جستجو
جمعه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۹ حزب تمدن > اخبار > دادگاه ايران و آمريكا در لاهه
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
دادگاه ايران و آمريكا در لاهه


به گزارش عصرايران در نخستين روز از جلسه استماع وكلاي طرف ايران با ايراد سخناني طرح بحث كرده و خواستار صدور حكم تعليق تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران از سوي ديوان لاهه شدند.

"مايك پمپئو" وزير امور خارجه آمريكا ديروز همزمان با آغاز دادگاه لاهه با صدور بيانيه‌اي با رد دادخواست ايران از آمريكا، با متهم كردن ايران به سوء استفاده از اين دادگاه مدعي شد دادخواست ايران ناقض حق حاكميت ايالات متحده در اعمال تحريم‌ها به منظور حفاظت از امنيت ملي خود است.

در 40 سال گذشته ايران و آمريكا چندين بار به اين دادگاه مراجعه كرده‌اند كه يك بار راي اين ديوان به نفع آمريكا و بار ديگر به نفع ايران بوده است.

در ماجراي اشغال سفارت آمريكا در تهران (در نوامبر 1979) ايالات متحده آمريكا با استناد به همين "معاهده مودت" (منعقده در سال 1334 بين ايران و آمريكا) به اين دادگاه شكايت برد و راي ديوان به نفع آمريكا صادر شد.

8 سال بعد در ماجراي سقوط هواپيماي مسافربري ايران با شليك نيروي دريايي آمريكا در خليج فارس، اين بار اين ايران بود كه از آمريكا به اين ديوان شكايت كرد و ديوان با راي خود آمريكا را موظف به پرداخت غرامت به ايران نمود.

حالا اين سومين مرتبه است كه ايران بار ديگر پاي آمريكا را به اين محكمه كشيده است. راي ديوان لاهه با وجودي كه از منظر حقوقي لازم الاجراست اما سازوكار مشخصي به جز شوراي امنيت براي اجراي آن وجود ندارد و ايالات متحده آمريكا در اين شورا حق وتو دارد و مي‌تواند آرا و قطعنامه‌هاي آن را وتو كرده و از طرح مباحث در جلسات آن جلوگيري كند.

تصاوير زير نخستين جلسه استماع ديوان لاهه در روز دوشنبه (5 شهريور 97) را نشان مي‌دهد. ديروز اين هيات وكلاي ايران بود كه سخنراني و طرح دعوا كرد و از امروز انتظار مي رود هيات وكلاي آمريكا نيز به دفاع از مواضع اين كشور در طرح اين شكايت بپردازد.

نخستين جلسه استماع ديوان لاهه بابت پرونده شكايت ايران از آمريكا/ عكسها: رويترز و فرانسه
نخستين جلسه استماع ديوان لاهه بابت پرونده شكايت ايران از آمريكا/ عكسها: رويترز و فرانسه
 
Copyright © 2013 - TAMADDON