جستجو
پنج شنبه - ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۱ حزب تمدن > اخبار > گفت‌ و گوي ايسنا با دبيركل فقيد حزب تمدن اسلامي مرحوم دكتر ميرمحمدي درباره چهل‌ سالگي انقلاب
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
گفت‌ و گوي ايسنا با دبيركل فقيد حزب تمدن اسلامي مرحوم دكتر ميرمحمدي درباره چهل‌ سالگي انقلاب


متن گفت‌وگوي ايسنا با دكتر سيد محمد ميرمحمدي استاد دانشگاه علامه طباطبايي و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام بدين شرح است:

- چهل سالگي براي يك نظام به چه معناست؟

معمول است دهه‌هايي را براي گزارش دهي و گزارش‌گيري تعيين مي‌كنند؛ گاهي هر پنج سال گاهي هر ده سال، اما خود اربعين هم براي ما قداستي دارد. به طور مثال رهبري دهه چهارم را دهه عدالت و پيشرفت نام گذاشتند كه فرصتي براي جذب آرا و بر طرف كردن كم و كاستي و و افزايش اقتدار نظام است. امام خميني بزرگوار هم بعد از گذشت ده سال دستور بازنگري در قانون اساسي را دادند. به طور كلي بازنگري در گذشته راه را براي آينده باز مي‌كند.

- اهميت بازخواني انقلاب و وقايع مربوط به آن در چيست؟

در حال حاضر نيز توجه ويژه به چهل سالگي نظام به عنوان بلوغ نظام خوب است؛ زيرا كساني كه در انقلاب و بعد از آن متولد شدند و دوران انقلاب را درك نكردند الان چهل ساله شده اند و امروز فرصت خوبي جهت بازخواني انقلاب براي آنان است. فراموش نكنيم كه نقاط قوت سازنده و بررسي نقاط ضعف به پيشرفت ما در آينده كمك مي‌كند. يكي از راه‌هاي بررسي نقاط ضعف و قوت هم در بررسي الگوي ايراني اسلامي پيشرفت ديده شده است. در شرايط خاص امروز چهل سالگي بهترين زمان براي باز خواني اين نقاط ضعف و قوت است. چهل سالگي زماني است كه زندگي مي‌تواند محصول بدهد، بال پروازش باز شود..

نكات خيلي مهمي در بازخواني انقلاب وجود دارد؛ يكي از اين نكات اين است كه زودتر از پيش‌بيني‌ها، انقلاب رخ داد و پيروز شد؛ علتش اين بود كه شرايط آماده شد، مردم به امام لبيك گفتند و فشارها و كاستي‌هاي نظام هم شرايط را مهيا كرد.

- تهديدهاي روزهاي اول انقلاب را در چه موضوعاتي مي‌ديد؟

انقلاب مسيري دارد كه در واقع هادي و رهبري آن را تنظيم مي‌كنند و همه بايد در آن جهت حركت كنند. اما در اوايل انقلاب يكسري از بيرون راهنمايي مي‌شدند مثل منافقين كه براي پيش برد كارهاي خود دست به اعمالي همچون ترورها زدند.

از سوي ديگر شاه فكر مي‌كرد حاصل ۲۶ ديماه هم مثل ۲۸ مرداد است؛ مدتي از ايران مي‌رود و باز برمي‌گردد. او و امثال او هم از بيرون منتظر بودند كه شرايط بازگشتشان فراهم شود و هم مي‌دانستند از داخل فشارهايي براي بازگشتشان وجود دارد. بنابراين گروه‌هايي در داخل و گروه‌هايي در خارج به نظام هزينه‌هايي وارد مي‌كردند تا به خواست خود برسند؛ اما امام و پيروي از مكتب او نگذاشت اين خواست محقق شود.

همچنين به طور كلي ممكن است عده‌اي تندتر از امام و رهبري حركت كنند عده‌اي كندتر از رهبري پيش بروند. كساني كه كندتر بودند حتي نظرات امام بر نمي‌تافتند و مسير پيش‌رفت را كند مي‌كردند. بعضي‌ها تندتر حركت مي‌كردند زماني اين تندروها جلوتر از امام هم پيش مي‌رفتند.

- امروز هم شاهد اين تندروي و كند روي‌ها هستيم. به طور مثال در بررسي مواردي مثل پيوستن به كنوانسيون‌هاي بين‌المللي شاهد اين موضوع هستيم.

اگر نظر رهبري اين بود كه اين لوايح تصويب شود يا نشود، خب خودشان مي‌گفتند. وقتي به مسئولين كشور ارجاع مي‌دهند بايد همه اجازه دهند خود مسئولين بررسي كند. حالا هم اين لوايح به مجمع ارجاع داده شده است كه بر اساس مصلحت در راستاي زنجيره سياست گذاري كشور بايد بررسي شود. مجمع براي اين بررسي بايد در فضايي منطقي نظرات مخالف و موافق را به دست بياورد. بعد كساني كه درگير كار هستند را بايد بخواهد تا دلايل خود را براي موافقت و مخالفت ارائه كنند. اين موضوع موضوع فني است؛ قطعاً در اين راستا بايد متخصصان نيز نظر خود را بيان كنند.

 

 

- برخي از نمايندگان مجلس يا مجمع گفته‌اند از سوي گروه خودسرها يا تندروها جهت بررسي لوايح چهارگانه تهديد شده‌اند.

ممكن است كساني هم كه پيامك مخالفت مي‌زنند نظر درستي داشته باشد اما بايد در نظر داشته باشند كه بر اساس قانون حق نمايندگان است كه نظرات تخصصي خود را در فضايي آزاد بر اساس مصالح نظام و ملت و شرايط آينده بيان كنند. مصلحتي كه با تهديد و تطميع به دست بيايد مصلحت نيست. قاضي اگر تهديد يا تطميع شود حكمش عادلانه نخواهد بود. موافقان و مخالفان موضوعات مختلف همچون لوايح چهارگانه بايد به نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي، دولت و مجمع تشخيص مصلحت نظام اعتماد كنند.

- برخي از مخالفان از طريق تريبون‌هاي نماز جمعه نظر خود را بيان مي‌كنند.

من خودم مخالف اين هستم كه با نمايندگان مجمع از طريق تريبون‌هاي نماز جمعه صحبت شود. اين صحبت يك طرفه از طريق تريبون‌هاي عمومي كه معنا ندارد. زماني كه مي‌خواهيد براي مردم صحبت كنيد بايد سياست‌هاي نظام را تبيين كنيد. موضوعي كه در حال بررسي است را كه نمي‌شود ائمه جمعه و صدا و سيما رد يا تأييد كنند. من خودم به تعدادي از اين عزيزان كه عضو مجمع هستند گفتم ما كه اينجا در خدمت شما هستيم، همين‌جا نظراتتان را بگوييد..

- اصلاً چرا از ابتدا اين خودسري‌ها شكل گرفت؟

اوايل انقلاب كه همه در حكومت داري نبودند. عده‌اي تازه وارد كار شدند و بايد كار را ياد مي‌گرفتند. چون پالايش خاصي هم صورت نگرفته بود، نفاق و نفوذ شكل گرفته بود. در اين ميان خودسري‌ها هم شكل گرفت، شاهد رفتارهاي غير معقول داخل سيستم هم بوديم. ترور توسط منافقين هم از همين دست بود.

دادگاه انقلاب تا زماني لازم بود چرا كه ابتداي انقلاب دادگستري عموماً در راستاي اهداف انقلاب نبود. اينجا به اجبار شرايط ايجاب مي‌كرد كه دادگاه انقلاب داشته باشيم. در مقطعي كميته‌هاي انقلاب به نيروي انتظامي و سپاه پيوستند. در اين ميان عده‌اي به رهبري بسنده نكردند، تندرو يا كندتر پيش رفتند. حالا امروز همان‌ها ميان مردم اختلاف انداختند و توقعات بيش‌از توان انقلاب و نظام را بيان كردند. اگر در اين ميان سعي كرديم انتقاد سازنده بكنيم و ساختارها را مشخص كنيم و از افراط و تفريط دوري كرديم به انقلاب و نظام كمك كرديم.

- حالا كه در چهل سالگي انقلاب هستيم. ببينيم انقلاب بر چه پايه‌اي بوده و الان كجا هستيم؟

انقلاب بر سه ركن رهبري، مكتب و مردم استوار بود. كارآمدي نظام هم به همبستگي اين سه ركن ربط دارد. هر جا اين سه ركن مشكل پيدا كرده دچار ضعف شده‌ايم.

بعضي‌ها نظر اكثريت مردم برايشان مهم نيست، بعضي‌ها مي‌گويند توجه به آراي عمومي اصل است. امام و رهبري هم به نظر اكثريت مردم توجه ويژه‌اي داشتند. شهيد بهشتي مي‌گفتند نظر مردمي كه داراي آرمان و عقيده اسلامي هستند همان نظر اسلام است. در قانون اساسي ما به اسلاميت و اتكا به آراي مردم توجه ويژه شده است. اسلاميت نظام هم در همين قانون اساسي آمده است. امام تا انقلاب، رهبري كردند. بعد از پيروزي انقلاب هم رهبري و هم مديريت كردند. امام تا آخرين لحظه حياتشان انقلاب را مديريت كردند. در تمام مقاطعي كه اين نظام با مشكل مواجه مي‌شد در تأسيس و تشكيلات اقدام مي‌كردند تا مشكل حل شود. كميته امداد، بنياد شهيد، نهضت سواد آموزي و امثال آن را ايجاد كردند. چرا كه مي‌گفتند ما اگر طرفدار شايسته سالاري هستيم بايد طرفداري كنيم كه مردم به خاطر بي پولي بي‌سواد نباشند؛ همين بود كه آموزش و پروش رايگان شد و يا خود مردم بايد امنيت را برقرار مي‌كردند كميته‌هاي مردمي در مدتي كه ارتش از هم پاشيده و سلاح‌ها از پادگان‌ها دست افراد افتاده آمدند تا امنيت را شكل بدهند. بعد از مدتي همه اين نيروهاي انقلابي وانتظامي تلفيق شدند. همان نيروي انتظامي را تشكيل دادند.

در آستانه پيروزي انقلاب، شوراي انقلاب را امام تعيين كردند دولت را هم تعيين كردند. در ابتدا برخي مي‌گفتند اصل جمهوري اسلامي را لازم نيست به رفراندوم بگذارند اما ديديم با دستور امام چند ماهي پس از پيروزي انقلاب رفراندوم برگزار شد. وقتي دولت موقت مي‌خواست مجلس خبرگان را از بين ببرد امام نگذاشتند. پس در چند ماه اول انقلاب قانون اساسي تدوين و به رأي گذاشته شد و تصويب شد.

شاه مي‌گفت من ايران را ايرانستان مي‌كنم؛ توطئه‌ها، ناآرامي‌هاي قوي و كودتاهايي مثل نوژه بر همان اساس شكل گرفت. امام در آن دوران اجازه ندادند هيچ كدام از اين حملات آسيبي به كشور بزنند.

هشت مورد را امام اعلام كردند كه هيئت بازنگري در قانون اساسي اصلاحاتي كنند. در قانون اساسي ۱۳۵۸ بازنگري وجود نداشت اما الان اصل بازنگري را به عنوان يك اصل قانون اساسي داريم. امام در مورد شرايط رهبري هم اصلاحاتي ارائه دادند. در جايي براي روستاها و ساختارمندي روستاها جهاد سازندگي شكل گرفت. نيروهاي مسلح هم شكل گرفت و جنگ را با ارتش و سپاه و نيروهاي مردمي اداره و به پيروزي رساندند.

قدرت نظام سازي و آينده‌نگري امام هم جاي صحبت دارد. ايشان براي تنظيم روابط بين قوا، تلاش‌هاي شايسته‌اي كردند. خود مجمع تشخيص را امام براي بن‌بست‌شكني تشكيل دادند. در زمان امام به رئيس‌جمهور رياستش داده شد. بعد از آقاي هاشمي رياست تا امروز انتصابي شد. در مورد سياست‌هاي كلي هم نكات مهمي وجود دارد. سياست‌هاي كلي، جهت حركت همگان را نشان مي‌دهد. ببينيد اگر سياست‌هاي كلي مثل اصل ،۴۴ اقتصاد مقاومتي و امثال آن درست اجرا مي‌شد شرايط چه قدربا امروز متفاوت بود؟

تا چند ماه پيش ابهامات درباره مجمع تشخيص نبود. يكي به مجمع گفت شوراي نگهبان، يكي گفت مجلس سنا است. اين درحالي است كه امام از سال ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۷ و بعدها بارها گفتند قوه‌اي مقابل قوه ديگر نباشد. به همين علت در زمان اختلافات شوراي نگهبان و مجلس اين نهاد تصويب شد.

 

 

- ريشه اختلافات اين‌روزهاي درباره چيست؟

عده‌اي در جا انداختن كاركردهاي هيئت عالي نظارت عجله كردند. من از اولين روزهاي مجمع يعني سال ۶۶-۶۷ رئيس دفتر رئيس جمهور بودم و دبير خانه مجمع زير نظر رئيس دفتر رئيس جمهور بود. من تا سال ۱۳۷۲ هم كه در دفتر رئيس جمهور بودم فعاليتم را ادامه دادم. بعدها آئين‌نامه مصوب رهبري و وظايف مجمع مشخص بود. آئين نامه نظارت هم مشخص بود. اين ابهامات بر اين اساس است كه آئين نامه نظارت بر اساس رهنمودها و دستورات جديد رهبري تطبيق نشد. براي اين كه كاري لنگ نماند تا تصويب اين آئين نامه جديد با آئين نامه قديمي داريم كار را پيش مي بريم.

- عده‌اي از نمايندگان همچون آقاي مطهري انتقادات جدي به شرايط فعلي مجمع تشخيص وارد كردند؛ نظرتان درباره اين انتقادات چيست؟

در جواب آقاي مطهري و هم عقيدگان ايشان بايد گفت كه مجمع تشخيص مصلحت در قانون اساسي ديده شده است؛ قانون اساسي كه مشروعيتش را از مردم و تنفيذ رهبري گرفته است، همان قانون اساسي كه به سه قوه و شوراي نگهبان مشروعيت داده است، مجمع هم در همان قانون اساسي ديده شده است؛ پس اگر مشروعيت شما از قانون اساسي و تنفيذ رهبري است مشروعت مجمع هم همين طور است.

- منتقدان در مورد هيأت عالي نظارت هم نظراتي دارند.

در قانون اساسي نظارت بر سياست‌هاي كلي را به رهبري داده‌اند، آخر اصل ۱۱۰ ذكر شده است رهبر مي‌تواند وظايف خود را واگذار كند الان هم ايشان اين وظايف را به مجمع يا هيئت عالي نظارت منتخب مجمع واگذار كردند. اين دو وظيفه مجمع يعني مشاور رهبري در سياست گذاري كلي و رفع معضل و حل اختلاف مجلس شوراي اسلامي و شوراي نگهبان با نظارت بر اجراي سياستهاي كلي تفويضي بايد از هم متمايز شود.

 

براي دريافت فايل ويديويي اين مصاحبه از لينك دانلود زير استفاده نماييد.

ضمیمه
  Download Video.mp4Download Video.mp4حجم فایل: ۱۲.۱۷ مگابایت - دریافت فایل: ۴
 
Copyright © 2013 - TAMADDON