جستجو
جمعه - ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۵ حزب تمدن > اخبار > روحاني: بخشي از زندگي ما بايد به فضاي مجازي برود
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
روحاني: بخشي از زندگي ما بايد به فضاي مجازي برود


 رئيس جمهوري گفت: امام براي نجات كشور از استبداد و استعمار انقلاب را به پيروزي رساند؛ در نجات كشور از اشغال و تجاوز دفاع ملي را به انجام رساند و براي تشكيل نظام اسلامي همه نهادهاي لازم را با راي و نظر مردم استقرار بخشيد.

به گزارش عصر ايران به نقل از ايرنا، حسن روحاني روز شنبه در جلسه ستاد ملي مديريت و مقابله با كرونا با اشاره به فرارسيدن سالروز ارتحال امام خميني(ره) اظهار داشت: اين هفته، هفته اي است كه هم در آن روز رحلت امام خميني(ره) بزرگوار است، در چهاردهم خرداد و هم روزي است كه مردم براي حفظ جان امام (ره) فداكاري كردند و روز پانزدهم خردادماه كه مردم در شهرهاي مختلف در قم و تهران و ورامين و در شهرهاي ديگر هم قيام كردند و هم فداكاري كردند و هم كشته‌هاي فراواني و شهداي فراواني تقديم انقلاب اسلامي كردند.

رييس‌جمهوري يادآور شد: اگر آن حركت مردمي نبود احتمالا جان امام (ره)هم در خطر قرار مي‌گرفت و يا براي مدت‌هاي طولاني ممكن بود امام (ره) را در حبس و حصر نگه دارند.

روحاني ادامه داد: امام عزيز و بزرگوار ما ۱۶ سال- از سال ۴۱ تا ۵۷- رهبري يك نهضت و انقلاب مردمي بزرگ را برعهده گرفت و به پيروزي نهايي رساند و اين يك كار مهم امام (ره) است كه نهضتي را پرچمداري و رهبري كرد و با همه فراز و نشيب و مشكلات، اين نهضت را به پيروزي رساند كه در تاريخ ايران كمتر سراغ داريم.

وي با اشاره به اينكه در سده‌هاي اخير كمتر مشاهده ‌شده نهضتي به طور كامل به پيروزي نهايي برسد، تصريح كرد: امام توانست اين نهضت را به پيروزي كامل برساند. كار دوم امام اين بود در برابر تجاوزي كه به كشور انجام شده بود و تماميت ارضي و استقلال ما در خطر بود، يعني ۸ سال دفاع مقدس يك دفاع پيچيده سخت هشت ساله آن‌ هم نه در برابر عراق، بلكه تقريبا در برابر همه قدرت هاي جهاني رهبري كند و به پيروزي برساند.

روحاني گفت: مساله سوم اين كه امام حكومت اسلامي را تشكيل داد و همه نهادهاي حكومت اسلامي را در همان سال هاي اوليه به انجام رساند. يعني مي‌توان گفت از ۱۰ فرودين ۵۸ حضور مردم در پاي صندوق آرا و همه پرسي براي نظام جمهوري اسلامي تا اسفند همان سال كه انتخابات مجلس انجام شد و انتخابات خبرگان، همه پرسي، انتخابات براي اصل نظام و انتخابات رياست جمهوري و مجلس شوراي اسلامي در سال ۵۸ صورت گرفت و امام همه نهادها را در همان سال اول تشكيل دادند و نهادهاي اصلي نظام با راي و با اتكا به آراي مردم تشكيل شدند.

رييس دولت تدبير و اميد اضافه كرد: امام براي نجات كشور از استبداد و استعمار انقلاب را به پيروزي رساند؛ در نجات كشور از اشغال و تجاوز دفاع ملي را به انجام رساند و براي تشكيل نظام اسلامي همه نهادهاي لازم را با راي و نظر مردم استقرار بخشيد.

روحاني با اشاره به سالگرد ارتحال امام خميني در روز چهارشنبه اين هفته گفت: ۳۱ سال از رحلت امام مي‌گذرد و خدا را شكر مردم ما همان عشق را به ايشان دارند، و مسير پيروي راه امام را ادامه مي‌دهند و خلف صالح ايشان مقام معظم رهبري، همان پرچم را با همان صلابت بر دوش نگاه داشته اند و ملت نيز در برابر انواع توطئه‌ها ايستادگي كردند تا به پيروزي رسيديم.

كرونا قواعد جهاني شدن را زير سوال برد

رييس جمهوري با اشاره به مسائل بيماري كوويد ۱۹و ويروس كرونا گفت: اين بيماري همچنان به عنوان مسله اصلي و مهم در كشور ظهور و بروز دارد. اين ويروس موجب تحولات بسياري زيادي در مسائل سياسي، اجتماعي و بهداشتي و حتي در مسائل فرهنگي شده است و كار عظيم و بزرگي را در دوران كرونا و پسا كرونا مشاهده مي كنيم.

وي اضافه كرد: بسياري از قواعدي كه در دنيا مورد اعتماد جهاني بود و همه به آن تكيه كرده بودند همه قواعد جهاني شدن را به يك نحوي زير علامت سوال قرار داد. مساله مرزها كه در دنيا بسيار كمرنگ شده بود و بسيار از اتحاديه‌ها اصلا مرزهاي خود را برداشته بودند و مرزي نداشتند، كرونا دوباره مرزها را پررنگ كرد و مساله مهاجرت و سفر را كه يك امر بسيار ساده و طبيعي و معمولي شده بود، تغيير داد.

به اين زودي به شرايط پيش از كرونا بر نمي گرديم

روحاني گفت: امروز در دوران كرونا و پسا كرونا با يك شرايط جديدي در جهان مواجه هستيم و شايد اين روند براي سال ها ادامه پيدا كند زندگي ما محدودتر شده است و بخشي از زندگي ما مجازي شده است. مردم بايد باور كنند كه به اين زودي به شرايط قبل از كرونا نمي توانيم برگرديم، اين چنين نيست كه مردم فكر كنند ۱۵ روز يا يكي دوماه ديگر به شرايط دي ماه و اوايل بهمن سال گذشته بر مي گرديم. بايد براي مدت طولاني سبك زندگي را تغيير دهيم و محدوديت‌ها را بپذيريم و بخشي از زندگي ما بايد به فضاي مجازي برود.

اجتماعات بايد با فاصله باشد

روحاني ادامه داد: ما بايد محدوديت‌ها را بپذيريم و بخشي از زندگي ما بايد از فضاي حقيقي به فضاي مجازي برود به اين زودي‌ها نمي‌توانيم زماني كه به هم مي‌رسيم دست بدهيم. اين كه وزير بهداشت ما اظهار نگراني مي‌كند كه برخي مكان‌هاي كشور به گذشته برمي گردند، اين اشتباهي است كه مي‌تواند سرنوشت سلامت كشور را خداي نكرده در معرض خطر قرار دهد.

وي افزود: ديگر اين طور نيست كه ما مثل گذشته ده بيست نفري دور هم بنشينيم، براي ماه‌ها بايد اين كار را ترك كنيم، اجتماعات بايد با فاصله باشد اگر كسي مبتلا به اين ويروس شد بايد به او بگوييم خود را در خانه يا بيمارستان قرنطينه كند.

روحاني گفت: اتفاقا اين دوران سخت‌تري از اسفند و فروردين است براي اين كه در اسفند و فروردين بيشتر با افرادي كه علائم ظاهري كرونا مانند تنگي نفس و سرفه داشتند مواجه بودند، ولي هم اكنون شكل آن عوض شده است اولا تعداد مبتلاياني كه كشف مي كنيم عددش بالا است برخي از مبتلايان با علائم باليني و ظاهري علامتي نداشته باشد به محض اين كه تست فرد مثبت مي‌شود وقتي به او مي گويند، باورش نمي شود و مي گويد اشتباه شده است بنابراين كار سخت‌تر شده است. بايد از يك دوست فاصله بگيريد كه هيچ علامتي هم به ظاهر ندارد.

رييس جمهوري يادآور شد: كار ما امروز مقداري سخت تر از گذشته شده است در عين حال بسياري از چيزها در جامعه در حال تغيير است قهرمانان جامعه ما امروز كادر پزشكي هستند، امروز قهرمانان ما در گام اول قهرمانان در بيمارستان‌ها هستند هيچ وقت در جامعه ما نبوده كه چند ماه مدارس و دانشگاه به طور كامل تعطيل شود طبيعي است كه مردم براي علم و دانش بچه‌هايشان نگران شوند شرايط كاملا متفاوت شده است.

سامان دادن به زندگي و اقتصاد مردم در شرايط كرونا مهم است

روحاني اظهار داشت: القاي ترس، القاي اضطراب، القاي عدم قطعيت نسبت به آينده زندگي چيز مفيدي نيست ما بايد تصميم را بر اين بگيريم كه بنا است ماه‌ها با يك ويروس زندگي كنيم و يك زندگي توام با احتياط كامل داشته باشيم. اين ويروس هست و نمي‌توانيم بگوييم يك سه روز يا دو هفته ديگر آن را از بين مي‌بريم، اين ويروس در حال چرخش است و چون واكسن و داروي قطعي براي آن نيست، در حال چرخش است و از يك استان به استان ديگر مي‌رود و در يك استان كه دوره اقامت و سفرش تمام مي شود به استان بعدي مي‌رود؛ نوع شيوع و حركت اين ويروس هم در داخل كشور و هم در سطح جهان حركت خاص و ويژه اي است.

وي افزود: در اين شرايط سامان دادن به زندگي و اقتصاد مردم از مسائل مهم است، بنابر آماري كه در جلسه امروز اعلام شد، مشاهده كرديم كه در بخش توليد دچار يك تفاوت فاحش در اسفند و فروردين نيستيم و بخش توليد فعال است، اما در بخش خدمات اين فاصله را مشاهده مي كنيم، متاسفانه يا خوشبختانه در ايام مواجهه با اين ويروس ما روزهاي خاصي داشتيم، يك دوره آن شب عيد بود، يك دوره در ماه مبارك رمضان بود و دوره ديگر در تابستان است كه مردم به مسافرت مي روند و اين شرايط را سخت‌تر مي‌كند.

روحاني ادامه داد: ما نمي گوييم كه سفر نباشد بلكه بايد با احتياط كامل با كرونا زندگي كنيم و استراتژي ما بر اين مبنا باشد كه احتياط كامل را با رعايت فاصله‌ها، دستور العمل‌ها و همان مراقبت‌ها و مواظبت‌ها و دست شستن‌ها و پرهيز از حضور در اجتماعات بزرگ را داشته باشيم.

رييس جمهوري تصريح كرد: پايش و تصميم‌گيري ما نه به صورت هفتگي بلكه به صورت روزانه است و روزانه در حال پايش هستيم كه در كجا قرار داريم، بيماري در كجاست، شرايط ويروس چگونه است، شرايط سلامت مردم چگونه است و براي اين كار معيارهايي داريم، دنيا نيز ممكن است شبه اين معيارها را داشته باشد؛ اين تعداد مبتلا يكي از معيارهاي ما است كه روزانه اعلام مي‌شود.

وي خطاب به مردم ادامه داد: اين تعداد مبتلا براي مردم نگران كننده نباشد زيرا تعداد مبتلايان جديد عمدتا بر مبناي تست بوده و ممكن است فرد مبتلا هيچ علائمي نداشته و جوان و سرحال نيز باشد، اما در عين حال بايد در قرنطينه خانگي قرار گيرد كه ويروس را منتقل نكند، پس نگران نباشيد.

روحاني با بيان اينكه اعلام آمار ابتلا بر مبناي تست به نفع آينده ما است، گفت: اين باعث مي‌شود كه فرد مبتلا را هدايت كنيم و نگذاريم كه ديگري را آلوده كند، خود فرد مبتلا ممكن است دچار هيچ مشكلي نشود، اما ممكن است پدر و پدربزرگ و فردي داراي بيماري زمينه اي در اطرافيان خود را مبتلا كند و آنها را در معرض خطر قرار دهد بنابر اين تعداد مبتلا مهم نيست اما در عين حال بايد مراقبت سخت را انجام دهيم.

رييس دولت تدبير و اميد در بخش ديگري از سخنانش گفت: معيار ديگر معياري است كه معروف است به آرزيرو، يعني شدت اپيدمي در چه حالي است. و وقتي اين بالاي يك است بايد كاملا ما را نگران كند. و وقتي زير يك است، ما مي‌توانيم راحتتر با اين بيماري مواجه بشويم. به طور كلي در كشور، ما الان زير يك هستيم اما بعضي از استان‌ها در شرايط حاد قرار مي‌گيرند و مي‌روند بالاي يك. آنجا كه ما بالاي يك قرار مي‌گيريم همه بايد مراقبت شديد كنند و با هم كمك كنيم حتي اگر لازم باشد ممكن است برخي از محدوديت‌ها را اعمال كنيم چاره‌اي نداريم. اين معيار آرزيرو يا آرنات براي ما بسيار مهم است كه چگونه ما با اين ويروس مواجه هستيم و كجا هستيم و يكي از معيارهاي خوب است.

روحاني اشغال تخت‌هاي بيمارستاني را يكي ديگر از معيارها عنوان كرد و افزود: من هميشه از آقاي وزير سوال مي‌كنم كه وضع تخت ما چگونه است و وضع آي سي يو ما چگونه است و وي مي‌گويد كه در فلان استان شرايط ما خوب نيست. مي‌گويم تخت چطور و وي مي‌گويد الحمدالله تخت خالي ما داريم، و سوال مي‌كنم آي سي‌ يو چطور و وزير مي‌گويد كه داريم. اين براي ما يك معيار است.

رييس جمهوري عنوان كرد: اگر خداي ناكرده اشغال تخت‌هاي ما به سمت ۹۰ و بالاي ۹۰ برود، شرايط بسيار هشدار است و بايد ما كاملاً مراقبت كنيم. البته امنيت جمعي ما و اينكه مردم بيشترشان آنتي‌بادي گرفته باشند اين هم مي‌تواند يكي از معيارهاي ما باشد كه متاسفانه جز در بعضي از شهرستان‌ها وضع خيلي خوبي نداريم. يعني اگر ۴۰ درصد جمعيت ما داراي آنتي‌بادي باشند و با همين تست سرولوژي مثبت بشوند، مقداري خيال ما راحت مي‌شود كه اين زنجيره متصل نيست و به‌طور كامل شكسته شده است.

روحاني خاطرنشان كرد: يكي از سوال‌هاي من هميشه از آقاي وزير اين است كه آنتي‌بادي‌هاي ما در فلان شهرستان و استان چه وضعيتي دارد پس بنابراين ما هنوز بايد خيلي احتياط كنيم. الحمدالله چيزي كه ما بايد خدا را شكر كنيم نشاط كادر درماني است. علي القاعده كادر درماني ما بايد خسته شده باشند چرا كه تمام اسفند و فروردين و ارديبهشت و الان كه وارد خرداد شده‌ايم شبانه‌روز فعاليت مي‌كنند با آن روحيه بلند و قدرت روحي، ايثار و فداكاري و ما بايد اينجا بايد از آنها قدرداني كنيم كه اين راه را ادامه مي‌دهند.

وي عنوان كرد: ما الحمدالله در اين زمينه مشكلي نداريم. مشكل تجهيزات هم نداريم. مردم بدانند تجهيزاتي كه پرستار و پزشك ما مي‌خواهد ماسك n۹۵ و گاني كه پرستار ما مي‌خواهد و تمام وسايلي كه ما براي تجهيز بيمارستان نياز داريم و ونتيلاتوري كه مورد نياز است ما در اين زمينه‌ها مشكلي نداريم. روحيه پزشك و پرستار بالاست و در زمينه تجهيزات هم وضعيت الحمدالله خوب است.

رييس دولت تدبير و اميد بيان داشت: آنچه كه از مردم عزيزمان مي‌خواهيم همراهي بيشتر و اجراي بهتر دستورالعمل‌هاست. اگر مردم مراقبت كنند ما حتماً از اين مشكل به سلامت و با حداقل تلفات و با بهترين شكل كه انشاءالله اميدوارم پايان اين داستان هر روزي كه خداوند مقرر كرده يك داستان پرافتخاري باشد شبيه آنچه كه ما در دفاع مقدس، ايثار و فداكاري كرديم و پايان خوشي را رقم زديم اما هم پايان خوشي را رقم بزنيم.

روحاني خاطرنشان كرد: در جلسه امروز دو سه تصميم جديد اتخاذ كرديم اين تصميم‌ها در مسير بازگشايي‌هاي جديد است اما در عين حال بايد توجه داشته باشيم كه اين بازگشايي‌ها به اين معنا نيست كه خطراتي كه وجود داشته كاهش پيدا كرده بلكه به اين معنا است كه با احتياط بايد كارهاي روزمره را هم تا جايي كه امكانپذير است البته بعضي چيزها همچنان ممنوع است ممكن است در هفته آينده گشايشي ديگري ايجاد شود بعضي از موارد ممكن است تا پايان خردادماه هم ادامه بدهيم تا ببينيم چه مي‌شود و شرايط ما به كجا مي‌رسد.

از امروز مساجد براي نمازهاي يوميه به روي مردم باز است/ محدوديت ساعتي پاساژها برداشته شد

روحاني در بخش ديگري از سخنان خود درباره تصميمات امروز ستادملي مقابله با كرونا اظهارداشت: ادامه داد: تصميمي كه امروز گرفتيم راجع به مساجد است، كه مورد درخواست همه مردم و خصوصا افراد متدين ماست، مردم مي‌خواستند مساجد لااقل اگر براي عموم باز نيست براي نمازهاي يوميه باز شود كه فرصت داشته باشند اگر نماز جماعت مي خوانند فاصله ها را رعايت كنند. از امروز در مساجد به روي مردم در سراسر كشور با اجراي دستورالعمل براي نمازهاي يوميه باز مي شود.

وي در مورد بازگشايي پاساژها هم گفت: مساله دوم پاساژها است كه محدوديت داشتيم كه تا ۶ بعدازظهر باز باشند كه ما محدوديت ساعتي آن را بر مي داريم ان شاءالله مشكلي در اين زمينه نباشد. مواردي را هم وزير كشور در خصوص مقرراتي براي ترافيك و سالم سازي دريا بيان كردند كه جلسه آن را قبول كرد.

رييس جمهوري گفت: يكسري موارد داريم كه در اين جلسه درباره آن تصميم نگرفتيم و ممكن است در جلسات بعد تصميم بگيريم مانند صحن حرم هايي كه صبح ها باز مي شود شب‌ها هم باز شود قرار شد بررسي‌ها انجام شود يا مراكزي كه استفاده از سالن اجتماعات آن ممنوع است، بايد با دقت و سرعت كمتر به سمت گشايش برويم كه مشكلي پيش نيايد.

روحاني در پايان سخنانش بار ديگر از مردم خواست دستورالعمل هاي بهداشتي را به طور كامل مراعات كنند وگرنه ممكن است دچار موج شديد در برخي شهرستان‌ها شويم و مجبور شويم مقررات سخت و ويژه در برخي شهرستان‌ها در نظر بگيريم كه براي مردم سخت خواهد بود.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON