جستجو
جمعه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۱۲ حزب تمدن > اخبار > سيل سيستان‌و‌بلوچستان: قطع ارتباط ۴۰۰ روستا/ اهالي: از خانواده‌هاي‌مان بي‌خبريم
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
سيل سيستان‌و‌بلوچستان: قطع ارتباط ۴۰۰ روستا/ اهالي: از خانواده‌هاي‌مان بي‌خبريم


چندين روز است كه سيل و بارندگي امان مردم سيستان و بلوچستان را بريده و از آنجا كه زيرساخت‌ها در اين استان هيچ زمان مناسب نبوده و مقاومتي در مقابل سيل و بلاياي طبيعي نداشته و ندارد، مردم همواره قرباني بي‌تدبيري مسئولان مي‌شوند و حالا با بروز سيل در چند روز اخير در جنوب بلوچستان ارتباط چند صد روستا با مركز شهرها و استان قطع شده و مردم وضعيت ناگواري دارند.

سيل سيستان و بلوچستان؛ قطع ارتباط كامل ۴۰۰ روستاي نيكشهر با مركز شهر/ اهالي: از خانواده‌هاي‌مان بي‌خبريم

به گزارش عصر ايران به نقل از ايلنا، خانه‌هاي خيس خورده، دام‌هاي تلف شدن و لاشه‌هاي بي‌جانِ بر روي زمين افتاده، اسباب و اثاثيه ساده پر از خاك و گلي كه پيش از سيل يك زندگي را مي‌چرخاند و لباس‌هاي خيس و تن‌هاي لرزان تنها بخش‌هايي از ميراث سيل در روستاهاي بلوچستان است.

مردم چندين روز است كه نان در آب مي‌زنند و خون جگر مي‌خورند؛ نه برقي براي روشنايي دارند و نه آبي براي پاك كردن آثار سيل. اين مردم حتي آنتن و اينترنت براي رساندن صدايشان به كساني كه در خواب غفلت‌اند، ندارند.

حوادث سيستان و بلوچستان هميشه لابلاي اخبار گمشده و مردم جان‌شان را در سكوت از دست داده‌اند و حالا هم در بحبوحه رد صلاحيت‌ها كسي اين مردم را نمي‌بيند.

در گزارش‌هاي قبلي به كرات درباره راه‌هاي نامناسب روستايي، خانه‌هاي غيراستاندارد، بي‌آبي و نوسانات و قطعي برق در سيستان و بلوچستان گفته شده و همين موارد مشكل اين روزهاي مردم درگير سيل جنوب سيستان و بلوچستان است.

سيل سيستان و بلوچستان؛ قطع ارتباط كامل ۴۰۰ روستاي نيكشهر با مركز شهر/ اهالي: از خانواده‌هاي‌مان بي‌خبريم

سامانه بارشي از روز جمعه وارد استان شد و به گفته سازمان هواشناسي روز دوشنبه از استان خارج شده اما اثرات و تبعات باران شديد و سيل همچنان در روستاها هويداست و ساكنين بيش از 400 روستا در بخش بنت و دهستان چاهان از توابع نيكشهر، هيچگونه ارتباطي با مركز شهرستان نداشته و آنتن، اينترنت، برق و آب منازل‌شان هم قطع است.

مردم روستاهاي حوزه بنت گمان مي‌كنند كه از چشم مسئولان دور افتاده و جان‌شان براي كسي اهميت ندارد.

دو پل در شهرستان نيكشهر تخريب شده و ارتباط چند صد روستا را با مركز شهرستان قطع كرده است؛ علاوه بر آن جاده تنگه فنوج به بنت ريزش كرده و تخريب شده است.

سيل سيستان و بلوچستان؛ قطع ارتباط كامل ۴۰۰ روستاي نيكشهر با مركز شهر/ اهالي: از خانواده‌هاي‌مان بي‌خبريم

پرويز كدخدايي يكي از ساكنين بنت مي‌گويد: شما را به خدا به داد مردم برسيد، مردم پناهي ندارند و سيل زندگي و دام‌هاي‌شان را از بين برده است، شما را به جان عزيزتان از رسانه‌ها بخواهيد دست ياري برسانند و مسئولان را از اين فاجعه باخبر كنند.

او مي‌گويد: با جوانان بنت دست به دست هم داده و در حال كمك‌رساني به مردم هستيم اما اينجا افراد زيادي گرفتار سيل‌اند و امكان تردد به روستاها وجود ندارد، رودخانه طغيان كرده و نمي‌دانيم چند نفر جان‌شان را از دست داده و چه بر سر مردم آمده است.

از خانواده‌هايمان بي‌خبريم

محمد بلوچ يكي ديگر از ساكنين بنت كه اهل دهستان چاهان است، مي‌گويد: به خدا همسر و فرزندانم در روستا گير افتاده‌اند. تلفن‌هاي‌شان آنتن نمي‌دهد و نمي‌دانم الان زنده‌اند يا مرده، خانواده‌هاي‌مان همه شب‌ها را در آب مي‌گذرانند و فرزندان‌مان از سرما يخ كرده‌اند.

محمد مي‌گويد: پل‌ها شكسته و نمي‌توانيم از رودخانه‌ها عبور كنيم، دستمان از دنيا كوتاه شده، انگار فراموش شده‌ايم، دام‌هاي‌مان را از دست داديم. مزارع‌مان بر باد رفت. زندگي‌مان نابود شد و چشم اميدمان به زنده ماندن است. به داد مردم برسيد كه مردم بي‌گناه‌اند.

سيل سيستان و بلوچستان؛ قطع ارتباط كامل ۴۰۰ روستاي نيكشهر با مركز شهر/ اهالي: از خانواده‌هاي‌مان بي‌خبريم

افراد زيادي براي كمك، به مناطق سيل زده بلوچستان رفته‌اند اما از آنجا كه رودخانه‌ها طغيان كرده در برخي موارد تردد با قايق هم ممكن نيست و بالگرد نياز است.

فرماندار نيكشهر در گفتگو با ايلنا مي‌گويد: پيش از بارندگي چند دستگاه لودر و ماشين سنگين را در بنت مستقر كرده‌ايم اما شدت باران به اندازه‌اي بوده كه هرگونه اقدام اضطراري براي كاهش شدت آسيب را از بخشداران نيكشهر سلب كرده است.

هاشم‌زهي مي‌گويد: با توجه به برآوردها و اطلاعاتي كه به دست آمده حدود 800 خانوار درگير آبگرفتگي و تخريب هستند اما خوشبختانه خسارت جاني و يا تلفات انساني نداشته‌ايم. طبق تحقيقات تكميلي منازل مسكوني حدود 400 خانوار روستايي و عشاير دچار آب گرفتگي شده كه امكان افزايش تا 700 خانوار نيز وجود دارد.

تخريب 50 درصد راه‌هاي ترانزيتي و خاكي

او مي‌گويد: ما 2 هزار و 500 كيلومتر مسير خاكي و 200 كيلومتر مسير ترانزيتي داريم كه حدود 50 درصد اين مسيرها كاملا تخريب شده و ابنيه‌بندي‌ها در جاده ترانزيت و روستايي كاملا آسيب ديده است. علاوه بر اين دو پل مهم كه راه اتصال بين مركز شهرستان نيكشهر با روستاها و بخش‌هاي مختلف بوده بر اثر سيلاب و بارندگي‌ها تخريب شده است.

هاشم‌زهي مي‌گويد: ارتباط حدود 200 روستا در مركز بخش بنت با مركز شهر قطع شده و ارتباط لازم را با مركز شهرستان ندارند و بايد منتظر باشيم رودخانه آرام شود بعد ادامه اقدامات را آغاز كنيم. عرض يكي از رودخانه‌هاي نيكشهر حدود 2 كيلومتر است و عبور از رودخانه‌ها در مواقع بحراني و طغيان غيرممكن است.

قطع ارتباط 400 روستا با مركز شهر

فرماندار نيكشهر مي‌گويد: در بخش مركزي نيكشهر ارتباط مناسبي با دهستان مخت و دهستان چاهان نداريم و حدود 200 روستا هم در اين مناطق وجود دارد. بطور كلي هيچگونه ارتباطي با 400 روستاي نيكشهر به دليل انسداد مسيرهاي ارتباطي وجود ندارد. در تلاشيم در مرحله اول ارتباطات مخابراتي اين 400 روستا را برقرار كنيم و دامنه آمار و ارقام و ميزان خسارت‌ها را بدست آوريم.

او مي‌گويد: اقدام بعدي كه در حال انجام است، احياي راه‌هاي ارتباطي روستاها و پايداري خطوط ارتباطي و اتصال برق براي برگرداندن شرايط عادي به روستاهاست. ما موفق شده‌ايم ارتباط تلفني، آنتن و برق را در روستاهاي دهستان چاهان، مخت و شهر بنت برقرار كنيم.

سيستان و بلوچستان فقط 2 بالگرد دارد

وي مي‌گويد: اگر بتوانيم دامنه خدمات امداد و نجات و كاهش آسيب را گسترش دهيم، حل مشكلات سرعت مي‌يابد. ما براي حل مشكلات مردم و باز آفريني روستاها، از بخش‌هاي خصوصي، پيمانكاران، سپاه، قرارگاه بولدوزر، لودر، گريدر و همه توان استفاده كرده‌ايم.

در تمام استان سيستان و بلوچستان در مجموع 2 بالگرد وجود دارد كه در حال حاضر با توجه به شرايط بحراني چابهار و دشتياري و به درخواست خودمان، اين دو بالگرد در آن مناطق مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تمام روستاهاي دشتياري درگير سيلاب‌اند و مردم اوضاع مناسبي ندارند. چند صد خانوار گرفتار شده‌اند و بالاي 500 كيلومتر مسير ارتباطي اصلي مسدود شده و با توجه به اين شرايط نمي‌توان انتظار داشت اين دو بالگرد در اختيار ما قرار بگيرد.

هاشم‌زهي مي‌گويد: من از استاندار تقاضا مي‌كنم براي اعزام ظرفيت‌هاي كمكي خارج از استان كمك بخواهند تا مشكلات هرچه سريعتر حل و شرايط به حالت عادي بازگردد، ناگفته نماند كه با كمك مسئولان استانداري قرار است رايزني‌ها براي ارسال بالگرد به بنت انجام شود اما تا آن زمان نمي‌شود دست روي دست گذاشت چراكه جان انسان‌هاي زيادي در خطر است.

حسام شيراني يكي از شهروندان بنت مي‌گويد: بنت جزو حوزه انتخابيه ايرانشهر است و پس از فوت دكتر نعيم اميني فرد هيچ توجهي از سوي مسئولان به اين منطقه وجود نداشته. ما انتظار داريم حداقل معاون استاندار شخصا بازديد كنند و شرايط مردم را از نزديك ببينند.

او مي‌گويد: اكثر خانه‌ها در روستاهاي نيكشهر خشتي و گلي هستند و آسيب وارده خيلي زياد بوده، نيازمند ياري و نگاه ويژه از سوي هم استاني عزيز، مسئولان استاني و كشوري هستيم. خواهش مي‌كنيم صداي مردم بنت را به سران برسانيد.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON