جستجو
سه شنبه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷ حزب تمدن > اخبار > عراقچي: نبايد بهانه دست آمريكا بدهيم
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
عراقچي: نبايد بهانه دست آمريكا بدهيم


معاون سياسي وزارت امور خارجه با تاكيد بر اينكه نبايد اجازه دهيم آمريكا مجددا ايران را به عنوان يك تهديد امنيتي معرفي كند، گفت: هر حركتي كه ايران را در عرصه بين‌المللي به عنوان يك تهديد معرفي كند، بازي در زمين آمريكا است و نبايد بهانه‌اي به آمريكا بدهيم كه ايران را در رقابت‌هاي انتخاباتي به وجه‌المصالحه انتخاباتي آمريكا تبديل كند.

به گزارش ايسنا، سيد عباس عراقچي معاون سياسي وزارت امور خارجه ظهر دوشنبه در نشست مديران ارشد وزارت امور خارجه با معاون اول رئيس جمهوري با بيان اينكه اكنون درگير يك معركه سنگين سياسي، اقتصادي و حقوقي با آمريكا در چارچوب سياست فشار حداكثري اين كشور هستيم، اظهار كرد: اين سياست سه سال و نيم است كه توسط ترامپ شروع شده است و شروع آن يكسال پس از اجرايي شدن برجام بود.

وي گفت: وقتي آمريكايي‌ها متوجه شدند ايران به تمام خواسته‌هاي خود رسيده هم تحريم‌ها را رفع كرده، همه قطعنامه‌ها را از بين برده و همه تحريم‌هاي موشكي و تسليحاتي بسته شده، فشارهاي خود را آغاز كردند. در زمان اجراي برجام ديديد چه گشايش‌هايي براي كشور ايجاد كرد كه هنوز آثار آن را مشاهده مي‌كنيد.


معاون سياسي وزارت امور خارجه ادامه داد: آقاي ترامپ پس از يكسال از اجراي برجام به اين نتيجه رسيد كه برجام بدترين توافق براي آمريكا است و اقدام به اعمال فشار حداكثري عليه ايران كرد؛ هدف سياست فشار حداكثري مجبور كردن ايران به تن دادن به يك توافقي بود كه به زعم آمريكايي‌ها ايرادات برجام را نداشت.

عراقچي خاطر نشان كرد: در مقابل سياست فشار حداكثري، سياست ايران مقاومت حداكثري است كه ماهرانه آن را در سه سال و نيم گذشته اجرا كرديم و در يكسال و نيم گذشته آن مقاومت را به مقاومت فعال تبديل كرديم.

وي افزود: به دليل ناكام بودن سياست فشار حداكثري، آمريكايي‌ها اخيرا فشار حداكثري خود را به حد اعلاي خود رسانده‌اند؛ چون به نتيجه‌ لازم نرسيده‌اند. در حال حاضر مهمترين هدف آمريكا، بردن مجدد ايران به شوراي امنيت است؛ در اين راستا همه ظرفيت‌ و توان خود را بسيج كردند و اين يك بازي خطرناكي است و اگر ما در اين بازي گرفتار شويم، خسارات راهبردي براي ايران به همراه خواهد داشت.

معاون سياسي وزارت امور خارجه اظهار كرد: آمريكايي‌ها از چند راه، مسير بردن ايران به شوراي امنيت را دنبال مي‌كنند؛ يك مسير از شوراي حكام است. رژيم صهيونيستي مدعي اسنادي شده‌اند كه براساس آن اسناد جعلي، آژانس درخواست‌هايي را مطرح كرده و بازي بسيار پيچيده‌اي را در مقابل ما ايجاد كرده و با فشار آمريكا آژانس قطعنامه‌اي عليه ما صادر كرده و احتمال ارجاع پرونده ايران در نشست بعدي شوراي حكام به شوراي امنيت وجود دارد.

عراقچي ادامه داد: مسير ديگر، فعال كردن مكانيزم ماشه و تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي است كه در نيويورك دنبال مي‌شود. بر اساس برجام، تحريم‌هاي تسليحاتي در 26 مهر خود به خود لغو مي‌شود؛ آمريكا همه تلاش خود را ماه‌ها است بسيج كرده تا اين تحريم‌ها را دائمي كند و مانند قطعنامه 1929 كه به همه كشورها اجازه بازرسي از ايران را مي‌داد، اين نظام را احيا كند.

وي گفت: وزارت امور خارجه در چارچوب مقاومت حداكثري دو هدف را براي خود تعريف كرده است؛ يكي كمك به نيازهاي اقتصادي كشور و هدف دوم جلوگيري از اجماع‌سازي عليه ايران است؛ يكي از دستاوردهاي برجام از بين بردن اجماع امنيتي از سوي آمريكا و رژيم صهيونسيتي بود كه به زحمت طي سال‌ها ايجاد كرده بودند.

معاون سياسي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: هدف ما در طول ماه‌هاي گذشته عدم شكل‌گيري مجدد اين اجماع بود؛ دو سه بار سعي كردند پرونده ايران را به شوراي امنيت ببرند كه با آن مقابله كردند. دو سه بار هم بيرون شوراي امنيت چنين تلاشي كردند از جمله در نشست ورشو كه با آنها هم مقابله كرديم و موفق شديم جلوي اجماع كامل عليه ايران را بگيريم. در نشست شوراي حكام نيز چين و روسيه و هفت كشور عضو به روند آمريكا نپيوستند.

عراقچي با تاكيد بر اينكه براي مقابله با سياست‌هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي در اين خصوص در نيويورك هم مشغول به كار هستيم، خاطر نشان كرد: نبايد اجازه دهيم آمريكا مجددا ايران را  به عنوان يك تهديد امنيتي معرفي كند؛ هر حركتي كه ايران را در عرصه بين‌المللي به عنوان يك تهديد معرفي كند، بازي در زمين آمريكا است. تحولات اخير آمريكا وضعيت ترامپ را دشوار كرده و در چنين شرايطي هر اقدامي ممكن است و بنابراين نبايد بهانه‌اي به آمريكا بدهيم كه ايران را در رقابت‌هاي انتخاباتي به وجه‌المصالحه انتخاباتي آمريكا تبديل كند.


وي تصريح كرد: وزارت امور خارجه تحولات انتخابات رياست جمهوري آمريكا را به دقت رصد مي‌كند و اميدواريم اين ماه‌هاي آتي را به سلامتي طي كنيم كه نيازمند دقت و مراقبت بسيار زيادي است. اميدواريم شرايط سياسي داخلي سياست خارجي را تحت تاثير قرار ندهد. وقايع ديروز مجلس نشان داد كه چگونه مي‌تواند سياست خارجي را تحت تاثير قرار دهد.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON