جستجو
چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۵ حزب تمدن > اخبار > تصميمات خوب براي واردات واكسن/ برجام نياز به ميانجي ندارد
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
تصميمات خوب براي واردات واكسن/ برجام نياز به ميانجي ندارد


به گزارش ايسنا، سعيد خطيب زاده در نشست هفتگي خود كه با حضور رسانه هاي داخلي و خارجي برگزار شده بود ، همچنين با اشاره به سفر اخير  وزير امور خارجه كشورمان به سوريه گفت: ايشان بامداد امروز به تهران بازگشتند.

خطيب زاده در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه با توجه به برخي از اظهارات مقامات عراقي در جريان نشست بغداد آيا قرار است بغداد و يا كشوري بين ايران و آمريكا در ارتباط با موضوع برجام ميانجي‌گري كند، گفت: موضوع برجام نياز به ميانجي ندارد. ما با آمريكا در وين و يا جاي ديگر گفت‌وگوي مستقيم و غيرمستقيمي نداريم و گفت‌وگوها در وين بين ايران و ۱+۴ انجام شده است.

وي با بيان اينكه آنچه كه اكنون از سوي دولت آمريكا صورت گرفته پافشاري بر سياست هاي شكست خورده دولت ترامپ است، گفت: ما متأسفانه هيچ تغييري از سوي دولت واشنگتن در رفتار مشاهده نكرده‌ايم و آن ها با تكرار همان رفتارها و سياست هاي دولت قبل آمريكا به دنبال رسيدن به نتايج بهتري هستند. آن ها بايد در رفتار خود و اعمال فشار حداكثري عليه ملت ايران كه در واقع تروريسم اقتصادي است تجديد نظر كنند و در آن صورت است كه خواهند ديد كه مسير گفت‌وگوها در وين به خوبي طي مي‌شود. آنچه كه در مذاكرات وين باقي مانده به خاطر لجبازي و رفتارهاي غيرمنطقي طرف آمريكايي و غربي است و اگر تغيير رفتاري صورت بگيرد برجام قابل احيا خواهد بود.

خطيب زاده تأكيد كرد: برجام در فضايي جدا از منطقه پيگيري مي شود و مسير خود را طي مي كند.

اين ديپلمات ارشد كشورمان همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا در حاشيه نشست بغداد گفت وگويي بين ايران و عربستان انجام شده است، گفت: در مورد عربستان، بيشتر از گفت وگوهايي كه پيش از اين در بغداد صورت گرفته گفت وگويي بين ايران و عربستان انجام نشده و در نشست بغداد شاهد گفت‌وگوي جديدي نبوديم.

وي همچنين در پاسخ به سوال ديگري در مورد موضوع عربستان و گفت وگوها بين دو كشور تصريح كرد: تاكنون سه دور گفت وگو بين دو كشور برگزار شده است و در صورت لزوم دورهاي بعدي برگزار مي شود و ما از نقش سازنده عراق هم در اين زمينه تقدير و تشكر مي كنيم.

خطيب زاده همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا بن بستي در مذاكرات ايران و عربستان صورت گرفته كه اين مذاكرات ادامه پيدا نكرده يا اينكه ادامه اين مذاكرات نيز منتظر ادامه تغييرات در ايران و استقرار دولت جديد است، تصريح كرد: عربستان همسايه ما در اين منطقه است. ما و عربستان نقاط اشتراكي زيادي براي صلح و ثبات در اين منطقه داريم. ايران هيچ گاه دست دوستي خود را از رياض دريغ نكرده است و هرگاه در عربستان اين اراده ايجاد شده است كه براساس سازوكار منطقه اي عمل كند و در اين مسير حركتي داشته باشد با استقبال ايران روبرو شده است.

وي تأكيد كرد: هيچ بن بستي ميان اين دو كشور بزرگ نيست كه قابل حل نباشد و تنها به اراده سياسي و به اقدام در پايتخت هاي دو كشور نياز دارد و اين امر مي تواند كمك كننده باشد.

خطيب زاده در پاسخ به اين سوال كه آيا بحث مبادله زندانيان بين ايران و آمريكا از دستور خارج شده است يا اينكه با ادامه مذاكرات وين اين موضوع نيز همچنان پيگيري خواهد شد؟ تصريح كرد: موضوع آزادي زندانيان ايراني كه به بهانه هاي واهي توسط آمريكا در اين كشور و يا كشورهاي ديگر به گروگان گرفته شده اند چيزي نيست كه از دستور كار ما خارج شود و اگر آمريكا اين موضوع را تسهيل كند و به تعهدات خود در اين زمينه عمل كند اين مسئله براي گفت وگوهاي وين نيز بهتر است.

وي ادامه داد: آنچه كه در اين زمينه توافق شده بود به دليل كارشكني هاي آشكار آمريكا در شب آخر انجام نشد و اگر امروز آمريكايي ها به توافق انجام شده عمل كنند، فردا اين زندانيان آزاد مي شوند.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا در حاشيه نشست بغداد گفت وگوهايي بين ايران و برخي از كشورها از جمله مصر انجام شده است يا خير، گفت: عموما در جريان برگزاري اجلاس هاي بين المللي و منطقه اي رايزني هاي مختلفي بين كشورهاي شركت كننده به سبك و سياق هاي مختلفي انجام مي شود. برخي از اين مذاكرات دوجانبه، برخي چندجانبه و برخي نيز در حاشيه آن اجلاس انجام مي شود و همان طور كه خودتان نيز مشاهده كرديد در جريان نشست بغداد گفت وگوهايي بين آقاي اميرعبداللهيان و رئيس جمهور مصر صورت گرفت.

سخنگوي وزارت خارجه در اين نشست در پاسخ به اين سوال كه چرا ايران در اجلاس منطقه اي حمايت از عراق در سطح رئيس جمهور شركت نكرد و آقاي اميرعبداللهيان به عنوان نماينده ايران در آن اجلاس حضور داشت، گفت: در مورد هر اجلاس بين المللي، سطح و تركيب شركت كنندگان توسط كشورها براساس جزئيات برگزاري و براساس آمادگي موجود در كشورها تصميم گرفته مي شود. اينكه رئيس جمهور يا وزير خارجه در اجلاسي شركت كند براساس سطح شركت كنندگان و برنامه هاي رئيس جمهور محترم و مسائل اين چنيني تصميم گرفته مي شود و تفاوتي در عمل در اين حوزه وجود ندارد به ويژه در مورد عراق چرا كه ايران يك سياست اصولي در مورد عراق دارد و بارها آن را اعلام كرده است. ما از هر ابتكار و حركتي كه به صلح و ثبات و آرامش عراق و تقويت نقش منطقه اي اين كشور كمك كند استقبال مي كنيم و در كنار عراق هستيم.

وي همچنين گفت: پيش از اين آقاي رئيسي سفر بسيار موفقي به عراق داشتند. گفت وگوهاي خوبي با مقامات اين كشور انجام دادند و انشاءالله در آينده نيز اين سفر انجام خواهد شد.

سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سوالي در مورد برخي از حواشي ايجاد شده در مورد عكس يادگاري مقامات شركت كننده در نشست بغداد و جايگاهي كه وزير امور خارجه ايران در آن ايستاد تصريح كرد: سفر آقاي اميرعبداللهيان به عراق و حضورشان در اين نشست سفر موفقي بود. پرداختن به حواشي كه بخواهد متن را كمرنگ كند در حوزه سياست خارجي نيست. اين سفر بازتاب بسيار خوبي در گروه هاي مختلف داشته است و ممكن است كه برخي بخواهند با حواشي اين متن پررنگ را بپوشانند.

خطيب زاده گفت: همه مي دانند كه ايران چه جايگاهي در عراق و منطقه دارد و آنچه كه مهم است اين است كه اجلاس عراق در مسير همگرايي بيشتر بود و آقاي اميرعبداللهيان نيز در اين نشست بر اهميت همكاري كشورهاي منطقه و اينكه سرنوشت ملت ها و دولت هاي منطقه به هم پيوند خورده است تأكيد كردند.

اين ديپلمات ارشد كشورمان در پاسخ به سوال ديگري در مورد ارسال محموله هاي سوخت از سوي ايران به لبنان و برخي از موضع گيري ها و مسائلي كه در اين زمينه مطرح شده است، گفت: همان طور كه قبلا نيز گفته ام اينكه ما نفت و سوخت خود را به چه كشورها و مشترياني بفروشيم يك تصميم حاكميتي است و نه آمريكا و نه هيچ كشور ديگري در جايگاهي نيستند كه بخواهند جلوي اين تجارت مشروع ايران را بگيرند.

وي ادامه داد: ما در خصوص اعمال حاكميت خود بسيار جدي هستيم و فكر مي كنم همگان بايد بدانند كه تجارت مشروع در اين حوزه جزو بديهيات اوليه حقوق بشر است. در مورد فروش محموله هاي سوخت خود به لبنان نيز همين مسير را رفتيم و مادامي كه مشتري داشته باشيم و تقاضا وجود داشته باشد اين مسير و فروش ادامه پيدا مي كند.

وي افزود: مردم لبنان مردم ثروتمندي هستند و نياز به اعانه ندارند و مي توانند نيازهاي خود را توسط خودشان تأمين كنند. فقط برخي از كشورها بايد از سياسي كردن مسائل دست بردارند و اجازه دهند كه مردم لبنان نيازهاي خود را تأمين كنند.

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ سوال خبرنگاري مبني بر اينكه با توجه به صحبت هاي اخير مقام معظم رهبري آيا ايران، طالبان را به رسميت مي شناسد، تصريح كرد: آنچه كه مقام معظم رهبري فرمودند سياست هاي قطعي ايران در مورد افغانستان در ۴۰ سال گذشته بوده است. ما همواره در كنار مردم افغانستان بوده‌ايم و اولويت ما تأمين صلح و ثبات و پيشرفت افغانستان بوده و است. افغانستان همسايه عزيز ما است. در حوزه تمدني ما قرار دارد و در بيانيه اي كه من نيز در جلسه سخنگويي وزارت خارجه هفته گذشته به عنوان بيانيه وزارت خارجه خواندم تأكيد شده بود كه جان و ناموس و مال مردم افغانستان بايد توسط همه گروه ها در اين كشور رعايت شود. آنچه كه ما فكر مي كنيم براي افغانستان صلح و ثبات مي آورد تشكيل دولتي فراگير در اين كشور كه بازتاب دهنده تركيب قوميتي و جمعيتي افغانستان باشد، است.

خطيب زاده افزود: در اين مسير مسئوليت پذيري دولت آتي افغانستان و تعهد پذيري به انجام تعهدات قطعي شان كمك مي كند و ما منتظر مي مانيم كه در عمل تشكيل دولت فراگير و تعهد آن دولت به اجراي مسئوليت هايش را مشاهده كنيم و بر آن اساس ايران و جامعه بين الملل تصميمات خود را اتخاذ خواهد كرد.

سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سوال ديگري در مورد نشست بغداد و تأثير آن بر همكاري هاي منطقه اي تصريح كرد: ما از اقدام و ابتكاري كه به ايجاد صلح و ثبات در عراق كمك كند استقبال مي كنيم و در اين زمينه پيش قدم بوده و خواهيم بود و اميدواريم اين گونه نشست ها گام موثري براي همگرايي بيشتر منطقه اي بدون دخالت قدرت هاي فرامنطقه باشد.

سخنگوي وزارت خارجه در اين نشست خبري در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در مورد رايزني تلفني اخير وزير امور خارجه و جوزپ بورل و اينكه آيا با توجه به اين گفت وگوي تلفني زمان دور جديد مذاكرات وين مشخص شده و از ديگر سو آيا تصميمي در داخل كشور گرفته شده كه موضوع برجام و پرونده مربوط به آن همچنان در وزارت خارجه پيگيري شود يا اينكه به دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي سپرده شود، گفت: اين گفت وگو براي تبريك انتصاب آقاي دكتر اميرعبداللهيان به عنوان وزير خارجه جديد جمهوري اسلامي ايران بود. ايشان در اين گفت وگوي تلفني ابراز علاقه كردند كه در اولين وقت ملاقاتي با آقاي اميرعبداللهيان داشته باشند و به طور طبيعي در اين گفت وگوي تلفني يكي از موضوعاتي كه در مورد آن تمركز وجود داشت مسئله مذاكرات وين بود. آقاي بورل گفتند كه مي دانند تغيير و تحول در دولت ايران در حال وقوع است و طبيعتا بايد اجازه داده شود كه اين تغييرات دموكراتيك انجام شود و در عين حال درخواست داشتند كه هر چه زودتر گفت وگوهاي وين از سر گرفته شود.

خطيب زاده گفت: آقاي اميرعبداللهيان نيز در اين تماس تلفني ضمن استقبال از ديپلماسي تأكيد داشتند كه در اين مسير بايد حقوق حقه مردم ايران تأمين شود. موضوعي كه هم در برجام و هم در گفت وگوهاي وين ذكر و بر آن تأكيد شده است.

وي ادامه داد: تعيين تاريخ قطعي دور جديد مذاكرات وين منوط به رايزني ميان همه طرف ها است.

سخنگوي وزارت خارجه در مورد اينكه اين پرونده در كجا پيگيري مي شود، گفت: بايد توجه داشت كه مذاكرات وين مذاكراتي براي رسيدن به يك متن جديد نيست. بلكه مذاكراتي براي اطمينان جهت اجراي كامل برجام توسط آمريكا است و آنچه كه در وين صورت گرفته اطمينان از اين مسير است و اگر آمريكا به تمامي تعهدات خود ذيل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به صورت راستي آزمايي شده برگردد ايران نيز موافقت مي كند كه آن ها نيز در اتاق و ميز برجام بنشينند و ايران هم اقدامات جبراني خود را متوقف و مطابق برجام تعهدات خود را عمل مي كند.

خطيب زاده با بيان اينكه اين گفت وگوها بيش از اينكه منتهي به متن جديد باشد گفت وگوهاي تكنيكي است كه با جزئيات فرابخشي با حضور بخش هاي مختلف مرتبط انجام شده است، ادامه داد: از اين پس نيز همين خواهد بود و به صورت اجماع حاكميتي به پيش خواهد رفت و اينكه پيشاني آن وزارت خارجه يا جاهاي ديگر باشد تصميمي است كه روزهاي آينده اعلام خواهد شد. مهم اين است كه تاكنون و پس از آن نيز به صورت اجماعي و با تصميم ملي كارها جلو خواهند رفت.

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوال ديگري  در مورد تلاش برخي از رسانه ها و افراد براي تطهير طالبان تصريح كرد: آنچه كه در بيانيه وزارت خارجه آمده و پيش از اين من آن را قرائت كردم يك نكته بسيار روشن است و آن اين است كه ما به دنبال اين هستيم كه خود مردم افغانستان براي سرنوشت خودشان تصميم بگيرند و هيچ نيرويي خارج از جغرافياي افغانستان نمي تواند براي مردم افغانستان و آينده مردم اين كشور تصميم بگيرد. بايد اجازه داد كه با تسهيل گفت وگوهاي بين الافغاني يك دولت فراگير در اين كشور ايجاد شود نه يك دولت اقليت در برابر اكثريت و يا دولتي كه فقط يك گروه در آن باشد بلكه بايد دولتي تشكيل شود كه بازتاب دهنده تركيب جمعيتي و قوميتي افغانستان باشد.

خطيب زاده با بيان اينكه طالبان به عنوان يك گروه بخشي از افغانستان و بخشي از آينده اين كشور است، ادامه داد: تاكنون جمهوري اسلامي ايران در راستاي تسهيل گفت وگوهاي بين الافغاني و كمك به ايجاد دولتي فراگير در اين كشور تلاش هايي داشته و ما آمادگي خود را براي برگزاري دور دوم گفت وگوهاي بين الافغاني در تهران اعلام كرده ايم. البته اين موضوع منوط بر اين است كه همه گروه ها بتوانند در آن شركت داشته باشند.

سخنگوي وزارت خارجه در مورد سياست هاي رژيم صهيونيستي در مورد ايران و برخي از اظهارات مقامات اين رژيم عليه ايران از جمله اظهارات مطرح شده در ديدار بايدن و نخست وزير رژيم صهيونيستي گفت: ايران در مورد امنيت ملي خود با كسي شوخي نداشته و با كسي مصالحه نمي كند. رژيم صهيونيستي ريشه تمامي تروريسم، خشونت ها و تجاوزاتي است كه در نيم قرن گذشته در اين منطقه رخ داده است و تصور نمي كنم كه نقش مخرب اين رژيم اشغالگر بر كسي پوشيده باشد.

وي ادامه داد: هر چه آمريكايي ها به اين واقعيت بيشتر توجه كنندكه با تغيير رويكرد سلطه جويانشان نسبت به اين منطقه مي توانند هم منافع مشروعي در دنيا داشته باشند و هم اين منطقه روي آرامش بيشتر را ببيند اين موضوع براي كل منطقه و براي منافع خود آمريكا نيز بهتر است.

وي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آقاي مكرون رئيس جمهور فرانسه كه در نشست منطقه اي حمايت از عراق حضور داشته در مصاحبه اي اعلام كرده كه مشكل عراق همسايگانش است و اينكه عراق علاوه بر داعش توسط گروه هاي شبه نظامي شيعه نيز تضعيف شده است و اظهارات او عليه اين گروه ها گفت: من از همكارانم خواسته ام كه متن دقيق صحبت هاي ايشان را بياورند و اميدوارم ترجمه دقيق اين صحبت ها چيز ديگري از آنچه كه تاكنون مطرح شده باشد.

خطيب زاده ادامه داد: از اين اظهارات نسنجيده رئيس جمهور فرانسه كه اين تلقي را ايجاد كرده كه همسايگان مشكل عراق هستند ابراز تأسف مي كنيم و اين اظهارات نشان مي دهد كه فرانسه به چه ميزان از واقعيت هاي عراق فاصله دارد.

وي ادامه داد: اينكه امروز رئيس جمهور فرانسه مي تواند در خيابان هاي موصل قدم بزند به خاطر فداكاري ها و ايستادگي هايي است كه جوانان عراقي و گروه هاي ضدتروريستي داعش و گروه هاي شيعه و ديگران در برابر تروريست ها و داعش انجام دادند و ايشان در هنگام قدم زدن در خيابان هاي موصل از مردم اين منطقه بپرسند كه چگونه داعش از اين منطقه رانده شده است.

سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران در اجلاس سران شانگهاي شركت خواهد كرد يا نه، گفت: دعوت نامه اي در اين زمينه دريافت شده است و در حال بررسي هستيم كه انشاءالله در سطح بسيار خوبي شركت كنيم.

خطيب زاده در پاسخ به سوال ديگري در مورد موضوع برجام تأكيد كرد: برجام در ايران و در عرصه بين المللي سندي است كه يك بار مذاكره شده و مهروموم شده و امكان تغيير در آن نيست. در جريان مذاكرات يا موفق مي شويم اجراي كامل آن را تضمين كنيم و يا اينكه برجام احيا نخواهد شد. هر كدام از اين دو مسيرهاي متفاوتي است و به هر حال گزينه هاي مختلفي از سوي طرفين در صورت شكست مذاكرات وين وجود دارد. البته الان زود است كه در مورد اين مسائل صحبت كنيم و در مرحله اي نيستيم كه بخواهيم در اين مورد صحبت كنيم.

وي با اشاره به نوع تصميم گيري در ايران در ارتباط با موضوع برجام و اينكه اين يك تصميم حاكميتي است، تصريح كرد: ما هيچ وقت از برجام خارج نشديم، آن را ترك نكرديم و همچنان در آن هستيم و اين  آمريكا بود كه از اين توافق بين المللي خارج شد و آن را نقض كرد.

خطيب زاده تأكيد كرد: همه طرف هاي باقي مانده در برجام بايد دقت كنند كه روزهاي آتي روزهاي مهمي است. در نحوه صحبت ها، موضع گيري ها و تلاش هايي كه در سازمان هاي بين المللي از جمله آژانس بين المللي انجام مي دهند دقت كنند. هر اقدامي كه سازنده نباشد مضر گفت وگوهاي وين است و ايران مطابق رفتار طرف هاي مقابل تصميم خود را اتخاذ مي كند و آنچه كه مهم است اين است كه ما با همكاري ۱+۴ بتوانيم دور بعدي مذاكرات وين را آغاز كنيم.

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوال ديگري در مورد سفر اخير اميرعبداللهيان وزير امور خارجه به سوريه و اينكه آيا اين سفر از پيش تعيين شده بود يا با توجه به غيبت سوريه در اجلاس بغداد و خواست ايران براي حضور دمشق در اين اجلاس اين سفر به منظور دلجويي صورت گرفته است، گفت: البته ميزبان اين اجلاس تهران نبود و بغداد بود و ما پيش از اين نيز نظرمان را در مورد حضور سوريه در اجلاس بغداد گفته بوديم و در اين مورد اظهار نظر كرده ايم.

وي افزود: يكي از اهداف ما هميشه نزديك كردن همسايه ها به يكديگر بوده است و ما فكر مي كنيم اجلاس بغداد و همچنين سفر به سوريه در همين راستا بوده است و يكي از جاهايي كه بايد اين نزديكي را ايجاد كنيم در اين مورد است.

خطيب زاده ادامه داد: سفر آقاي اميرعبداللهيان به عراق و شركت شان در اجلاس بغداد و همچنين سفر به سوريه و ديدارشان با مقامات اين كشور پيام ويژه خود را در خصوص سياست هاي منطقه اي ايران و تداوم آن در اين حوزه دارد.

وي ادامه داد: حتما در جريان سفر به دمشق رايزني هايي در خصوص نشست بغداد انجام شده است و مهمتر از آن روابط دوجانبه ايران و سوريه و محور مقاومت است كه سوريه نقش قابل توجهي در آن دارد.

سخنگوي وزارت خارجه همچنين در مورد برنامه هاي وزارت خارجه در حوزه ديپلماسي اقتصادي با توجه به تأكيد وزير امور خارجه جديد كشورمان در اين زمينه اظهار كرد: در امر ديپلماسي اقتصادي و توجه به موضوع اقتصاد و تبادلات مرتبط با آن وزارت امور خارجه نقش پل و تسهيل كننده دارد. براساس اختيارات و وظايفي كه دارد در اين حوزه عمل مي كند و بايد توجه داشت كه در كشور، سازمان ها، نهادها و وزارتخانه هاي زيادي هستند كه مرجع انحصاري بسياري از مراودات، امر واردات، صادرات، تخصيص ارز و تسهيل حضور تجار در ديگر كشورها و... هستند و وزارت خارجه در تمامي اين امور نقش تسهيل كننده دارد. همه بايد توجه داشته باشند كه وزارت خارجه به تنهايي نمي‌تواند در اين مسير حركت كند و بايد كل بدنه دولت و ديگر نهادها در اين زمينه كمك كنند. همان طور كه در موضوع واكسن و واردات آن هرگاه مراجع صلاحيت دار تخصصي در كنار وزارت خارجه قرار گرفتند وزارت خارجه اقداماتش و تلاش هايش به نتيجه بهتري رسيده در اين زمينه نيز بايد همه كمك كنند. وزارت خارجه فضا را آماده مي كند و پل ها را مي زند و به نتيجه رسيدن اين تلاش ها معطوف به هماهنگي ها و همكاري ها بين بخش هاي مختلف و انجام وظايف از سوي هر نهاد و دستگاهي در اين حوزه است.

وي در ابتداي نشست هفتگي خود با خبرنگاران كه به خاطر شيوع گسترده كرونا در كشور به صورت آنلاين برگزار شده بود گزارشي از سفر وزير خارجه به بغداد و دمشق ارائه كرد و به برخي از تماس هايي كه وزراي خارجه ديگر كشورها با وزير خارجه جديد ايران در طول روزهاي گذشته داشته اند اشاره كرد و مروري بر آن ها و صحبت هاي مطرح شده داشت.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON