سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري از صدور بيانيه اين سازمان درباره فايل صوتي منتشر شده پيرامون سانحه پرواز ۷۵۲ شركت هواپيمايي اوكرايني در رسانهها خبرداد.
به گزارش عصرايران به نقل از سازمان هواپيمايي كشوري، رضا جعفرزاده اظهارداشت: در پي انتشار يك فايل صوتي در خصوص سانحه پرواز شماره ۷۵۲ شركت هواپيمايي اوكراين اينترنشنال در رسانهها، سازمان هواپيمايي كشوري نكاتي را به منظور تنوير افكار عمومي باستحضار ملت شريف ايران ميرساند كه مشروح اين بيانيه در پي ميآيد:
متن بيانيه سازمان هواپيمايي كشوري
بسماللهالرحمنالرحيم
1- سازمان هواپيمايي كشوري به موجب قانون مسئوليت اعمال حاكميت در صنعت حمل و نقل هوايي كشور را بر عهده داشته و مرجع تنظيم، تدوين مقررات و دستورالعمل هاي مربوط به كنترل فضاي كشور، صدور اجازه پرواز و بررسي سوانح و حوادث هواپيمايي و اعمال مجازات هاي لازمه طبق مقررات مربوط مي باشد.
2- سازمان از همان ابتداي وقوع سانحه، بر اساس رويههاي حرفهاي، قوانين بينالمللي و دستورالعملهاي ايكائو، بصورت كاملا شفاف فرايند بررسي ابعاد حادثه را با همكاري مراجع داخلي و بينالمللي ذيربط دنبال كردهاست.
3- جمع آوري و پياده سازي تمام مكالمات ميان هواپيماها و برج مراقبت، از همان روز سانحه آغاز شد؛ مكالمات متعددي در برج مراقبت ثبت و ضبط شده كه حاوي اشاره يكي از خلبانان پرواز ورودي به تهران مبني بر رويت نورهايي شبيه موشك يا يك گوي گداخته است كه در آسمان حركت ميكرده و سپس منفجر شده است.
4- خدمه پروازي شركت هواپيمايي آسمان، به دليل اشاره به كلمه موشك، جهت تشريح دقيق مشاهدات خود مورد مصاحبه قرار گرفته و اظهار داشتند نوري را در آسمان مشاهده نموده كه حدود ۱دقيقه و نيم در حال حركت و گسترش بوده و سپس منفجر شد. خدمه پروازي بيان داشت كه مدت زمان حركت نور در آسمان به اندازهاي طولاني بوده كه يكي ديگر از عوامل پروازي را به درون كابين دعوت و با او نيز مشورت كردهاند. اعضاي گروه بعد از مشاهده فيلمِ آتش گرفتن هواپيما، نتيجه گرفتندكه شيء رويت شده، همان هواپيماي آتش گرفته بوده كه بعداً به زمين اصابت كرد و منفجر شد.
5- با تحليل شواهد موجود و اظهارات خدمه پروازي فوق الذكر، نتيجه گيري كارشناسان سازمان احتمال آتش سوزي موتور يا انفجار در درون هواپيما به عنوان منشاء آتش سوزي بوده و به همين دليل تا قبل از اعلام اطلاعات رسمي از مراجع نظامي، احتمال آتش سوزي در هواپيما تشخيص داده شد.
6- مراجع ذيربط در حوزه پدافند هوايي در ساعات پيش از حادثه اطلاع يا اخطاري را در مورد اقدامات موشكي در فضاي كنترل ترافيك تهران را به سازمان هواپيمايي كشوري اعلام نكرده بودند. پس از اطلاع از وقوع سانحه، به سرعت از مراجع رسمي مربوطه در خصوص هر نوع فعاليت موشكي استعلام گرديد و با عنايت به عدم دريافت پاسخ جديد، اين سازمان نيز تا زمان تكميل بررسيهاي كارشناسي اوليه، فرضيه اصابت موشك را منتفي دانستهاست.
7- در زمان وقوع سوانح هوايي، معمولاً گمانهها و فرضيههاي متعددي مطرح ميشود و مرجع فني از نظر حرفهاي مجاز نيست تا زمان تكميل بررسيهاي كارشناسي، اصالت هيچ يك ازاين گمانهزنيها را بپذيرد. چنانكه فرمانده نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز در مصاحبه تلويزيوني تصريح كردند، سازمان هواپيمايي كشوري بر اساس اظهارنظر صريح مراجع نظامي، فرضيه اصابت موشك را منتفي دانسته و در اين باره اطلاعرساني كرده است.
8- محتوي فايل صوتي مكالمات پرواز اكرايني طبق روال كاري مرسوم هياتهاي كارشناسي چندمليتي، در كنار برخي اسناد و مدارك ديگر، از سوي كميسيون بررسي سوانح سازمان هواپيمايي كشوري در اختيار نماينده قانوني كشور اوكراين در رسيدگي به سانحه قرار گرفته است. اين فايل انحصاري نبوده و همزمان با اين مكالمه، ساير پروازهاي تحت كنترل برج مراقبت پرواز نيز آن را شنيدهاند. انتشار و تحليل داده هاي تحت بررسي، از جمله اين فايل صوتي مغاير با مقررات بررسي سوانح هوايي مي باشد.
9- مطابق روال معمول تمام فرايندهاي بررسي سوانح در دنيا، در حال حاضر نيز بسياري نكات و شواهد جمع شده كه بايد تجميع و تحليل شوند. فرايند بررسي سانحه مطابق استاندارد ضميمه ۱۳ پيمان شيكاگو، جلب توجه عمومي از طريق انتشار يافتهها و شواهد تحليل نشده نيست، بلكه يافتن دلايل و رفع آنها براي پرهيز از رخداد مجدد ميباشد. به همين دليل نيز اسناد بررسي سانحه طبقه بندي شدهاند و انتشار آنها تنها توسط مسئول بررسي سانحه مجاز است.
10- سازمان هواپيمايي كشوري، روند بررسي ابعاد مختلف سانحه سقوط هواپيماي اكرايني را در چارچوب قوانين ملي و مقررات بينالمللي ادامه خواهد داد و همكاري با كشورهاي دخيل در اين سانحه نيز كمافيالسابق ادامه خواهد يافت. البته انتظار از همه طرفها اين است كه از سياسي كردن سانحه و انحراف روند بررسي فني و كارشناسي پرهيز كنند.