جستجو
جمعه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۳ حزب تمدن > اخبار > كنگره آمريكا كشتار ارامنه به دست تركيه را به رسميت شناخت
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
كنگره آمريكا كشتار ارامنه به دست تركيه را به رسميت شناخت


مجلس نمايندگان آمريكا در اقدامي بي‌سابقه ديروز (سه‌شنبه) با تصويب قطعنامه‌اي كه ازحمايت قاطع دو حزبي برخوردار بود، واقعه نسل كشي ارامنه به دست امپراتوري عثماني را به رسميت شناخت.

به گزارش عصرايران به نقل از وب سايت "هيل"– وابسته به كنگره آمريكا- اين قطعنامه غيرالزام آور با راي مثبت 405 نماينده در برابر تنها 11 راي منفي به تصويب رسيد.

در اين قطعنامه غيرالزام آور از دولت ايالات متحده آمريكا خواسته شده تا واقعه نسل‌كشي بيش از 1.5 ميليون ارامنه در فاصله سال‌هاي 1915 تا 1923 را به دست امپراتوري عثماني به رسميت بشناسد.

اين قطعنامه كنگره آمريكا كه با لابي نمايندگان مناطق ارامنه نشين در ايالت كاليفرنيا تصويب شده است،  در پي آن صورت مي‌گيرد كه دولت تركيه به بهانه پاكسازي مناطق مرزي خود با سوريه از وجود شبه‌نظاميان‌ كرد، به اين منطقه لشكر كشيده و باعث آوارگي دهها هزارغيرنظامي كرد سوري شده است.

قطعنامه از سوي "آدام شيف" نايب رييس انجمن (لابي) ارامنه كنگره آمريكا كه نماينده منطقه "بربنك" كاليفرنيا در كنگره است، به محلس قانونگذاري آمريكا ارايه شد.

از حاشيه‌هاي جالب توجه راي گيري ديروز، راي منفي "ايلهان عمر" نماينده مسلمان (مينه سوتا) از حزب دموكرات به اين قطعنامه بود. عمر چنين استدلال كرد كه بهتر است پيش از راي مثبت به اين قطعنامه ابتدا وقايعي چون كشتار جمعي ميليون‌ها انسان بومي قاره آمريكا  و همچنين "تجارت برده غربي‌ها از طريق كشتي و در عرض اقيانوس اطلس" را محكوم كنيم.

او همچنين در بيانيه‌اي كه به منظور توضيح مواضعش بابت راي ديروز به رسانه‌ها ارسال كرده ، مستندات ارايه شده براي اين واقعه تاريخي را زير سوال برده و افزود: مسئوليت پذيري و به رسميت شناختن نسل‌كشي نبايد همچون چماق در جنگ سياسي استفاده شود" بلكه بايد "براساس اجماع آكادميكي خارج از فشار و الزامات ژئوپليتيك انجام شود."

گفتني است گزينه راي به قطعنامه شناسايي نسل كشي ارامنه به دست امپراتوري عثماني دهه‌ها بود كه در دالان‌هاي كنگره آمريكا مطرح بود اما بنا به ملاحظات سياسي هيچ گاه به مرحله راي گيري و تصويب نرسيده بود.

دولت تركيه نسبت به مطرح شدن موضوع نسل‌كشي ارامنه در پارلمان‌هاي دنيا بسيار حساس است و غالبا پاسخي تنبيه كننده به اقدامات اين چنيني نشان مي‌دهد.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON