جستجو
پنج شنبه - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۲ حزب تمدن > اخبار > روحاني: اينكه بگويند سياست خارجي بي فايده است و ما مشكلات را حل مي كنيم، ممكن نيست
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
روحاني: اينكه بگويند سياست خارجي بي فايده است و ما مشكلات را حل مي كنيم، ممكن نيست


رييس جمهوري با بيان اين كه آمريكايي ها برنامه‌ريزي غلط و اشتباهي را عليه ايران در پيش گرفته اند، گفت: ملت ايران در برابر توطئه‌ها و تحريم‌هاي آمريكا مستحكم تر و قوي‌تر شده است.

به گزارش عصرايران، حسن روحاني در پنجاه و نهمين مجمع عمومي بانك مركزي ضمن تسليت شهادت سپهبد سليماني اظهار داشت: يك فرمانده نظامي ما به دست آمريكايي ها ترور مي شود و مي بينيم اثر اين شهادت در كل منطقه و جهان چه قدر است، اين شهادت حتي در قيمت ارزها ، قيمت نفت، بورس و همه بازارهاي مالي دنيا اثر گذاشت و از لحاظ رواني، فكري و سياسي كل منطقه را تحت تاثير گذاشت، يعني اين كه مردم مسلمان از كشمير تا آفريقا همدردي كنند و در اين سوگ عزاداري كنند.

 وي افزود: مراسم تشييع ايشان حادثه بي نظيري بود، اين قدرت نظام است، مي بينيم يك انسان، فداكار و نقش آفرين در منطقه چگونه جنايت آمريكا را تحت تاثير قرار داده است.

رييس جمهوري اضافه كرد: كمتر كشوري است كه جرات كند در برابر امريكا صريحا اعلام كند و يك پايگاه نظامي مهم منطقه اي را زير موشك باران قرار دهد، آمريكا به همه ظلم مي كند تجاوز مي كند ممكن است بعضي ها هم به زبان تهديد كنند ولي اين كه پنتاگون را ۲۴ ساعت در برابر اين حادثه بيدار نگه داريم و ناچار كنيم آمريكا را از تهديدش عقب نشيني كند.

روحاني افزود: رييس جمهور آمريكا گفت اگر شما پاسخ دهيد ۵۲ نقطه فرهنگي و تاريخي ايران را هدف قرار مي دهيم و منهدم مي كنيم، وقتي ما حمله مي كنيم لحن و برنامه او تغيير مي كند و صريحا و رسما عقب نشيني مي كند.

وي گفت: وقتي حادثه دردناك در كشور اتفاق مي افتد و ۱۷۶ عزيز، اين كبوتران علم و دانش و تحقيق بال هايشان در آسمان مي سوزد و اين ها به زمين مي آيند، يك ملت داغدار مي شود، يك نفر نبود در سراسر اين كشور كه از اين حادثه داغدار نشود و اظهار همدردي نكند، البته بايد اقدامات ديگر پشت سر اين اشتباه بزرگ انجام گيرد كه انجام مي گيرد

روحاني افزود: ملت ايران يك ملت عادي نيست كه به سادگي بشود اين ملت را در مقابل اهدافي كه دشمنان ما دارند از مسير منحرف كرد، بلكه ملت بزرگي است كه به خوبي ايستادگي مي كند، در ميدان جنگ و مبارزه زخمي شدن، سختي و مشكلات طبيعي است به هر حال يك ابرقدرتي مقررات بين المللي را زير پا گذاشته توافق را زير پا گذاشته و رسما اعلام كرده مي خواهم با اين مردم و نظام بجنگم و اين مردم را تسليم كنم.

برنامه ريزي آمريكا عليه ايران كاملا غلط و اشتباه است

وي تصريح كرد: كاري كه آمريكا در اين مدت انجام داده براي خودشان و دنيا روشن شد برنامه ريزي آمريكا كاملا غلط و اشتباه است اين چيزي نيست كه ما بخواهيم استنباط كنيم، رييس جمهوري امريكا به سران كشورها گفته بود با طرح تحريم جديد و فشار حداكثري نظام ايران سه ماه بيشتر مقاومت نمي كند از ارديبهشت سال ۹۷ كه آن ها آغاز كردند و از توافق خارج شدند توطئه و تحريم بسيار شديدي كه داشتند تا امروز ببينيد كه ملت ما قوي تر و مستحكم تر در برابر اين توطئه است يا ضعيف تر شده است.

روحاني افزود: از آغاز دولت يازدهم شاهد بوديم كه با يك مشكل بزرگ سياسي و اقتصادي روبرو هستيم و از ابتدا كه بنده در رقابت هاي انتخاباتي آمدم به خوبي مي دانستم كه ما با يك مشكل بسيار بزرگ مواجه هستيم؛ در سال ۹۲ كه در رقابت انتخاباتي با توجه به آمار و ارقام براي ما مشخص بود كه وضعيت ركود، سرمايه گذاري وضعيت اقتصادي و روابط ما با دنيا چگونه است.

وي با اشاره به اظهار نظر رييس جمهوري پيشين فرانسه در ديدار با روحاني گفت: رييس جمهوري فرانسه يك بار در جلسه اي خصوصي با من و يكبار در حضور خبرنگاران گفت ما شش كشور قاطعانه براي حمله نظامي به ايران تصميم گرفته و مصمم بوديم اين حمله در سال ۲۰۱۳ انجام شود؛ بعد از انتخابات شرايط دولت در ايران ما را دچار ترديد كرد و ما منصرف شديم. يعني حضور مردم در انتخابات و وايستادگي آنان اين زمينه بسيار تاثير گذار بوده است.

روحاني با بيان اينكه از همان آغاز دولت يازدهم در جامعه و انتظارات تورمي، تغيير را به طور كامل مشاهده كرديد ادامه داد: در گزارش صد روز اول گفتم تورم را در دولت ياردهم تك رقمي مي كنيم، به ما گفتند كه چرا گفتيد تورم را تك رقمي مي كنيد، خود اقتصاد دانان ما باور نمي كردند كه اين كار امكانپذير باشد؛ اما قبل از پايان دولت يازدهم و پيش از زمان مقرر تورم تك رقمي شد، اين روند ادامه يافت، اما چه چيز باعث شد. اميد مردم به آينده باعث شد؛ اينكه مردم مي ديدند كه مسائل در حال حل و فصل است و گره ها يكي پس از ديگري باز مي شد.

اگر مراقبت دائمي صورت نگيرد بين جنگ و صلح يك فاصله است

رييس جمهوري افزود: بخشي از اقتصاد ما به سياست و به ويژه سياست خارجي مرتبط بود و ما اين را مي دانستيم، اينكه بگويد سياست خارجي بي فايده است و ما مشكلات را حل مي كنيم، ممكن نيست؛ اگر اقتصادداني بلد است كه با روابط خارجي تخريب شده و در شرايطي كه مردم احساس كنند شرايط هر روز سخت تر مي شود و تحريم هاي بين المللي به ما فشار آورد و در فروش محصولات از جمله نفت مشكل داشته باشيم، بگويد؛ به نظر من امروز همه دنيا به هم متصل است و اينگونه نيست كه اقتصاد كار خود را انجام دهد و بگوييم به فرهنگ و سياست بي ربط است حتما اقتصاد، به فرهنگ، سياست و امنيت مرتبط است.

وي با بيان اينكه در شرايط صلح وضعيت متفاوت است، ادامه داد: تلاش دولت اين بود كه اميد را نسبت به آينده به وجود آورد و جلوي برخورد نظامي و جنگ را بگيرد و اين كار را روزانه انجام داده است يعني امروز و ديروز؛ من روزانه مراقبت مي كنم به عنوان مسوول شوراي عالي امنيت ملي روزانه مراقبت مي كنم نمي توانم همه چيز را اينجا بگويم و گفتني نيست، فعلا اما اگر مراقبت دائمي صورت نگيرد بين جنگ و صلح يك فاصله است و گلوله اي مي توان جنگ بيافريند و خودداري از شليك گلوله صلح مي افريند.

روحاني با اشاره به مشخص بودن اختيارات رييس جمهوري، دولت، روساي قوا، رهبري و ... در قانون اساسي گفت: اختيارات در قانون اساسي مشخص شده است و رييس و دولت و مجلس، و رهبري اختياراتي دارند ما بايد در چارچوب قانون اساسي حركت كنيم و بايد اين پيچيدگي هاي قانون اساسي را در نظر بگيريم و بر اين مبنا حركت كنيم

رييس جمهوري بيان كرد: در اين چارچوب قانون اساسي پيچيدگي‌هاي وجود دارد كه بايد مدنظر قرار بدهيم و پيش برويم.

روحاني افزود: پس يك مساله مساله امنيت است. ما با تمام توان و در حد امكان و قدرتمان مراقب هستيم و البته من مطمئن هستم كه همه مسئولين كشور هم در اين زمينه هم عقيده هستند. يعني همه مي‌خواهند امنيت برقرار باشد و هيچ كس شرايط ناامني را نمي‌خواهد و اين موضوعي است كه ما اتفاق نظر داريم.

وي ادامه داد: اما بعد از امنيت، مساله سياست خارجي است. اينكه ما با دنيا چگونه رفتار كنيم و دنيا با ما چگونه رفتار كند. اين كافي نيست كه اين و آن ، و ۱۰ نفر را بشماريم و بگوييم اينها دشمن ما هستند. خب بله درست است اينها دشمن ما هستند. حالا چه كاري بايد انجام بدهيم؟

رييس جمهوري اضافه كرد: مردم ما را انتخاب كردند و يكي از وظايفي كه مردم بر گردن ما گذاشتن اين است كه چگونه فتيله اين تنش‌ها و دشمني‌ها را پايين بياوريم. پس مردم براي چه چيزي به ما راي دادند كه ما چكار كنيم؟ ما دوباره بياييم به مردم خبر بدهيم كه خيلي روابط سخت است و دنيا با ما خوب نيستند و ته دلشان با اسلام و ايران خوب نيستند. حالا چكاري بايد انجام بدهيم؟

ما در عمل ثابت كرديم كه مي توان با دنيا تعامل كرد

روحاني افزود: آيا راه حل وجود دارد يا وجود ندارد. البته اينجا ممكن است اختلاف سليقه‌ها و اختلاف نظرهايي وجود داشته باشد. ما مي‌گفتيم كه مي‌توانيم با تدبير مشكلاتمان را با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي حل كنيم. يك عده هم مي‌گفتند كه اين كار امكانپذير نيست.

وي عنوان كرد: آنها مي‌گفتند كه اينها ساده‌لوح هستند ما مي‌گفتيم آنها به همه پيچ و خم‌ هاي دنياي امروز آشنا نيستند. منتها چاره‌اي نبود و بايد وارد عمل مي‌شديم. ما رفتيم و در عمل ثابت كرديم كه مي‌توان با دنيا تعامل كرد. ما تمام پرونده هسته‌اي را كه برخي از دوستانمان مي‌گفتند كه تا ۱۰۰ سال ديگر هم حل نمي‌شود حل كرديم و تمام كرديم و PMD را بستيم.

رييس جمهوري خاطرنشان كرد: البته با دنيا كار كردن مشكل است. مي‌گويند طرف شما افرادي هستند كه نبايد به آنها اعتماد كنيد. البته درست است. اتفاقا اگر طرف مقابل ما، قابل اعتماد بود كه كار خيلي ساده و آسان بود. وقتي طرف قابل اعتماد نيست، كار سخت مي‌شود. راحت‌ترين راه حل اين است كه رها كنيم.
مي‌روي در جايي مي‌نشيني و ديگران از ما تعريف مي‌كنند و مي‌گويند اين فرد خيلي شجاع بود و به ما اعتنا نكرد، به دنيا اخم كرد و پشت كرد به دنيا. ولي كار مردم حل نمي شود گره زندگي مردم باز نمي‌شود.

روحاني افزود: وقتي انسان به ميدان مي‌رويم البته مشكلات و سختي‌هايي دارد و همانطور كه ضربه مي‌زند ضربه نيز خواهد خورد. برخي‌ها توقع دارند ما به ميدان جنگ برويم و زخمي نشويم. قرآن نيز مي‌گويد همانطور كه شما زخمي مي‌شويد دشمنان شما نيز زخمي مي‌شوند.

وي ادامه داد:‌ مگر پيغمبر در جنگ احد زخمي نشد مگر دندان ايشان شكسته نشد. مگر پيشاني مبارك اميرالمومنين در جنگ خندق زخمي نشد.

رييس جمهوري يادآور شد: در ميدان جنگ انسان زخمي مي‌شود. وقتي ما مي‌رويم به ميدان جنگ و زخمي مي‌شويم به ما مي‌گويند، شما بلد نبوديد و مثلا زره شما كج بود كه زخمي شديد. در ميدان جنگ هرچقدر هم كه زره محكم باشد انسان زخمي مي‌شود.

روحاني تصريح كرد: در دنياي جنگ و دنياي سياست، فراز و نشيب وجود دارد و بايد به جلو بروم كه البته سخت است. ما با همه سختي‌ها ثابت كرديم كه با دنيا مي‌توان كار كرد و به يك توافق مهم بين‌المللي رسيديم كه اين توافق را ۶ كشور امضا كردند و سازمان ملل نيز آن را تاييد كرد. ما همه مراحل را طي كرديم.

وي ادامه داد: در دنياي سياست ممكن است يك فردي در يك كشوري بيايد كه اعمال و رفتارش غيرقابل پيش بيني است. يك نفر در دنيا به من بگويد كه كار ترامپ فردا قابل پيش‌بيني است. نه ما در كشور آمريكا و حتي در كاخ سفيد يكي از مشاورين وي به ما بگويد كه ترامپ قابل پيش‌بيني است.

همه دنيا در موضوع برجام ترامپ را محكوم كردند

رييس جمهوري گفت: شما مصاحبه‌هاي همه اين 10 و 12 نفر كه با ترامپ بوده اند و اكنون از وي جدا شدند را ببينيد اينها همه با ترامپ كار كرده‌اند. مي‌ گويند هيچ‌ساعتي ما نمي‌دانستيم كه ساعت بعد ترامپ چه كاري انجام خواهد داد. ما شب كه مي خوابيديم نمي‌دانستيم صبح كه بيدار مي‌شويم ترامپ امروز چه چيزي را توئيت مي كند و چه كاري انجام مي‌دهد.

روحاني افزود: حالا يك فرد غيرقابل پيش بيني آمده و براي مردم خودش و مردم مكزيك، براي منطقه خودش براي پاسفيك و براي اروپا مشكلاتي درست كرده است. ما وارد يك مقوله جديد شديم كه در اين مقوله جديد ما تلاش كرديم ضرر حداقل باشد. من در اين جلسه مهم اقتصادي مي‌خواهم بگويم كه اقتصاد با امنيت و سياست خارجي ممزوج است و جدا نيست.

وي عنوان كرد: بعضي‌ها وقتي ترامپ از برجام خارج شد به ما گفتند كه شما هم از برجام خارج شويد. شما اين مساله را به عنوان اقتصادي تحليل كنيد. اگر آن شبي كه ترامپ از برجام خارج مي‌شد ساعاتي بعد هم ما از برجام خارج مي‌شديم نتيجه اين مي‌شد كه وقتي ما به سازمان ملل مي‌رفتيم تمام قطعنامه‌هايي كه عليه ايران برود برمي‌گشت و ما تحريم بين‌المللي مي‌شديم. آن وقت چقدر ما كار را براي ترامپ راحت كرده بوديم.

رييس جمهوري بيان كرد: ترامپ يك غلطي كرده بود ما در برابر او خودمان با دست خودمان در يك باتلاق رفته بوديم. ترامپ هم ديگر كاري نداشت براي اينكه ديگر سازمان ملل با ما مواجه بود. او هم كه با دنيا مشكلي نداشت. و همه دنيا روبروي ما مي‌شدند. و از آغاز به صفر مي‌رسيديم.

روحاني افزود: ما اين كار را نكرديم و از برجام خارج نشديم و از بقيه مطالبه كرديم و گفتيم بقيه بايد جبران كنند و اگر جبران كنند ما در برجام مي‌مانيم و اگر جبران نكنند ما نيز تعهداتمان را كاهش مي‌دهيم. سياست ما سياست درستي بوده و ما كار درستي انجام داديم ما كاري كرديم كه همه دنيا و حتي اروپاييان و دوستان ترامپ را محكوم كنند و بگويند كه كار او غلط بوده است.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON