جستجو
جمعه - ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۵ حزب تمدن > اخبار > جروزالم پست: تلاش ناكام سلطان فقيد عمان براي ايجاد كانال ارتباط محرمانه بين اسراييل و ايران
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
جروزالم پست: تلاش ناكام سلطان فقيد عمان براي ايجاد كانال ارتباط محرمانه بين اسراييل و ايران


وب سايت روزنامه " جروزالم پست" اسراييل در گزارشي اختصاصي به نقل از برخي مقامات امنيتي و سياسي اسراييل نوشت "بنيامين نتانياهو " نخست وزير اسراييل در ميانه سال 2013 پيشنهاد "سلطان قابوس"، پادشاه فقيد عمان براي ايجاد يك كانال گفتگوي محرمانه بين اسراييل و ايران را رد كرده است.

به گزارش عصرايران، بر اساس اين گزارش:

در ميانه‌ سال 2013  سلطان قابوس، پادشاه فقيد عمان به نتانياهو پيشنهاد مي‌كند كه او مي‌تواند يك كانال گفت و گوي محرمانه بين ايران و اسرائيل ايجاد كند؛ اما نتانياهو پس از مشورت با "ياآكوف اميدرور" مشاور امنيت ملي وقت خود، اين پيشنهاد را رد مي‌كند.

"اميدرور" در آن زمان معتقد بود كه اگر اسرائيل چنين پيشنهادي را بپذيرد، به گفت و گوي‌هاي محرمانه ايران و آمريكا با ميانجيگري عمان  مشروعيت داده است؛ گفتگويي كه دولت پيشين آمريكا(دولت اوباما) به دور از چشم و اطلاع اسراييلي ها از طريق عمان با ايران آغاز كرده بود و اسراييلي‌ها را در آن دخيل نكرده بود و اين مساله ناراحتي و نگراني نتانياهو را سبب شده بود.

"باراك ديويد" از مقامات سابق اسراييل، كه در اين ارتباط با كانال 13 تلويزيون اسرائيل گفت‌وگو مي‌كرد، اظهار داشت: " نتانياهو وقتي در سال 2009  به نخست وزيري رسيد، هر گونه گفت وگو از سوي موساد با هر مقام ايراني را بدون اجازه خودش ممنوع كرده بود؛ ممنوعيتي كه فقط شامل ايران بود و هيچ كشور ديگري شامل اين ممنوعيت نبود؛ با اين حال، در سال 2013 مقامات اسرائيل مطلع شدند كه ايران و آمريكا محرمانه در عمان در حال گفت‌وگو هستند."

"اميدرور"، مشاور وقت امنيت ملي نتانياهو هم به شبكه 13 اسرائيل گفت: "من در همان زمان اعتراض خودم را به گفت و گوي محرمانه ايران و آمريكا در عمان، به "سوزان رايس" مشاور امنيت ملي اوباما اعلام كردم و گفتم: "اين آزار دهنده است كه آمريكايي‌ها تصور كرده اند، ما درباره اين گفت‌وگو‌هاي محرمانه بي اطلاع هستيم. به هر حال آمريكايي‌ها كم يا زياد به نوعي با ما روبازي نكرده بودند."

ديدار نتانياهو با سلطان قابوس در مسقط/ 26 اكتبر 2018/ گتي ايمجز

نتانياهو اسراييل سلطان قابوس برجام در انتخابات ماه مي‌ همان سال (2013) ، حسن روحاني در ايران به قدرت رسيد و سلطان قابوس اين اتفاق را به مثابه فرصتي تلقي كرد كه تلاش خود را براي باز كردن كانالي براي گفت و گوي محرمانه بين ايران و اسرائيل آغاز كند.

يكي از مقامات سابق اسرائيلي به شبكه 13 گفت "تامير پادرو" مدير وقت موساد در اين ارتباط و چند هفته پس از پيروزي روحاني در انتخابات رياست جمهوري ماه مي 2013 (خرداد 1392)، اطلاعاتي را كه از عماني‌ها گرفته بود، با نتانياهو در ميان گذاشت و گفت  كه پيشنهاد عمان، باز كردن كانالي محرمانه بين ايران و اسرائيل است تا بدين وسيله دو كشور بتوانند تنش‌هاي موجود را كاهش دهند.

مقامات عمان معتقدند بودند كه گفت و گوي محرمانه بين ايران و اسرائيل همزمان با گفت‌وگو‌هاي تهران و واشنگتن، احتمالا موفقيت مذاكرات را تضمين خواهد كرد. پيام عمان به اسرائيلي‌ها اين بود كه: "اگر شما هيچ نكته مشتركي با هم نداريد؛ اما گفت‌وگو‌ها باعث كم شدن تنش خواهد شد و عدم گفت‌وگو منجر به جنگ خواهد شد."

 مقامات موساد معتقد بودند كه حداقل بايد پيشنهاد سلطان عمان را در اين ارتباط بررسي كرد، اما مشاور امنيت ملي نتانياهو با بررسي اين طرح هم مخالف بود. او معتقد بود: هدف اصلي طرح عمان اين است كه با ايجاد كانالي بين ايران و اسرائيل، گفت و گوي ايران و آمريكا را پوشش دهد تا مخالفتي با آن نشود و در نهايت نتانياهو پس از چند جلسه با مدير وقت موساد و مشاور امنيت ملي خود و شنيدن نظرات موافقان و مخالفان پيشنهاد عمان، تصميم گرفت به  نظر مشاور امنيت ملي خود عمل كند و پيشنهاد عماني‌ها را رد كرد.

"اميدرور" در توجيه رد اين پيشنهاد معتقد بود: تا زماني كه ايراني‌ها اعلام مي‌كنند، قصد نابودي ما را دارند، ما با ايران هيچ گفت و گويي نمي كنيم."

 با وجود اين، برخي ديگر از مقاماتي كه در جريان اين تحولات بودند، معتقدند كه طرح عمان، ابتكار خوبي بود كه نتانياهو آن را از دست داد.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON