جستجو
جمعه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۹ حزب تمدن > اخبار > بن سلمان: عربستان منافع بسياري با اسرائيل دارد
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
بن سلمان: عربستان منافع بسياري با اسرائيل دارد


وليعهد عربستان اعتراف كرد كه عربستان منافع بسياري با اسرائيل دارد. اين در واقع يك اشاره علني ديگر به روابط روز افزون رياض و تل‌آويو است.

به گزارش ايسنا، محمد بن سلمان، وليعهد عربستان در گفت‌وگو با مجله آتلانتيك آمريكا اظهار داشت، در صورت تحقق صلح منافع بسياري بين اسرائيل و كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس و كشورهايي نظير مصر و اردن وجود خواهد داشت.

وي درباره اينكه آيا به حق ملت فلسطين براي دستيابي بر بخشي از اراضي اشغالي اعتقاد دارد يا نه گفت: به تصور من اين حق اسرائيلي‌ها و فلسطيني‌هاست كه در سرزمين خود زندگي كنند.

وليعهد عربستان با ادعاي اينكه تنها نسبت به حقوق ملت فلسطين و مسجد الاقصي نگران است،‌ گفت: ما هيچ اعتراضي به موجوديت هيچ ملت ديگري نداريم.

بن سلمان اظهار داشت: فلسطيني‌ها و اسرائيلي‌ها حق داشتن كشور خود را دارند اما در عين حال بايد ما توافق صلحي را براي تضمين ثبات براي همه و ايجاد روابط عادي داشته باشيم.

وليعهد عربستان تاكيد كرد: ما مشكلي با يهود نداريم و محمد (ص) با يك زن يهود ازدواج كرد. ما يهوديان بسياري در عربستان مي‌يابيم كه از آمريكا و اروپا به كشور آمده‌اند.

وي خاطرنشان كرد، منافع بسياري را عربستان مي‌تواند با اسرائيل داشته باشد به خصوص كه اقتصاد اسرائيل در مقايسه با حجم آن بسيار بزرگ است. اگر توافق صلحي وجود داشته باشد صلح موجب تبادل منافع بسياري بين اسرائيل و كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس و كشورهايي نظير اردن و مصر مي‌شود.

بن سلمان در عين حال حماس را در صف كشورهاي تهديدكننده كشورش و منطقه خواند و مدعي شد: ما نمي‌توانيم امنيت ملي عربستان را به خطر بيندازيم ما در منطقه‌اي هستيم كه القاعده، داعش،‌حزب‌الله لبنان، حماس و ايران هستند.

بن سلمان در اظهاراتي كينه‌توزانه ايران و اخوان المسلمين را در ليست القاعده و داعش در قالب "مثلث شر" خواند كه با مسلمانان با هدف ايجاد امپراتوري اسلامي بازي مي‌كنند.

اين مصاحبه چند روز پس از سفر بن سلمان به آمريكا انجام شد. بن سلمان در جريان اين سفر با رهبران يهود ديدار كرد.

بن سلمان در ادامه مدعي شد: ما در عربستان وهابيت نداريم و آنچه داريم اسلام شامل مسلمان اهل سنت و شيعه است. ما چهار مدرسه فقهي داريم و طرح ما مبتني بر منافع اقتصادي و مردم است نه براساس يك ايدئولوژي خاص.

وي درباره روابط كشورش با گروه‌هاي اسلامي گفت، زماني كه كمونيست در عربستان شيوع يافت عربستان با همه به منظور ممانعت از آن وارد همكاري شد. ما با اخوان المسلمين كار كرده و آن را حمايت مالي كرديم. عربستان و آمريكا از اخوان در جنگ سرد عليه شوروي سابق استفاده كردند.

محمد بن سلمان هرگونه حمايت مالي كشورش از گروه‌هاي تروريستي را تكذيب و اما در عين حال اذعان كرد كه سعودي‌ها اين گروه‌ها را حمايت مالي كرده‌اند.

وي همچنين گفت، كشورش مي‌خواهد بخشي از فرهنگ جهان باشد بدون اين كه هويتش را از دست بدهد.

بن سلمان تاكيد كرد، عربستان آمريكا را تهديد نمي‌كند بلكه هم‌پيمان آن است.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON