جستجو
جمعه - ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲ حزب تمدن > اخبار > رهبر انقلاب: همۀ دولت‌ها تا روز آخر بايد كار كنند/ توهين و دشنام به وزرا جايز نيست
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
رهبر انقلاب: همۀ دولت‌ها تا روز آخر بايد كار كنند/ توهين و دشنام به وزرا جايز نيست


رهبر انقلاب اسلامي صبح امروز (يكشنبه) در ارتباط تصويري با نمايندگان ملت در مجلس شوراي اسلامي، مجلس يازدهم را «مظهر اميد و انتظار مردم» خواندند و با استناد به «بنيه قوي و ظرفيت‌هاي مادي كشور» و «توانايي‌هايي معنوي و ايماني ملت» تأكيد كردند: اطمينان داريم همه مشكلات موجود قابل حل است و مجلس بايد با اولويت‌بندي مسائل، پرهيز از حاشيه‌سازي و نيز كار مخلصانه براي مردم در روند حل مشكلات، تأثير محسوس بگذارد.

به گزارش ايسنا،‌ رهبر انقلاب اسلامي همچنين با ابراز تأسف عميق از اوج‌گيري مجدد كرونا، همه را به رعايت كامل دستورالعمل هاي بهداشتي فراخواندند و افزودند: مردم با گسترش نهضت تعاون به نيازمندان بار ديگر كشور را از طراوت كمك به قشرهاي ضعيف وخانواده‎هاي نيازمند سرشار كنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي حضور درصد قابل قبولي از مردم در انتخابات مجلس را با وجود شرايط سخت اقتصادي و تبليغات مأيوس‌كننده دشمنان نشان‌دهنده اميدواري و انتظار ملت براي حل مشكلات خواندند و به نمايندگان مجلس توصيه كردند: قدر اين موقعيت مهم را بدانيد.

ايشان مجلس يازدهم را از قوي‌ترين و انقلابي‌ترين مجالس پس از انقلاب خواندند و افزودند: حضور «جوانان پرانگيزه، پر ايمان، پر توان، تحصيل‌كرده و كارآمد» در كنار شماري از مديران انقلابي و داراي سوابق اجرايي، و نيز شماري از پيشكسوتان داراي سوابق نمايندگي، مجلس يازدهم را به مجلسي بسيار خوب و اميدبخش تبديل كرده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با ابراز خرسندي از حساسيت نشان دادن مجلس يازدهم به مسائل انقلاب و سرعت عمل نمايندگان در تشكيل هيئت رئيسه و كميسيون‌ها افزودند: مهلت چهار ساله نمايندگي، فرصت خوبي براي ريل‌گذاري حركت عمومي كشور و تأثيرگذاري فراوان در روند حل مسائل و پيشرفت و آينده ايران است.

رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنانشان مشكلات فراوان اقتصادي كشور را به «بيماري» تشبيه و در عين حال تأكيد كردند: به علت بنيه قوي و قدرت دفاعي، كشور بدون ترديد توان غلبه بر اين بيماري را دارد، همان‌گونه كه دشمنان نيز امروز اذعان مي‌كنند كه با وجود سخت‌ترين تحريم‌ها و فشارهاي همه‌جانبه نتوانسته‌اند به اهداف ضد ايراني خود دست يابند.

ايشان «تورم، كاهش ارزش پول ملي، گراني‌هاي بي‌منطق، مشكلات بنگاه‌هاي توليدي و مشكلات ناشي از تحريم‌ها» را از جمله مسائلي خواندند كه سختي معيشت را بويژه براي طبقات پايين و متوسط به همراه آورده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تشريح برخي ظرفيت‌هاي كشور افزودند: ايجاد هزاران شركت دانش‌بنيان، اجراي صدها طرح زيربنايي، بهره‌برداري مستمر از طرح‌هاي جديد، پيشرفت‌هاي حيرت‌انگيز در صنايع نظامي و موفقيت‌هاي تحسين‌برانگيز در مسائل فضايي نتايج استفاده از بخشي از ظرفيت‌هاي بسيار قوي وگسترده در كشور است.

رهبر انقلاب ظرفيت‌هاي معنوي ملت را كه در ايمان مذهبي و انقلابي مردم ريشه دارد، مكمل ظرفيت‌هاي فراوان طبيعي، جغرافيايي و تاريخي برشمردند و افزودند: بايد ظرفيت‌هاي معنوي را به عنوان عاملي بسيار مهم، مورد توجه و استفاده قرار داد.

ايشان «حضور بهنگام و فداكارانه مردم در مقابله با موج اول كرونا»، «خدمات بسيار با ارزش ملت در نهضت كمك مؤمنانه به خانواده‌هاي ضعيف» و «حضور با شكوه و خيره‌كننده مردم در بدرقه سردار سليماني» را نمونه‌هايي از ظرفيت معنوي عميق ملت ايران دانستند و افزودند: مردم در تجليل از «مظهر اقتدار ملي و جهادي» ايرانيان يعني شهيد سليماني نشان دادند كه به مبارزه و مقاومت در مقابل استكبار ايمان دارند و براي قهرمان ملي خود بالاترين ارزش‌ها را قائل هستند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با يادآوري حضور تعيين‌كننده مردم در مقابله با غائله‌هايي نظير حوادث سال‌هاي ۷۸ و ۸۸ افزودند: ملت در مقابله با هر حركت ضدنظام، دشمن را مأيوس مي‌كند و آيا توانايي و ظرفيتي بالاتر از اين براي يك كشور قابل تصور است؟

رهبر انقلاب در نوعي جمع‌بندي از اين بخش از سخنانشان، بخشي از مشكلات موجود را نيز ناشي از بي‌توجهي و كم‌توجهي مسئولان در طول سال‌هاي مختلف خواندند و افزودند: اگر تفكر خوداتكايي و اعتماد به نفس ملي بويژه در جوانان همچنان رو به گسترش باشد و از بنيه قوي كشور استفاده شود و اميدهاي واهي به بيرون مرزها و شرطي كردن اقتصاد كشور تضعيف شود، من اطمينان كامل دارم كه مشكلات اقتصادي قابل حل است.

رهبر انقلاب اسلامي سپس توصيه هايي را خطاب به نمايندگان مجلس يازدهم بيان كردند.

«نيت الهي و خالص»، «كار براي مردم» و «پرهيز از جو زدگي» اولين توصيه حضرت آيت الله خامنه اي به نمايندگان مجلس بود.

توصيه ديگر رهبر انقلاب مربوط به «سوگند نمايندگان» بود كه گفتند: سوگندي كه نمايندگان در آغاز به كار مجلس ادا مي كنند، يك سوگند شرعي است و بر اساس آن بايد به صورت جدي پاسدار حريم اسلام و نگهبان دستاوردهاي انقلاب اسلامي باشند.

حضرت آيت الله خامنه اي در سومين توصيه، «توجه به مسائل كليدي و اصلي كشور و پرهيز از دچار شدن به حاشيه‌ها و اولويت دادن به مسائل فرعي» را مورد تأكيد قرار دادند و افزودند: در شرايط كنوني، در موضوع اقتصاد، مسائل اصلي كشور عبارتند از «توليد، اشتغال، مهار تورم، مديريت نظام پولي و مالي، و عدم وابستگي اقتصاد كشور به نفت».

ايشان در زمينه مسائل اجتماعي هم تأكيد كردند: موضوع «مسكن» به عنوان يك مسئله بسيار مهم و كليدي، مسئله «ازدواج جوانان و راههاي تسهيل آن»، مسئله «فرزندآوري و جلوگيري از حركت كشور به سمت پيري جمعيت» و مسئله «مديريت فضاي مجازي در كوتاه مدت و ميان مدت» از ديگر مسائل اصلي كشور هستند.

رهبر انقلاب اسلامي توصيه چهارم خود به نمايندگان مجلس يازدهم را به «تعامل و هم افزايي قوا» اختصاص دادند و گفتند: نقشه كلي تعامل قوا، از جانب دستگاه اجرايي و قوه قضاييه به اينگونه است كه آنها بايد مصوبات مجلس را به صورت دقيق و كامل اجرا كنند و هيچگونه تعللي در اين زمينه جايز نيست.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: اين تعامل از جانب مجلس نيز بايد به اينگونه باشد كه در مصوبات، ظرفيت ها و واقعيت هاي كشور در نظر گرفته شود.

ايشان در موضوع تعامل قوا خطاب به نمايندگان مجلس تأكيد كردند: روابط مجلس با دولتمردان بايد مطابق قانون و شرع باشد، يعني سؤال و تفحص به عنوان حق مجلس وجود داشته باشد اما توهين و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هيچ وجه جايز نيست و برخي از اين نسبت‌ها حرام شرعي است.

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: حضور وزرا در يك ماه اول آغاز به كار مجلس و ارائه گزارش از شرايط كشور، كار بسيار خوبي بود اما نبايد به وزرا توهين و يا تهمتي زده شود.

حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: از برخوردهاي احساسي و غيرمنطقي پرهيز شود و بيان ديدگاه و نظر مخالف متين، خردمندانه، قوي و قابل توجيه باشد.

ايشان درباره همكاري مجلس با قواي ديگر گفتند: مردم از مجلس و دو قوه ديگر انتظار بيان حق و پيگيري آن رادارند و به شدت با مجادله و گريبان گيري و تشنج ميان قوا مخالف هستند و همه بدانند فضاي منازعه در رئوس دستگاهها براي افكار عمومي زيان بخش و ناراحت كننده است.

رهبر انقلاب اسلامي، اتحاد و انسجام داخلي و يك صدايي در برابر جبهه گسترده دشمن را تكليف همه مسئولان و قوا برشمردند و افزودند: امروز جبهه دشمن كه خبيث ترين و قبيح ترين آن امريكا است، تمام توان سياسي، اقتصادي و تبليغاتي خود را براي به زانو درآوردن ملت قوي ايران به كار گرفته است و در چنين شرايطي حتي با وجود اختلاف سليقه و نظر در داخل، در مقابل دشمن ياوه‌گو بايد دست به دست هم بدهيم و يك سخن گفته شود.

حضرت آيت الله خامنه اي نقش نظارتي مجلس را بسيار مهم و حياتي دانستند و خاطرنشان كردند: اين نقش بايد با متانت، خردمندانه و بدون حاشيه ايفا شود.

ايشان همچنين با اشاره به سال آخر دولت گفتند: سال آخر دولتها معمولاً سال حساسي است و بايد مراقبت شود كه پيگيري امور به هيچ وجه سست نشود و بر همين اساس اعتقاد راسخ دارم كه دولت ها بايد تا روز آخر وظايف خود را انجام دهند و بعد از پايان دوره قانوني خود، امانت را با ارائه صورت وضعيت، به دولت بعدي تحويل دهند.

رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: در شرايط حساس سال آخر دولت و همچنين سال اول مجلس، بايد دو قوه فضا را به گونه اي مديريت كنند كه به كار مهم كشور لطمه نخورد.

حضرت آيت الله خامنه اي همچنين مركز پژوهش هاي مجلس و مركز نظارت بر رفتار نمايندگان را دو مركز بسيار مهم برشمردند و بر لزوم استفاده مطلوب از ديدگاههاي كارشناسي مركز پژوهش ها تأكيد كردند.

رهبر انقلاب اسلامي در بخش پاياني سخنانشان، گسترش مجدد بيماري كرونا و جان‌باختن روزانه تعداد زيادي از مبتلايان را حقيقتاً غم‌انگيز خواندند و با تجليل چندين باره از خدمات درخشان و فداكاري‌هاي كادرهاي درماني كه بعضي از آنها نيز در راه خدمت به مردم به بيماري مبتلا شدند و يا جان باختند، گفتند: با وجود اين خدمات، بعضي افراد حتي كار ساده‌اي مثل ماسك زدن را انجام نمي‌دهند كه من واقعاً از آن پرستاري كه فداكارانه در حال ارائه خدمت است خجالت مي‌كشم.

حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به واقعيت تلخ دور شدن كشور از موفقيت اوليه در مقابله با كرونا، خطاب به همه دستگاهها، گروههاي خدمت‌رسان و آحاد مردم تأكيد كردند: همه نقش خود را به بهترين وجه ايفا كنند تا در كوتاه‌مدت زنجيره سرايت را قطع كنيم و كشور را به ساحل نجات برسانيم.

ايشان مشاركت گسترده مردم در نهضت خدمت مؤمنانه در آستانه ماه رمضان را بسيار با ارزش و گره‌گشا از زندگي قشرهاي ضعيف دانستند و افزودند: اين نهضت تعاون و احسان بايد رشد و توسعه پيدا كند و هر كس به هر شكل كه مي‌تواند كمك و مراقبت كند كه كسي از نيازمندان از قلم نيفتد.

رهبر انقلاب اسلامي در پايان همگان بويژه جوانان را به دعا و توسل عمومي به درگاه خداوند متعال براي دفع بلا فراخواندند.

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، قاليباف رئيس مجلس در گزارشي از رويكردها، اقدامات و برنامه‌هاي مجلس، هدف اصلي نمايندگان را حل مسائل مردم و تبديل مجلس به يك نهاد چابك و انقلابي بيان كرد و گفت: «اصلاح ساختار بودجه ريزي»، «نوسازي نظام مالياتي»، «حمايت از قشرهاي ضعيف»، «رفع موانع جهش توليد» و «تحول در حوزه تجارت خارجي» از جمله‌ محورهاي بسته تحولي مجلس يازدهم براي اقتصاد است.

قاليباف «ساماندهي امور نمايندگان و صيانت از آنان»، «شفافيت در فرايندهاي قانون‌گذاري» و «توجه ويژه به نظارت در كنار تقنين» را نيز از ديگر برنامه‌هاي مجلس برشمرد.

رئيس مجلس همچنين با بيان اينكه پرداختن به هرگونه حاشيه‌اي كه مجلس را از حل مسائل مردم دور كند خطا است، بر ضرورت همكاري با ساير قوا تأكيد كرد.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON