جستجو
چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۷ حزب تمدن > اخبار > رهبر انقلاب:حركت انقلابي يعني حركت خردمندانه/حرف و عمل دولت يكي باشد
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
رهبر انقلاب:حركت انقلابي يعني حركت خردمندانه/حرف و عمل دولت يكي باشد


به گزارش ايرنا از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت‌ آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (شنبه) در ديدار رئيس‌جمهور و اعضاي دولت جديد، با تأكيد بر لزوم استفاده كامل دولت از هر ساعت فرصت گذران خدمت به مردم، تمركز دولت بر بازسازي «انقلابي، عقلاني و خردمندانه» در همه عرصه‌هاي مديريتي كشور را ضروري خواندند و با اشاره به اولويت مسائل اقتصادي، نكات و توصيه‌هاي مهمي را درباره «مردمي بودن»، «عدالت‌ورزي»، «فسادستيزي»، «احياي اميد و اعتماد مردم» و «انسجام و اقتدار و اشراف دولت» بيان كردند.

ايشان همچنين آمريكا را در صحنه ديپلماسي، گرگي درنده و وحشي خواندند و با اشاره به اوضاع به شدت متأثركننده افغانستان گفتند: جمهوري اسلامي در همه احوال طرفدار ملت مظلوم و مسلمان افغانستان است و روابط ما با دولت‌ها، به روابط و رفتار آنها با ايران بستگي دارد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در آغاز سخنانشان همه اعضاي دولت را به قدرداني عميق از توفيق خدمت توصيه كردند و با تشكر از اقدام سريع و به‌موقع مجلس در بررسي صلاحيت وزيران پيشنهادي ابراز اميدواري كردند تشكيل دولت جديد، سرآغاز مباركي براي ملت و كشور باشد.

ايشان با گراميداشت ياد شهيدان رجايي و باهنر گفتند: مدت خدمت آن دو بزرگوار كم بود اما در همين مدت نشان دادند كه با اخلاص و قصد خدمت به ميدان آمده‌اند و از روش‌هاي مردمي و مجاهدت‌آميز استفاده مي‌كنند كه اين براي همه مسئولان درس بزرگي است.

رهبر انقلاب شرايط كشور را دشوار خواندند اما تأكيد كردند: اگر تلاش شبانه‌روزي، مجاهدانه و خستگي‌ناپذير را همراه توكل و توسل به پروردگار سرمايه خود قرار دهيد، قطعاً بر مشكلات فائق خواهيد آمد.

رهبر انقلاب افزودند: همان‌گونه كه به همه مسئولان گذشته گفته‌ام فرصت چهار سال خدمت به سرعت تمام مي‌شود و نبايد گذاشت حتي يك ساعت از اين فرصت كه متعلق به مردم و اسلام است، هدر برود. البته ضمن پركاري و پشتكار مدام، نبايد به خانواده بي‌توجهي شود.

ايشان، حركت بر ريل انقلاب و ايجاد تحرك انقلابي در همه بخش‌هاي «مديريت اقتصادي، سازندگي، خدمت‌رساني، سياست خارجي، فرهنگ، آموزش و ديگر بخش‌ها» را ضروري خواندند و در عين حال تأكيد كردند: انقلابي بودن حتماً بايد با عقلانيت و انديشه‌ورزي و خردمندي همراه باشد و اين شيوه جمهوري اسلامي از آغاز بوده است.

رهبر انقلاب در تبيين نخستين توصيه مهم خود به دولتمردان، به جلوه‌هاي مختلف «مردمي بودن» اشاره كردند و افزودند: رفتن به ميان مردم و گفت‌وگوي بي واسطه با آنها از ابعاد بسيار خوب مردمي بودن است كه آقاي رئيسي ديروز با سفر به خوزستان آن را نشان داد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اتخاذ سبك زندگي مردمي، رفتار بي‌تكلف، دوري از اشرافي‌گري و پرهيز از نگاه از بالا به مردم را از ديگر جلوه‌هاي مردمي بودن برشمردند و گفتند: بايد مشكلات و راه‌حل‌ها را با مردم در ميان گذاشت و ضمن پرهيز از بيان حرف‌هاي غير واقعي و نااميد كردن مردم، از آنها كمك فكري و عملي خواست.

«عذرخواهي سريع از مردم در مواقع بروز اشتباه» و بيان گزارش صادقانه و بدون مبالغه از فعاليت‌ها به مردم، از ديگر روش‌هايي بود كه رهبر انقلاب در بيان جلوه‌هاي مختلف مردمي بودن به آن اشاره كردند. ايشان با توصيه به رئيس جمهور و اعضاي دولت براي مطالعه دقيق فرمان بسيار مهم اميرمؤمنان به مالك اشتر افزودند: در اين فرمان تاريخي، ابعاد مختلف بيان شده چرا كه براساس اسلام، رابطه حاكميت با مردم بايد برادرانه و دوستانه باشد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تبيين «عدالت‌ورزي» به عنوان دومين توصيه اساسي خود به دولتمردان، اساس اديان الهي و مبناي تشكيل حكومت را اقامه عدل خواندند و افزودند: ما در اين زمينه عقبيم و بايد خيلي تلاش كنيم.

رهبر انقلاب اسلامي  تأكيد كردند: هر مصوبه، لايحه و تصميم دولت بايد «پيوست عدالت» داشته باشد و كاملاً مراقبت شود كه اين دستور يا تصميم و مصوبه، به طبقات محروم و به عدالت ضربه نزند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي برخي روش‌هاي رايج مديريتي را نافي عدالت دانستند و افزودند: در توزيع يارانه‌ها و هر مسئله ديگر بايد به گونه‌اي عمل كرد كه فاصله طبقات محروم با طبقات برخوردار كم شود و هر چه ممكن است امكانات عادلانه توزيع شود.

«فسادستيزي و مقابله دقيق و جدي با فساد» توصيه مهم ديگر رهبر انقلاب به رئيس‌جمهور و دولت جديد بود. ايشان گفتند: فسادستيزي مكمّل عدالت‌ورزي است زيرا فساد و مظاهر آن از جمله ويژه‌خواري، برخورداري هاي بيجا و عزيزشدگان بي جهت، جزو بلاهاي مهم ضد عدالت هستند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به مقابله آقاي رئيسي با فساد در منصب رياست دستگاه قضا گفتند: اين كار خوب، اميد مردم و محبوبيت ايشان را افزايش داد اما بايد توجه داشت كه جاي اصلي مقابله با فساد و فسادستيزي قوه مجريه است تا زمينه‌هاي فساد از بين برود و اگر با وجود اين مراقبت‌ها، مواردي اتفاق افتاد آن‌گاه دستگاه قضا حتماً بايد ورود و برخورد كند.

ايشان دولت را به حل موضوع تعارض منافع شخصي و عمومي در همه دستگاه‌ها فراخواندند و افزودند: از جمله مظاهر فساد، تخلفات در اجراي سياست‌هاي اصل ۴۴ است كه اجراي صحيح آن مي‌توانست اقتصاد كشور را حقيقتاً شكوفا كند اما متأسفانه به طور صحيح اجرا نشد و فسادهايي در اجراي آن به وجود آمد.

رهبر انقلاب، سامانه‌هاي نظارتي و خدماتي را ابزارهاي خوبي براي اشراف و هوشمندي دولت در مقوله نظارت بر عملكرد دستگاه‌ها و مبارزه با فساد برشمردند و گفتند: مكرر توصيه كرده‌ايم كه اين سامانه‌ها را تهيه و به هم متصل كنند اما اين كار جلو نرفته است.

توصيه بعدي رهبر انقلاب، موضوع بسيار مهم «احياي اعتماد و اميد مردم» بود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: اعتماد مردم بزرگترين سرمايه دولت است كه متاسفانه تا حدي آسيب ديده است و راه ترميم آن، «يكي شدن حرف و عمل مسئولان» است.

ايشان افزودند: بايد در وعده‌ها و صحبت‌ها بسيار مراقب بود و اگر وعده‌اي داده شد، حتماً به آن عمل شود زيرا دادن وعده و عمل نكردن به آن موجب سلب اعتماد مردم خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به قول‌ها و دستورهاي روز گذشته رئيس‌جمهور در سفر به اهواز، خاطرنشان كردند: بايد دقت شود كه اين قول‌ها حتماً محقق شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: اگر وعده‌اي داديد و بواسطه برخي مشكلات، امكان تحقق آن ميسر نشد اين موضوع را به مردم توضيح دهيد و از آنان عذرخواهي كنيد تا اعتماد مردم خدشه‌دار نشود.

ايشان با اشاره به كثرت قانون و طرح و برنامه گفتند: يكي از مشكلات كشور، نبود پيگيري جدي است، بنابراين براي وعده‌ها، روز شمار تعيين شود تا پيگيري و در موعد محقق شوند.

رهبر انقلاب، «انسجام، اقتدار و اشراف دولت» را از ديگر مسائل مهم برشمردند و افزودند: انسجام دولت يعني از درون دولت حرفهاي مختلف بيرون نيايد و در عمل نيز همه دستگاهها با انسجام اقدام كنند، زيرا هرگونه نبود انسجام و اقتدار در دولت حالت رها شدگي امور را در مردم القا مي‌كند و مانع پيشرفت برنامه‌ها و سياستهاي دولت خواهد شد.

حضرت آيت‌الله خامنه اي، اشراف را به معناي اطلاع دقيق از بخش‌هاي مختلف دولت دانستند و با اشاره به برنامه هاي آقاي رئيسي براي ايجاد تحول در قوه مجريه خاطرنشان كردند: لازمه تحول و حركت به سمت پيشرفت، قانون‌گرايي، شفافيت، انضباط مالي، جلوگيري از تعارض منافع و جديت در انجام تصميم‌ها و مصوبات است.

ايشان «جوان سازي دولت» را يكي ديگر از الزامات تحول برشمردند و افزودند: جوان‌گرايي در بدنه و بخش‌هاي مياني دولت موجب خواهد شد احساس انسداد در كشور از بين برود و همچنين ذخيره ارزشمندي براي مديران ارشد و مجرب آينده فراهم خواهد كرد.

رهبر انقلاب يكي از نكات مهم در مقوله تحول را «استفاده از خرد جمعي و عقلانيت» دانستند و گفتند: در باب تحول بايد از ديدگاه‌هاي نخبگان خارج از دولت بدون در نظر گرفتن بحث‌هاي سياسي و جناحي استفاده شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأكيد كردند: اين توصيه‌ها بايد تبديل به برنامه عملياتي شود تا تحول امكان‌پذير شود و گرنه صرف نصيحت و اكتفا به يادداشت كردن فايده‌اي ندارد.

رهبر انقلاب سپس به بيان سرفصل اولويت‌هاي كاري كشور پرداختند و گفتند: مهمترين اولويت كشور ابتدا اقتصاد و بعد از آن، فرهنگ و رسانه و علم است. البته يك موضوع فوري هم وجود دارد كه عبارت است از كرونا و سلامت مردم.

ايشان با اشاره به تلاش‌هاي خوبي كه در دولت گذشته در موضوع سلامت از جمله واكسن و واردات آن انجام شد، موضوعات مربوط به درمان، پيشگيري، مراقبت و غربالگري و واكسيناسيون عمومي را بسيار مهم برشمردند و گفتند: يكي از موارد ضروري، قرنطينه هوشمند و مراقبت جدي در بخش مربوط به مرزها و جلوگيري از ورود گونه‌هاي جديد بيماري است.

رهبر انقلاب اسلامي به وظايف مردم براي مقابله با بيماري كرونا نيز اشاره و خاطرنشان كردند: مردم بايد چهار مسئوليت يعني «ماسك زدن»، «رعايت فاصله»، «اهميت به تهويه و گردش هوا» و «شستشوي دستها با صابون» را قبول كنند و قطعاً رعايت اين موارد در كاهش تلفات سنگين كنوني مؤثر خواهد بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي درخصوص موضوع اقتصاد به عنوان يكي از اولويت هاي اصلي كشور، «تورم بالا، كسري بودجه، مسائل معيشتي مردم، كاهش ارزش پول ملي، كاهش قدرت خريد مردم، مسائل فضاي كسب و كار و نظام بانكي» را از مشكلات مهم اقتصادي برشمردند و افزودند: بايد براي حل هر يك از اين مشكلات برنامه‌ريزي شود و در مرحله بعد، مسئولان اقتصادي دولت هماهنگ عمل كنند كه اين هماهنگي يكي از مصاديق انسجام دولت است.

ايشان گفتند: اينكه آقاي رئيس‌جمهور، معاون اول را مسئول هماهنگي بخش اقتصادي دولت كرده‌اند، كار بسيار مهمي است و اميد مي‌رود به خوبي محقق شود اما اگر اختلاف نظري هم پيش آمد نبايد آن را به ميان مردم كشاند زيرا تأثير خود را بر محيط اقتصادي خواهد گذاشت.

رهبر انقلاب اسلامي توجه به پيشران‌هاي اقتصادي و به حركت درآوردن آنها همچون بخش مسكن، صنايع فولاد، خودروسازي و بخش هاي انرژي و پتروشيمي را بسيار ضروري خواندند و بر لزوم هماهنگي متوليان اين بخش‌ها تأكيد كردند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي درخصوص كنترل نظام بانكي به موضوع خلق پول و توليد نقدينگي اشاره كردند و گفتند: صاحب‌نظران اقتصادي معتقدند خلق پول بايد در نسبت با توليد انجام شود و اگر اين نسبت وجود نداشت، جلوي خلق پول گرفته شود كه اگر در اين زمينه درست اقدام شود، نتيجه آن جلوگيري از تورم، رونق توليد و اشتغال و تقويت قدرت پول ملي خواهد بود.

ايشان در زمينه اقتصاد با تأكيد بر همت، تدبير و كار جهادي، دو نكته مهم را گوشزد كردند: ۱- براي حل مشكلات اقتصادي به دنبال راه‌حل‌هاي موقتي و مُسكّن نرويد و پيگير راه‌حل‌هاي اساسي باشيد. ۲- حل مشكلات اقتصادي را موكول به رفع تحريم‌ها نكنيد و برنامه‌ريزي‌ها براي رفع مشكلات با فرض وجود تحريم‌ها انجام شود.

رهبر انقلاب اسلامي در ادامه با تأكيد بر اهميت مسئله «فرهنگ و رسانه»، ساختار فرهنگي كشور را داراي اشكال و نيازمند بازسازي انقلابي خواندند و افزودند: حركت انقلابي يعني حركتي بنياني، خردمندانه، عاقلانه و برخاسته از انديشه و حكمت، نه حركت بي‌هوا و بي‌حساب.

حضرت آيت‌الله با اشاره به نقش زيربنايي و نرام‌افزاري فرهنگ، بسياري از خطاها مانند اسراف، تقليد كوركورانه و سبك زندگي تجملاتي را ناشي از ريشه‌هاي فرهنگي دانستند و با تأكيد بر ضرورت اصلاح اين انحراف‌ها با استفاده از ابزارهاي فرهنگي، گفتند: ابزارهاي فرهنگي و هنري مانند سينما، رسانه‌هاي صوتي و تصويري، مطبوعات و كتاب را واقعاً شكوفا كنيد.

ايشان با ابراز خرسندي از رويش لشكر عظيمي از جوانان علاقه‌مند در حوزه فرهنگ، بخش‌هاي فرهنگي دولت را موظف به حمايت هوشمند از اين جوانان و طرح‌هاي ابتكاري آنان خواندند و خاطرنشان كردند: استعدادهاي جوان را كشف، و آزادي آنها را در چارچوب قانون تضمين كنيد، البته با فساد اخلاقي و فساد در زمينه فرهنگ نيز بدون رودربايستي مقابله كنيد.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: راه اصلي مواجهه با جنگ نرم دشمن، حمايت از حركت‌هاي صحيح در زمينه فرهنگ و تشويق آنها، و ايستادن در مقابل حركت‌هاي غلط است، چرا عرصه فرهنگ و رسانه آوردگاهِ «صلاح و فساد، و حق و باطل»، و عرصه‌ي جنگ فرهنگي با گسترش‌دهندگان فساد در دنيا است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنانشان، مسئله مهم و پر تأثير سياست خارجي را مورد توجه قرار دادند و با تأكيد بر لزوم تحرك مضاعف در سياست خارجي، گفتند: جنبه اقتصادي در ديپلماسي بايد تقويت شود و همچنان‌كه در بسياري از كشورها شخص رئيس‌جمهور ديپلماسي اقتصادي را دنبال مي‌كند، بايد ديپلماسي اقتصاديِ كشور با اين نگاه تقويت شود.

ايشان گسترش تجارت خارجي با ۱۵ كشور همسايه و همچنين بسياري ديگر از كشورهاي جهان به جز يكي دو مورد را ضروري و امكان‌پذير دانستند و تأكيد كردند: ديپلماسي را تحت تأثير و متصل به مسئله هسته‌اي نبايد قرار دارد زيرا هسته‌اي موضوع جداگانه‌اي است كه بايد به شكل مناسب و شايسته كشور حل شود.

رهبر انقلاب در همين زمينه افزودند: آمريكايي‌ها در قضيه هسته‌اي واقعاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند و با وجود آنكه جلوي چشم همه از برجام خارج شدند، اكنون جوري صحبت و طلبكاري مي‌كنند كه گويا جمهوري اسلامي از برجام و تعهداتش خارج شده است، در حالي‌كه تا مدتها پس از خروج آمريكا، كاري از طرف ايران انجام نشد و پس از مدتي و با اعلام و با توجه دادن، برخي از تعهدات و نه همه آنها كنار گذاشته شد.

ايشان سهم كشورهاي اروپايي همراه آمريكا در كارشكني و بداخلاقي را كمتر از آمريكايي‌ها ندانستند و خاطرنشان كردند: آنها هم مانند آمريكا هستند اما در مقام زبان‌بازي و حرف زدن هميشه طلبكارند، گويا اين ايران بوده است كه مدت‌ها مذاكره را مسخره كرد و زير پا گذاشت.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: دولت كنوني آمريكا هيچ فرقي با دولت قبل ندارد زيرا چيزي كه در هسته‌اي از ايران مطالبه مي‌كند، با يك زبان ديگر همان چيزي است كه ترامپ مطالبه مي‌كرد و آن روز مسئولان دولتي با تأكيد بر عاقلانه نبودن، پذيرش آن را ممكن نمي‌دانستند.

رهبر انقلاب، آمريكايي‌ها را در پشت صحنه ديپلماسي و در پس لبخند و حرف‌هاي حق به جانب، گرگ‌هاي وحشي و درنده خواندند و افزودند: البته گاهي نيز مانند روباه حيله‌گر هستند كه مظهر آن وضعيت امروز افغانستان است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، افغانستان را كشور برادر، هم‌زبان، هم‌دين و هم‌فرهنگ ايران خواندند و با ابراز تأسف عميق از مشكلات مردم از جمله حادثه روز پنج‌شنبه فرودگاه كابل، گفتند: اين مشكلات و سختي‌ها كار آمريكايي‌ها است كه ۲۰ سال كشور را اشغال و انواع ظلم را به مردم آن تحميل كردند.

بمباران مجالس عروسي و عزا، كشتار جوانان، زنداني كردن بي‌دليل بسياري از مردم و افزايش ده‌ها برابري توليد مواد مخدر، بخشي از آثار منفي حضور آمريكايي‌ها در افغانستان بود كه رهبر انقلاب به آنها اشاره و گفتند: آمريكا يك قدم هم براي پيشرفت افغانستان برنداشت و افغانستانِ امروز اگر از لحاظ پيشرفت‌هاي مدني و عمراني از ۲۰ سال قبل عقب‌تر نباشد، جلوتر نيست.

ايشان با اشاره به خروج فضاحت‌بار آمريكايي‌ها و انتقال همكاران افغانستاني آنها به مناطق داراي وضعيتي بدتر از افغانستان، در خصوص موضع جمهوري اسلامي ايران، تأكيد كردند: ما طرفدار ملت افغانستان هستيم چرا كه دولت‌ها همچون گذشته مي‌آيند و مي‌روند اما ملت افغانستان است كه باقي مي‌ماند و نوع رابطه ايران با دولتها نيز بستگي به نوع رابطه آنها با ايران دارد. از خداوند خير و نجات از اين وضع را براي مردم افغانستان مسألت مي‌كنيم.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پايان سخنانشان با دعا براي توفيق ملت ايران و دولت جديد گفتند: اميدواريم با عمل به آنچه گفته‌ايد، مردم را از مشكلات‌شان خلاص و آنها را از خود راضي كنيد.

 پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، رئيس‌جمهور در سخناني با تشكر از مجلس شوراي اسلامي در همكاري با دولت در مرحله بررسي صلاحيت وزيران پيشنهادي، رسيدگي به مسئله «كرونا» و «حل مشكلات اقتصادي و معيشتي» را اولويت‌هاي اصلي دولت سيزدهم برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين رئيسي، تسريع در واكسيناسيون عمومي و تأمين داروهاي مورد نياز مردم را برنامه مهم دولت خواند و با اشاره به چالش‌هاي اقتصادي فراروي دولت از جمله كسري بودجه بسيار بالا گفت: حل مشكل تورم و تأمين كالاهاي اساسي مورد نياز، دو اولويت ديگر دولت در زمينه مسائل اقتصادي است.

رئيس جمهور با اشاره به تجربه دولتهاي گذشته، بر ضرورت شناخت ضعفهاي دولتهاي قبل و عبرت گرفتن از آنها از جمله لزوم پرهيز از دل‌بستن به بيگانگان و همچنين استفاده از تجارب مثبت و مفيد دولتهاي قبل تأكيد كرد.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON