جستجو
جمعه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۹ حزب تمدن > اخبار > واكنش ايران به تصويب تحريم‌هاي جديد در سناي آمريكا
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
واكنش ايران به تصويب تحريم‌هاي جديد در سناي آمريكا


به گفته سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان "دولت ايالات متحده آمريكا براساس برجام كه يك سند بين‌المللي است، تعهداتي دارد كه بايد آنها را بطور كامل و با حسن نيت انجام دهد. در اين زمينه مقررات داخلي كشورها ملاك عمل نيست و دولت‌ها نمي‌توانند با توسل به چنين مقرراتي از زير بار تعهدات قانوني خود شانه خالي كنند".
بهرام قاسمي در واكنش به تصويب قانون جديد مربوط به تحريم‌هاي غيرهسته‌اي ايران در سناي آمريكا تاكيد كرد: برنامه‌هاي دفاعي موشكي جمهوري اسلامي ايران كاملا مشروع بوده و حتي با قطعنامه 2231 مغايرتي ندارد و هيچ اقدامي قادر نخواهد بود جمهوري اسلامي ايران را از حق دفاعي مشروع خود منع كند.
وي اظهار داشت: تصويب قانون جديد مربوط به تحريم‌هاي غيرهسته‌اي عليه ايران در كميته روابط خارجي سناي آمريكا با توجه به عملكرد و سوابق اين‌ مجلس در ضديت و دشمني با ملت شريف ايران غيرقابل پيش‌بيني نبود و در ادامه خصومت‌هاي ذاتي آمريكا با جمهوري اسلامي ايران به شمار مي‌رود.
وي خاطر نشان كرد: همانگونه كه جمهوري اسلامي ايران تاكنون دقيقا به تعهدات خود عمل كرده و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز بارها به آن اذعان داشته است، همه طرف‌هاي برجام موظف و متعهد‌اند به طور كامل به تعهدات خود عمل كنند.
قاسمي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران مفاد و متن اين قانون و روند تصويب آن در مجلس نمايندگان و امضاي احتمالي توسط رئيس‌جمهور آمريكا را با دقت زير نظر و بررسي دارد و هيات نظارت بر اجراي برجام اقدامات متقابل و متناسب را براي تامين منافع ملي كشور با قاطعيت اتخاذ خواهد كرد.
قاسمي اضافه كرد: آنچه كه در خصوص نيروهاي نظامي و توانمندي‌هاي موشكي ايران در اين طرح مطرح شده است كاملاً ناموجه و غيرقانوني است و اعلام مي‌كنيم نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران شجاعانه از امنيت و منافع كشور خود دفاع خواهند كرد و چنين اقداماتي كوچكترين خللي در اين راه ايجاد نخواهد كرد.
وي تاكيد كرد: مجددا تاكيد مي‌كنيم برنامه‌هاي دفاعي موشكي جمهوري اسلامي ايران كاملا مشروع بوده و حتي با قطعنامه 2231 مغايرتي ندارد و هيچ اقدامي قادر نخواهد بود جمهوري اسلامي ايران را از حق دفاعي مشروع خود منع كند.
محمود صادقي نماينده تهران در مجلس: نقض احتمالي برجام توسط يكي از طرف‌ها موجب بي‌اعتباري آن نمي‌شود
نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: نقض احتمالي برجام توسط يكي از طرف‌ها موجب بي‌اعتباري آن نمي‌شود.
محمود صادقي در صفحه توئيتر خود نوشت: برجام يك توافق بين‌المللي چندجانبه است‌ و‌ نقض احتمالي آن توسط يكي از طرف‌ها موجب بي‌اعتباري آن نمي‌شود.
موگريني: اتحاديه اروپا دوام توافق هسته‌اي با ايران را تضمين مي‌كند
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز چندي پيش در ديدار با وزير امور خارجه كشورمان گفته بود: در آستانه رسيدن به سال دوم حصول برجام هستيم و آژانس انرژي اتمي در ششمين گزارش خود تاييد مي‌كند كه ايران به توافق پايبند است، اما در هر حالتي اتحاديه اروپا تضمين مي‌كند توافق هسته‌اي با ايران دوام خواهد داشت.
موگريني با تاييد پايبندي ايران به برجام گفت: ما همين چند هفته پيش شاهد چندمين گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بوديم كه تاييد كرد ايران به تعهدات خود در برجام پايبند است. بنابراين ما در اولين قدم بر اين مسئله كه غيرممكن است با ايران به توافق هسته‌اي برسيم غلبه كرديم و در مرحله بعد هم بر بد گماني‌هايي كه مي‌گفتند اين توافق هسته‌اي به سرانجام نخواهد رسيد غلبه كرديم. حالا كه در آستانه رسيدن به سال دوم حصول برجام هستيم آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ششمين گزارش جامع خود تاييد مي‌كند كه ايران به توافق هسته‌اي پايبند است، اما در هر حالتي (در هر شرايطي كه اتفاق بيفتد) اتحاديه اروپا تضمين مي‌كند توافق هسته‌اي با ايران دوام خواهد داشت.
وي تصريح كرد كه همه ما به اين توافق هسته‌اي پايبند هستيم و اين توافق متعلق به يك كشور نيست. اين توافق متعلق به جامعه جهاني است و تا زماني كه مربوط به اتحاديه اروپا باشد ما تمام تلاش خود را مي‌كنيم كه مطمئن شويم توافق اجرايي شده و درحال اجرا است. مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا تاكيد كرد: سياست ما و تعهد ما براي اجراي برجام ادامه خواهد داشت.
گفتني است، قانون جديد تحريم‌ها عليه ايران كه در سناي آمريكا به تصويب رسيده اشخاصي را كه در برنامه موشكي ايران دخالت دارند و يا هر شخصي كه با آن‌ها در ارتباط است و در اين رابطه داد و ستد مي‌كند،شامل مي‌شود. اين لايحه همچنين تحريم‌هايي مربوط به سپاه پاسدارن انقلاب اسلامي و تحريم تسليحاتي را نيز شامل مي‌شود. سناتورها آمريكا مي‌گويند كه اين تحريم‌ها مانعي براي اجراي توافق هسته‌اي 1+5 نيست. در اين رابطه خبرگزاري رويترز نيز نوشت، سناتور رند پائول و برني سندرز تنها سناتورهاي مخالف در تصويب اين لايحه بودند. اين لايحه تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران وضع مي‌كند و مواردي مانند تحريم‌هاي موشكي و فعاليت‌هايي را كه مربوط به توافق هسته‌اي نمي‌شود، شامل مي‌شود. براي تبديل شدن اين لايحه تصويب شده به قانون، مجلس نمايندگان نيز بايد اين لايحه را تصويب كرده و به امضاي دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا نيز برسد. مشاوران مجلس نمايندگان كنگره آمريكا عنوان كردند كه هنوز نمي‌توانند درباره نتيجه نهايي نمايندگان كنگره پيش‌بيني خاصي انجام دهند.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON