

امروز همه جهان از جمله خود آمريكايي‌ها اذعان دارند كه پروژه مقابله با ملت ايران كه در دوره اخير در نقض شكل و محتواي برجام جلوه‌گر شد و با سياست فشار حداكثري و خروج خودسرانه از توافق بين‌المللي برجام دنبال شد، بطور كامل شكست خورده است. با اين حال،‌ سياست ظلم حداكثري هنوز رها نشده است. ما چيزي بيش از حق خود نمي‌خواهيم. ما خواستار اجراي حقوق بين‌الملل هستيم. همه طرف‌ها بايد به توافق هسته‌اي و قطعنامه سازمان ملل متحد در عمل پايبند بمانند. پانزده گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، پايبندي ايران به تعهدات خود را تاييد كرده است. اما آمريكا به تعهد خود كه لغو تحريم‌هاست عمل نكرده است، نقض عهد كرده است، از برجام خارج شده است، تحريم‌هاي بسيار بيشتري را بر ملت من تحميل كرده است.

آمريكا به اشتباه فكر مي‌كرد ما مستأصل مي‌شويم اما ايستادگي ما جواب داده و همواره جواب خواهد داد. مقاومت هوشمند و پوياي جمهوري اسلامي، برآمده از عقلانيت راهبردي است. ما به وعده‌هاي دولت آمريكا اطمينان نداريم.

سياست راهبردي جمهوري اسلامي ايران طبق فتواي رهبر عظيم‌الشأن انقلاب اسلامي، حرمت توليد، ‌ساخت و انباشت سلاح اتمي است و سلاح اتمي هيچ جايگاهي در دكترين دفاعي و بازدارندگي جمهوري اسلامي ايران ندارد. جمهوري اسلامي ايران گفتگويي را مفيد مي‌داند كه نتيجه آن لغو تحريم‌هاي ظالمانه باشد.

جمهوري اسلامي ايران در عين دفاع قاطع از تمامي حقوق و منافع ملت ايران،‌ به دنبال همكاري و همگرايي گسترده اقتصادي و سياسي با جهان است. من به دنبال تعامل موثر با همه كشورهاي جهان بخصوص كشورهاي همسايه هستم و دست آنها را به گرمي مي‌فشارم.

دوران جديدي آغاز شده است.

جمهوري اسلامي ايران آماده است كه براي ايجاد جهاني بهتر نقش‌آفريني كند؛ جهاني مملو از عقلانيت، عدالت، آزادي، اخلاق و معنويت.

از توجه همگان صميمانه سپاسگزارم.

والسلام عليكم و رحمه الله

 
Copyright © 2013 - TAMADDON