جستجو
جمعه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶ حزب تمدن > اخبار > با اروپا بمانيم؛ ترامپ به دنبال بردن ايران به گوشه رينگ است
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
با اروپا بمانيم؛ ترامپ به دنبال بردن ايران به گوشه رينگ است


عصر ايران؛ مصطفي داننده- اين روزها برخي از اينكه اروپا از ايران در مقابل ترامپ دفاع مي‌كنند ناراحت هستند و اين حمايت را پوشالي مي‌خوانند. آنها اعتقاد دارند كه اروپا اگر راست مي‌گويد دست از آمريكا بشويد و به سمت ايران بيايد.

منطق اين افراد چندان مشخص و قابل فهم نيست. امروز شرايط اقتصادي ايران در شرايط خوبي قرار ندارد اما در عرصه جهاني افكار عمومي به نفع ايران است. اين اولين بار در طول تاريخ جمهوري اسلامي است كه در طرف دعواي ايران و آمريكا، جهان به سمت ايران غش كرده است.

واقعا نمي‌شود انتظار داشت كشورهاي جهان از تجارت‌هاي مليون مليون دلاري خود با آمريكا بگذرند و به سمت ايراني بيايند كه اقتصاد متزلزل و بي ثباتي دارد. اقتصادي كه مي‌تواند با تغيير يك دولت دچار تحولات اساسي شود.

با اروپا بمانيم؛ ترامپ به دنبال بردن ايران به گوشه رينگ است

نكته مهم اما اين است كه الان اروپا در كنار ايران است. به آمريكا فشار مي‌آورد كه ايران را تحريم نكند. كشورهاي اروپايي در تلاش هستند، آب باريكه‌اي براي حفظ رابطه خود با ايران پيدا كنند.

همين فشارها بود كه ترامپ را مجبور كرد از سياست صفر شدن صادرات نفت ايران عقب نشيني كند.

بله، شرايط ايران اصلا خوب نيست يا حداقل فعلا خوب نيست. اين خوب نبودن حال در حالي است كه برخلاف سال‎‌ها ما ديگر در عرصه بين الملل تنها نيستيم و كشورها در مناقشه برجام، طرف ايران را مي‌گيرند حالا تصور كنيد همچون گذشته بسياري از كشورهاي دنيا سمت امريكا بودند و تلاش مي‌كردند از تمام ابزار خود براي تحريم ايران استفاده كنند.

حريف ايران قدر است و كشور ما براي حضور در اين ميدان نبرد احتياج به يارگيري پر قدرت دارد. امروز عربستان و اسرائيل عليه ايران كار مي‌كنند و اين استراتژي خود را بلند داد مي‌زنند. عربستاني هيچ ابايي ندارند كه بگويند  جنگ را به داخل ايران مي بريم.

واقعا اينجا سوالي ايجاد مي‌شود چرا در داخل برخي در اين ميدان به دنبال تنها شدن ايران هستند. وقتي كه مخالفان ايران، شمشير را براي كشور از رو بسته‌اند و تا بن دندان مسلح هستند، چرا ما بايد تنها پاي به اين جولانگاه بگذاريم.

ترامپ همين را مي‌خواهد؛ تنها شدن ايران. رييس جمهور آمريكا الان هر تصميمي عليه ايران مي‌گيرد، سران اروپا و ديگر كشورهاي اروپايي با آن مخالفت مي‌كنند و آن را ديوانگي مي‌خوانند و ترامپ مي‌گويند همراه او نيستند. ترامپ مي‌داند كه به تنهايي نمي‌تواند اهداف خود عليه ايران را پيش ببرد. همانطور كه اوباما و بوش براي مقابله با ايران هميشه به دنبال اتحاد بين المللي بودند.

در زمين ترامپ بازي نكنيم. بازي در سياست بين الملل همچون يك شطرنج تمام عيار است كه جابه‌جايي مهره‌ها در آن بايد با هوشمندي و شناخت كامل همراه باشد.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON