جستجو
شنبه - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸ حزب تمدن > اخبار > ايران، برجام و ترور سردار شهيد سليماني محور مناظره نامزدهاي دموكرات آمريكا
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
ايران، برجام و ترور سردار شهيد سليماني محور مناظره نامزدهاي دموكرات آمريكا


مناظره 6 نامزد دموكرات انتخابات رياست جمهوري آمريكا سه شنبه شب در پرديس دانشگاه" دريك" در شهر "دس موينس" ايالت "ايوا" آمريكا با ميزباني شبكه خبري سي‌ان‌ان برگزار شد.

به گزارش عصرايران ،محوري‌ترين موضوع اين مناظره مساله تشديد تنش در روابط ايالات متحده آمريكا و ايران در پي ترور سردار شهيد قاسم سليماني بود.

اين مناظره با حضور 6 نامزد دموكرات از جمله سناتورها "برني سندرز"،" اليزابت وارن"، "ايمي كلوبوچار" و "جو بايدن" معاون رييس جمهوري سابق آمريكا برگزار شد. در اين مناظره بيش از نيم ساعت از بحث نامزدها درباره مساله تنش اخير در رابطه با ايران بود كه در  مناظرات پيشين نامزدهاي دموكرات بي‌سابقه بوده است.

هز 6 نامزد دموكرات ضمن انتقاد از ترور سردار سليماني اين اقدام را منجر به تشديد تنش در منطقه دانستند و دولت ترامپ را متهم كردند بدون داشتن يك استراتژي مشخص اقدام به تنش‌آفريني در منطقه كرده است.

مناظره سه شنبه شب( ديشب) 6 نامزد دموكرات در دانشگاه "دريك" در شهر دس موينس ايالت آيوا آمريكا/ خبرگزاري فرانسه

ايران، برجام و ترور شهيد سردار سليماني محور مناظره نامزدهاي دموكرات آمريكا

سناتور كلوبوچار با انتقاد از ترور سردار سليماني گفت:" ترامپ دارد ما را به سمت جنگ ديگري مي‌برد، ما امروز در سنا براي محدود كردن اختيارات جنگي ترامپ براي بردنمان به سمت جنگ ديگري تلاش كرديم؛ اين تنش‌ها از زمان خروج ترامپ از قرار داد هسته‌اي با ايران(برجام) شروع شد، قراردادي كه براي آن بسيار تلاش كردم."

او افزود:" من دوباره با ايران مذاكره خواهم كرد و همانطور كه اوباما اين كار را كرد، كشورها را دوباره كنار هم مي‌آورم. به نظرم، مي‌شود قرارداد برجام را تغيير داد و بهتر كرد، مثلا زمان‌هاي تعيين شده براي محدوديت فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را افزايش داد. من از اولين مناظره گفتم مهم‌ترين تهديدهاي ما اينها هستند: چين به خاطر اقتصاد، و ايران به خاطر ترامپ. از همان چيزي كه مي‌ترسيدم اتفاق افتاد، ايران دارد دوباره اورانيوم غني مي‌كند. ما نمي‌توانيم به ايران اجازه دهيم به سلاح‌هسته‌اي دست يابد. "

سندرز نيز در رابطه با تنش دولت ترامپ با ايران و اظهارات رهبري ايران مبني بر ضرورت خروج نيروهاي آمريكايي از منطقه غرب آسيا گفت:" دو فاجعه‌ معاصر ما جنگ با عراق و جنگ با ويتنام بودند، دو جنگي كه بر اساس دروغ بنا شدند. و حالا ما دوباره رييس‌جمهوري داريم كه دروغ مي‌گويد و دارد ما را به جنگي مي‌كشاند كه از جنگ با عراق هم بدتر است. من هر كاري كه ترامپ كرده را خلاف آن انجام خواهم داد."

 جو بايدن نيز با تاكيد بر ضرورت بازگشت ايالات متحده آمريكا به برجام، گفت:" من بخشي از آن قرارداد (برجام) بودم، برجام داشت كار مي‌كرد و به‌خوبي هم كار مي‌كرد. همه‌ اين اتفاقات از روز اولي كه ترامپ از برجام بيرون آمد، مشخص بود. ما حالا تنها افتاديم و منزوي شديم. ما ديگر حمايت منطقه‌ خاورميانه و متحدان خود را نداريم. ما بايد متحدان را دور هم جمع كنيم و با ايران همگي به برجام برگرديم."

او درباره خارج كردن نيروهاي نظامي آمريكا در منطقه نيز گفت:"  من فقط تعداد كمي از نيروها را در خاورميانه نگه خواهم داشت كه در خليج فارس گشت بزنند و با داعش مبارزه كنند.

او همچنين با تاكيد بر دروغگويي دولت ترامپ درباره ضرورت ترور سردار سليماني گفت:" صادقانه بگويم فكر مي‌كنم كه درباره‌ي حمله به (سردار شهيد) قاسم سليماني به ما دروغ گفته شد كه قرار است به سفارتمان (در عراق)حمله شود."

 سناتور اليزابت وارن نيز ضمن انتقاد از اقدامات تنش‌آفرين دولت ترامپ در منطقه از جمله ترور سردار سلمياني گفت:"من تمام سربازانمان را برخواهم گرداند. همه‌ مسائل پاسخ نظامي نياز ندارند، بعضي مسائل جواب ديپلماتيك و اقتصادي دارند."

نامزدها از راست: برني سندرز، جو بايدن و اليزابت وارن در مناظره سه شنبه شب (ديشب)/ خبرگزاري فرانسه

ايران، برجام و ترور شهيد سردار سليماني محور مناظره نامزدهاي دموكرات آمريكا

" پيت بوتجج"، شهردار سابق شهر "سات بند" (در ايالت اينديانا) و يكي ديگر از نامزدهاي دموكرات حاضر در مناظره هم با انتقاد از تنش آفريني دولت ترامپ در منطقه به ويژه در رابطه با ايران، خروج از برجام را اقدام اشتباهي دانست كه منجر به زنجيره‌اي از تنش‌ها در منطقه شد كه در نهايت به رويارويي مستقيم نظامي دو كشور در هفته گذشته انجاميد.

او گفت:" خروج از برجام به زنجيره اي از حوادث دامن زد كه اكنون با آن دست و پنجه نرم مي كنيم و ما را بيش از پيش به سوي جنگي كامل سوق مي دهد."

او تاكيد كرد در صورت پيروزي در انتخابات بار ديگر برجام را احيا خواهد كرد و افزود:" اين‌كه ايران سلاح هسته‌اي نداشته باشد مساله‌اي بسيار حياتي براي امنيت ايالات متحده‌است و من اين اجازه را نخواهم داد؛ ولي ترامپ با خارج شدن از برجام كاري كرده كه رسيدن به اين هدف براي رييس‌جمهور بعدي بسيار سخت باشد. هماهنگي كشورها مساله مهمي در برجام بود."

 
Copyright © 2013 - TAMADDON