جستجو
چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۱ حزب تمدن > اخبار > روحاني: قوه قضاييه درباره فساد ميليارد دلاري توضيح دهد
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
روحاني: قوه قضاييه درباره فساد ميليارد دلاري توضيح دهد


رييس جمهور از رييس دستگاه قضا تعيين تكليف پرونده بابك زنجاني و اجراي مصوبه شوراي عالي امنيت ملي در سرعت روحاني در يزد: در مبارزه با فساد نه جناح و نه حزب را بشناسيم/قوه قضاييه درباره فساد ميليارد دلاري توضيح دهدرسيدگي به پرونده دو ميليارد دلاري را خواستار شد كه به گفته وي دولت يازدهم ۱۰ ماه وقت داشت آن را از دست آمريكا درآورد، اما كاري نكرد.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني رئيس جمهوري صبح يكشنبه در جريان سفر كاروان تدبير و اميد به استان يزد در جمع مردم يزد با تاكيد بر لزوم تلاش و فعاليت همه مسوولان در زمينه مبارزه با فساد اظهار كرد: دولت در سه لايحه مهم راه‌هاي اساسي مبارزه با فساد را روشن كرده و تاكنون دو لايحه آن را به مجلس شوراي اسلامي تقديم كرده است.

وي با تاكيد بر اين كه مهمترين مسئله در مبارزه با فساد، شفافيت است خاطر نشان كرد: همه مردم و مسوولان و همچنين شركت‌هاي دولتي و دستگاه‌ها بايد كاري كه را انجام مي‌دهند، با شفافيت براي مردم تشريح كنند. همچنين درآمد‌ها و فعاليت‌هاي شركت‌ها و كار نهاد‌ها بايد كاملا روشن باشد و مشخص باشد كه چه چيزي از بودجه بيت المال مصرف كردند و براي آباداني كشور چه كاري انجام دادند.

رئيس رئيس جمهوري افزود: لايحه شفافيت يكي از لوايحي مهمي است كه دولت تقديم مجلس كرده و اميدواريم نمايندگان مجلس در آينده نزديك بتوانند اين لايحه را تصويب كند.

روحاني با اشاره به تقديم لايحه مبارزه با فساد از سوي دولت به مجلس خاطر نشان كرد: لايحه سوم كه لايحه تعارض منافع است نيز پس از بررسي در دولت د رآينده تقديم مجلس خواهد شد.

وي با تاكيد بر اين كه همه با شفافيت و عزم راسخ با فساد در جامعه مبارزه كنيم گفت: بايد با هر كس كه در كشور دستش آلوده به فساد است برخورد كنيم. ما در زمينه مبارزه با فساد نبايد نه جناح و نه حزب را بشناسيم بلكه همه مردم و جناح‌ها خواستار مبارزه با فساد به صورت شفاف هستند.

رئيس جمهوري اظهار كرد: از قوه قضاييه مي‌خواهم حالا كه با فساد‌هاي ميليوني و ميليارد توماني برخورد مي‌كند، مبارزه با فساد ميليارد دلاري را نيز براي مردم توضيح دهند؛ اين كه هنوز بعد از چند سال براي ما روشن نيست آقاي كه دو ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار پول اين مردم را خورده و او را دستگير و حكم اعدام براي او صادر كردند و الان نيز اين فرد در زندان است، آن پول كجا رفته است.

وي با طرح پرسش‌هايي از جمله اينكه چه كساني مسئول هستند؟ چرا درباره آن‌هايي كه در اين پرونده نقش داشته‌اند، براي مردم توضيح داده نمي‌شود؟ ادامه داد: من از همه مسوولان مي‌خواهم اين دو ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار را براي مردم شفاف كنند؛ اين پول نفت، خزانه و بيت المال بوده است.

رييس جمهور با درخواست از همه مسئولين و ارگان‌ها نسبت به رسيدگي به وضعيت دو ميليارد دلار پولي كه به گفته وي به حلقوم آمريكا رفت و دولت قبل ۱۰ ماه وقت داشت كه اين پول را از حلقوم آمريكا درآورد، اما دست روي دست گذاشت، گفت: چند سال پيش شوراي عالي امنيت ملي تصويب كرد كه قوه قضاييه بايد به سرعت به اين پرونده رسيدگي كند و تا امروز خبري نشده است؛ ما مي‌خواهيم پرونده دو ميليارد دلاري براي مردم روشن شود.

روحاني تصريح كرد: اگر امروز، روز مبارزه با فساد است، فساد ميليارد دلاري را براي مردم توضيح دهيد تا مردم خوشحال شوند و بدانند عزم امروز ما براي مبارزه با فساد جزم است.

روحاني با اشاره به اين كه بايد پرونده ۹۴۷ ميليون دلاري و وضعيت نهاد‌هايي كه بيش از ۷۰۰ ميليون دلار بدهكاري دارند براي مردم توضيح داده شود، اظهار كرد: وزير نفت را مسئول مي‌كنم كه پرونده ۷۰۰ ميليون دلار پول نفت را براي مردم توضيح دهد و رئيس بانك مركزي را مسئول مي‌كنم كه در باره پرونده دو ميليارد دلاري براي مردم توضيح دهد. دستگاه‌هاي نظارتي را مسئول مي‌كنم تا درباره پرونده ۹۴۷ ميليون دلاري به مردم توضيح دهند.

وي ادامه داد: فساد دانه درشتان كجاست؟ چرا به اين پول‌ها رسيدگي نمي‌كنند؟ با بردن چند نفر به دادگاه و تبليغ و سر و صدا كردن سر مردم كلاه نمي‌رود. بايد بيان شود در اين پرونده‌ها چه كساني مسئول بوده‌اند؟ قضات و دادستان‌هاي شريف نترسند و به اين جناح و آن جناح نگاه نكنند. من مورد به مورد در استان‌هاي مختلف اين رقم‌ها را براي مردم اعلام مي‌كنم بايد توضيح داده شود كه اين پول‌ها كجا رفته است.

روحاني با بيان اين كه در اين سفر خبر خوشي هم دارم تصريح كرد: بخش اكتشاف شركت ملي نفت ايران در تلاش‌هاي چند ساله خود به ويژه از سال ۹۵ توانستند يك ميدان نفتي جديد را كشف كنند. اندازه اين ميدان ۵۳ ميليارد بشكه نفت، وسعت آن ۲۴۰۰ كليومتر مربع و عمق آن ۸۰ متر است. در زماني كه آمريكا فروش نفت ايران را تحريم كرد، كارگران و مهندسان ما توانستند اين ميدان را كشف كنند.

وي خاطر نشان كرد: ما به فناوري و علم جديد براي ثروتمند شدن كشور نياز منديم اگر يك درصد ضريب بازيافت اين ميدان نفتي بيشتر شود، ۳۲ ميليارد دلار درآمد ما بيشتر مي‌شود. عده‌اي مخالف ورود شركت‌ها و فناوري‌هاي خارجي به كشور هستند، اما ما هر كجا بايد دنبال علم و فناوري باشيم و با علم و فناوري مردم خود را ثروتمند كنيم.

رئيس جمهوري در ادامه با اشاره به اين كه عده‌اي از افرادي كه كمي بداخلاقي دارند در ماه‌هاي گذشته اعلام كردند كه دولت با ارز ۴۲۰۰ توماني ۱۸ ميليارد دلار را در سال ۹۷ برباد داده است، گفت: به رئيس بانك مركزي دستور دادم تمام پول‌هاي كه داده شده است را فهرست كرده و اعلام كند. به بانك مركزي مي‌گويم نامه‌اي كه در اين زمينه آماده كرده‌ام را منتشر كنند تا مردم مطلع شوند. يك عده افراد نه اخلاق و نه ايمان مي‌شناسند و نه منافع ملي را بلدند.

رئيس جمهوري ادامه داد: از اين مبلغي كه گفته مي‌شود ۷.۳ ميليارد دلار كالا‌هاي اساسي مورد نياز كشور از جمله جو، ذرت، كنجاله و اقلام دارويي و پزشكي وارد كشور شده است. ۱۲ ميليارد دلار ديگر هم كالا به كشور وارد شده كه ليست آن‌ها مشخص است و همه آن‌ها تسويه حساب شدند، يك ميليارد دلار اختلاف حساب است كه تعزيرات حكومتي در حال رسيدگي است. البته اين رقم از ۱۸ ميليارد دلاري كه اشاره شد بيشتر است.

روحاني گفت: مردم بدانيد در اين دولت يك ريال و يا يك دلار هم گم نمي‌شود. آن در دوران گذشته بود كه ميليارد‌ها گم شد و هنوز آن را پيدا نكرده‌ايم.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام و المسليمن حسن روحاني در بخش ديگري از صبحت‌هاي خود در واكنش به شعار‌هاي عده‌اي از حاضران در جمعيت با تاكيد بر اين كه صداي مردم صداي اين چند نفر جوان نيست خطاب به مردم يزد گفت: شما مردم بزرگ و مهربان و مردم در خط انقلاب هستيد؛ اختلاف و فاصله خواست آمريكا است و نبايد بگذاريم خواست آمريكا از حنجره عده‌اي محدود بلند شود. گرچه آن عده بسيار كم و محدود در كشور هستند، اما در عين حال آن گروه كم و كوچك را هم به اسلام، وحدت و پيامبر رحمت دعوت مي‌كنم.

رئيس جمهوري ادامه داد: همه ما امروز در يك شرايط تاريخي بسيار مهمي قرار داريم امروز در شرايطي هستيم كه ملت ما يكپارچه در برابر بيگانگان ايستاده است و عليرغم همه تلاش‌هايي كه آمريكايي‌ها و دشمنان ما عليه ملت انجام داده‌اند، امروز ملت ما از هر زمان ديگر براي فداكاري نسبت به كشور و ديارشان آماده‌تر هستند.

وي با بيان اين كه در طول يك سال گذشته در برابر فشار بيگانگان ايستادگي كرديم، خاطرنشان كرد: در طول يك سال گذشته روز‌هاي سختي به مردم ما گذشت؛ در طول سال ۹۷ و ۹۸ فشار اقتصادي به كشور ما فراوان بود و مردم روز‌هاي مشكلي از نظر اقتصادي داشتند، اما در عين حال ايستادگي و وحدت و تلاش پيگير مردم امروز ما به نقطه‌اي رسانده كه به اعتقاد من آمريكا مايوس شده و به خوبي مي‌داند كه امروز روزي است كه ملت بزرگ ما در برابر فشار آن‌ها ايستادگي و مقاومت كردند.

وي اظهار كرد: به لطف خدا در تمام اين ايام به نقطه‌اي رسيديم كه دشمن را مايوس كنيم. ارقام و آمار اقتصادي به ما مي‌گويند كه از اردبيهشت ماه امسال در هر ماه شرايط ما بهتر و بهتر شده است و اين روند در ماه‌هاي گذشته همچنان پيشروي ما است.

روحاني افزود: عليرغم فشار دشمن، ملت بزرگ ما مي‌تواند در ماه‌هاي ارديبهشت تا مهر، هر ماه فشار تورم را كنترل كنند و براساس آمار بانك مركزي تورم ماه ارديبهشت ۳ درصد، تورم ماه خرداد ۲.۳ درصد، تورم ماه تير ۲.۲ درصد و تورم ماه‌هاي مرداد و شهريور ۰.۸ درصد بوده است به آن معنا است كه كارآفرينان، كشاورزان، كارگران و مهندسين ما در سراسر كشور تلاشان را افزوده كرده‌اند.

رئيس جمهوري گفت: همچنين اين كه عليرغم فشار‌ها شاهد رونق صادرات غير نفتي هستيم به معناي تلاش و كوشش در كشور است. اگر امروز در كنار هم براي آباداني كشور بر تلاشمان اضافه كنيم و در اين شرايط بتوانيم در برابر دنيا در زمينه علم و دانش و همچنين فعال كردن شركت‌هاي دانش بنيان شاهد تحول بزرگ در كشور باشيم، به خوبي مي‌توانيم دشمنان خود را منكوب كنيم.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به سوابق حضور مردم يزد در مبارزات انقلابي و همچنين رشادت‌هاي مردم اين استان در دوران دفاع مقدس اشاره و خاطر نشان كرد: حركت و اوج انقلاب اسلامي در دي ماه ۵۶ در تبريز بود، اما از فروردين ۵۷ حركت و نهضت انقلاب از يزد و مردم غيور اين استان آغاز شد؛ اين دهم فروردين ۵۷ بود كه گام به گام ما را به ۲۲ بهمن و پيروزي انقلاب اسلامي نزديك كرد.

وي همچنين با اشاره به فرارسيدن ايام ولادت پيامبر اسلام (ص) و امام صادق (ع) و هفته وحدت اظهار كرد: هفته وحدت هفته اتحاد، وحدت، يگانگي و قرب بيشتر به راه و مسير پيامبر عظيم شان اسلام است.

روحاني همچنين در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به زلزله روز‌هاي گذشته آذربايجان شرقي ضمن ابراز همدردي با حادثه ديدگان اين زلزله گفت: از همه دست اندركاران در كمك رساني به زلزله زدگان تشكر مي‌كنم كه در روز‌هاي سخت مردم در كنار هم و خط همكاري و تعامل و ياري يكديگر قرار دارند.

روحاني در ادامه سخنانش با بيان اين كه استعداد يك سرمايه بزرگ براي مردم يزد است تصريح كرد: ۲۶ سال است كه يزد در كنكور اول است سختكوشي جزو ذات مردم يزد است و قنات‌هايي كه اينجا حفر شده نشانه سختكوشي است.

وي با اشاره به تلاش دولت براي حل مشكل آب صنعتي، كشاورزي و آشاميدني استان يزد گفت: در شوراي عالي آب تاكيد كرديم كه آب آشاميدني ۳۰ سال آينده استان يزد تامين شود. جزئيات اين طرح و محل تامين آب نيز مشخص شده است. آب خليج فارس و درياي عمان نيز شيرين سازي شده و به استان يزد و كرمان و ساير مناطق مي‌ريزد. تمام نياز‌هاي آب صنعتي و كشاورزي از خليج فارس و درياي عمان تامين مي‌شود.

وي ادامه داد: اعتبارات كافي براي تكميل راه آهن يزد به اقليد در نظر گرفته شده و اميدواريم تا پايان سال آينده اين راه آهن تكميل شود.

روحاني همچنين بيان كرد: ۱۰۹۱ ميليارد تومان براي تكميل طرح‌هاي استان يزد كه در سفر قبلي وعده داده شده بود، پرداخت شده است. البته همه طرح‌ها تكميل نشده و ۳۷ ميليارد تومان بودجه لازم است تا آن را تامين كنيم. در حال حاضر ۲۲ طرح تكميل شده ۱۶ طرح بالاي ۷۰ درصد پيشرفت داشته و ۸ طرح هم زير ۷۰ درصد پيشرفت داشته كه آن‌ها را تكميل مي‌كنيم در اين سفر نيز بيش از هزار ميليارد تومان براي ۳۷ طرح و پروژه اختصاص داده‌ايم.

رئيس جمهور در پايان با گراميداشت ياد و خاطرات آيات سيدكاظم يزدي، شيخ عبدالكريم حائري يزدي، محقق داماد، مرتضي حائري، صدوقي و سيد روح‌الله خاتمي، گفت: سلامي مي‌كنم به فرزند برومند آيت آلله خاتمي، حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON