جستجو
جمعه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵ حزب تمدن > اخبار > سخنگوي قوه قضاييه؛ بازداشت چند نفر در پرونده شليك موشكي به هواپيماي مسافربري
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
سخنگوي قوه قضاييه؛ بازداشت چند نفر در پرونده شليك موشكي به هواپيماي مسافربري


هجدهمين نشست خبري سخنگوي قوه قضائيه در حال برگزاري است.

سخنگوي قوه قضاييه: حادثه سقوط هواپيما با همه ابعاد احتمالي در حال رسيدگي قضايي است

به گزارش عصر ايران به نقل از مهر، غلامحسين اسماعيلي، در هجدهمين نشست خبري خود با خبرنگاران با تسليت ايام فاطميه و شهادت سپهبد سليماني و همرزمانش، گفت: او قهرمان بين المللي مبارزه با تروريسم به ويژه تروريسم دولتي بود. خون ايشان و شهدا روحيه انقلابي مجددي به جامعه ايران اسلامي بخشيد. حضور بينظير مردم در تكريم و تشييع اين شهيدان همايش قدرت و پايگاه مردمي نظام جمهوري اسلامي و نمايش انسجام همه نيروهاي انقلاب در برابر دشمن جنايتكار و تروريسم دولتي امريكا بود.

وي افزود: مردمي كه دشمنان قسم خورده نظام خيلي تلاش كردند آنها را از حاكميت جداو از صحنه هاي آنقلاب دور كنند اما خون به ناحق ريخته اين شهيدان آنها را به ميدان آورد.

اسماعيلي با بيان اينكه اين حضور يك رزمايش بي نظير نظامي و مردمي در امتداد اربعين حسيني بود، گفت: اين همايش يك رفراندوم بزرگ بود.

سخنگوي قوه قضاييه افزود ان شالله گام هاي بعدي انتقام سخت هم برداشته خواهد شد و به حضور تا مشروع آمريكايي ها پايان داده خواهد شد.

اسماعيلي ادامه داد: دشمنان به دنبال بحران آفريني در منطقه و ايران هستند و نقشه و توطئه اصلي آنها جنگ نرم و هياهوي رسانه اي است.

در روزهاي اخير شاهد حوادث تلخ و غمبار ديگري از جمله حادثه جان‌باختن شركت كنندگان در مراسم تشييع شهدا در كرمان و همچنين عروج شهادت گونه مسافران پرواز اوكراين بوديم و به خانواده هاي اين عزيزان و اتباع خارجي اين پروازها تسليت مي‌گويم.

سخنگوي قوه قضاييه تصريح كرد: اين عزيزان به ويژه جانباختگان و شهداي حادثه سقوط هواپيما از ما و خانواده ما و هموطن ما بودند و تعدادي هم ميهمان جمهوري اسلامي بودند. داغدار اين فاجعه‌ ما هستيم نه ديگران آمريكا و انگليس نقش خونخواري و نه خون خواهي را ايفا مي كنند. مي دانيم اينان دلسوز ايران و ايرانيان نيستند اينها كساني هستند كه در سيل فروردين ۹۸از رساندن كمك هاي مردمي و نهادي هاي بين المللي به مردم سيل زده ايران ممانعت كردند اگر دوست دار ايران و ايراني بودند اين جنايت را رقم نمي زدند.

سخنگوي قوه قضاييه به سيل روزهاي اخير اشاره كرد و گفت: امروز موضوع مهم جامعه ما امداد رساني و كمك به سيل زدگان استان سيستان و بلوچستان و استان هاي جنوبي كشور است همه ما وظيفه داريم با همه توان به كمك هموطنان سيل زده بستاييم. با ابلاغ رييس قوه قضاييه دستگاه هاي قضايي هم مامور به كمك و نظارت بر نحوه كمك رساني شدند. اميدواريم با اين تلاش و مجاهدت هر چه سريعتر گرفتاري هاي مردم سيل زده ما هم بر طرف شود.

وي در خصوص واكنش قوه قضاييه به حضور سفير انگليس در اغتشاشات اخير گفت: بين اقدام اعتراضي و مغاير با امنيت ملي كشور تفاوت قايل هستيم و از امنيت كشور كوتاهي نمي‌كنيم. در اين موضوع ماموريت ما تامين امنيت شهروندانمان است و تعارفي با هيچ كس حتي كسي كه مدعي مصونيت ديپلماتيك باشد البته به قوانين بين‌المللي احترام مي گذاريم اما احترام به كنوانسيون هاي بين المللي يك طرفه نيست.

اسماعيلي ادامه داد: طبق قانون بايد قوانين كشور پذيرنده را بپذيرند. اينكه سفارت ايران داخل كشور و سفير انگليس به عنوان بالاترين مقام انگليسي در كشور در تجمع غير قانوني حضور يافته و فيلم و عكس بگيرد و تشويق بكند قابل قبول نيست.

وي افزود: حتي اين فرد ابتدا خودش را معرفي نكرد و وقتي ديد در شرف بازداشت است خودش را معرفي كرد. شيطنت و دروغ گويي از اين بالاتر را از يك شخصيت ديپلماتيك را مي توان شاهد بود؟ اگر شخصي در كشور پذيرنده چه ديپلمات و چه غير ديپلمات باشد، اگر عنصر غير مطلوب باشد.هم انتظار مردم اخراج را مي خواهد و هم قواعد بين المللي اين انتظار را دارد.

سخنگوي قوه قضاييه افزود: امروز انتطار مردم ما اين است و قواعد بين المللي اين را ايجاب مي كند كه از كشور اخراج بشود البته وزارت امور خارجه متولي است. ما به عنوان جامعه حقوقي برداشت مان اين است كه اين فرد عنصر نامطلوب است.

اسماعيلي ادامه داد: طبق قانون بايد قوانين كشور پذيرنده را بپذيرند. اينكه سفارت ايران داخل كشور و سفير انگليس به عنوان بالاترين مقام انگليسي در كشور در تجمع غير قانوني حضور يافته و فيلم و عكس بگيرد و تشويق بكند قابل قبول نيست.

وي افزود: حتي اين فرد ابتدا خودش را معرفي نكرد و وقتي ديد در شرف بازداشت است خودش را معرفي كرد . شيطنت و دروغ گويي از اين بالاتر از يك شخصيت ديپلماتيك را مي توان شاهد بود؟ اگر شخصي در كشور پذيرنده چه ديپلمات و چه غير ديپلمات باشد اگر عنصر غير مطلوب باشد.هم انتظار مردم اخراج را مي خواهد و هم قواعد بين المللي اين انتظار را دارد.

سخنگوي قوه قضاييه افزود: امروز انتطار مردم ما اين است و قواعد بين المللي اين را ايجاب مي كند كه از كشور اخراج بشود البته وزارت امور خارجه متولي است. ما به عنوان جامعه حقوقي برداشت مان اين است كه اين فرد عنصر نامطلوب است.

اسماعيلي در پاسخ به اين سوال كه در رابطه با سقوط هواپيما كسي بازداشت است؟ گفت: جاي تقدير و تشكر از ستاد نيروهاي مسلح و عزيزان‌مان در هوافضا دارد كه خاضعانه در برابر ملت حاضر شدند و آنچه باعث اين حادثه شد را به مردم گزارش دادند. در اين رابطه ابتدا كميسيونهاي تخصصي در ستاد كل نيروهاي مسلح تشكيل و ابعاد موضوع در حال بررسي است. شايد ابتدا بايد اعلام مي شد كه چنين كميسيون هايي تشكيل شده است.

وي افزود: سازمان قضايي نيروهاي مسلح مامور شده كه با بررسي ابعاد مختلف و بهره گيري از كارشناسان متخصص حوزه سايبري و جنگ الكترونيك و اطلاعات ضبط شده در جعبه سياه هواپيما و جمع آوري همه اطلاعات موضوع بررسي شود و از تعداد زيادي از افرادي كه در اين موضوع بودند تحقيقات شده است. هر شب تيم هاي ما از سازمان قضايي نيروهاي مسلح تا ساعت ۱۱شب مشغول تحقيق هستند.

سخنگوي قوه قضاييه افزود: در اين بررسي ها چند نكته را مورد بررسي قرار داديم. نكته اول استيفاي حقوق مادي و معنوي جانباختگان و خانواده هايشان است و ما مطالبه گر و اقدام كننده براي استيفاي حقوق اين خانواده ها هستيم. محور دوم ما كشف حقيقت است تا كنون نظريات مختلفي مطرح است و ما با بررسي همه آنها به نتيجه خواهيم رسيد. محور سوم اجراي عدالت در اين رسيدگي است.

وي ادامه داد: تاثير سبب و تاثير مباشر را بررسي خواهيم كرد. در اين قصه بررسي خواهيم كرد كه جنگ افروزي آمريكا به عنوان سبب اين حادثه چه ميزان نقش داشته است. افرادي بازداشت شدند و رسيدگي ادامه دارد.

سخنگوي دستگاه قضا در رابطه با آخرين وضعيت پرونده سكه ثامن گفت: با پيگيري هاي انجام شد و پرونده به دادگاه آمد و حكم صادر شده اما قطعي نيست. متهم اصلي اين پرونده به چند فقره پانزده سال حبس تعزيري و رد مال محكوم شده است.

وي همچنين به جزاير نقدي محكوم شده است. در رابطه با پولشويي هم به جزاي نقدي به مبلغ ۹۹ميليارد و ۲۲۲ميليون محكوم شده است.

اسماعيلي در پاسخ به سوال ديگري درباره دستگيري عناصر ضدانقلاب در ماجراي حمله به كلانتري در اهواز گفت: در يكي از حملات تروريستي كه چندي قبل به يكي از كلانتري‌ها در استان خوزستان انجام شده بود، عناصر آن وابسته به خارج از كشور و جزو گروه‌هاي معاند بودند كه منجر به شهادت دو تن از ماموران و مجروحيت يكي از سربازان شده بود؛ بنا داشتند از اين عمليات فيلم بگيرند و به رسانه‌هاي خارج از كشور بفرستند كه با تلاش‌هاي انجام شده اين متهمان شناسايي ودستگير و هفته گذشته محاكمه شدند. در اين پرونده سه نفر از متهمان به خاطر اقدامات مسلحانه تروريستي به اعدام و ساير متهمان به حبس‌هاي ۱۵ و ۱۰ سال و يك نفر نيز با تخفيف به ۵ سال حبس محكوم شده است.

وي در خصوص رسيدگي قضايي به ترور سپهبد سليماني گفت:ترامپ و دولت او رسماً اقرار كردند كه اين اقدام تروريستي توسط آنها انجام شده است.ما معتقديم در حوزه كيفري سه مرجع صالح براي رسيدگي به اين موضوع وجود دارد مرجع اول دادگاه هاي كيفري جمهوري اسلامي است.

سخنگوي قوه قضائيه افزود: فردي غير ايراني در خارج از قلمروي جمهوري اسلامي ايران اقدامي را عليه شهروندان انجام داده ما معتقديم صالح به رسيدگي هستيم. مرجع دوم كشور عراق به لحاظ محل وقوع جرم است.

اسماعيلي تصريح كرد: مرجع سوم ديوان بين‌المللي كيفري لاهه است. بناي ما اين است كه هم در جمهوري اسلامي و عراق و در لاهه عليه ارتش و دولت آمريكا و عليه ترامپ اعلام جرم كنيم و تشكيل پرونده دهيم.

چه بسا شايد بعد از دوران رياست جمهوري ترامپ بتوان او را فراخواند.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON