جستجو
جمعه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶ حزب تمدن > اخبار > پوتين خسته از قدرت كناره گيري مي كند؟!
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
پوتين خسته از قدرت كناره گيري مي كند؟!


يك روزنامه انگليسي در گزارشي اختصاصي به نقل از برخي منابع سياسي در روسيه از خستگي "ولاديمير پوتين" و احتمال عدم شركت او در انتخابات رياست جمهوري مارس سال آينده اين كشور، خبر داده است.

به گزارش عصر ايران، روزنامه "ايندپندنت" بريتانيا با انتشار گزارشي به نقل از برخي منابع دولتي و سياسي در روسيه از عدم تمايل ولاديمير پوتين براي شركت در انتخابات 4 ماه آينده در اين كشور خبر داده است؛ با اين حال به نوشته اين گزاش پوتين هر چند هم شخصا خواهان كناره گيري از قدرت باشد اما شرايط خاص سيستم سياسي روسيه به او اين اجازه را نخواهد داد كه به آساني از هسته اي اصلي قدرت بيرون برود، چون همه چيز روسيه در دو دهه گذشته به وجود او وابسته شده است.

بر اساس اين گزارش اما برخي منابع در روسيه با اشاره به عدم تمايل و انگيزه شخصي پوتين براي حفظ موقعيت كنوني اش در كرملين، دليل اين امر را خستگي پوتين و قصد او براي كناره گيري از قدرت اعلام كرده اند.

در حالي كه بر اساس نظر سنجي ها پوتين احتمالا در انتخابات آتي بين 60 تا 70 درصد آراي عمومي را كسب خواهد كرد و براي يك دوره 6 ساله ديگر در كرملين باقي خواند ماند، اما به نوشته ايندپندنت رييس جمهور روسيه با وجودي كه كمتر از 5 ماه به انتخابات رياست جمهوري مانده هنوز اعلام نامزدي نكرده و اين در حالي است كه در انتخابات پيشين (2012) او 6 ماه پيش از موعد اعلام نامزدي كرده بود.

پوتين خسته از قدرت كناره گيري مي كند!؟

گفتني است پوتين از سال 2000 رييس جمهور روسيه است. او پس از اينكه دو دوره 4 ساله را تا 2008 در رياست جمهوري ماند با توجه به منع قانوني در سال 2008 مجبور شد دوست و رييس دفتر سابقش "دميتري مدودف" را براي يك دوره 4 ساله به كرملين بفرستد و خود به پست نخست وزيري برود.

در سال 2012 و پس از طي يك دوره 4 ساله، پوتين بار ديگر اعلام نامزدي كرد و با تغيير قانون اساسي دوره رياست جمهوري را به دو دوره 6 ساله افزايش داد. او هم اينك مي تواند براي يك دوره 6 ساله ديگر – تا سال 2024- در كاخ كرملين بماند.

هنوز در جبهه احزاب مخالف حكومت روسيه اجماعي براي حمايت از يك نامزد ائتلافي به دست نيامده و چشم انداز روشني نيز براي رسيدن به چنين اجماعي وجود ندارد.

گمانه زني ها درباره حضور يا عدم حضور پوتين به زمان اعلام نامزدي او و نيز اعلام نامزدي مستقل يا حزبي او (حزب روسيه واحد) بستگي دارد. بسياري انتظار دارند پوتين حداكثر تا ميانه هاي ماه دسامبر براي شركت در انتخابات پيش‌رو اعلام نامزدي كند؛ همچنين هنوز مشخص نيست پوتين از چه جايگاهي – حزبي يا مستقل- براي حضور در انتخابات آتي اعلام نامزدي كند.

برخي نيز معتقدند عدم نامزدي زودهنگام پوتين به او اين اجازه را مي دهد كه از حملات احزاب مخالف در امان بوده و زمان كمتري براي حمله به پوتين در اختيار احزاب و گروه هاي مخالف باشد.

"گلب پاولوفسكي" مشاور پيشين كرملين و رييس كنوني بنياد "سياست موثر" به ايندپندنت گفته است: انتخابات آتي، كمپين انتقال روسيه به دوره پس از ولاديمير پوتين است.

به گفته اين تحليلگر سياسي، حلقه دروني ياران اطراف پوتين به طور جدي خواهان ادامه حضور او در منصب رياست جمهوري هستند و نياز آنها به پوتين بيش از نياز پوتين به آنهاست.

به گفته پاولوفسكي: در فرداي روسيه بدون پوتين، سوال اصلي مردان سابق حلقه دروني قدرت پوتين اين خواهد بود كه سرنخ جريان پول از كجا مي آيد؟

سه منبع مختلف به ايندپندت گفته اند پوتين پاييز سال 2016 قصد كناره گيري از رياست جمهوري را داشته و به افرادي خاص در كابينه ماموريت داده تا سناريوهاي مختلف خروج او از قدرت را بررسي كنند.

يكي از اين سناريوها برگزاري انتخابات زودهنگام در ماه دسامبر بوده است. سناريوي ديگر اصلاح قانون اساسي و انتقال اختيارات اجرايي رييس جمهور به يك نهاد آكادميك معاونت رياست جمهوري همانند نهاد " پوليتبورو " در اتحاد جماهير شوروري سابق است. اين سناريو با توجه به سخت تر شدن سياست احتمالي روسيه در صورت پيروزي هيلاري كلينتون در انتخابات رياست جمهوري 2016 پيش بيني شده بود اما پيروزي غير منتظره ترامپ در انتخابات سال گذشته اوضاع را دگرگون كرد.

اما همچنان چالش اساسي اين است كه چه كسي مي تواند جاي خالي پوتين را در عرصه سياست و قدرت در روسيه پر كند.

بسياري معتقدند چنين فرد دومي وجود ندارد و سيستم كنوني روسيه تا حدود زيادي يك سيستم فردي با محوريت پوتين است كه در صورت خروج او از عرصه، كل سيستم به هم خواهد ريخت.

چالش كنوني روسيه رقابت شديد و عدم اجماع باندهاي قدرت در اين كشور در صورت خروج پوتين از قدرت است.

همه گروه هاي رقيب به احتمال بسيار زياد روي يك گزينه واحد براي جانشيني پوتين موافقت نخواهند كرد. پوتين در دو دهه گذشته جايگاه بي بديلي در عرصه سياست و قدرت در روسيه پيدا كرده و همين امر مساله خروج احتمالي او از هسته اصلي قدرت را بسيار پرچالش كرده است.

به نوشته ايندپندنت بيشتر مصاحبه شوندگان به اين روزنامه گفته اند از نظر آنها روسيه در آستانه يك بحران سياسي عمده قرار دارد چون از نظر آنها سيستم سياسي كنوني فرسوده شده و در لبه عصر تغييرات عمده " تلو تلو" مي خورد.

"والري سولووي" مورخ روسيه به ايندپندنت گفته است: آخرين باري كه چنين وضعيتي را احساس كردم سال هاي پاياني اتحاد جماهير شوروي بود و نگران كننده تر اينكه افرادي كه آن دوران را از نزديك حس كرده اند مي گويند شرايط دقيقا مشابه آن دوران است."

 
Copyright © 2013 - TAMADDON