جستجو
چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۶ حزب تمدن > اخبار > ظريف: منطقه بايد آغوش گشوده نظام جمهوري اسلامي را بپذيرد
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
ظريف: منطقه بايد آغوش گشوده نظام جمهوري اسلامي را بپذيرد


به گزارش ايسنا، محمد جواد ظريف طي سخناني در دانشگاه فرماندهي و ستاد ارتش (دافوس) گفت: اين روزها ما و مردم منطقه داغدار فرمانده‌اي هستيم كه براي ما الگوي فهم و خردورزي بود. شهيد سليماني از بزرگواراني بود كه با فهم دقيق راهبردي و شجاعت بي نظير توانست تحولي را در منطقه ايجاد كند كه ما بايد با همان فهم راهبردي و نگرش دراز مدت بتوانيم نتايج و ميوه هاي آن را در نهادينه كردن تحول عظيمي كه در منطقه و جهان در حال اتفاق است بچينيم و به دست آوريم.

وي با اشاره به شهادت سپهبد سليماني و طرح مفتضحانه معامله قرن اظهار كرد: ما در دوراني هستيم در روابط بين الملل كه مفاهيم در حال تحول محتوايي و ساختاري است و اين تحول به نفع ما و به ضرر قدرت هاي سلطه گر است. تحول اين مفاهيم به معناي فراموش شدن واقعيات قبلي نيست بلكه واقعيات قبلي تنها فاكتورها و مولفه هاي تصميم گيري ديگر نيستند. چندين مفهوم روابط بين الملل امروز تغيير كرده است كه اولين آن "قدرت" است.

وي ادامه داد: تنها مولفه قدرت روزگاري توپ و تانك و ابزار نظامي بود اما امروز علاوه بر اينها اقتصاد، نوآوري به عوامل واقعي قدرت تبديل شده اند. مزيت نسبي كشورهايي مثل ايران در ساير عوامل قدرت يعني عوامل معنايي قدرت است كه بر اساس انگاره ها و باورها نهادينه شده است. قدرتي كه شهيد سليماني را از سپهبد سليماني قدرتمندتر كرد.

بركاتي از خون شهيد سليماني نصيب انقلاب و مقاومت شده كه بي‌نظير است

ظريف با بيان اينكه شهيد سليماني فرمانده بي نظيري بود و با اشاره به سابقه همكاري با او گفت: بركاتي از خون شهيد سليماني نصيب انقلاب و مقاومت شده كه بي‌نظير است. چه چيزي مي توانست اين جمعيت عظيم را نه تنها در ايران بلكه از هند، الجزاير، روسيه و آمريكاي جنوبي و ايالات متحده جمع كند. قدر اين قدرت را بايد بدانيم. اين قدرت فرهنگ ايثار و شهادت و استقامت است. اين عامل معنايي كه دارنده آن هستيم و بايد درك كنيم تحول مفهمومي بنيادين است. قدرت انسجام ملي و حمايت مردم اينها چيزهايي هستند كه در چهل سال گذشته ما را حفظ كرده اند.

مردم ولي نعمت ما هستند

وزير امور خارجه كشورمان گفت: مردم ولي نعمت ما هستند اما چرا؟! چون شما و ما از همين مردم هستيم. ارتش آمريكا، روسيه و چين ارتش آمريكايي و چيني و روسي نيستند؛ هر چند چين و روسيه دوستان ما هستند اما بدانيد شما ارتش جمهوري اسلامي ايران هستيد و از مردم ايران نشات گرفته ايد. اينكه ما ابزار نظامي را خودمان مي سازيم را در اين مساله مي بينيم كه پدافندي كه پهپاد آمريكايي را هدف گرفت توسط همين مردم ساخته شده است. كشوري كه 67 ميليارد دلار در يك سال هزينه نظامي كرده بايد تحمل كند كه فرد بي سر و پايي مثل ترامپ به او بگويد كه اگر من از شما دفاع نكنم شما ظرف دو هفته فارسي صحبت مي كنيد اما كسي مي تواند اين حرف را به ما بزند؟

ظريف اظهار كرد: اگر قدرت معنايي به لحاظ تئوريك شناخته شده نبود كه شده است، ما به عنوان دارندگان اين قدرت بايد آن را نظريه پردازي مي كرديم. حالا كه ديگران اذعان به اين واقعيت دارند ما بايد اين داشته خود را بپذيريم اين داشته در كنار توانمندي نظامي است. ديپلماسي هر زمان بايد از اين توان بهره بگيرد و هر زمان لازم بود بايد به آن خدمت كند. اين فرمولي بود كه من و سپهبد سليماني توامان مورد استفاده قرار مي داديم.

اقدام آمريكا در اعلام طرح معامله قرن فرصت بي نظير براي ايران است

وزير امورخارجه گفت: اقدام آمريكا در اعلام طرح معامله قرن فرصت بي نظير براي ايران است. رژيم صهيونيستي وقتي براي روند صلح اسلو و مادريد برنامه ريزي كرد به ادعاي سفير سابق رژيم صهيونيستي در رژيم پهلوي، تصميم گرفتند كه ايران را جايگزين اعراب كنند به عنوان دشمن اسرائيل تا بتوانند با اعراب صلح كنند. در 12 سال گذشته روند مشابهي را در جهان عرب شروع كردند. اين رژيم با كمك آمريكا و برخي كشورهاي عربي فرايند بسيار منحوسي را شروع كردند كه در جهان عرب ايران را به عنوان تهديد اصلي معرفي كنند تا جهان عرب را به سمت مصالحه با اين رژيم ببرند تا حداكثر خواسته هاي اين رژيم را بپذيرند و طرح ترامپ سقف خواسته هاي رژيم صهيونيستي است.

وي ادامه داد: عكس العمل هاي سخيف و شرم آور از سوي برخي كشورهاي عرب نشان‌دهنده اين واقعيت است كه حتي در برابر سقف خواسته هاي رژيم صهيونيستي توان مقاومت ندارند. براي شارع عرب ( مردم عرب )واضح شد اين جا به جايي دشمني دروغين بوده است.

ظريف گفت: همان طور كه برجام توانست چهره‌اي كه آنها از ايران ساخته بودند به عنوان كشوري جنگ طلب را در سطح بين الملل نابود كند كه دستاوردي راهبردي بود، طرح منحوس معامله قرن چهره دشمن انگاري از ايران را در جهان عرب وارونه مي كند به شرطي كه ما درست عمل كنيم.

وي تصريح كرد در آستانه چهل و دومين سال انقلاب وارد يك فرصت جديد شديم كه مي توانيم كماكان با تكيه بر ابزار واقعي قدرتمان اين كه در صدها شهر هند بدون اينكه تبليغ داشته باشه باشيم در 400 شهر براي سردار سليماني مراسم گرفتند. از اين رو شناسايي اين مولفه به معناي صرف نظر كردن از توان نظامي نيست به معناي خودباوري و استقامت بيشتر و محكم تر است. پشت ما به جامعه هشتاد و دو ميليوني است.

فرصت هايي كه براي ايران وجود دارد با انسجام ما و هم افزايي ما شدني است نه با رقابت

وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به تبليغاتي كه عليه سردار سليماني در منطقه و در سطح بين الملل انجام شده است گفت: آقايي (پمپئو) كه خودش را وزير خارجه مي داند بعد از شهادت سپهبد سليماني توييت كرد كه در خيابان هاي عراق مي رقصند براي شهادت سليماني اما مردم رقصيدند؟ تعدادي از مردم عراق از شهيد سليماني قدرداني كردند كه براي دوستان ما در عراق غير قابل باور بود. فرصت هايي كه براي ايران وجود دارد با انسجام ما و هم افزايي ما شدني است نه با رقابت ما.

در ايام انتخابات بپذيريم كه همه ما مسئوليت داريم/ هيچ انتخابات و مقامي ارزش آن را ندارد كه ابزار قدرت‌مان را به خاطرش از دست بدهيم

وي خاطرنشان كرد: در ايام انتخابات بپذيريم كه همه ما مسئوليت داريم چون انقلاب هست و هدفمان بايد تقويت انقلاب باشد و خدمت به مردم باشد نه ايجاد دو قطبي كه ابزار قدرت مان را در برابر هم قرار دهيم و دشمن از آن بيشترين استفاده را كند. بدانيم هيچ انتخاباتي و هيچ مقامي ارزش آن را ندارد كه ابزار قدرتمان را به خاطر آن از دست بدهيم.

تصوري در منطقه است كه فكر مي كند امنيت را مي شود خريد كه مانع اصلي طرح هرمز است

وي درباره ابتكار صلح هرمز گفت: ايران از سال 64 كه اوج جنگ نفتكش ها بود اولين نامه را به دبير كل سازمان ملل نوشت كه بايد يك نظام امنيت منطقه‌اي داشته باشيم و پيش نويس آن نامه را بنده نوشتم و بارها پيشنهادهايي از اين دست مطرح كرديم كه آخرين آن ابتكار صلح هرمز را رئيس‌جمهور مطرح كردند كه جامع‌ترين طرحي بوده كه براي امنيت منطقه ارائه كرديم. سه كشور منطقه از آن استقبال كردند و دوستان ديگري هم حمايت ضمني كردند. امير كويت نامه‌اي دادند اما سه كشور هستند كه به نظر من دنبال آرامش نيستند و فكر مي كنند اگر نشان دهند منطقه در حال ناامني است آمريكا را در منطقه نگه مي دارند. يك تصوري در منطقه ماست كه فكر مي كند امنيت را مي شود خريد و مانع اصلي طرح هرمز همين تصور است.

منطقه بايد آغوش گشوده نظام جمهوري اسلامي را بپذيرد

وي گفت: رهبري در صحبت هايشان گفتند ما با منطقه مشكل نداريم از اين رو اين آغوش گشوده نظام جمهوري اسلامي را منطقه بايد بپذيرد و اين به نفع خودشان و منطقه است.

پاسخ موشكي به آمريكا يك سيلي بود

ظريف گفت: پاسخ موشكي به آمريكا يك سيلي بود اما پاسخ واقعي اين مردم هستند كه بيرون آمدند. آغاز پايان آمريكا در منطقه است. خيلي‌ها از خودشان اين را مي دانند و ما هم اين را بايد بپذيريم. نيروهاي نظامي ما نشان دادند هراسي ندارند از مقابله با آمريكا چون پشتوانه مان مردم هستند.

پيگير استنكاف از در اختيار گذاشتن ابزار خواندن جعبه سياه هواپيماي اوكرايني هستيم

وزير امور خارجه درباره حادثه هواپيماي اوكرايني گفت: اتفاق تلخ سقوط هواپيماي اوكرايني ضربه بزرگي به همه ما بود و بدخواهان مي‌خواهند عليه ايران استفاده كنند. ايران با كمال شفافيت درباره قربانيان اقدام كرد و اجازه نداديم تبليغات دشمنان به نتيجه برسد. ايران طبق مقررات حق دارد كه بررسي ها و تحقيقات را خودش هدايت كند. آنها به هر شكلي مي خواهند حق ما را ناديده مي‌گيرند و امكانات لازم را در اختيار ما قرار نمي دهند. بر اساس ضميمه 13 كنوانسيون شيكاگو از همه طرف هايي كه بايد، دعوت كرديم. آنها هم وظيفه دارند بر اساس درخواست ما ابزار خواندن جعبه سياه را به ما بدهند چون از اين مدل هواپيما نداشتيم. آنها استنكاف كردند در حالي كه حق اين كار را نداشتند و ما هم پيگير اين مساله هستيم.

وي اظهار كرد: بهترين دانشجويان و نخبگان ما در اين ضايعه از دست رفتند و شهداي اين پرواز عزيزان اين كشور بودند. خداوند به خانواده هايشان صبر عنايت كند و بدانند همه ما در اين غم بزرگ شريك هستيم. اما بايد اين مساله را با شفافيت و عقلانيت به بهترين شكل مديريت كنيم.

وزير امور خارجه كشورمان درباره رابطه ايران و جيبوتي به عنوان يكي از مسيرهاي ورودي ايران به قاره آفريقا گفت: جيبوتي با وجود روابط خوبي كه با اين كشور داشتيم تحت فشارهاي خارجي بعد از حادثه تلخ سفارت سعودي كه مورد حمايت هيچ يك از جريان هاي سياسي كشور نبود، روابطش با ما قطع شود. در عين حال ما آمادگي برقراري رابطه را داريم. نشانه هايي از آن طرف هست اما فشارها زياد است. ما در كنار جيبوتي همواره بوديم و هستيم اما تنها ورودي ما به قاره آفريقا جيبوتي نيست.

وي در ابتداي سخنانش فرارسيدن دهه فجر انقلاب اسلامي را تبريك گفت و ياد امام بزرگوار و شهداي انقلاب و جنگ تحميلي و شهداي امنيت به ويژه شهداي ارتش جمهوري اسلامي ايران را گرامي داشت.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON