جستجو
دوشنبه - ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۱ حزب تمدن > اخبار > نگارش متن توافق جامع هسته‌اي در مرحله حساس
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
نگارش متن توافق جامع هسته‌اي در مرحله حساس


هشتمين دور مذاكره براي نگارش متن توافق جامع دو روز گذشته با حضور وزيران خارجه ايران، آمريكا وسه كشور اروپايي عضو 1+5 متوقف شد و اكنون كه رايزني‌هاي وزيران تمام شده، اين گفتگو‌ها از سر گرفته مي‌شود.
متن توافقي كه هم اكنون در دست معاونان است حدود 20 صفحه است كه مشخص نيست در نتيجه رايزني‌هاي ديروز وزيران خارجه پنج كشور چه ميزان از پرانتزها يا به گفته مذاكره كنندگان « كروشه»هاي آن كاسته شده است. امروز وزيران خارجه به وين بازمي گردند و رايزني‌ها را از سر مي‌گيرند. محمدجواد ظريف شب دوشنبه به تهران آمد و امروز(سه‌شنبه) به وين باز مي‌گردد.
* ظريف: بازگشتم به تهران عادي و از قبل برنامه ريزي شده بود
وزير امورخارجه كشورمان كه براي رايزني‌هاي يكروزه كه از قبل برنامه ريزي شده بود به تهران بازگشته است،گفت: بازگشتم از وين به تهران به دنبال پايان مرحله اول مذاكرات وزيران امورخارجه ايران و كشورهاي گروه 1+5 و همچنين برنامه ازقبل تنظيم شده است.
دكتر محمدجواد ظريف گفت: هفته گذشته در لوكزامبورگ با وزيران سه كشور اروپايي صحبت كرديم كه قرار شد شنبه و يكشنبه وزيران در وين ديدار داشته باشند. ديدارها انجام شده و وزيران امور خارجه وين را ترك كرده‌اند. بر همين اساس من هم به تهران بازگشتم، ولي روز سه شنبه دوباره به وين باز مي‌گردم.
وي افزود: مذاكرات كارشناسان ايران و گروه 5+1 در وين براي دستيابي به توافق جامع هسته‌اي همچنان ادامه دارد.
اكثر وزيران امورخارجه كشورهاي شركت‌كننده در مذاكرات وين نيز به كشور خود بازگشته‌اند و فقط جان كري وزير امورخارجه آمريكا به دليل آسيب ديدگي پاي خود تصميم گرفته است فعلا در وين بماند.
وزيران امورخارجه ايران، آمريكا، انگليس، فرانسه و آلمان و نيز نماينده سياسي اتحاديه اروپا و معاونان وزيرخارجه روسيه و چين در مذاكرات روز يكشنبه وين حضور داشتند.
فدريكا موگريني مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در پايان ديدارهاي روز يكشنبه خود از وجود اراده سياسي براي دستيابي به توافق نهايي درباره مسئله هسته‌اي ايران خبر داد.
خبرگزاري شين هوا نيز از وين به نقل از لي بائودونگ معاون وزير خارجه چين گزارش داد كه تمديد مذاكرات هسته‌اي طولاني نخواهد بود و حصول به يك توافق جامع در عرض يك هفته امكان پذير است. خبرگزاري روسيا سگودنيا نيز گزارش داد، در شرايطي كه مذاكرات براي تنظيم متن توافق جامع در وين به شدت جريان دارد وزيران امورخارجه كشورهاي شركت‌كننده تصميم گرفتند براي مدت كوتاهي به كشورهاي خود بازگردند.
وزيران امورخارجه ايران و كشورهاي عضو 1+5 توافق كردند به محض پيشرفت در تنظيم متن توافق جامع به وين بازگردند.
*كري: در حال كار روي موضوعات هستيم
در همين حال وزير امور خارجه آمريكا هم پس از ديدار با مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در چارچوب مذاكرات هسته‌اي در وين از تلاش‌هاي سخت آمانو در جريان اين مذاكرات تشكر كرد.
جان كري، در پيامي در صفحه توييتر خود نوشت: ديدار خوبي با يوكيا آمانو، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي داشتم و از تلاش سخت و فداكاري وي در جريان مذاكرات هسته‌اي با ايران تشكر ميكنم. كري ادامه داد:همچنان در حال كار روي موضوعات هستيم.
مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 هم‌اكنون با هدف دستيابي به يك توافق جامع در خصوص برنامه هسته‌اي ايران و چگونگي لغو تحريم‌هاي بين‌المللي در جريان است. احتمال دارد اين مذاكرات به دليل پيچيدگي موضوعات مورد بحث و به منظور نهايي كردن متن توافق چند روز پس از ضرب الاجل 10 تير ادامه يابد.
*اشتاين ماير: هدف ما رسيدن به نتيجه تا 9 تير است
وزير امور خارجه آلمان هم گفت:‌ هدف ما اين است كه تا پايان ژوئن (9 تير) به نتيجه برسيم اما برخي از مسائل كليدي هنوز حل نشده باقي مانده است.
فرانك والتراشتاين ماير، در گفت‌وگو با روزنامه آلماني ولت‌ام زونتاگ با اشاره به مذاكرات هسته‌اي گفت كه اگر ايران و قدرت‌هاي جهاني نتوانند به يك توافق دست پيدا كنند اين مساله ميتواند به يك رقابت تسليحاتي جديد در منطقه بحران زده خاورميانه منجر شود.
اشتاين ماير ادامه داد: اما از طرف ديگر يك توافق كمك خواهد كرد تا اين كشور (ايران) به جامعه بين‌الملل بازگردد كه براي نسل جواني كه خواستار ارتباط با ديگر كشورهاي جهان هستند سودمند خواهد بود.
بر اساس گزارش خبرگزاري دويچه وله، مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 كه هم اكنون در وين پايتخت اتريش در جريان است روز يك‌شنبه با حضور وزيران امور خارجه ايران، آمريكا، آلمان، فرانسه، انگليس و معاون وزير امور خارجه چين به علاوه فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا ادامه يافت.
موگريني پس از ورود به وين در جمع خبرنگاران گفت كه دستيابي به توافق سخت خواهد بود اما غيرممكن نيست. اين موضوع به اراده سياسي طرف‌هاي مذاكره‌كننده بستگي دارد. هم‌چنين فليپ هاموند، وزير امور خارجه انگليس به خبرنگاران گفت:‌ مهم اين است كه به توافق درست دست پيدا كنيم. ما هنوز با چالش‌هاي بزرگي روبه‌رو هستيم.وي افزود: من بارها گفته‌ام و امروز نيز آن را تكرار مي‌كنم كه دست نيافتن به توافق بهتر از يك توافق بد است.
*سخنگوي وزارت خارجه آمريكا: هيچ برنامه‌اي براي تمديد بلندتر مدت مذاكرات مطرح نيست
خبر ديگر اينكه سخنگوي فارسي زبان وزارت امور خارجه آمريكا گفت، شكاف‌ها در مذاكرات هسته‌اي ميان ايران و شش قدرت جهاني هم‌چنان باقي است.
آلن اير در گفتگو با خبرگزاري ترند گفت: ايران و شش قدرت جهاني در اوايل آوريل به توافق سياسي رسيدند كه چارچوب توافق جامع هسته‌اي را ترسيم مي‌كند.
اين سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا، در پاسخ به سوالي درباره روند مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 بيان كرد: ‌همه طرف‌ها متعهد به رسيدن به توافق جامع و پايدار هستند. اين فرصت كم نظيري است كه نبايد از دست برود. در دو هفته پيش همه مذاكره‌كنندگان به طور فشرده و بدون وقفه سخت در تلاش بودند تا اختلافات باقي مانده حل شود. اما اختلافات و شكاف‌ها كه بعضي از آن‌ها عمده است سرجاي خود باقي مانده‌اند.
او ادامه داد: راه‌حل‌هاي فني براي اين مسائل در دسترس است، اما معلوم است كه براي نيل به اين مطلوب، يعني توافقي در چارچوب تفاهم لوزان در چند روز آينده بايد تصميم‌هاي سخت سياسي اتخاذ شود.
آلن اير در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه مذاكرات پيش‌رو در روزهاي باقي مانده در چه سطحي برگزار خواهد شد؟ گفت: ‌هم بعضي وزيران خارجه گروه 1+5 و هم فدريكا موگريني، نماينده عالي اتحاديه اروپا در سياست خارجي و امور امنيتي به مذاكرات ملحق مي‌شوند تا ارزيابي خود از پيشرفت‌ها را بكنند و براي مشورت و رايزني حضور داشته باشند. تماس مستقيم و مداوم بين تيم‌هاي مذاكره‌كننده و رئيسان سياسي‌شان در اين مرحله ضروري است.
سخنگوي فارسي زبان وزارت خارجه آمريكا درباره احتمال تمديد مذاكرات، گفت: هدف ما هم‌چنان رسيدن به توافق پيش از 30 ژوئن است. ممكن است چند روز بيش‌تر لازم باشد، مثل آن چه در لوزان اتفاق افتاد اما هيچ برنامه‌اي براي تمديد بلندتر مدت لازم و مطرح نيست.
وي هم‌چنين گفت: تمركز هيات‌هاي مذاكره‌كننده روي كار خود در اتاق مذاكرات است. هر كشوري خطوط قرمز خودش را دارد كه توسط حكومتش براي پيشبرد منافع و مصالح ملي ترسيم شده است. به قول معروف صلاح مملكت خويش خسروان دانند.
آلن اير، افزود: آن چه براي رسيدن به آن لازم و كافي است فقط تصميم‌هاي سخت سياسي است. ما اميدوار هستيم كه در چند روز آينده در وين تلاش همه ما براي رسيدن به اين هدف مثمر ثمر شود.
* افخم به تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي پيوست
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان هم به تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي پيوست.
در حالي كه محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان بر اساس برنامه از پيش تعيين شده از وين به كشور بازگشت و بامداد دوشنبه وارد تهران شد، مرضيه افخم به منظور پيوستن به تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي به وين سفر كرد.
مذاكرات هسته‌اي بين ايران و گروه 1+5 در سطح معاونان وزراي خارجه همچنان ادامه دارد و هيات‌ها پس از روز 10 تير نيز در وين باقي مانده و به مذاكرات براي دستيابي به يك توافق جامع خوب ادامه خواهند داد.
* مذاكره كنندگان تاكنون بر سر چه محورهايي به توافق رسيده‌اند
در همين حال، آغاز شمارش معكوس براي پايان مهلت نگارش توافق جامع همزمان شد با رونق بازار گمانه زني ها. هركس از زبان كارشناساني كه خود مي‌شناسد مطالبي با عيارهاي متفاوت ارايه مي‌كند كه نتيجه‌اي جز سردرگمي ندارد. سردرگمي مردمي كه بيش از همه از تحريم‌ها رنج برده‌اند.
مهمترين نكته‌اي كه مذاكره كنندگان بر سر آن توافق دارند، تمديد نكردن مهلت مذاكرات است. به گفته يكي از مذاكره كنندگان « بناست كه مرحله ديگري نباشد مگر آن كه سناريوي جديدي پيش بيايد.»
اين عضو تيم مذاكره‌كننده ايران گفت: مي‌خواهيم تا 10 تير به جمع بندي برسيم. دهم تير زمان را متوقف و ساعت‌ها را صفر مي‌كنيم. ممكن است هفت يا هشت روز طول بكشد ولي تمديدي در كار نخواهد بود.
وي افزود: آمريكايي‌ها درگير تاريخ 9 جولاي وتعطيلات كنگره هستند و مي‌خواهند تا قبل از هشت جولاي به نتيجه برسند.
اين عضو تيم مذاكره‌كننده تاكيد كرد كه اگر مذاكره ادامه يابد به مثابه مرحله‌اي جديد خواهد بود، يعني اين آخرين دور از اين نوع مذاكره به لحاظ موضوع و محتوا خواهد بود.
طرف مذاكره‌كننده ايران در مرحله نگارش متن توافق جامع تاكنون هلگا اشميد معاون هماهنگ‌كننده سياست خارجي اتحاديه اروپا بود كه طبق قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل به لحاظ جايگاه حقوقي نقش تسهيل‌كننده مذاكرات را ايفا مي‌كند.
كار او البته دشوار است چون هماهنگ كردن 6 كشور با سليقه‌هاي متفاوت چندان آسان نيست.‎
در سطح كارشناسان هم هنگام بحث‌هاي فني استفان كلمنت و زمان طرح موضوع‌هاي تحريمي فرانچسكو فيني هدايت مذاكرات را درطرف مقابل به عهده دارد و در طرف ايران هدايت هر دو موضوع با حميد بعيدي نژاد است.
متني كه تاكنون نوشته شده، در بخش اصلي حدود 20 صفحه است كه چهار ضميمه برايش نوشته شده. شايد ضميمه پنجمي هم باشد اما هنوز تكليف آن مشخص نيست. ضمائم شامل جزييات فني هسته اي، تحريم‌ها، همكاري‌هاي صلح آميز هسته‌اي و كميسيون مشترك ايران و 1+5 است.
ضميمه احتمالي پنجم مربوط به برنامه اجرايي است كه شايد محتواي آن درمتن اصلي توافق بيايد. در مجموع، ضمائم حدود 60 صفحه است.‎ قرار است قطعنامه شوراي امنيت اين توافق را تاييد و قطعنامه‌هاي گذشته را لغو و ترتيبات جديدي تعيين كند كه متن آن هم در حال مذاكره است. يعني همزمان با متن توافق، درباره پيش نويس قعطنامه شوراي امنيت هم بحث و مذاكره مي‌شود.
تمامي نگارش‌ها بر اساس راه حل‌هاي لوزان است و از منابع ديپلماتيك نقل مي‌شود كه اجراي توافق سه روز متفاوت و مشخص دارد:
1-روز توافق؛ يعني روزي كه متن و ضمائم به عنوان سند سياسي ارائه مي‌شود. در اين روز شوراي امنيت قطعنامه مي‌دهد و آمريكا هم بايد متن را به كنگره بفرستد كه رسيدگي به آن حداقل 30 روز طول مي‌كشد.
2-روز اجرا يا روز عمليات؛ آمريكا و اروپا تحريم‌هاي خود را لغو مي‌كنند و ايران هم اقدامات خود را شروع مي‌كند. همزماني اين دو محل مذاكره است. در اين مرحله زيرساخت تحريم‌ها برداشته مي‌شود ولي برچيدن انهامنوط به اقدامات همزمان هر دو طرف است.
3-روز اجرايي شدن؛ همه كارهاي تكميلي براي اجراي توافق دراين مرحله انجام مي‌شود. پيش‌بيني مي‌شد كه مرحله يك تا دو حدود 60 روز و مراحل دو تا سه حدود 2 ماه يا چهار ماه طول بكشد. لغو تحريم‌ها هم اواخر سال عملي خواهد شد.
* ارسال جمع بندي نهايي كري و مونيز به كاخ سفيد
وزراي امور خارجه و انرژي ايالات متحده آمريكا جمع بندي نهايي خود از مذاكرات هسته‌اي و نقاط اختلافي را به كاخ سفيد منتقل كرده و در انتظار دستور و فرمان نهايي باراك اوباما هستند.
وزير امور خارجه آمريكا همچنان در وين حضور دارد و به علت عدم آمادگي جسماني براي بازگشت به كشورش، ترجيح داده است تا پايان مذاكرات در وين باقي بماند. با اين حال سكوت حاكم بر فضاي مذاكرات و عدم حضور وزير امور خارجه ايران و برخي وزراي امور خارجه ديگر، به معناي استراحت كري در هتل محل اقامتش نيست!
بر اين اساس، جان كري و ارنست مونيز وزراي امور خارجه و انرژي ايالات متحده آمريكا جمع بندي نهايي خود از مذاكرات هسته‌اي و نقاط اختلافي را به كاخ سفيد منتقل كرده و در انتظار دستور و فرمان نهايي باراك اوباما هستند. در جريان مذاكرات وين 8 هم كه در آذرماه سال گذشته در وين برگزار شد، باراك اوباما بر خلاف انتظار جان كري، به صورت ناگهاني و در دقايق پاياني دستور تمديد هفت ماهه مذاكرات را صادر كرد. اين بار نيز ممكن است تصميم نهايي اوباما با تصميم جان كري در يك امتداد مطلق قرار نداشته باشد. البته در مذاكرات سال گذشته وين، سعود الفيصل وزير امور خارجه سابق عربستان سعودي با حضور خود در وين و ديدار با كري، پيام‌هاي خاصي را به كاخ سفيد درخصوص تغيير استراتژي قيمت‌گذاري نفت مخابره كرد كه در نهايت منجر به تغيير مواضع اوباما شد.
در حال حاضر، مذاكره كنندگان آمريكايي ترجيح داده‌اند قبل از رسيدن مذاكرات به آخرين لحظات، دستور اوباما را در خصوص نقاط اختلافي جويا شوند تا به مانند مذاكرات وين 8 در فشار رواني ناشي از تصميم گيري فوري و غير منتظره احتمالي رئيس‌جمهور آمريكا قرار نگيرند. در اين خصوص، جمع بندي موارد سياسي بر عهده كري و جمع بندي مسائل فني بر عهده مونيز گذاشته شده است.
به گزارش منابع آگاه، قرار است جمع بندي مونيز و كري توسط اوباما، بايدن و سوزان رايس و برخي ديگر از مشاوران ويژه رئيس‌جمهور آمريكا مورد بررسي قرار گرفته و قبل از بازگشت وزير خارجه ايران به محل مذاكرات هسته‌اي تصميم نهايي در خصوص آن صادر شود. لازم به ذكر است كه كري و مونيز، ديگر وزراي امور خارجه حاضر در محل مذاكرات را نيز در جريان اين تصميم قرار داده‌اند.
* تحركات هدفمند رسانه‌هاي غربي
در همين حال خبرگزاري آمريكايي 'بلومبرگ' در گزارشي با تشريح روند مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5 در سناريويي از پيش طراحي شده، جنگ رواني و فضاسازي رسانه‌اي خود را پيش از پايان ضرب الاجل 30 ژوئن (9 تير) شدت بخشيد و نوشت: در صورت شكست مذاكرات، بايد ايران مقصر نشان داده شود.
پيش از اين، پايگاه خبري 'پوليتيكو' خبر داده بود كه در آستانه رسيدن ضرب الاجل توافق هسته‌اي جامع، موافقان و مخالفان اين توافق در آمريكا از امروز ميليون‌ها دلار بابت تبليغات هزينه مي‌كنند و كمپين مخالفان بسيار گسترده و فعال‌تر است.
به نوشته پايگاه خبري پوليتيكو، 29 ژوئن (8 تير)، يك صفحه كامل در روزنامه نيويورك تايمز در اختيار آنان قرار خواهد گرفت و ميليون‌ها دلار تبليغات در روزهاي آتي با هدف تحت فشار قرار دادن سناتورها براي اتخاذ موضعي سرسختانه عليه توافق هسته‌اي نوپا احتمالي اوباما با ايران هزينه مي‌شود.
اين پايگاه خبري همچنين خبر داده بود كه «ابتكارعمل امنيتي آمريكا» يك گروه دو حزبي به رياست سناتورهاي سابق يك برنامه سازماندهي شده از تبليغات را رونمايي كرده‌اند كه در آن از هشت سناتور دو حزب آمريكا خواسته شده است تا با هر گونه توافق هسته‌اي كه اجازه «بازرسي‌هاي بي‌قيد و شرط» از تاسيسات هسته‌اي ايران را نمي‌دهد، مخالفت كنند.
پايگاه خبري پوليتيكو نوشته بود كه كمپين مخالفان توافق حدود 1.4 ميليون دلار در خريد تبليغات هزينه خواهند كرد كه اقداماتشان در اين راستا از اواخر ژوئن آغاز مي‌شود و قرار است در تبليغاتي تمام صفحه در نيويورك تايمز، اين درخواست مطرح شود كه هرگونه توافق با ايران بايد شامل بازرسي‌ها در هز زمان و هر مكاني باشد.
اين خواسته تندروها در آمريكا درحالي مطرح مي‌شود كه 'محمد سعيدي' مذاكره‌كننده پيشين هسته‌اي ايران كه 12 سال معاونت امور بين الملل سازمان انرژي اتمي را برعهده داشته و يكي از مسوولان اين سازمان در زمان اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي بود، در گفتگويي با يكي از رسانه‌هاي داخلي تاكيد كرده است كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نمي‌تواند هر جايي را كه اراده كرد، مورد بازرسي قرار دهد.
خبرگزاري بلومبرگ نيز در راستاي كمپين تبليغاتي مخالفان توافق نوشت كه طرح دوم آمريكا در صورت شكست مذاكرات، بايد مقصر نشان دادن ايران باشد تا بتواند تحريم‌ها را عليه اين كشور تشديد كند.
اين رسانه آمريكايي ادعا كرد «جان كري» وزير امور خارجه آمريكا بايد مطمئن شود كه توافق با ايران توانايي اين كشور را براي برنامه غيرصلح آميزهسته‌اي در آينده‌اي قابل پيش‌بيني كاهش مي‌دهد.
بلومبرگ نوشت: در حاليكه بسياري از ديپلماتها از جمله مقامات دولت اوباما به رسيدن به توافق اميدوارند، مدعي شد: اكنون دست يافتن به اين موفقيت دشوار به نظر مي‌رسد و بعد از دو روز مذاكره محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران، روز گذشته براي رايزني به تهران بازگشت و ديپلمات‌ها براورد كردند ضرب الاجل رسيدن به توافق بايد تمديد شود.
اكنون همچنان كه پيش‌بيني مي‌شد مذاكرات پس از تاريخ 30 ژوئن (9 تير) صرفا براي چند روز به دليل دشواري آن و نيز لزوم مشورت با كشورها تمديد شده است.
بلومبرگ نوشت كه آيت‌الله خامنه‌اي رهبر عالي ايران گفت كه بازديد از تاسيسات نظامي به كلي منتفي است. ايران پيش از اين نيز بازبيني از اين تاسيسات را ممنوع كرده بود.
اين رسانه آمريكايي افزود: «رهبر عالي ايران همچنين خواستار لغو تحريم‌ها همزمان با امضاي توافق شده است نه اينكه تحريم‌ها مرحله‌اي حذف شود. وي همچنين مي‌گويد كه محدوديت‌هاي اعمال شده عليه برنامه هسته‌اي ايران، بايد كمتر از 10 تا 12 سال باشد.»
بلومبرگ مدعي شد: هر يك از اين شروط مي‌تواند مانع از رسيدن به توافق شود.
اين رسانه آمريكايي در عين حال ادامه داد: بد نيست نگاهي به تاريخ بكنيم. مذاكرات 12 سال قبل آغاز شد و يك دهه بر مبناي اينكه ايران بايد به كلي برنامه هسته اي‌اش را كنار بگذارد؛ ادامه يافت كه تلاش بي‌ثمري بود. طي اين دوران، ايران از داشتن چند سانتريفيوژ به سوي برنامه‌اي گسترده با سوخت كافي براي ساخت چند سلاح هسته‌اي پيش رفت.
بلومبرگ مدعي شد: «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا به تحريم‌هاي شديدتر براي بازگرداندن ايران به ميز مذاكرات متوسل شد كه در نتيجه مذاكرات توافق موقت ژنو در نوامبر 2013 (آذر 1392) به دست آمد. اين توافق هنوز معتبر بوده و براي آمريكا و ديگر كشورهاي گروه 1+5 مفيدتر از ايران است.
ادعاي بلومبرگ در حالي است كه آمريكايي‌ها براي حل و فصل بحران ساختگي هسته‌اي به مقامات جمهوري اسلامي ايران، پيشنهاد مذاكره براي حل و فصل آن را داده بودند و تهران نيز به رغم بي‌اعتمادي به واشنگتن، يكبار ديگر به آمريكايي‌ها اين فرصت را داده است تا صداقت آنها را راستي آزمايي كند.
اين رسانه آمريكايي در عين حال نوشت: اگر توافقي حاصل نشود، خسارت زيادي وارد نيامده است. مذاكرات و شرايط فعلي ادامه مي‌يابد.
بلومبرگ سپس با طرح اين سوال كه «اگر كل روند مذاكرات به هم بخورد چه خواهد شد؟» افزود: كري بايد در نهايت خود را براي اين شرايط آماده كند.
اين خبرگزاري آمريكايي سپس در فضاسازي رسانه‌اي همسو با ساير رسانه‌هاي غربي در آستانه ضرب الاجل 30 ژوئن (9 تير) ادامه داد: طرح دوم كري بايد با اطمينان از اينكه حمايت كافي براي تشديد تنش‌ها وجود دارد، متمركز باشد. اروپا شديدترين تحريم‌ها را عليه ايران اعمال كرده؛ بنابراين همراهي اروپايي‌ها مهم است. روسيه، هند و ديگر كشورها نيز نبايد نظام تحريم‌ها را تضعيف كنند و براي رسيدن به اين هدف بايد كنگره صبور باشد.
اين رسانه آمريكايي مدعي شد: بسياري از اعضاي كنگره باور دارند كه ايران به دنبال زمان خريدن در مذاكرات براي توسعه برنامه هسته اي‌اش است همانطور كه در زمان «جرج بوش» رئيس جمهوري پيشين آمريكا اين كار را كرد.
بلومبرگ سپس در ادامه فعاليت‌هاي كمپين تبليغاتي عليه توافق هسته‌اي نوشت: در صورتي كه در روزهاي آتي توافقي به دست نيايد، احتمال اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران وجود دارد اما اين امر توافق ژنو را نقض مي‌كند و بهانه خوبي به دست ايران مي‌دهد تا سوء نيت آمريكا را مسبب بي‌نتيجه شدن مذاكرات بداند. در صورتي كه وي در اين كار موفق شود، حفظ وحدت بين‌المللي در مورد برنامه هسته‌اي ايران دشوار خواهد بود.
اين خبرگزاري آمريكايي افزود: كري نبايد يك توافق بد را بپذيرد، اما براي اينكه طرح دوم كارامد و موثر باشد بايد مطمئن شود كه اگر كل روند مذاكرات به شكست منجر شود، ايران در عرصه بين‌المللي مقصر شناخته خواهد شد و نه آمريكا.
اين در حالي است كه مقامات جمهوري اسلامي ايران نيز بارها اعلام كرده‌اند كه زير بار توافق بد نخواهند رفت و از توافقي استقبال مي‌كنند كه حقوق ملت ايران را به رسميت شناخته و آمريكا نيز براي عمل به تعهداتش تضمين‌هاي عيني ارائه دهد.
* دنيس راس: مذاكره‌كنندگان روي متن توافقي لوزان متمركز باشند
همچنين مشاور پيشين رئيس‌جمهور آمريكا در امور خاورميانه و ايران، هم‌سو با جريان‌هاي جنگ‌طلب در آمريكا و اراضي اشغالي كه در تلاش‌اند از هر راهي مانع توافق هسته‌اي با ايران شوند گفت كه تمديد سه تا شش ماهه مذاكرات هسته‌اي با ايران معقول و منطقي خواهد بود.
دنيس راس، مشاور باراك اوباما در امور خاورميانه و ايران دراولين دوره رياست جمهوري وي در گفتگو با روزنامه صهيونيستي اورشليم پست بيان كرد:‌ آن طور كه انتظار مي‌رود توافق در ضرب‌الاجل 30 ژوئن محقق نمي‌شود. بنابراين تمديد سه تا شش ماهه مذاكرات هسته‌اي با ايران معقول است.
راس ادامه داد: از دست رفتن ضرب‌الاجل 30 ژوئن (9 تير) داراي اخبار خوب و بد است. خبر خوب اين است كه اين امر نشان مي‌دهد دولت آمريكا به ايراني‌ها نشان داده است براي دادن امتيازاتي كه معتقد است براي توافق نهايي ضروري است تحت فشار يك ضرب‌الاجل خود خوانده قرار ندارد.
او افزود:‌ اما خبر بد اين است كه به توافق نرسيدن در 30 ژوئن (9 تير) نشان مي‌دهد ايران موضعش را تغيير نداده است و اگر هم تغيير داده در مسير غلط بوده است.
اين مشاور پيشين اوباما تاكيد كرد:‌ اما خوشحالم كه مي‌بينيم دولت مي‌گويد اگر به آن چه مي‌خواهيم نرسيم، توافقي نخواهد بود.
راس در ادامه به چارچوب تفاهم به دست آمد در لوزان اشاره كرد و گفت: من به مذاكره‌كنندگان آمريكا و گروه 1+5 توصيه مي‌كنم روي متن تفاهمي كه زير بناي اصلي را تشكيل مي‌دهد و در لوزان بر سر آن توافق شد و نه رسيدن به توافق در ضرب‌الاجل ساختگي 30 ژوئن (9 تير) متمركز و پايبند باشند.
وي افزود: از نظر من براي اين كه به روشني به ايراني‌ها بگوييم ما عقب‌نشيني نخواهيم كرد، تمديد مذاكرات ايرادي ندارد.
راس در ادامه مدعي شد: روش مذاكراتي ايران اين است كه تا دقايق آخر صبر مي‌كنند تا از فشار ضرب‌الاجل عليه ما استفاده كنند و ما با راه‌حل‌هاي خلاقانه پاي ميز مذاكره بياييم. اما پاسخ اين است كه اگر شما به حداقل خواسته‌هاي ضروري ما پاسخ ندهيد توافقي نخواهد بود. راس در ادامه اظهارات خصمانه خود خطاب به بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي گفت: اگر واقعا در ضرب‌الاجل 30 ژوئن (9 تير) توافق حاصل نشود، به نظر من نخست‌وزير بايد از اين مساله كه عجله‌اي براي توافق وجود ندارد استقبال كند.
* درخواست آلماني‌ها از اشتاين ماير: با ايران به توافق برسيد
سخنان فرانك والتر اشتاين ماير درباره ايران و موفقيت مذاكرات تا اين مرحله، واكنش مثبت مخاطبان او در فضاي مجازي را در پي داشت كه خواستار توافق غرب با ايران شدند.
وزير خارجه آلمان بيش از ترك وين مصاحبه‌اي با شبكه تلويزيوني آ. ار.د آلمان انجام داد و طي آن گفت ابهامات بسيار كمي باقي مانده و با توجه با توافقاتي كه در لوزان صورت گرفته با ايران به نتايج خوبي رسيده ايم.
اين مصاحبه در صفحه شخصي اشتاين ماير و نيز صفحه وزارت خارجه آلمان در فيس بوك منتشر شد كه موجي از اظهارنظرهاي مثبت ساكنان آلمان و حمايت آنها از ايران را در پي داشت.
مردم آلمان در اين پيام‌ها از اشتاين ماير خواستند به ايراني‌ها اجازه بدهند شانس بهره مندي از دانش صلح آميز هسته‌اي را داشته باشند و اينكه براي رسيدن به توافق بهتر است مواظب خراب كاري بعضي از كشور‌ها از جمله عربستان سعودي و هم پيمانانش باشند. برخي ديگر نيز با اشاره غير مستقيم به رژيم صهيونيستي از دولت آلمان خواستند مانع جاسوسي از مذاكرات در هر شرايطي شود تا طرفين بتوانند به توافق نهايي دست پيدا كنند.
مهاجران ساكن آلمان هم به اشتاين ماير توصيه كردند با ايران به توافق برسد چون ايران مي‌تواند نقش بسيار مهمي در اقتصاد، سياست و فرهنگ ايفا كند.
اشتاين ماير يكشنبه شب به وين آمد و بعد از ملاقات با محمد جواد ظريف همتاي ايراني خود به برلين بازگشت. او قرار است امروز سه شنبه به وين بازگردد.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON