جستجو
شنبه - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۹ حزب تمدن > اخبار > مقام معظم رهبري: دولت جوان حزب‌اللّهي‌ علاج مشكلات كشور است
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
مقام معظم رهبري: دولت جوان حزب‌اللّهي‌ علاج مشكلات كشور است


حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر يكشنبه 28 ارديبهشت در نشستي تصويري با مجموعه‌اي از جوانان دانشجو و تشكلهاي دانشگاهي، با اشاره به واقعيتهاي اميدآفرين كشور در مقابله با جبهه‌ي ظلم و كفر و استكبار، جوانان و دانشجويان را به برافراشته نگه داشتن پرچم حقيقي آرمان‌خواهي و مطالبه‌گري فراخواندند و به بيان ده توصيه‌ي مهم درباره‌ي مسائلي نظير تفكيك مطالبه‌گري با پرخاش و بدگويي، ضرورت گفتمان‌سازي، تلاش براي گسترش جبهه‌ي انقلاب از طريق يارگيري، اصالت ندادن به اختلاف سليقه‌ها، مرزبندي با ترديدافكنان در مباني انقلاب، تأكيد بر پيشرفت علمي، هوشياري در مقابل سرمايه‌گذاري دشمن بر روي جوانان و همچنين تبيين مفهوم صحيح دولتِ جوان و انقلابي پرداختند.

به گزارش عصرايران به نقل از پايگاه اطلاع رساني مقام معظم رهبري، رهبر انقلاب اسلامي با سپاس از پروردگار به علت استمرار برگزاري جلسه‌ي رمضاني هرساله با دانشجويان آن‌هم در شرايط كرونا، سخنان دانشجويان را خوب، پخته و سنجيده خواندند و گفتند: سطح مباحث در مقايسه با جلسات مشابه قبل بالاتر بود كه نشان ميدهد روي موضوعات فكر و كار شده است.

ايشان با اشاره به سؤالات و ابهامات دانشجويان در اين جلسه از جمله درخصوص منصوبان و يا دستگاه‌هاي مرتبط با رهبري افزودند: پاسخها و توضيحات روشني در اين زمينه‌ها وجود دارد كه طبعاً وقت جلسه، بيان همه‌ي آنها را اجازه نميدهد اما مسئولان نمايندگي رهبري در دانشگاه‌ها و بخشهاي مرتبط با دانشجويان و دانشگاه‌ها در دفتر رهبري بايد خود را متعهد به پاسخگويي و رفع ابهامات بدانند.

ايشان برخي اشكالات و پيشنهادهاي دانشجويان را ناشي از احاطه نداشتن به موضوع مورد بحث خواندند و افزودند: برخي پيشنهادها نيز قابليت كار بيشتر و تصميم‌گيري دارد كه دفتر رهبري آنها را جزء به جزء بررسي خواهد كرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفت‌وشنود رودررو را زمينه‌ساز حل ابهامات و سؤالات دانستند و افزودند: بسياري از مطالب بيان‌شده درست بود و طرح آنها در اين جلسه به ايجاد گفتمان لازم و عمومي كمك ميكند.

ايشان مجموعه‌ي جوانان كشور را اعم از دانشجو و غير دانشجو، مخاطب اين جلسه دانستند و تأكيد كردند: اصرار مكرر بنده درباره‌ي گفت‌وشنود با جوانان بر اين پيش‌فرض قطعي و ترديدناپذير استوار است كه آينده‌ي ايران متعلق به جوانان است و اين قشر در آينده‌ي كوتاه يا ميان‌مدت، بسياري از مديريتها و مسئوليتها را بر عهده ميگيرد، بنابراين هر كس به آينده‌ي كشور علاقه‌مند است، بايد جوانان را در ساختن هرچه بهتر آينده كمك كند.

رهبر انقلاب، طبيعت جواني را بخش ديگري از زيرساخت منطق گفت‌وگو با جوانان برشمردند و گفتند: طبيعت جوان با عناصري همچون اميد، ابتكار، صراحت، خطرپذيري و خستگي‌ناپذيري همراه است كه همه‌ي اين عناصر براي اداره‌ي جامعه، ضروري و ذي‌قيمت هستند و برخي از مشكلات كنوني هم ناشي از فقدان برخي از اين عناصر است.

رهبر انقلاب اسلامي، گفت‌وشنود با جوانان را در شرايط فعلي كشور داراي اهميتي مضاعف خواندند و افزودند: براي هرگونه تصميم‌گيري و اقدام بايد به موقعيت بسيار حساس و مهم كنوني كشور توجه كامل كرد.

ايشان در نگاهي كلي به موقعيت كشور خاطرنشان كردند: واقعيت اين است كه امروز در مقابل ايران يك جبهه‌ي وسيع و عظيم ظلم و كفر و استكبار وجود دارد كه در تلاش است با هر وسيله و ترفند و امكانات، نظام اسلامي را وادار به عقب‌نشيني و تسليم كند كه اگر اين هدف محقق شود، براي آينده‌ي كشور بسيار گران تمام خواهد شد كه البته به فضل الهي و هوشياري و ايستادگي مردم، جبهه‌ي استكبار در اين هدف ناكام خواهد ماند.

رهبر انقلاب، هدف اصلي دشمنان از مقابله با ملت ايران را جلوگيري از ايجاد يك الگوي جذاب براي ملتها دانستند و افزودند: بايد متوجه بود كه جمهوري اسلامي در كوران نبرد سياسي، فكري، جنگ نرم و احياناً برخوردهاي سخت با جبهه‌ي مستكبران قرار داشته و دارد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي توجه به ظرفيت بسيار بالاي كشور براي مقابله و پيروزي بر جبهه‌ي قدرتمند ظلم و استكبار را واقعيتي ترديدناپذير خواندند و گفتند: تجربيات نظامي و غيرنظامي چهل سال اخير بخوبي ثابت ميكند ملت عزيز ايران ظرفيت پيروزي بر دشمنان عنود خود را دارد.

ايشان سرعت افزون‌تر حركت علمي ايران در قياس با متوسط جهاني، وجود مجموعه‌اي عظيم از جوانان پايبند به مباني ديني، اعتقادي و فرهنگيِ نظام، و حضور تحسين‌برانگيز مردم در هنگام حوادث عمومي و طبيعي از جمله كرونا، زلزله و سيل را نشانه‌هاي ظرفيت بالاي كشور براي پيروزي در جهاد علمي، فرهنگي و اجتماعي خواندند و افزودند: در جهاد فكري نيز كارهاي بسيار خوبي شده كه مباحث امروز دانشجويان، گوشه‌اي از نتايج آن است.

رهبر انقلاب در جمع‌بندي اين بخش از سخنانشان گفتند: مجموعه‌ي واقعياتي كه بيان شد نشان ميدهد نظام اسلامي در زمينه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، نظامي و ديگر زمينه‌ها ظرفيت بسيار بالايي براي پيروزي در مقابل جبهه‌ي دشمن دارد و اين واقعيت روشن، اميدي حقيقي را در دلها ايجاد ميكند.

رهبر انقلاب اسلامي يكي ديگر از ظرفيتهاي بالاي كشور براي مقابله با جبهه‌ي وسيع ظلم و كفر و استكبار را احساس قدرت و عزت نهادينه‌شده در عموم ملت ايران دانستند و گفتند: با وجود برخي منفي‌بافاني كه منزوي و در اقليت هستند و ضعفهاي خود را به جامعه و نظام اسلامي نسبت ميدهند، در كشور يك احساس عمومي و عميقِ عزت و قدرت وجود دارد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر اينكه يكي از شگردهاي مهم قدرتهاي استعماري و سلطه‌گر ايجاد حس حقارت و بي‌هويتي در ملتها است، افزودند: پيروزي انقلاب اسلامي اين احساس را در جوانان و ملت ايران ايجاد كرد كه قادرند يك كار بظاهر نشدني يعني ريشه‌كني حكومت استبدادي مورد حمايت قدرتهاي خارجي بويژه آمريكا را انجام دهند و دنيا را متحير كنند.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به ايستادگي صريح و قدرتمندانه‌ي كشور در برابر زورگويي‌ها و اقتدار ملي كنوني خاطرنشان كردند: البته اين نكته مدنظر باشد كه دشمن از تلاش براي تحقير ملت و مخدوش كردن اعتماد به نفس ملي مأيوس نشده است اما با وجود تلاشهاي دشمن، خداوند خلاف آن را تقدير كرده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: همين قضاياي مربوط به كرونا از جمله نحوه مديريت اين بيماري در كشور در مقايسه با غرب، تلاش‌هاي علمي براي شناخت اين ويروس و نهضت عظيم كمك مؤمنانه و همچنين پرتاب ماهواره، موجب احساس قدرت و عزت بيشتري در ملت ايران شده است.

رهبر انقلاب اسلامي در ادامه سخنانشان با اشاره به تأكيدهاي فراوان درباره توجه به مسئله جوان، گفتند: خوشبختانه اكنون توجه ويژه‌اي براي حضور جوان‌ها در بخش‌هاي مختلف به وجود آمده و به ديدگاههاي آنان و حضور جوانان در مديريت‌هاي مياني اهتمام به چشم مي‌خورد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به برخي اقدامات خوب در محيطهاي دانشجويي و حوزه‌هاي علميه نيز اشاره كردند و افزودند: طرح برخي مسائل در قالب مسئله محوري، پرداختن به مسائل متعدد بين‌المللي، و فعاليت‌هاي جهاديِ شگفت‌انگيز از جمله اين اقدامات است.

ايشان همچنين گلايه نماينده گروه‌هاي جهادي را مبني بر اينكه دستگاه‌هاي تصميم‌گير از نمايندگان اين گروهها دعوت به عمل نمي‌آورند و ديدگاه‌هاي آنان را لحاظ نمي‌كنند، بجا دانستند و با اشاره به حساسيت مجموعه‌هاي جوان به موضوع واگذاري‌ها خاطرنشان كردند: اصل اين اقدام كار خوبي بود و مسئولان را متوجه مسئوليت‌شان كرد، اما برخي تندروي‌ها هم در اين زمينه انجام گرفت.

رهبر انقلاب اسلامي، پيگيري مسائل مربوط به خانواده و حوزه زن را در برخي تشكل‌هاي خودجوش، از ديگر اقدامات خوب مجموعه‌هاي جوان برشمردند و تأكيد كردند: اين موضوع از مسائل مهمي است كه حتماً بايد به صورت جدي پيگيري شود زيرا در اين زمينه يقيناً كم‌كاري‌هاي جدي صورت گرفته است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس به بيان ده توصيه كاربردي و عملي به جوانان و مجموعه هاي فعال دانشجويي پرداختند كه خودسازي در ابعاد فردي و جمعي، نخستين توصيه بود.

ايشان گفتند: اگرچه ماه مبارك رمضان به آخرين روزهاي خود رسيده اما بهترين فرصت براي خودسازي از طريق انس با قرآن، نماز با حضور و اول وقت و دعا و تضرع است و نبايد با اتمام اين ماه، ارتباط معنوي قطع شود.

رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه «ارتقاي توانايي‌هاي فكري، تصميم‌گيري و عملياتي در جوانان» و «عبورِ سالم از لغزشگاهها» نيازمند بنيه روحي و معنوي قوي است، افزودند: از جمله اين لغزشگاهها، «ترس، ترديد، احساس ضعف و انگيزه‌هاي ناسالم» است.

دومين توصيه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به جوانان «تقويت مباني معرفتي» بود.

ايشان با تأكيد بر اينكه «انفعال» و «انحراف» دو آسيب بزرگ محيط‌هاي جوان به‌ويژه دانشگاهها است، گفتند: در ابتداي پيروزي انقلاب برخي جوانان مسلمان كه داراي مباني معرفتي قوي نبودند، جذب گروههاي التقاطي شدند و در نهايت هم به روي هم‌ميهنان خود اسلحه كشيدند و به زير پرچم صدام رفتند اما جواناني كه مباني قوي داشتند، محكم ايستادند.

ايشان به يك نمونه ديگر اشاره كردند و افزودند: برخي افراد در ابتداي انقلاب بسيار انقلابي عمل مي‌كردند اما به دليل مباني ضعيف معرفتي اكنون جزو پشيمان‌ها هستند كه يكي از مسائل انقلاب اكنون همين حضرات پشيمان شده هستند.

رهبر انقلاب اسلامي دعاهاي صحيفه سجاديه به ويژه دعاي بيستم موسوم به دعاي مكارم الاخلاق را براي تقويت مباني معرفتي بسيار مهم ارزيابي و جوانان را به خواندن اين ادعيه‌ي فوق العاده عميق و تدبر در آنها دعوت كردند.

توصيه سوم رهبر انقلاب به جوانان ميهن «برافراشته نگه داشتن پرچم آرمانخواهي و مطالبه گري» بود.

ايشان مباحث امروز دانشجويان را جلوه اي از اين آرمانخواهي خواندند و افزودند: ممكن است همه مطالبات قابل اجرا نباشد اما مهم اين است كه بازگو شود تا اصل بسيار با ارزش آرمانخواهي همچنان زنده و پرنشاط بماند و اجازه ندهد راه انقلاب گم يا منحرف شود.

رهبر انقلاب «عدالتخواهي، رفع فساد و در نهايت ايجاد تمدن اسلامي» را از مظاهر آرمانخواهي دانستند و افزودند: مطالبه گري طبعاً نوعي اعتراض و تأكيد بر رفع مشكلات و نقايص موجود است اما بايد جداً مراقب و هوشيار بود كه نحوه بيان و ارائه مطالبات به گونه اي نباشد كه اعتراض به نظام تلقي شود و يا دشمن بتواند آن را اعتراض به نظام القا كند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بيان نكته اي ديگر در ضرورت آرمانخواهي يادآور شدند: اگر جوانان مؤمن و پاك اين پرچم را زمين بگذارند، ممكن است كساني آن را سردست بگيرند كه هدفشان ضربه زدن به نظام است نه حل مشكلات مردم.

ايشان در همين زمينه افزودند: البته جريان چپ ماركسيستي ديگر در دنيا آبرويي ندارد و از فقر انديشه ورزي، فقر سياسي و فقر نيروي ميداني كارآمد در رنج است اما به هرحال هميشه ممكن است عده اي با تصاحب شعارهاي خوب، سوءاستفاده كنند.

چهارمين توصيه مهم رهبري به جوانان و دانشجويان اين بود كه مطالبه گري و انتقاد و اعتراض را با پيشنهادهاي خوب و قابل اجرا همراه كنيد تا فايده جدي و ماندگار داشته باشد همچنان كه در اسلام نيز نهي از منكر همراه امر به معروف يعني بيان پيشنهادهاي راهگشا و خوب توصيه شده است.

«ضرورت پرهيز از توأم كردن مطالبه گري با پرخاش و بدگويي» از ديگر توصيه هاي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به جوانان بود.
ايشان گفتند: هميشه به مسئولان تأكيد كرده ام به دانشگاهها و جمع هاي جوان بروند اما برخي از آنان مي گويند در اين اجتماعات، مطالبات با تخريب و بدگويي ارائه مي شود بنابراين فايده اي ندارد.

رهبر انقلاب يادآوري كردند: تخريب فضاي گفتگو را مسدود مي كند، بنابراين مطالبات را با استدلال و منطق و بدونِ پرخاش و اهانت مطرح كنيد.

«گفتمان سازي در زمينه مسائل مهم نظام و راه حل هاي آنها» توصيه بعدي رهبر انقلاب به مجموعه هاي جوانان بود.
ايشان گفتند: از جمله بركات اينگونه جلسات اين است كه مطالب بيان شده به تدريج در افكار عمومي ذهنيت و جهت گيري مشخص ايجاد مي كند و در نهايت مي تواند به گفتمان تبديل و در پرتو اقبال عمومي، در انتخاب مديريت‌ها تأثير گذار شود.

رهبر انقلاب كمك رسانه ملي در اين زمينه را ضرورتي ترديدناپذير دانستند و گفتند: رسانه ملي البته بخش‌هاي جوان، شاداب و انقلابي هم دارد كه در سخنان امروز دانشجويان مورد توجه قرار نگرفته بود اما به هر حال صدا و سيما بايد به ديدگاههاي جوانان توجه و در عرصه گفتمان‌سازي به آنها كمك كند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در همين زمينه در تبيين معناي حقيقي جوان و «دولت جوان و حزب اللهي» افزودند: مكرر گفته ام كه به چنين دولتي معتقد و اميدوارم اما معناي اين حرف صرفاً اين نيست كه يك جوان سي و چند ساله رئيس دولت باشد بلكه معناي دولت جوان و حزب اللهي يك دولت پاي كار، آماده و با نشاط است كه علاج مشكلات است و مي تواند كشور را از راههاي دشوار عبور دهد.

ايشان افزودند: برخي در سنين بالا نيز به معنايي جوان و پر تلاش و با نشاط هستند، مانند شهيد بزرگوار حاج قاسم سليماني كه بيشتر از ۶۰ سال داشت اما اگر شهيد نمي شد، او را تا ده سال ديگر نيز در همان مسئوليت حفظ مي كردم.

ششمين توصيه رهبري به جوانان «يارگيري و گسترش جبهه انقلاب در ميان كساني بود كه به مباني پايبندند».
ايشان افزودند: برخي به مباني انقلاب معتقدند اما ممكن است در برخي موارد با شما اختلاف سليقه داشته باشند، آنها را طرد نكنيد و هرچه مي توانيد جبهه انقلاب را با جذب اينگونه افراد وسعت دهيد.

توصيه هفتم حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به جوانان و دانشجويان، «مرزبندي صريح و با قدرت و بدون مماشات» در مقابل ترديدافكنان در مباني انقلاب بود كه نشانه‌هاي پيشرفت كشور را انكار و با تزئين دشمن، راههاي غلط را به‌عنوان راه حل مسائل كشور بيان مي‌كنند.

ايشان ترديدافكني را ستون فقرات كار فرهنگي دشمن و اساس كار نرم عليه انقلاب خواندند و با تأكيد بر اينكه بايد در مقابل كساني كه به اين كار دشمن كمك مي‌كنند ايستاد، گفتند: با وجود هزينه‌هاي سنگيني كه آمريكايي‌ها در طول سالهاي متمادي براي تزيين و القاي چهره‌اي جذاب از خود انجام داده‌اند، امروز كشور و نظام آمريكا در بخش مهمي از دنيا منفورند.

رهبر انقلاب اسلامي از آتش زدن پرچم آمريكا در بسياري از كشورهاي دنيا و حتي در داخل خود آمريكا به‌عنوان يكي از مصاديق نفرت ملتها از اين رژيم ياد كردند و افزودند: علاوه بر ملتها، حتي رؤساي برخي دولتهاي همكار آمريكا نيز وقتي حرف دلشان را بيان مي‌كنند از دولتمردان و حكومت آمريكا متنفر و به آن بي‌اعتماد و بي‌اعتنا هستند.

ايشان بخشي از نفرت كنوني از آمريكا را ناشي از رفتار مسئولان فعلي آن از جمله رئيس‌جمهور و وزير خارجه كم‌مايه، پرحرف، بي‌منطق و مهمل‌گوي اين رژيم دانستند و خاطرنشان كردند: البته علت نفرت از آمريكا فقط اين مسئله نيست بلكه به عملكرد بلندمدت آمريكا از جمله كشتار، جنايت، بي‌عدالتي، تروريست‌پروري، كمك به دولتهاي مستبد و بدنام، حمايت بي‌دريغ از ظلم روزافزون رژيم صهيونيستي و اخيراً مديريت افتضاح در قضيه كرونا برمي گردد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي جنگ‌افروزي در كشورها از جمله افغانستان، عراق و سوريه را از ديگر دلايل منفور بودن آمريكا برشمردند و افزودند: آمريكايي‌ها صريحاً مي‌گويند در سوريه نيروي نظامي پياده كرديم چون آنجا نفت وجود دارد البته آنها نه در عراق نه در سوريه ماندني نيستند و قطعاً بايد از آنجا خارج شوند و بدون ترديد اخراج خواهند شد.

رهبر انقلاب اسلامي در هشتمين توصيه خود با تأكيد بر ادامه «پيشرفت علمي» و حفظ شتاب علمي كشور، دانشگاهها و محيطهاي علمي و تحقيقاتي را به اهميت علم در اقتدار كشور توجه دادند و گفتند: پيشرفت علمي با هدف سود كوتاه‌مدت شخصي ارزش چنداني ندارد. علم بايد در خدمت پيشرفت كشور و گشايش افقهاي آينده باشد تا همچنان‌كه چند سال قبل گفتيم به نقطه‌اي برسيم كه محققان براي استفاده از تازه‌هاي علمي ناگزير از يادگيري زبان فارسي باشند.

نهمين توصيه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ناظر به مسئله حجاب و حياء اسلامي در دانشگاهها بود.

ايشان گفتند: بنده در اين زمينه دغدغه دارم و خواهش مي كنم كه مسئولان و رؤساي دانشگاهها و وزارتخانه‌هاي مربوط و به‌ويژه خود دانشجويان و دختر خانم‌ها به مسئله حجاب و فاصله‌گذاري بين زن و مرد كه مورد تأكيد اسلام است اهميت بدهند و موازين شرعي را در دانشگاهها رعايت كنند.

دهمين و آخرين نكته رهبر انقلاب اسلامي، «مراقبت از جوانان و جلوگيري از سربازگيري دشمن از جامعه جوان كشور» بود.

ايشان افزودند: همه و بويژه مجموعه‌هايي كه با مسائل جوانان سر و كار دارند بدانند همچنانكه مسئله جوان براي آينده كشور و نظام اسلامي اهميت دارد، دشمن نيز براي تخريب و به زانو درآوردن انقلاب به آن اهميت مي‌دهد و براي سوءاستفاده از جوانان كار و برنامه‌ريزي مي‌كند كه البته در مواردي نيز براي اجراي برنامه‌هاي خود به عواملي در داخل كشور نياز دارد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به نمونه‌هايي از طراحي دشمن براي سوء استفاده از جوان ايراني مانند وادار كردن برخي عناصر به پشت كردن به كشور و يا استفاده از افرادي به‌عنوان عناصر تبليغاتي، سياسي و تحليل‌گر تأكيد كردند: همه بايد مراقب باشند كه به سربازگيري دشمن از جامعه جوان كشور كمك نشود.

رهبر انقلاب اسلامي در پايان سخنانشان با اشاره به دعاي هميشگي خود براي هدايت و سعادت جوانان و حل مشكلات اشتغال و ازدواج آنان، گفتند: به توفيق الهي و به دعاي حضرت ولي‌عصر ارواحنا فداه مطمئناً فرداي جامعه جوان ما از امروز آن بهتر خواهد بود.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON