جستجو
جمعه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۵ حزب تمدن > اخبار > روحاني در تماس تلفني رييس جمهور فرانسه: گفتگوهاي ايران و اروپا ربطي به برجام ندارد
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
روحاني در تماس تلفني رييس جمهور فرانسه: گفتگوهاي ايران و اروپا ربطي به برجام ندارد


به گزارش عصرايران به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت؛ حسن روحاني عصر يكشنبه در تماس تلفني "امانوئل مكرون" رييس جمهور فرانسه با وي، گفت: تصميم دولت جمهوري اسلامي ايران برقراري يك رابطه باثبات با كشور فرانسه است كه اين تصميم، بي ترديد در راستاي روابط بسيار قديمي و دوستانه دو ملت ايران و فرانسه است.

دكتر روحاني تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران در همه موضوعات اقتصادي، فرهنگي و سياسي، آماده رايزني و همكاري مستحكم با فرانسه است.

رئيس جمهور با قدرداني از مواضع پاريس در قبال برجام و تاكيد مجدد بر ضرورت پايبندي همه طرف ها به مفاد آن، گفت: تهران تا زماني كه طرف هاي مقابل به برجام عمل كنند، به تعهداتش پايبند خواهد ماند.

دكتر روحاني همچنين به برخي زمزمه ها درخصوص آنچه كه مذاكرات مكمل درباره برجام خوانده مي شود، اشاره كرد و گفت: هفت كشور با هم توافقي كرده ايم كه شوراي امنيت هم بر آن صحه گذاشته است و ايران كاملا به تعهداتش در قبال اين توافق عمل كرده، اما متاسفانه آمريكا پيوسته در مسير اجراي برجام، مانع تراشي كرده است.

رئيس جمهور موضوع گفت وگو و همكاري ايران و اروپا راجع به مسايل منطقه اي را بسيار خوب خواند اما تاكيد كرد كه اين همكاري هيچ ارتباطي به برجام ندارد و نكته مهم در شرايط كنوني اين است كه اتحاديه اروپا در جهت پايبندي كامل آمريكا به برجام حركت كند.

روحاني بابيان اينكه "به عنوان دو كشور دوست، آمادگي داريم كه راجع به موضوعات مورد علاقه با هم رايزني و همكاري داشته باشيم"، گفت: مبارزه با تروريسم و كمك به مردمي كه در سراسر جهان و بويژه در منطقه ما با حملات و مشكلات مواجه اند، از جمله موضوعاتي هستند كه ايران آماده است با همه كشورهاي دوست در ارتباط با اين موضوعات، همفكري و همكاري كند.

رئيس جمهور همچنين به گسترش قحطي و شيوع بيماري هاي مسري در يمن، در كنار بمباران هاي پي در پي شهرهاي بي دفاع اين كشور اشاره كرد و خواستار حركت جدي اروپا و بويژه فرانسه براي كمك به مردم مظلوم يمن شد.

روحاني تاكيد كرد: ما در يمن شاهد جنايات جنگي هستيم و در اين زمينه كشورهايي كه سلاح را براي عربستان و ائتلاف عربي تهيه مي كنند، بايد پاسخگو باشند.

رئيس جمهور در ارتباط با لبنان نيز باتاكيد بر ضرورت حفظ ثبات و آرامش اين كشور ابراز اميدواري كرد كه همه گروههاي لبناني بتوانند با هم همفكري و هماهنگي، انتخاباتي خوب و سالم را رقم بزنند.

روساي جمهوري دو كشور همچنين ضرورت برقراري سريعتر ثبات و آرامش در سوريه را مورد تاكيد قرار دادند و براي آغاز و ادامه حركتهاي چند جانبه تا رسيدن به سوريه اي باثبات اعلام امادگي كردند.

روساي جمهوري دو كشور، وزراي خارجه خود را مامور كردند پيرامون اين طرح كه در گام نخست ارسال كمكهاي انساني به مردم سوريه را مدنظر قرار مي دهد، رايزني هاي خود را گسترش دهند.

روحاني در اين گفت و گو اظهار داشت: ما كاملا آمادگي داريم در زمينه كمكهاي انساني به مردم سوريه، يك همكاري چند جانبه با ساير كشورهاي موثر را بنا نهيم.

رئيس جمهور همچنين با اشاره به موضوع سفر آقاي مكرون به تهران گفت كه"از اين سفر استقبال مي كنيم و معتقديم كه همكاري تهران و پاريس مي تواند در مسايل دوجانبه ، منطقه اي و بين المللي تاثيرگذار باشد".

رئيس جمهور فرانسه نيز در اين گفت و گوي تلفني با تاكيد براينكه "مايلم با ايران يك رابطه روشن، محكم و باثبات را بسازم"، گفت: پاريس همه تلاش خود را براي دفاع از برجام بكار گرفته است و اين دفاع، خط روشن و صريح ما است.

امانوئل مكرون با بيان اينكه ايران و فرانسه با توجه به وضعيت موجود در منطقه مسووليت سنگيني برعهده دارند، همكاري دو كشور را در حوزه مسايل منطقه اي بويژه در ارتباط با سوريه و لبنان ضروري خواند.

وي افزود: هميشه تاكيد كرده ام كه ما خواهان مذاكره جديد درباره برجام نيستيم اما مايليم راجع به موضوعات ديگر گفت و گو كنيم.

رئيس جمهور فرانسه همچنين از علاقه مندي كشورش براي پيشبرد طرحي در سوريه با هدف برقراري ثبات و آرامش در اين كشور خبر داد و خواهان همكاري ايران در پيشبرد اين طرح شد.

مكرون ابراز اميدواري كرد كه در اولين فرصت مناسب از جمهوري اسلامي ايران ديدار و با مقامات مختلف كشورمان گفتگو كند.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON