جستجو
جمعه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲ حزب تمدن > اخبار > جزيياتي از دردسرهاي "لجستيك" ديدار سران آمريكا و كره شمالي
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
جزيياتي از دردسرهاي "لجستيك" ديدار سران آمريكا و كره شمالي


مساله پرداخت پول اقامت رهبر كره شمالي در هتلي در سنگاپور در جريان مذاكرات در پيش روي 22 خرداد بين او و رييس جمهوري آمريكا در كنار برخي مسايل و جزييات ديگر مذاكرات آتي سران دو كشور از معضلاتي هستند كه هيات آمريكا در چند روز گذشته مذاكرات خود با هيات كره شمالي در سنگاپور با آن مواجه بوده است.

به گزارش عصرايران، روزنامه واشنگتن پست آمريكا اين موضوع را به نقل از 2 مقام آگاه آمريكايي دخيل در مذاكرات نوشته است.

ترامپ ديروز اعلام كرد كه مذاكرات سران آمريكا و كره شمالي طبق قرار قبلي در 22 خرداد برگزار خواهد شد. اين در حالي است كه او يك هفته پيش با نوشتن نامه‌اي خطاب به رهبر كره شمالي از لغو اين ديدار به دليل سياست‌هاي خصمانه مقامات كره شمالي خبر داده بود.

هم اكنون هيات‌هاي آمريكا و كره شمالي در سنگاپور مشغول مذاكره‌اند تا روي پروتكل‌ها و بحث‌هاي پشتيباني (لجستيك) اين مذاكرات سطح بالاي سران به جمع‌بندي و توافق برسند.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، يكي از مهم‌ترين بحث‌هاي بين دو طرف مساله پرداخت پول بابت اقامت چند روزه رهبر كره شمالي و هيات همراه او در هتلي 5 ستاره و لوكس در سنگاپور است كه بر اساس اين گزارش هنوز توافقي بر سر آن حاصل نشده است.

طرف كره شمالي اصرار دارد "كيم جونگ اون" در سوييت رويالِ هتل لوكس و 5 ستاره "فولرتون" - يك هتل باشكوه نئوكلاسيك در دهانه رود سنگاپور-  اقامت كند كه هزينه اقامت هر شب در يك سوييت مجلل آن 6 هزار دلار است.

هتل 5 ستاره "فولرتون" محل اقامت رهبر كره شمالي و هيات همراه در جريان مذاكرات در سنگاپور

جزيياتي از دردسرهاي

مساله اينكه از چه راهي بايد صورتحساب اقامت هيات كره‌اي در طول مذاكرات سران در اين هتل، پرداخت شود، يكي از بحث‌هاي هنوز حل نشده مذاكرات لجستيكي دو طرف آمريكايي و كره‌اي است.

اما مساله اختلافي بر سر عدم پرداخت از سوي آمريكا نيست بلكه آمريكا قصد دارد  اين رقم را پرداخت كند اما ظاهرا هيات كره شمالي پرداخت پول هيات‌شان از سوي طرف آمريكايي را توهين‌آميز و خلاف شان ديپلماتيك‌شان مي‌دانند و با وجودي كه پولي ندارند و انتظار دارند آمريكا اين پول را پرداخت كند، اما ترجيح مي دهند در ظاهر زير دِين طرف آمريكايي نمانند و غرورشان حفظ شود.

اما مشكل ديگر به قوانين داخلي آمريكا و قوانين بين‌المللي برمي گردد، و آن مساله تحريم هاست.

"اليزابت روزنبرگ" از مسئولان سابق وزارت خزانه داري آمريكا مي گويد بر اساس قوانين تحريمي آمريكا هر نوع پرداخت مستقيم هزينه هيات كره شمالي در جريان مذاكرات 12 ژوئن (22 خرداد) ممنوع است و به همين خاطر بايد به طور موقت مجوزي از اداره كنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه داري آمريكا و نيز سازمان ملل براي اين كار صادر شود و تحريم‌ها در مورد اين ليست هزينه‌هاي هيات كره شمالي، تعليق شود.

در نتيجه به نوشته واشنگتن پست اين مساله تبديل به معضلي شده و هيات آمريكايي را به اين فكر واداشته كه از چه راه غير مستقيمي مي‌توانند اين پول را پرداخت كنند كه به غرور طرف كره شمالي از سويي و به تحريم‌هاي داخلي و بين‌المللي از سوي ديگر برنخورد.

يك راه به نوشته واشنگتن پست اين است كه آمريكايي‌ها اين پول را به دولت سنگاپور كه ميزبان مذاكرات است بدهند تا آنها به عنوان ميزبان مذاكرات هزينه‌هاي اقامت هيات كره شمالي را پوشش دهند.

از سوي ديگر يك مشكل ديگر هيات كره‌اي پرواز نسبتا طولاني هواپيماي فرسوده- متعلق به دوران شوروي سابق-  "كيم جونگ اون" رهبر كره شمالي به سنگاپور است. پيش‌بيني مي‌شود اين هواپيما قادر نباشد 3 هزار مايل مسافت بين كره شمالي و سنگاپور را طي كند و احتمالا مجبور خواهد شد نخست به چين برود. هنوز تصميمي درباره هواپيماي اختصاصي رهبر كره شمالي گرفته نشده و شايد لازم شود كه يك كشور ثالث يك هواپيما به پيونگ يانگ بفرستد تا رهبر كره شمالي را به سنگاپور بياورد.

مساله ديگر انتخاب محل ملاقات سران است. براي اين كار ظاهرا دو هيات پس از مدت‌ها بحث و بررسي روي مجموعه هتل‌هاي " كاپلا" (Capella) در جزيره پررفت و آمد  "سنتوسا" در نزديكي ساحل جنوب شرقي سنگاپور توافق دارند. اين هتل داراي تركيبي از ساختمان‌هاي  دوران استعماري و ساختمان‌هاي مدرن است.

ترامپ خود در جريان حضور در سنگاپور در هتل مجلل و فوق امنيتي "شانگري لا" اقامت خواهد داشت. اين هتل محل برگزاري كنفرانس‌هاي بين‌المللي مهم و بزرگ است.

" اسكات اسنايدر" متخصص مسايل كره در شوراي روابط خارجي درباره پرداخت هزينه هاي هيات كره شمالي از سوي آمريكا به واشنگتن‌ پست گفت:" اين يك مورد جسورانه و عجيب و غريب از تمايل كره شمالي به برخورد از "موضع برابر" با آمريكاست در حالي كه كيسه اين كشور خالي است اما نمي‌خواهد كوتاه بيايد و از موضع طلبكارانه هم غرور ملي را مي‌خواهد هم انتظار دارد هزينه‌هاي آن را آمريكا بدهد.

به گفته اين كارشناس: كره شمالي كه يك كشور منزوي و فقير است تاريخچه‌اي طولاني از درخواست‌هاي مالي  گستاخانه و طلبكارانه از ديگر كشورها دارد.

در جريان المپيك زمستاني 2018 در  پيونگ چانگ كره جنوبي نيز، دولت سئول مبلغ 2.6 ميليون دلار هزينه سفر هيات هاي كره شمالي به اين كشور را پرداخت كرد.

از سوي ديگر كميته بين‌المللي المپيك هزينه سفر 22 ورزشكار كره شمالي به المپيك زمستاني اخير در كره جنوبي را پرداخت كرد.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON