جستجو
جمعه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۳ حزب تمدن > اخبار > نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم


بسم الله الرحمن الرحيم

عنوان: نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم

آقاي رئيس، ميهمانان و حضار محترم؛

عصر دانايي را نمي توان بدون حضور مردم توانمند گذراند. توانايي در هزاره سوم، توانايي در قدرت فهم متقابل است. مردم با مردم، مردم با نخبگان و در نهايت، مردم و نخبگان با حكومت ها. درك صحيح و البته يكپارچه ميان سه ضلعي مردم، نخبگان و دولتهاست كه مي تواند مسير پيشرفت را هموار نمايد.

نخبگان سياسي، احزاب سياسي را تشكيل مي دهند و با نيروي حزب، تعادل هاي سياسي موجود را تثبيت يا تغيير مي دهند. آنچه در دنياي پرشتاب، پرتنش و بعضاً بي حساب امروز ضروري به نظر مي رسد توان گفتگوي چند جانبه در كشورها و فضاي بين الملل است. احزاب سياسي بايد توان گفتگوي با مردم و هواداران خود را در مرحله نخست داشته باشند، قابليت گفتگوي احزاب با يكديگر در فضاي سياسي درون جغرافيايي خود ضرورت دوم و در نهايت اهميت توانمندي گفتگوي احزاب در سطح بين المللي است. امروز رهبران دهها حزب و سازمان سياسي و همچنين اقتصادي گرد هم جمع گرديده­اند تا ديالوگ تفاهمي و ارزش آور پيرامون يك مفهوم سياسي، اقتصادي و اجتماعي را پيگيري نمايند، مفهومي به بلنداي چند هزار سال از تاريخِ بخش وسيعي از جهان، يعني مفهوم جاده ابريشم.

حاكميت رويكرد اعتدالي  مبتني بر تحزب پس از چند دهه بر نظام مديريت جوامع آسيايي مي تواند عقلانيتي توليد كند كه تدبير با دغدغه عمل و آرامش بخشي به زندگي اجتماعي را در اين جوامع به ظهور رسانده و با فراهم كردن بستري براي تمرين مشاركت و مدارا؛ رفتارهاي افراطي، عجولانه و به دور از مصلحت و دور انديشي را طرد كند.

اسلام مكتب عدل و اعتدال و امت اسلامي امت ميانه و معتدل است نظام آن عادلانه و بر محور ميانه روي و پرهيز از افراط وتفريط است اعتدال ورزي بعنوان يكي از ويژگيهاي تمدن اسلامي است كه متأسفانه در سالهاي اخير استبداد واستعمار جلوه­اي خشن وتند رو از جوامع اسلامي را ساخته و پررنگ كرده است و با بازگشت به اصول بنيادين اعتقادي و استفاده از ظرفيت هاي نوين از جمله نظام حزبي مي توان اين دوران را پشت سرگذاشت.

جمهوري اسلامي ايران بر دو پايه جمهوريت و اسلاميت خود مسير پيشرفت اسلامي ايراني را طي مي كند.

تقويت تعامل فرهنگي، حقوقي، سياسي و اقتصادي با جهان به ويژه حوزه  تمدن اسلامي – ايراني از سياستهاي كلي ترسيم شده ماست . تركيب و آميختگي دنيا و آخرت، عدالت اجتماعي و برابري  فرصتها و حقوق و بهره مندي همگان از فرصتهاي پيشرفت و حركت، لازمه بناي تمدن نوين اسلامي است.

جمهوري اسلامي ايران با برگزاري ۳۶ انتخابات در كمتر از ۴۰ سال با مشاركت قابل توجه، نشان دهنده عزم جدي حاكميت در مشاركت مردم و عزم مردم در ايفاي نقش اساسي در سرنوشت سياسي خويش است. گردش نگرش هاي سياسي در نظام حكمراني قوه مجريه، مقننه و شوراهاي اسلامي شهر و روستا نشان دهنده پويايي و انتخاب گري مردمي است. بي ترديد تعميق رفتارهاي حزبي مي تواند مسير تكامل مردم سالاري ديني را هموار نمايد. تحزب مي تواند عنصر اساسي در بهبود حكمراني باشد، به شرط پايبندي به اصول پيشرفت پايدار و همراهي مستمر با مردم.

آقاي رئيس، ميهمانان ارجمند، حضار گرامي؛

ما امروز در پيرامون چند هزار سال تاريخ گرد هم آمده ايم. پيرامون بخش عظيمي از تمدن و جغرافياي جهان كهن.

 مسير ابريشم فراز و فرودهاي بسياري را به خود ديده است، پهنه اي مكاني و زماني مملو از همكاري ها و تعارضات، دوستي ها و جنگ ها. مسيري كه با فلسفه تجارت شكل گرفت وليكن پارامترهاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي را تحت تاثير خود قرار داد، جاده اي كه مرزها را جابجا كرد، اقتصاد ها را تكان داد و حاكماني را تغيير داد.

ابريشم امروز در فلسفه يك كمربند يك جاده خود يك ديالوگ كم دارد. ابريشم امروز نبايد روحي چدني در پس خود داشته باشد. ظاهر نرم اين مسير متحول كننده، بايد از حقيقتي آغشته با برد براي تمام بازيگرانش برخوردار باشد. عصر دانايي به عنوان عصر فرا ارتباطات، اوج گيري توانمنديهاي فردي را بدنبال خود داشته است. نخبگاني كه در مسير فرهنگ، سياست و اقتصاد مي توانند جورچين هاي يك ابر برنامه بين المللي را ناجور نمايند.

امروز نمي توان يك تقسيم وظيفه جهاني را در كنار شومينه ها انجام داد. حرارت مشاركتهاي برآمده از دموكراسي مي تواند اثر هر برنامه سرد و سلاح گرمي را خنثي نمايد.

بازيگران ابريشم نوين بايد بزرگترين مقسوم عليه مشترك فيمابين خود را پيدا نمايند و به دو سوي اين تعامل بينديشند، يكي پر از توان و پتانسيل و ديگري نوپا در مسير پيشرفت و توسعه.

تاريخ سازي جاده ابريشم به قضاوت تاريخ دليل روشن بر ابطال ادعاي ماندگاري ابدي تمدن غربي است كه سيطره دو سه قرن تمدن آن بر مناسبات جهان به جزء زوال بشريت دستاورد ديگري نداشته است.

ما به عنوان دبيران كل و مسئولين احزاب قاره پهناور آسيا كه بيشترين جمعيت و پتانسيل انساني را در درون خود دارد  قلباً معتقديم يكي از راههاي حفظ و حراست از اين جاده بسط و گسترش مردم سالاري خواهد بود.

احزاب مستقل و قدرتمند مي توانند سرمايه هاي مادي، معنوي و اجتماعي يك برنامه بين المللي را فراهم آورند به شرط آنكه اطمينان داشته باشند كه اين برنامه قبل از توسعه اقتصادي، توسعه لبخند، عدالت و رفاه را براي مردمانشان به ارمغان مي آورد.

متشكرم.

 

 
Copyright © 2013 - TAMADDON