جستجو
جمعه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۷ حزب تمدن > اخبار > جزئيات كامل ديدار مقام معظم رهبري با نمايندگان كانديداهاي انتخابات 88
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
جزئيات كامل ديدار مقام معظم رهبري با نمايندگان كانديداهاي انتخابات 88


نمايندگان ستادهاي چهار نامزد دهمين دوره‌ي انتخابات رياست‌جمهوري در نشستي دوستانه در حضور حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، ديدگاه‌هاي خود را درباره‌ي انتخابات و مسائل مربوط به آن به طور صريح و شفاف بيان و مسئولان ذي‌ربط نيز توضيحاتي را ارائه كردند.

به گزارش عصر ايران به نقل از فارس، متن پيش‌رو، روايتي از جلسه 27 خرداد رهبر معظم انقلاب با نمايندگان كانديداهاي سال 88 است كه از نظرتان مي‌گذرد:

آنگونه كه در كتاب فتنه‌ تغلب روايت شده در اين جلسه كه نمايندگان شوراي نگهبان قانون اساسي، وزارت كشور، سازمان بازرسي كل كشور و كميسيون تبليغات انتخابات حضور داشتند. در ابتداي اين جلسه رهبر معظم انقلاب صحبت‌هايي كردند كه در ادامه مي‌خوانيد:

بسم‌ا... الرحمن الرحيم. خيلي خوش آمديد. جلسه‌ي در واقع بي‌نظيري است. رفقاي ديروز و رقيبان امروز، همه اينجا جمع شده‌ايد و من از خداوند متعال مي‌خواهم كه اين تجمّع را مايه‌ي بركت و خير قرار بدهد و حضور يكايك شماها در اينجا ان‌شاءالله براي كشورتان و انقلابتان و اين ملّت بزرگ، مبارك باشد.

جزئيات كامل ديدار مقام معظم رهبري با نمايندگان كانديداهاي انتخابات 88

ترتيب اين جلسه را من اين جوري فكر كردم كه هركدام از مجموعه‌ايي كه در اينجا جمع‌شده‌ايد – چه مجموعه‌هاي مربوط به دستگاه‌هاي رسمي كشور مثل وزارت كشور و شوراي محترم نگهبان و چه مجموعه‌هاي مربوط به ستادهاي نامزدهاي مختلفي كه در مسئله اين انتخابات فعال بوده‌ايد از هر كدام از اين مجموعه‌هاي چندگانه يك نفر حرف دلش و آن چيزي را كه در اعماق روحش هست، همان را در دقايق كوتاهي بر زبان بياورد. هيچ تقيّه و ملاحظه‌اي هم نكنيد؛ نه از من و نه از ديگر مجموعه‌هايي كه اينجا هستند. همان كه در ذهنتان هست، آن را بيان كنيد، منتها كوتاه.

خواهش مي‌كنم هر كدام از آقايان يا خانم كروبي كه اينجا هستند، هر كدام صحبت مي‌كنيد، بيش از چهار پنج دقيقه نشود. حرف‌هايتان را هم بزنيد. من هم چند جمله‌اي بعد عرض خواهم كرد و قصد قربت هم بكنيد. هر كدام‌تان در آنچه خواهيد گفت، نيّت كنيد كه براي خدا و به قصد جلب رضاي الهي حرف مي‌زنيد. چون بالاخره شماها را ما اغلب را مي‌شناسيم؛ حالا من ممكن است بعضي‌ها را در جمع به نام نشناسم لكن اغلب شماها را ما مي‌شناسيم، با خيلي‌هايتان سال‌ها كار كرده‌ايم، در جاهاي مختلف با هم بوده‌ايم و ميدانم كه همه‌ي شماها بچه‌هاي انقلابيد و براي انقلاب سينه سپر كرده‌ايد، زحمت كشيده‌ايد، كار كرده‌ايد؛ حالا هم در يك مقطعي، در يك چهار راهي، دچار ترافيك و تصادم شده‌ايد. اين اتفاق افتاده و تصادفا اين جوري از آب درآمده.

خواهش مي‌كنم هر كدام از آقايان يا خانم كروبي كه اينجا هستند، هر كدام صحبت مي‌كنيد، بيش از چهار پنج دقيقه نشود. حرف‌هايتان را هم بزنيد. من هم چند جمله‌اي بعد عرض خواهم كرد و قصد قربت هم بكنيد. هر كدام‌تان در آنچه خواهيد گفت، نيّت كنيد كه براي خدا و به قصد جلب رضاي الهي حرف ميزنيد. چون بالاخره شماها را ما اغلب را مي‌شناسيم

در ترافيك هم آدم اعصابش خُرد مي‌شود و به جاي اينكه در فكر علاج باشد، گاهي مشكل را بيشتر مي‌كند؛ اين سر آن داد مي‌كشد، آن سر اين داد مي‌كشد. الان وضع اين جوري شده است. حالا در اين جلسه، من بيشتر اُذُن هستم. دوست دارم از شماها گوش كنم؛ هر كدام‌تان آنچه در ذهنتان هست مطرح كنيد. منتها كوتاه. من خواهش مي‌كنم يك نفر و آن هم كوتاه – صحبت كند. بالاخره شنونده بايستي بفهمد حرف طرف مقابل را؛ مي‌فهميم حرف‌ها را. خب حالا اين مقدمه‌اي بود كه ما مي‌خواستيم عرض كنيم.

حالا يكي‌يكي شروع كنيد. به نظرم اول ستادهاي نامزدهاي چهارگانه صحبت كنند. يكي از ستادها بيفتند جلو، حرف‌شان را بزنند؛ بعد ستاد بعدي. من البته ترتيب خاصي هم مورد نظرم نيست؛ اگر مايل باشيد به ترتيب سنّي آقايان صحبت بكنيد، يا به ترتيب حروف الفبا، هر جور كه دوست داريد. مديريت جلسه هم با خود من است و جلسه را خود من اداره مي‌كنم.

و ان‌شاءا.... آنچه خواهيم گفت، براي شما در نامه‌ي عملتان پيش خداي متعال، حسنه باشدغ يعني سعيتان بر اين باشد كه آنچه را مي‌گوييد، پيش خداي متعال امانت بگذاريد. بالاخره با نيّت؛ ممكن است در اين چهار مجموعه‌ي متعارض و متزاحمي كه اينجا وجود دراند، حرف‌ها و عقايد مختلفي وجود داشته باشد؛ يعني اين چيزي را كه شما فكر مي‌كنيد محض رضاي خدا است، ديگر محض رضاي خدا نداند، اما لابد خودتان كه وارد شده‌ايد، يكي نيتي كرده‌ايد و وارد شده‌ايد؛ يك فكري كرده‌ايد و وارد شده‌ايد؛ حرفتان را به حساب همان فكر و همان نيت بر زبان بياوريد و سعي كنيد كه ان‌شاءا... اين را حسنه قرار بدهيد پيش خداي متعال و انتظار داشته باشيد كه خداي متعال به شماها اجر بدهد.

رهبر انقلاب: خب، حالا اگر بخواهيم به لحاظ سن نامزدهاي محترم به حساب بياوريم، اول از (ستاد) آقاي كروبي بايد شروع كنيم كه شيخ‌النامزدان محسوب مي‌شوند و پيرتر از همه هستند. يكي‌تان صحبت كنيد. حالا هر كدام مي‌خواهيد صحبت كنيد. (بلندگو را بگذاريد جلويشان)

آقاي مرتضي الويري: بسم‌ا... الرحمن الرحيم

رهبر انقلاب: ساعت آنجا است؛ ساعت‌تان را نگاه كنيد.

آقاي الويري: آقاي نجفي هواي من را هم داشته باش. بله آنجا من نگاه مي‌كنم.

آقاي محمدعلي نجفي: (با خنده) با آرنج ميزنم به پهلويش....

رهبر انقلاب: (با خنده) بنا شد تعارض نباشد. (خنده‌ي حضّار)

آقاي الويري: حاج آقا من بنا نداشتم همه حرف‌ها را بزنم ولي چون جنابعالي فرموديد كه تقيّه نكنيد....

رهبر انقلاب: همه‌ حرف‌ها را بزنيد.

آقاي الويري: اولين مطالب عبارت از اين است كه خدمت‌تان عرض بكنم؛ من مرتضي الويري، همان مرتضي الويري هستم كه شما قبل از انقلاب خطبه‌‌ عقد من را خوانديد، با همان ديدگاه و همان عشق و علاقه به اسلام و ايران. هيچ تفاوتي به وجود نيامده. امّا.....

رهبر انقلاب: مهريه هم كه يادتان است كه چقدر بود؟

آقاي الويري: بله، يك جلد كلام‌ا... مجيد، عرضم به حضور شما مطلبي را كه من خدمت‌تان مي‌خواهم عرض بكنم، نگراني عميقي است كه نسبت به انشقاق و شكاف در جامعه براي ما وجود دارد. بنده قبل از انقلاب در راه‌پيمايي‌هاي زمستان 57 مسئول صورت‌رساني به همان خيابان آزادي بودم و بنابراين جمعيت آن موقع را دقيقاً در ذهن دارم. ولي اينجا من بايد بيان بكنم راه‌پيمايي كه ديروز انجام شد، بزرگترين راه‌پيمايي‌اي است كه من در عمرم ديدم؛ قبل از انقلاب و بعد از انقلاب. بنابراين معلوم مي‌شود كه اين نگراني و تشويق در جامعه‌ي ما به هر حال وجود دارد و بايستي رفع نگراني بشود.

اشكال‌هايي را كه به هر حال جمع دوستان آقاي كروبي نسبت به اين انتخابات دارند، در يك نامه‌اي ما خلاصه كرديم، حالا خدمت‌تان نسخه‌اي را تقديم مي‌كنم. في‌الواقع چهار تا محور دارد. اين چهار تا محور موجب اين شده كه به هر حال ما اين انتخابات را مخدوش بدانيم و ابراز نگراني بكنيم.

اولين مطلب در مورد صلاحيت خود نامزدي است كه معرفي شده و به عنوان نامزد راي آورده. در اينجا با توجه به اصل 115 قانون اساسي، ما وارد بحث بعضي از موارد – مثل رجل سياسي بودن و اينها – اصلا نمي‌شويم؛ براي اينكه اين شاخص‌ها فرق مي‌كند. اما در واقع دو مورد هست: مسئله‌ي امانت داري و تقوا. الان آقاي دكتر نجفي اينجا حضور دارند، آقاي خباز هم سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس، الان هستند. تخلفات اقتصادي‌اي كه اين دولت انجام داده، يعني در يك سال حدود دو هزار تخلّف و عدول از بودجه، يكي از مصاديقش است كه در اينجا وجود دارد؛ با آن يك ميليارد دلاري كه يك مرجع مستقل – مثل ديوان محاسبات – بيان كرده.

بنابراين از اين زاويه، بحث امانت‌داري مي‌تواند مخدوش باشد. در زمينه تقوا به هر حال يكي از شاخصه‌هاي اساسي تقوا، صداقت و راست‌گويي است. چون پنج دقيقه من مي‌گذرد، نمي‌خواهم واردش بشوم ولي مواردي را بنده مي‌توانم خدمت حضرتعالي ارائه بدهم كه به هيچ وجه خدشه و ترديدي باقي نمي‌ماند كه متاسفانه مطالب خلاف واقع به مردم گفته شده است. اين در مورد صلاحيّت فردي.

مرتضي الويري: در روز برگزاري انتخابات، ما را محروم كردند از ناظريني كه با تلاش زياد سر صندوق‌هاي راي خواستيم بفرستيم. اولا تعداد زيادي از آنها را كارت به‌شان ندادند. در تهران ما 3100 نيرو آماده كرديم؛ فقط 670 نفر كارت داده شده...

محور دوم در مورد مسائل قبل از روي راي‌گيري است. تخلفات زيادي اتفاق افتاده است كه بعضي از مواردش را ما رونوشت – بنده و آقاي محتشمي كه مسئول صيانت از آراء بوديم- منعكس كرديم. استفاده كردن از رسانه‌هاي جمعي و روزنامه‌ها به نفع يك كانديداي خاص؛ حتي دادن وقت اضافي و اختصاصي به كانديداي خاص به وسيله صدا و سيما، هزينه كردن و پرداخت‌كردن پولهاي كلان و بسيار زياد كه دقيقا مي‌تواند مصداق خريد راي تلقي بشود.

در بسياري از انتخابات‌ها براي پرداخت‌هاي جزئي، يك نامزد كانديداي مجلس را رد صلاحيت مي‌كردند ولي در اينجا صدها ميليارد از بيت‌المال پرداخت شده، دقيقا در همين مدت زماني، حدود 75 درصد بودجه كل سازمان تامين اجتماعي و كميته امداد در همين مدت تخصيص داده شده. اين هم باز يكي از موارد است. چون باز وقت كم است، از اين سرفصل مي‌گذرم. بنابراين تخطّي‌هاي مختلف قبل از برگزاري انتخابات.

مي‌آييم در مورد روز برگزاري انتخابات. اين سومين محور است. در روز برگزاري انتخابات، ما را محروم كردند از ناظريني كه با تلاش زياد سر صندوق‌هاي راي خواستيم بفرستيم. اولا تعداد زيادي از آنها را كارت به‌شان ندادند. در تهران ما 3100 نيرو آماده كرديم؛ فقط 670 نفر كارت داده شده، به بعضي‌هايشان هم صبح همان روز كارت داده شد؛ بسياري از اينها اجازه پيدا نكردند در موقع پلمپ كردن صندوق حضور داشته باشند.

از اين بدتر، مي‌بايستي از اينها ما گزارش دريافت مي‌كرديم و گفتند سيستم اس‌ام‌اس داير است – صريح به ما گفتند هفته‌ي قبلش – ولي در همان روز تنها شبكه‌ي ارتباطي ما را قطع كردند با اين نيروهاي‌مان! بنابراين ابزار نظارتي ما را بكلّي فلج كردند. گزارش‌هاي متعددي به وسيله تلفن به ما داده مي‌شد كه در زمان راي‌گيري جمعيت زيادي پشت صندوق‌هاي راي جمع مي‌شدند ولي اجازه داده نشد كه اينها حضور پيدا كنند، راي بدهند. در بسياري از حوزه‌هاي انتخابيه گزارش به ما دادند كه «گفته‌اند تعرفه‌ها تمام شده» و اينكه چرا تمام شده نمي‌دانم، در حالي كه چند ميليون تعرفه‌ي اضافه چاپ شده بود؛ اينها محل ترديد است. وقت من تمام شد.

الويري: استفاده كردن از رسانه‌هاي جمعي و روزنامه‌ها به نفع يك كانديداي خاص؛ حتي دادن وقت اضافي و اختصاصي به كانديداي خاص به وسيله صدا و سيما، هزينه كردن و پرداخت‌كردن پولهاي كلان و بسيار زياد كه دقيقا مي‌تواند مصداق خريد راي تلقي بشود. در بسياري از انتخابات‌ها براي پرداخت‌هاي جزئي، يك نامزد كانديداي مجلس را رد صلاحيت مي‌كردند ولي در اينجا صدها ميليارد از بيت‌المال پرداخت شده...

آخرين مطلب در مورد نحوه شمارش آراء است. چيز بسيار عجيب و غريب، آرايش دادن يا به عبارت ديگر حل كردن معادله از يك طرف است كه لااقل ترديدهاي جدي ايجاد كرده. ترديد البته براي ما نيست، يعني اين قدر شبهات قوي است كه به نظر مي‌آيد دقيقا مهندسي شده. قرار بر اين است كه آقاي كروبي سيصد هزار راي بيشتر نداشته باشد؛ علي‌رغم اينكه دفعه قبل پنج ميليون راي را آورده و گزارش‌هاي مختلفي ما داريم، يك نمونه‌اش من "رودهن" را خدمتتان عرض بكنم.

فردي كه از طرف يك كانديداي ديگر ناظر بوده، گفت آقاي كروبي آنجا 1600 راي داشته؛ در تجميع تبديل شده به صفر! باز من چون وقت ندارم، از اين موارد عبور مي‌كنم. نحوه آرايش به نحوي بود كه به جاي اينكه فرم‌هاي 22 با همديگر جمع بشود، برود تبديل به فرم 28 بشود و نوسانات استاني با همديگر فرق بكند، يك مرتبه آمدند بر مبناي يك عددي – كه بايستي يك كانديداي مورد نظر 24 ميليون، يعني يك مقداري بيشتر از آقاي خاتمي (در دوره‌ي) قبل راي بياورد و آقاي كروبي حتما به دليل بيان يك سري ديدگاه‌هاي انتقادي بايد بيشتر از سيصد هزار تا راي نياورد – اين طوري مهندسي شد. بنا به اين دلايل هست كه به هر حال ما شب‌هات جدي‌اي داريم. ببخشيد.

رهبر انقلاب: خيلي ممنون. آقاي نجفي شما آن كار را دير انجام نداديد؟

آقاي نجفي: «با خنده» شما فرموديد نزنم به ايشان ديگر!

رهبر انقلاب: خيلي خوب، خيلي ممنون. خب، ستاد آقاي مهندس موسوي؛ هر كدام از آقايان مي‌خواهند، بفرمايند.

سخنان نماينده ستاد ميرحسين موسوي

آقاي محمدرضا بهشتي: سلام عليكم

رهبر انقلاب: سلام عليكم.

آقاي بهشتي: جناب‌عالي فرموديد كه اُذُن هستيد و اشاره به آيه‌اي كرديد كه در آنجا آمده پيامبر اُذُنند و اُذُنِ خيرند. حقيقتش اين است كه من مي‌خواستم سخني نگويم اما فرموديد كه سخن دل را در اينجا مطرح كنم. من به گمانم حاصل تلاش‌هاي چندين دهه‌ي مردم عزيز ما در انقلاب، جمهوري اسلامي است؛ آن هم مفهومي كه هر دو بخشش براي ما با ارزش است. هم جمهوريت و هم اسلاميّت؛ و به گمان من اين دستاورد عظيم را هيچ چيزي نبايد تحت الشعاع قرار بدهد. در اين انتخابات اخير به گمان من بخش اول يعني جمهوريت ما در معرض سوال قرار گرفت.

نحوه عمل در انتخابات به گونه‌اي بود كه اين سوال در ذهن بخش بزرگي از جامعه ما مطرح هست كه آيا اين گونه نحوه عمل با آنچه كه در جمهوريت مي‌فهميديم و آنچه كه به عنوان سابقه پشت سر داريم، تا چه اندازه سازگار است. در اين انتخابات آنچه كه از همگان انتظار مي‌رفت، برخورد صادقانه بود. آنچه كه در مواردي شاهدش بوديم، برخورد هتاكانه و پرده‌درانه بود. اگر كلّ حركتي كه انام مي‌دهيم به تأسي از پيامبر اكرم(ص) براي تتميم مكارم اخلاق است، جاهاي زيادي به نظر مي‌رسد كه بايد از خودمان سوال كنيم كه تا چه اندازه به يك چنين آرماني نزديك هستيم.

نماينده موسوي: ما هم اعتقاد داريم كه هم در مراحل قبل از انتخابات، هم در طي روز راي‌گيري و هم در چند روز بعد از انتخابات، تخلف‌هاي قابل ملاحظه‌اي صورت گرفته؛ به نحوي كه از ديدگاه ما اين انتخابات با اين نحوه برگزاري كه صورت گرفته بازگو كننده راي واقعي مردم نيست.

خوشبختانه دوستانِ قبل موارد زيادي را اشاره كردند؛ ما هم اعتقاد داريم كه هم در مراحل قبل از انتخابات، هم در طي روز راي‌گيري و هم در چند روز بعد از انتخابات، تخلف‌هاي قابل ملاحظه‌اي صورت گرفته؛ به نحوي كه از ديدگاه ما اين انتخابات با اين نحوه برگزاري كه صورت گرفته بازگو كننده راي واقعي مردم نيست. درخواست آقاي مهندس ميرحسين موسوي هم يك درخواست روشني است، ايشان خواستار ابطال و تجديد انتخابات است؛ آن هم به دلايل متعددي كه بخشي از آن در جلسه‌اي كه با شوراي نگهبان بوده منعكس شده. هر چند، چند نفر از اعضاي شوراي نگهبان خودشان در شرايط قبل از انتخابات مشخصاً جانب‌داري از يك كانديد معيّن را كردند!هفت نفر در سخنراني‌ها، در مجامع، در مطبوعات. آن هم جايي كه علي القاعده از او انتظار مي‌رفته كه جانب بي‌طرفي را مراعات كند.

رهبر انقلاب: به ساعت هم نگاه كنيد.

آقاي بهشتي: ديگر عرضي ندارم اگر مي‌فرماييد. همين طور در مورد راديو و تلويزيون، در مورد امكانات فراوان دولتي كه در اختيار نامزد حاكم قرار داشت. مجموعاً مي‌خواهم عرض بكنم نحوه عمل به نحوي بود كه اين سوال، بسيار جدي براي بخش قابل ملاحظه‌اي از جامعه ما و مردم ما مطرح است كه تا چه اندازه ما مراعات لوازم و ضوابط جمهوريت را داشته‌ايم. ديگر عرضي ندارم.

رهبر انقلاب: خيلي متشكر. خب، ستاد آقاي احمدي‌نژاد؛ از لحاظ سني نوبت شما است ديگر؟ آقاي رضايي سناً بالاترند؟

يكي از حضّار: يك سال! تفاوت سني دارند.

رهبر انقلاب: يك سال! خيلي خب، ستاد آقاي رضايي، بگوييد.

سخنان نماينده ستاد آقاي رضايي

آقاي داوود دانش‌جعفري: بسم‌ا... الرحمن الرحيم. در مجموع، من استنباطم اين است كه ويژگي كنوني فضاي حاضر يك جوري هست كه در واقع بي‌اعتمادي – بي‌اعتمادي مردم، نه حالا اين جمعي كه اينجا هستند – نسبت به مجموع اتفاقاتي كه در كشور افتاده، به وجود آمده. اينكه حالا از كجا به وجود آمده شايد نياز به تحقيق و بررسي است؛ ولي در مجموع يك احساسي هست كه آن باوري كه در خانواده‌ها و مردم وجود داشته، با نتيجه‌اي كه به دست آمده نمي‌خواند. حالا ممكن است كه اين، دليل خاصّي هم نداشته باشد ولي اين ذهنيت الان وجود دارد. اينكه چرا اين اتفاقات افتاد، من تحليل عرض مي‌كنم، مي‌گويم اصلا بحث خودمان نيست، يعني در واقع شواهدي كه منجر به يك تحليل شده را مي‌گويم. شايد سه دليل وجود داشته باشد كه اين فضاي بي‌اعتمادي به وجود آمده. اول اتفاقاتي است كه قبل از انتخابات افتاد. به نوعي يك تلقّي وجود داشت كه بعضي از نيروهاي نظامي به اصطلاح جانبدارانه كمك مي‌كنند از يك نامزد خاص.

رهبر انقلاب: آن نامزد خاص، سابقه‌ي نظامي ندارد؟(خنده‌ي حضّار)

آقاي دانش جفعري: نه، ندارد. بله، بعضي از اقدامات خوبي كه دولت انجام مي‌داد به نوعي بود كه همه منتهي مي‌شد به اين چند روز آخر انتخابات؛ مثلا فرض كنيد پرداخت حقوق كه بايد براساس قانون خدمات كشوري صورت مي‌گرفت؛ سود سهام عدالت علي‌رغم اينكه شركت‌ها منابع كافي نداشتند، مجلس پنج ميليارد دلار در سال گذشته به صورت فوريتي تصويب كرده بود كه در اختيار سرمازدگي و خشكسالي قرار بگيرد، تاكيد هم داشتند كه اين قبل از پاييز سال گذشته توزيع بشود و خيلي از اين موارد نگه‌ داشته شد، همين روزها توزيع شد. مثلا اقداماتي كه در مورد باشگاه پرسپوليس و استقلال و غيره انجام دادند.

يك تلقّي به وجود آمد كه در واقع صدا و سيما اجبار دارد كه در يك جهت خاصي حركت بكند و به اصطلاح مي‌تواند تاثير بگذارد؛ يك تلقي به وجود آمد كه از امكانات دولتي در جهت انتخابات استفاده مي‌شود. مثلا در مورد بعضي از سفرها گفته مي‌شود كه آقاي احمدي‌نژاد با هواپيماي دولت مي‌رفت و اينكه بقيه نامزدها چنين امكاني نداشتند.

نماينده محسن رضايي:يك تلقّي به وجود آمد كه در واقع صدا و سيما اجبار دارد كه در يك جهت خاصي حركت بكند و به اصطلاح مي‌تواند تاثيربگذارد؛ يك تلقي به وجود آمد كه از امكانات دولتي در جهت انتخابات استفاده مي‌شود؛ مثلا در مورد بعضي از سفرها گفته مي‌شود كه آقاي احمدي‌نژاد با هواپيماي دولت ميرفت و اينكه بقيه نامزدها چنين امكاني نداشتند...

آقاي دكتر رضايي در يك مقطعي امكان تهيه بليط هواپيما برايشان نبود؛ ولي خب، در واقع يك حالت نابرابري بود. تعدادي از وزرا كه حق نداشتند در انتخابات حضور پيدا كنند، آمدند؛ مثلا وزير محترم امور خارجه كه به بعضي از استان‌ها – مثلا ايلام – سفر كردند و سخنراني كردند، يك تلقي‌اي وجود داشت كه شوراي نگهبان در مجموع از يك نامزد خاص حمايت مي‌كند؛ شايد تعداد هفت نفر از آنها اسم برده مي‌شد كه فعال هستند در بحث‌ها. البته معني‌اش اين نيست كه نبايد اعضاي شوراي نگهبان نظر داشته باشند، ولي اين تلقي را به وجود مي‌آورد كه اينها كه قرار هست داور باشند، در واقع خودشان موضع دارند. مثلا فرض كنيد رئيس ستاد نظارت اصفهان در حمايت از آقاي احمدي‌نژاد صحبت كرد. حتي اين تلقي وجود داشت كه خود حضرتعالي هم شايد علاقه‌مند نباشيد كه در جهت خلاف راي به دولت اقدام بشود و صحبت كردستان حضرتعالي را در يك مثالي مي‌گرفتند كه به اين دليل بيان شده بود.

حالا برگردم به دوره‌ي انتخابات. در انتخابات يك سري اتفاقاتي افتاد. از جمله مواردي كه ذكر شد اين بود كه ناظران طرفدار نامزدها، تفسيري شوراي نگهبان كرد كه اينها فقط مي‌توانند روز آخر حضور پيدا بكنند؛ در حالي كه در بخشنامه‌اي كه خودشان قبلا اعلام كرده بودند، از اول خرداد يعني از 22 روز قبل از انتخابات مي‌توانستند حضور پيدا بكنند؛ ولي اين عمل نشد؛ تلقي شد كه فقط روز آخر مي‌توانند. بعد كساني كه بايد ناظر مي‌بودند در صندوق‌ها، يك مكانيزيمي به كار برده شد كه اين ناظرها نتوانند در همه‌ي صندوق‌ها حضور پيدا كنند؛ مثلا گفتند برحسب حروف الفبا اينها توزيع بشوند؛ به تعدادي كارت ندادند؛ به تعدادي كارت ناقص دادند؛ در نهايت انجام نشد.

اين فرم 22 كه جمع‌بندي آراء صندوق است، با ابهام مواجه بود. فرم جمع‌بندي كه اصطلاحاً فرم 28 است با ابهام روبرو بود. بحث تعرفه ندادن تبديل شد به يك ابهام خيلي بزرگ. در بعضي از شهرستان‌ها و حتي استان‌ها الان تلقي اين هست كه علي‌رغم اينكه ساعات راي محدود شده يا تعرفه به اندازه كافي ندادند، تعداد كساني كه راي دادند، بيشتر از واجدين شرايط است؛ ليستش را هم مشخص كردند. در هر صورت توضيح مشخصي در مورد محدود كردن ساعت راي داده نشد. قبل از اينكه صندوق‌ها گذاشته بشود براي اينكه راي واريز بشود. قاعدتاً بايد با حضور نماينده‌ي نامزد مي‌آمدند نشان مي‌دادند؛ معمولا صندوق‌ را برعكس مي‌كنند كه نماينده نامزد ببيند در آن چيزي نيست. در واقع پلمپ كردن بدون حضور نماينده‌ها – ناظرين – صورت گرفت.

و بحث‌هايي كه وجود داشت، مثل اعلام جشن پيروزي قبل از اعلام نظر شوراي نگهبان، امساك در اطلاع‌رساني. مثلا آقاي دكتر رضايي از چند روز قبل نامه دادند كه ريز راي من را براساس صندوق‌هايي كه بوده بدهيد. ديروز از صبح يك نفر از طرف ما در وزارت كشور بود و در نهايتا تا امروز هم ندادند، ديروز هم مي‌گفتند تا پنج بعدازظهر اگر ندهيد – در واقع اگر شكايت ارائه نشد – ديگر حق پيگيري نداريد. در هر صورت حتي بين اطلاعاتي كه وزارت كشور دارد و شوراي نگهبان دارد، تفاوت‌هايي وجود دارد كه اينها قابل رسيدگي است. به نظر من تخلفات بعد از انتخابات- حالا تخلف اسمش را نگذاريم – عواملي كه باعث شد اين فضا يك مقدار تشديد بشود، اينها است.

شايد مثلا همايش ميدان ولي‌عصر، در حالي كه همه در بهت و حيرت هستند و احساس مي‌كنند كه راجع به نتايج انتخابات[ذهنيت‌شان ] توجيه نيست؛ بعد حرف‌هايي كه در آنجا زده شد، تعابيري كه به كسان ديگر تحت عنوان خار و خاشاك و اينها نسبت داده شد و در مجموع احساس مي‌شد كه اوضاع يك نوع يك طرفه هست. مثلا ديروز تظاهراتي كه .... .

رهبر انقلاب: به ساعت هم يك نگاهي بكنيد.

آقاي دانش جعفري: بله، اين آخرش است. تظاهراتي كه انجام شد، در واقع عنوان شد كه غيرقانوني است، ولي مثلا حضور گروه مقابل را – كه آقاي سعيد حداديان رهبري مي‌كرد – صدا و سيما مرتب تبليغ مي‌كرد. در مجموع، اينها موجب يك فضايي شده كه مردم احساس بكنند كه يك تفاوتي بين ذهنيت آنها وجود دارد. فكر مي‌كنم اگر بخواهيم اين موضوع را هم حل بكنيم، از همين دريجه‌ ورود به ذهنيت مردم بايد وارد بشويم. حالا من طرحي دارم براي آن بحث، اگر خواستيد. تشكر مي‌كنم.

رهبر انقلاب: خيلي خوب. ممنون، از ستاد آقاي احمدي‌نژاد؛ يكي‌تان بگوييد آقايان. بلندگو را بياوريد.

سخنان نماينده ستاد احمدي‌نژاد

آقاي مجتبي ثمره هاشمي: بسم‌ا... الرحمن الرحيم، اللهم عجل لوليك افرج و العافيه و النصر و اجعلنا من خير انصاره و اعوانه و المستشهدين بين يديه. خداي را سپاسگزارم كه اين توفيق را عنايت فرمود، امروز خدمت حضرتعالي شرفياب بشويم. تبريك عرض مي‌كنم به مناسبت اين پيروزي بزرگ و حضور و مشاركت فعال و كم سابقه ملت ايران در اين انتخابات. در واقع اين حضور لبيكي بود به حضرتعالي كه دعوت فرموديد از همه مشاركت جدّي داشته باشند و حضور پيدا بكنند. عظمت اين واقعه يك عظمتي نيست كه بشود آن را پوشاند؛ يك عظمت درخشنده است، ممتاز است. همه دنيا متاثر شدند؛ يعني مورد توجه قرار دادند اين عظمت ملت ايران را و ما از نحوه موضع‌گيري دوستان و دشمنان انقلاب متوجه ميشويم كه چه واقعه عظيمي در كشور اتفاق افتاده. حقيقتاً موجب اقتدار و عزّت ملي ملت ايران بود و در واقع نشاني از حيات بالنده يك ملت بزرگ. اين را صميمانه خدمت حضرتعالي و همه ملت ايران تبريك عرض مي‌كنم.

مهم اين است كه اين دستاورد صيانت بشود. اين دستاورد در واقع هم توجه عميق به جمهوريت نظام در بطن آن است و هم به سلاميت نظام. جمهوريت از حيث حضور و مشاركت كم سابقه، و اسلاميت از اين جهت كه در واقع مردم لبيك گفتند به پيام حضرتعالي و مشاركت وسيع داشتند. آقاياني كه اشاره مي‌كنند به جمهوريت، سوال از آن طرف هست؛ خب شما به راي ملت احترام بگذاريد؛ چرا به راي ملت احترام نمي‌گذاريد؟ بالاخره مردم آمدند مشاركت كردند؛ حدود 84 درصد مشاركت كردند. اين رقم كمي نيست؛ قابل قياس با دوره‌هاي قبل است. در بعضي از استان‌ها كه اصلا پيش‌بيني نمي‌شد اين مشاركت وجود داشته باشد. مشاركت‌هاي بسيار بالا انجام شده و همه چيز مشخص و معلوم است.

همه چيز روشن است. قابل بررسي است. اگر بالاخره آن چيزي اتفاق افتاده كه مورد ميل آقايان نبوده، مورد نظر آقايان نبوده، نبايد اصلش را زير سوال ببرند. خب اگر دلايلي دارند، دلايل را مطرح بكنند، قانون هست، از طريق قانون كار پيگيري بشود. اما اينكه يك شكوه و يك عظمت كم نظير را اين طور ما زير سوال ببريم، به نظرم جفاي به ملت است، جفاي به آراء ملت است، جفاي به نظام اسلامي است و نبايد اين جفاها صورت بپذيرد. آقايان باز برگشتند بعضي نكات را كه در دوره انتخابات مطرح شده بود مطرح كردند كه به نظر من جاي آن نبود اينجا مطرح بشود؛ مثل بحث اينكه – نميدانم – ديوان محاسبات گفته دو هزار تخلف وجود دارد. من عذرخواهي مي‌كنم؛ بالاخره سه نفر در مقابل يك نفر هستند، در مقابل سه نفر دارم پاسخ مي‌دهم، وقت پنج دقيقه شايد خيلي كم باشد.

رهبر انقلاب: نه، همان پنج دقيقه است ديگر، دبّه در نياوريد!

آقاي ثمره هاشمي: چشم. هر جور حضرتعالي بفرماييد، همان را عمل مي‌كنيم. بله، اينكه باز اشاره كردند به اينكه در آن دوره يك پرداخت‌هايي انجام شده، بالاخره قانون خدمات كشوري دو سال قبل تصويب شد؛ خب بودجه‌ي آن در مجلس پيش‌بيني نشده بود، در اين دوره پيش‌بيني شده بود، اقدام كردند. يا آقاياني كه مي‌گويند كه تامين اجتماعي حقوق‌ها را افزايش داد، آيا اصلاً امكان‌پذير هست كه حقوق‌ها يك مرتبه افزايش پيدا بكند؟ الا اينكه از قبل تمهيداتي انجام شده باشد، كارهاي زيادي شده باشد، ماه‌ها كار مي‌برد تا منابعش تامين بشود. چطور آقايان كه خودشان در جريان كار هستند، اين ايرادها را مي‌گيرند؟ به نظرم منصفانه نيست. بحث قانون‌گرايي را مطرح مي‌كنند. خب بالاخره در اين دوره ما فهميديم قانون‌گرا كيست؛ همه ملت ايران متوجه شدند كه قانون‌گرا كيست.

آيا اين درست بود كه قبل از اينكه نتيجه آراء مشخص بشود، جناب آقاي موسوي بروند مصاحبه بكنند، خبرنگاران را جمع بكنند و اعلام پيروزي بكنند؟ اين مشخص است. آقاياني كه در شوراي نگهبان هستند مي‌توانند بگويند كه چه اتفاقاتي وقت شمردن آراء افتاد و چطور آقايان القا مي‌كردند كه زودتر پيروزي را اعلام بكنيم؛ خب اين درست نيست و به نظرم نبايد اين اتفاق بزرگ و اين شكوه بزرگ را و اين شيريني حضور را تلخ كرد با عصبانيت و ناراحتي. همان‌طور كه حضرتعالي فرموديد قانون هست، از طريق قانون كار را مي‌شود پيگيري كرد. چون فرموديد ما بايد مقيد به وقت باشيم، عذرخواهي مي‌كنم. والسلام عليكم و رحمه‌ا.... .

رهبر انقلاب: خيلي متشكرم، عليكم السلام. خب آقايان بياناتشان را فرمودند. من يك جمع‌بندي كوتاهي بكنم. بعد نوبت برسد به نمايندگان مسئولان، يعني وزارت كشور و شوراي محترم نگهبان. به نظرم مي‌رسد حتماً بايستي به اين شبهه‌هايي كه وجود دراد رسيدگي بشود، جمع‌بندي شده‌تر از همه، همان چيزي بود كه در اظهارات آقاي الويري بود؛ يعني آنچه كه دوستان گفتند، تقريبا يك بيان ديگري بود از همان شكل جمع‌بندي‌ شده‌اي كه اقاي الويري بيان كردند و خب اينها همه واقعا شبهه است و در ذهن كساني وجود دارد و بايد هم اين شبهات را برطرف كرد.

يعني اگر چنانچه نگاه به مسائل ديگر هم نبود، بالاخره يك جمعي از دوستان و اهالي انقلاب نسبت به يك قضيه‌اي اگر ابهام دارند، درستش اين است كه ما ترتيبي بدهيم، كاري بكنيم كه اين ابهام برطرف بشود. اما راه دارد؛ راه قانوني دارد. البته شوراي محترم نگهبان معتقد است كه برخي از اين اشكالات، حلش متوجه به شوراي نگهبان نيست، يعني شوراي نگهبان بعضي از اين موارد را خودش متكفّل است كه پاسخگويي كند و رفع شبهه كند، بعضي چيزها را هم معتقدند كه مربوط به شوراي نگهبان نيست و مربوط به دستگاه‌هاي ديگر است كه خب مي‌شود مراجعه كرد. به هر حال از راه‌هاي قانوني بايستي دنبال بوشد.

من فقط يك جمله‌اي كه خارج از مسائل بررسي قانوني و اينها است، در بيان آقاي دانش جعفري بود بگويم كه مطلقا آن جور كه شما تلقي كرديد، نيست. من در كردستان حرف‌هاي هميشگي خودم را زدم، آن چيزي كه من درباره عزت اسلامي بيان كرد، اينها حرف‌هاي امروز من كه نيست، اينها حرفهاي بيست و چند سال من است. شما مراجعه كنيد به سابقه سخنراني‌هاي من، اظهارات من، در مراحل مختلف، خب، در اين بيست سال سه تا رئيس جمهور در اين كشور بودند. شما مراجعه كنيد، زمان آقاي هاشمي، حرف‌هاي من همين‌ها است؛ حرف‌هايم فرق نكرده. آنجا حرف‌هاي خودم را زدم؛ باز هم من همان حرف‌ها را مي‌زنم! يعني تا وقتي كه توان گفتن دارم، من همين حرف‌ها را خواهم زد؛ همان مباني، همان اصول، همان ارزش‌ها، آن چيزهايي را كه با آن حيات من شكل گرفته تكرار خواهم كرد.

در بيان آقاي دانش جعفري بود بگويم كه مطلقا آن جور كه شما تلقي كرديد، نيست. من در كردستان حرف‌هاي هميشگي خودم را زدم، آن چيزي كه من درباره عزت اسلامي بيان كرد، اينها حرف‌هاي امروز من كه نيست، اينها حرفهاي بيست و چند سال من است. شما مراجعه كنيد به سابقه سخنراني‌هاي من، اظهارات من، در مراحل مختلف، خب، در اين بيست سال سه تا رئيس جمهور در اين كشور بودند. شما مراجعه كنيد، زمان آقاي هاشمي، حرف‌هاي من همين‌ها است؛

...من يك سخنراني يكجا كرده بودم، آقاي كروبي آمد گفت كه من رفتم ايلام و گفتم اين حرف‌هايي كه فلاني زد، من را داشت مي‌گفت؛ آن منم. خب تلقي آقاي كروبي اين است. آن چيزي كه من گفتم كه بايد رئيس جمهور اين جوري باشد، اين جوري باشد، اين جوري باشد، يك نامزدي تطبيق مي‌كند به خودش، نامزد ديگري تطبيق مي‌كند به خودش كه اين هم اتفاقاً پيش آمد، البته غير از آقاي احمدي‌نژاد. يكي از آن دو نامزد محترم ديگر هم، همين را گفته بود كه حرف‌هايي كه فلاني زده، انها با من منطبق است. بنابراين به من كسي ايراد نگيرد كه چرا شما آن حرف‌ را زديد، من حرف‌هاي خودم را گفتم. اين مطلب و مباني خود من است كه من با اين مباني زندگي كرده‌ام و اميدوارم ان‌شاءا... تا آخر عمرم- حالا هر چند ساعت ديگر، يا چند روز ديگر، يا چند سال ديگر باشد – با همين مباني زندگي بكنم.

خب، حالا نوبت به آقايان رسيد؛ آقايان وزارت كشور و شوراي نگهبان، اول آقايان وزارت كشور اگر مطلبي دارند، در پنج دقيقه بفرماييد.

سخنان نماينده‌ي وزارت كشور

آقاي كامران دانشجو: بسم‌ا... الرحمن الرحيم. من هم از حضرتعالي تشكر مي‌كنم؛ خدا را سپاسگزارم خدمت شما هستم. اگر جنابعالي اجازه بفرماييد بنده هيچ تحليل نمي‌كنم؛ حرف دلم را هم اگر اجازه بفرماييد نميزنم، اتهامات را مي‌گذاريم براي اينكه واگذار بشود به خدا در روز آخرت و فقط گزارشي را خدمت شما سريع مي‌خوانم:

از ابتداي تير ماه 87 تمهيد مقدمات انتخابات دهمين دوره‌ي رياست جمهوري با ارزيابي انتخابات دوره‌هاي گذشته و جمع‌بندي نقاط قوت و كاستي‌ها، شروع و برنامه‌هايي در جهت رفع كاستي‌ها – كه عمدتا در زمينه‌ آموزش مجريان بود – تدوين گرديد. لوازم مورد نياز انتخابات از قبيل تعرفه‌ها، مهرها و تعداد صندوق‌هاي اخذراي با نظر خواهي از استان‌ها برآورد و براي تهيه آنها سفارش داده شد. در اين دوره از انتخابات براي تعداد 57 ميليون تعرفه بنا به درخواست و برآورد استان‌ها كشور با چاپخانه‌ بانك ملي عقد قرارداد شد و سپس با درخواست مجدد برخي استان‌ها اين تعداد به 58 ميليون و 875 هزار تعرفه افزايش يافت. تعداد واجدين شرايط شركت در انتخاابت با حضور نمايندگان مركز آمار ايران، سازمان ثبت احوال، وزارت اطلاعات و شوراي نگهبان طي جلسات متعدد تعيين و رقم 46 ميليون و 200 هزار نفر به ستاد انتخابات اعلام گرديد.

كامران دانشجو: براي تعداد 92661 تن از نمايندگان نامزدها كارت جهت حضور در شعب اخذ راي و ستادها صادر گرديد كه از اين تعداد، 6574 كارت براي نمايندگان نامزدها در شهر تهران صادر شد. در كشور، جناب آقاي احمدي نژاد 33058، جناب آقاي موسوي 40676، جناب آقاي رضايي 5421 و جناب آقاي كروبي 13506 نماينده داشتند.

در 26 اسفند 87 با حكم وزير محترم كشور، ستاد انتخابات كشور به صورت رسمي آغاز به كار نموده و كميته‌هاي شش گانه‌ي ذي‌ربط تشكيل شد. هيئت‌هاي اجرايي در 366 شهرستان 558 بخش از تاريخ 15 ارديبهشت 88 شروع به كار نمودند. و با تصويب هيئت‌هاي اجرايي شهرستان‌ها، نهايتا تعداد 45 هزار و 713 صندوق اخذ راي در سراسر كشور مصوب شد كه از اين تعداد 31455 صندوق ثابت و 14258 صندوق سيار بودند. با توافق شوراي محترم نگهبان براي هر شعبه اخذ راي دو عدد مهر اماده گرديد.

تعداد مجريان انتخابات اعم از هيئت‌هاي اجرايي، اعضاي اجرايي شعب، نمايندگان فرماندار و بخشدار، بازرسين، محافظين صندوق‌ها و عوامل خدماتي، بيش از 650هزار نفر بودند كه همگي، بيشتر از مردم عادي هستند و در هر شعبه اخذ راي به صورت متوسط سه نفر ناظر شوراي نگهبان حضور داشتند.

با دعوت ستاد انتخابات كشور از نامزدهاي انتخابات در 2 خرداد 88 مقرر گرديد كه ستادها نمايندگان نامزدها را معرفي نمايند و نهايتا براي تعداد 92661 تن از نمايندگان نامزدها كارت جهت حضور در شعب اخذ راي و ستادها صادر گرديد كه از اين تعداد، 6574 كارت براي نمايندگان نامزدها در شهر تهران صادر شد. آمار را به تفكيك به استحضار مي‌رساند – در تهران را اول مي‌گويم – آقاي احمدي‌نژاد 2712، جناب آقاي موسوي 2915، جناب آقاي رضايي 348، جناب آقاي كروبي 599، در كشور، جناب آقاي احمدي نژاد 33058، جناب آقاي موسوي 40676، جناب آقاي رضايي 5421 و جناب آقاي كروبي 13506.

اخذ راي در روز انتخابات راس ساعت 8 صبح در كليه‌ي شعب شروع و با توجه به استقبال بي‌سابقه مردم تعدادي از شهرستان‌ها تقاضاي تعرفه جديد نمودند كه تعداد دويست هزار تعرفه جديد تحويل استان آذربايجان شرقي، همچنين تعداد صد هزار تعرفه به استان اصفهان و يك ميليون و صد هزار تعرفه به استان‌ تهران و پنجاه هزار تعرفه به استان قم تحويل شد. در ساعت 18 با توجه به اتمام مهلت قانوني اخذ راي و حضور پرشور مردم در شعبه‌ها، مهلت اخذ راي به صورت ساعت به ساعت با مجوز وزارت محترم كشور تا ساعت 22 تمديد گرديد و پس از آن نيز تمامي افرادي كه در صف بودند، به داخل شعب هدايت شده و تا پاسي از نيمه شب اخذ راي در تعداد زيادي از شعب ادامه يابد.

كامران دانشجو: اعلام نتايج انتخابات براساس فرم‌هاي 22، يعني فرم‌هاي تكميل شده در هر يك از شعب كه به صورت برخط و رايانه‌اي از شعب اخذ راي واصل مي‌شد با توافق قبلي و به صورت تدريجي از ساعت 12:15 دقيقه نيمه شب آغاز گرديد و ساعت به ساعت تا 10 صبح ادامه يافت. عمدتا اين آمار مربوط به صندوق‌هاي روستايي و شهرهاي كوچك بود.

اخذ راي در خارج از كشور نيز در 130 نمايندگي و در 304 شعبه اخذ راي انجام گرديد و با توجه به استقبال گسترده هم وطنان خارج از كشور و با موافقت وزير محترم كشور در 55 نمايندگي مدت اخذ راي دو ساعت تمديد شد. از ابتداي روز راي‌گيري، نماينده محترم شوراي نگهبان در دفتر مركزي ستاد انتخابات حضور يافت و امور انتخابات با ايشان هماهنگ شده و وي نيز با شوراي نگهبان هماهنگي مي‌نمود. اعلام نتايج انتخابات براساس فرم‌هاي 22، يعني فرم‌هاي تكميل شده در هر يك از شعب كه به صورت برخط و رايانه‌اي از شعب اخذ راي واصل مي‌شد با توافق قبلي و به صورت تدريجي از ساعت 12:15 دقيقه نيمه شب آغاز گرديد و ساعت به ساعت تا 10 صبح ادامه يافت. عمدتا اين آمار مربوط به صندوق‌هاي روستايي و شهرهاي كوچك بود. از اين ساعت به بعد با عنايت به اينكه سرعت اينترنت كاسته شده بود و همچنين آمار شهرهاي پر جمعيت شروع مي‌شد، اطلاع‌رساني به مدت بيش از دو و نيم ساعت متوقف گرديد و در ساعت 12 چون فرم‌هاي 28، يعني فرم‌هايي كه براساس تمامي شعب اخذ راي يك شهرستان تكميل مي‌شود و مشخص كننده راي نامزدها در هر شهرستان مي‌باشد واصل گرديد. از اين ساعت اطلاع‌رساني براساس فرم‌ها 28 آغاز و تا ساعت 13 و 14 نيز ادامه يافت و نهايتاً در ساعت 16 نتيجه نهايي انتخابات توسط وزير محترم كشور اعلام گرديد.

روز يكشنبه جلسه‌اي با جناب آقاي دكتر كدخدايي در شوراي نگهبان برگزار و آمار نتايج انتخابات با ايشان مرور گردد و در يك بررسي اجمالي و اوليه مشخص شد كه تفاوت قابل ملاحظه‌اي بين آمار شوراي نگهبان و ستاد انتخابات وجود ندارد كه باعث دلگرمي بيشتر مسئولين ستاد انتخابات كشور گرديده و قرار شد كه نتايج به صورت استاني و شهرستاني اعلام گردد. سپس جلسه‌اي با جناب آقاي مهندس ضرغامي .... .

رهبر انقلاب: ساعت را هم يك نگاهي بكنيد.

آقاي دانشجو: ... برگزار و آمار مذكور از طريق صدا و سيما اعلام شد.

با توجه به تبليغات سوء و مغرضانه پيرامون سلامت انتخابات تصميم گرفته شد كه از روز دوشنبه مسئولين ستاد انتخابات و استان تهران در برنامه‌هاي تلويزيوني به اين شبهات پاسخ گويند. در پايان به استحضار مي‌رساند كه هيچ گونه اعتراضي مستندي در روز برگزاري انتخابات و پس از آن تا اين تاريخ به ستاد انتخابات كشور واصل نشده است. والسلام عليكم و رحمه‌ا.... و بركاته.

رهبر انقلاب: و عليكم السلام و رحمه‌ا.... خب نماينده‌ي شوراي محترم نگهبان

سخنان نماينده شوراي نگهبان

آقاي عباسعلي كدخدايي: بسم‌ا... الرحمن الرحيم. تشكر مي‌كنم از حضرتعالي كه اين فرصت را در اختيار ما قرار داديد كه گزارش مختصري را خدمت حضرتعالي و بقيه حضّار عرض كنم. من مختصرا عرض بكنم وظايف شوراي نگهبان براساس قانون – به هر حال آنچه كه مقرر شده است – طبق قانون انجام شده است و دوستان ما در استانها و شهرستانهاي مختلف وظايف نظارتي‌شان را بخوبي انجام دادند. ما حضور ناظرين را داشتيم سر صندوق‌ها كه بين سه نفر تا پنج نفر در واقع ناظر بودند و بر تمام مراحل نظارت مي‌كردند. از قبل از آن هم هيئت‌هاي نظارت ما حضور داشتند در استان‌ها و شهرستان‌ها در جهت استقرار صندوق‌ها، چاپ و توزيع تعرفه‌ها و.... .

علاوه بر اينها ما امسال دو اقدام ديگر هم يا شايد اقداماتي ديگر را در اين جهت انجام داديم كه من خدمت‌تان عرض مي‌كنم. اولين اقدام اين بود كه اين تعرفه‌هايي كه در دوره‌هاي قبل بود و فقط يك محل مهر داشت، تحت عنوان مهر انتخابات، مهر نظارت را هم ما پيش‌بيني كرديم كه اطمينان بيشتري در اين جهت ايجاد بشود. بازرسين ويژه‌اي را از تهران براي برخي از حوزه‌ها، براي برخي از شهرستان‌ها و استان‌ها اعزام كرديم كه در روز اخذ آراء حضور داشته باشند. همچنين دعوت كرديم از نمايندگان داوطلبين محترم كه در شوراي نگهبان هم حضور داشته باشند. اگرچه شوراي نگهبان وظيفه‌ي نظارتي دارد و در واقع نظارتي بر شوراي نگهبان مقرر نشده است و ما تكليف قانوني هم در اين جهت نداريم اما جهت اعتمادسازي و اطمينان بيشتر بزرگواران داوطلب، درخواست كرديم نمايندگان‌شان حضور داشته باشند و حضور داشتند.

كدخدايي: بازرسين ويژه‌اي را از تهران براي برخي از حوزه‌ها، براي برخي از شهرستان‌ها و استان‌ها اعزام كرديم كه در روز اخذ آراء حضور داشته باشند. همچنين دعوت كرديم از نمايندگان داوطلبين محترم كه در شوراي نگهبان هم حضور داشته باشند. اگرچه شوراي نگهبان وظيفه‌ي نظارتي دارد و در واقع نظارتي بر شوراي نگهبان مقرر نشده است و ما تكليف قانوين هم در اين جهت نداريم اما جهت اعتمادسازي و اطمينان بيشتر بزرگواران داوطلب، درخواست كرديم نمايندگان‌شان حضور داشته باشند

گزارش‌هايي را به ما مي‌دادند در روز اخذ آراء، آنها را ما بررسي مي‌كرديم؛ البته نتيجه‌اش را بعدا در پايان رسيدگي‌ها منتشر خواهيم كرد. بعد هم كه شمارش آراء شروع شد، سايتي را در اختيارشان قرار داديم كه ناظر باشند بر تجميع آراء.

تذكرات لازم هم ارائه شد به دوستان‌مان در وزارت كشور كه همكاري خوبي هم داشتند. مثلا در خصوص همين كمبود تعرفه‌ها كه جناب آقاي دكتر دانشجو اشاره كردند، ما هم در برخي از اين استان‌ها متوجه شديم در همان ساعات اوليه و پيگيري كرديم، خوشبختانه اقدام شد. بعد از آن هم به هر حال در فرصت قانوني‌اي كه ما داريم، اعلام كرديم كه شكاياتي اگر هست، اعتراض‌هايي اگر هست، مستدل براي ما ارسال بكنند، ما پيگيري مي‌كنيم.

فرصت سه روزه‌اي را كه داشتيم تا پايان وقت اداري ديروز، آقايان داوطلبين محترم، اعتراض‌هايشان را ارائه كردند. البته اعتراض‌ها همان جوري كه الان هم اشاره فرمودند نمايندگان محترم‌شان، بعضا كلي هست كه شايد در صلاحيت شوراي نگهبان نباشد كه بخواهد بررسي بكند، اما آن مواردي را كه مستند باشد، عيني باشد، ما خدمت‌شان عرض كرديم كه آماده هستيم با حضور نمايندگان خود داوطلبين محترم بررسي بكنيم و اگر تخلفي هست، با آن تخلف برخورد بكنيم. امروز هم دعوت كرديم از نمايندگان واطلبين محترم تشريف آوردند در شوراي نگهبان، جلسه خوبي داشتيم، مطالب – مفصل‌تر از اين چيزي كه الان خدمت حضرتعالي عرض شد – آنجا مطرح شد؛ ما هم نحوه‌ رسيدگي را، اختيارات‌مان را مطرح كرديم و قرار شد كه ما حصل جلسه امروز، فردا در جلسه عمومي شوراي نگهبان مطرح بشود و نظر شوراي نگهبان ان‌شاءا... اعلام بشود كه چگونه اين رسيدگي‌ها را ادامه خواهد داد. متشكر هستم از حضرتعالي.

رهبر انقلاب: ان‌شاءا... موفق باشيد.

آقاي الويري: حاج آقا اجازه مي‌فرماييد يك پيشنهاد بكنيم، يا همين الان يا بعد از فرمايش جنابعالي، براي برون رفت از اين وضعيت در حد نيم دقيقه هر كدام از آقايان پيشنهادي بدهند براي برون رفت از اين وضعيت، بعد جنابعالي جمع‌بندي بفرماييد.

رهبر انقلاب: اين را بگذاريد براي وقت اضافي؛ بگذاريد حالا بحث‌مان را بكنيم. ان‌شاء‌ا... اگر وقت اضافي ماند، به آن هم ميرسيم.

ره

 
Copyright © 2013 - TAMADDON