جستجو
جمعه - ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵ حزب تمدن > اخبار > روايت سربازان آمريكايي از شب حمله موشكي سپاه
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
روايت سربازان آمريكايي از شب حمله موشكي سپاه


خبرنگار شبكه خبري سي‌ان‌ان آمريكا چند روز پس از حملات تلافي‌جويانه موشكي ايران به پايگاه هوايي" عين الاسد" آمريكا در عراق، به داخل اين پايگاه رفته و با برخي از سربازان و افسران آمريكايي كه در شب حمله ايران در آنجا بودند مصاحبه كرده است.

به گزارش عصرايران، خبرنگار سي‌ان‌ان روايت خود را از اين پايگاه چنين شرح داده است:

" آكيم فرگوسن گروهبان آمريكايي به همراه تيم خود هنگامي كه دريافتند 6 موشك بالستيك ايراني به سمت آنها مي‌آيد در پناهگاه مامن گرفته بودند.

ديواره بتني كه آنها را حفاظت مي‌كرد تاب مقاومت چنداني در برابر پرتابه‌هايي (موشك‌هايي) كه به سمت آنها مي‌آمد نداشت.

"آكيم فرگوسن" اين گروهبان بلند قامت 6 فوتي درباره آن شب گفت:" من آن شب اسلحه در دست و سر به پايين در پناهگاه موضع گرفته بودم. سپس سعي كردم در ذهنم همراه با دخترانم شعر بخوانم و فقط منتظر بمانم. اميدوار بودم هر بلايي كه قرار است نازل شود، زودتر بيايد... من صد درصد آماده مرگ بودم."

آكيم فرگوسن در برابر پناهگاهي كه شب حمله ايران در آن پناه گرفته بود./ سي ان ان

حمله موشكي سپاه به پايگاه آمريكا

اما فرگوسن به همراه ديگر نظاميان و پيمانكاران غيرنظامي اين پايگاه آن شب موشكباران زنده ماندند و آسيبي به آنها نرسيد.

اين حمله گسترده‌ترين و بزرگ‌ترين حمله به يك پايگاه آمريكايي طي دهه‌هاي گذشته بود. سربازان آمريكايي مستقر در اين پايگاه به سي‌ان‌ان گفتند نبود تلفات در آن شب حمله تقريبا به چيزي شبيه يك معجزه مي‌ماند.

نگاهي دقيق‌تر به اين پايگاه آمريكا آسيب‌پذيري آن را در برابر چنين حملاتي آشكار مي‌كند. پرسنل نظامي مستقر در اين پايگاه شب حمله ايران چند ساعت قبل هشدار حمله را دريافت كرده بودند و اين مساله آنها را قادر كرده بود كه در مكان‌هاي امني مستقر شوند.

اين پايگاه براي دفاع در برابر حمله موشكي بالستيك فاقد پدافندهاي سطح به هوا بودند و بزرگ‌ترين و قديمي‌ترين پايگاه آمريكا درعراق (عين الاسد) در برابر حملات موشكي بالستيك بي‌دفاع است. نيروهاي آمريكا آن شب در برابر بارش موشك‌هاي ايران بي‌دفاع بودند.

دو نيروي نظامي آمريكا در حال متر كردن ابعاد حفره‌اي هستند كه در نتيجه برخورد موشك بالستيك ايراني ايجاد شده است. اين حفره تقريبا 2 متر عمق و 3 متر قطر دارد.

اينجايي كه تخريب شده محل استقرار خلبانان هواپيماهاي بدون سرنشين و اپراتورهاي پايگاه بود. آنها قبل از حمله واحد را تخليه كرده‌اند.ساكنان اين ساختمان هم مانند بسياري ديگر از نظاميان اين پايگاه از قريب به 2 ساعت پيش از حمله موشكي ايران، در پناهگاه مستقر شده بودند.

روزها پس از ترور سردار قاسم سليماني ژنرال قدرتمند و بلندپايه ايراني به دستور ترامپ، بالاخره انتقام بدون تلفات ايران از آمريكا با حمله به اين پايگاه انجام شد.

10 فروند از 11 فروند موشكي كه ايران به اين پايگاه شليك كرد در مواضع آمريكايي اين پايگاه نشست و 1 فروند نيز در سمت نزديك به مواضع عراقي‌ها فرود آمد.

تقريباً يك سوم اين پايگاه توسط ايالات متحده كنترل مي‌شود. موشك‌هاي ايراني كه از سيستم‌هاي هدايت هواپي استفاده مي‌كردند، علاوه بر اقامتگاه اپراتورهاي هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا، توانستند سايت‌هاي حساس ارتش آمريكا را هم خراب كنند و به يك مجتمع نيروهاي ويژه و دو آشيانه آسيب برسانند.

در شب حمله ايران اولين هشدار از سيگنال‌هاي اطلاعاتي مخفي درعصر آن روز دريافت شد. نيروهاي آمريكايي در ساعت 11 شب به وقت محلي به پناهگاه‌ها رفتند و به گفته فرماندهان اين پايگاه در آن شب تنها تعداد معدودي از نيروها بيرون پناهگاه بودند.  

در آن شب نيروهاي معدودي از جمله نگهبانان برج كنترل و خلبانان (اوپراتورهاي) هواپيماهاي بدون سرنشين در بيرون پناهگاه بودند. آنها منتظر پاسخ‌دهي در برابر احتمال حمله زميني همزمان با حمله موشكي ايران بودند؛ حمله‌اي كه انجام نشد.

آثار تخريب بر جاي مانده از حمله موشكي ايران به پايگاه "عين الاسد"/ سي ان ان

روايت سربازان آمريكايي از حمله موشكي سپاه (+عكس)

اولين موشك ايران ساعت 1:34 دقيقه بامداد (به وقت محلي) در پايگاه فرود آمد. موشك‌هاي بعدي به فاصله 15 دقيقه از هم يك به يك به زمين نشستند. حمله موشكي تقريبا 2 ساعت به طول انجاميد. سربازان آمريكايي اين 2 ساعت را مملو از تعليق، ترس و احساس بي‌دفاعي توصيف كردند.

سروان "پاتريك ليوينگستون"، فرمانده نيروهاي امنيتي هوايي ايالات متحده در اين پايگاه با اشاره به حملات راكتي قبلي توسط گروه‌هاي شبه‌نظامي گفت: "شما مي‌توانيد در اين پايگاه در برابر (نيروهاي شبه‌نظامي) دفاع كنيد، اما نمي‌توانيد در برابر چنين حملاتي (حمله موشكي بالستيك) دفاع كنيد.. در حال حاضر، اين پايگاه در برابر حملات موشك‌هاي بالستيك بي‌دفاع است."

سرهنگ دوم "استيسي كولمن" يكي از فرماندهان ارشد اين پايگاه است كه در شب حمله مسئوليت استقرار سربازان در پناهگاه‌ها را بر عهده داشته است. او مي‌گويد پس از نزديك به 1 ساعت و نيم  از استقرار در پناهگاه با خودش گفته نكند حمله اي در كار نيست.

او مي‌گويد:" در حالي كه در پناهگاه نشسته بودم با خودم فكر كردم كه نكند الكي اينجا جمع شده ايم و حمله اي در كار نيست. 10 دقيقه بعد از اينكه اين‌ها را درون خودم مرور مي‌كردم به يكباره صداهاي انفجار مهيب(بوم بوم) شنيدم و با خودم گفتم اين هم جواب ترديدهاي من."

او افزود: موقع اصابت موشك‌ها زمين به شدت زير پايمان مي‌لرزيد و صداي خيلي مهيبي مي‌آمد. ما قشنگ موج انفجار را در پناهگاه احساس مي‌كرديم و مي‌دانستيم كه انفجارها نزديك ما هستند." اين زن نظامي ارتش آمريكا در پناهگاه‌هاي زير زميني مستقر شده بود كه ميراث و ساخت دوران صدام حسين بوده است.

يكي از پناهگاه هاي زيرزميني ميراث دوران صدام در پايكاه "عين الاسد"/ سي ان ان

روايت سربازان آمريكايي از حمله موشكي سپاه (+عكس)

اما گروهبان دوم " فرگوسن" در پناهگاه‌هايي مستقر شده بود كه آمريكايي‌ها ساخته بودند. فضاهايي كوچك كه توسط ورقه‌هاي بتني پنج اينچي محكم با كيسه‌هاي شن ساخته شده است. او از شكاف لاي ديوار مثل يك فيلم انفجارها را تماشا مي‌كرد.

او مي‌گويد:" يك شكاف كوچك در كنار پناهگاه وجود داشت و ما شاهد تابش نور نارنجي بوديم پس از آن فهميديم كه هر بار اين نور را مي‌بينيم، فقط چند ثانيه قبل از اصابت موشك به زمين است."

او افزود: " نور- انفجار، نور – انفجارو.. همين طور ادامه داشت. نمي‌دانستيم كي قرار است تمام شود. نشسته بوديم تا تمام شود."

پس از انفجار اول چند نفر از تيم گروهبان فرگوسن براي ارزيابي ميزان تلفات احتمالي به محوطه پايگاه رفتند. درهمين زمان بود كه دومين موشك به فاصله 15 دقيقه از انفجار اول به پايگاه اصابت كرد وعده‌اي در فضاي آزاد گرفتار شدند.

پس از انفجار دوم گروهبان فرگوسن  نگران رفقايي شد  كه در بيرون به دام افتاده‌اند. او گفت: "بعد از انفجار موشك دوم، من نگران اين افراد شدم. بنابراين رفتم و آنها را پيدا كردم و با خود به پناهگاه آوردم و بعد همه با منتظر مانديم تا موشكباران تمام شود."

گروهبان فرگوسن و تيمش مامور اين شده بودند كه اگر همزمان و يا پس از حمله موشكي به اين پايگاه حمله زميني صورت گيرد سريع از پناهگاه خارج شده و در برابر مهاجمان قرار گيرند. اما حمله زميني انجام نشد.

فرگوسن گفت: "ما خيلي خسته بوديم. اين بدترين غليان آدرنالين‌مان در تمام عمرمان بود."

هنگامي كه حمله موشكي تمام شد و سربازان همه از پناهگاه‌ها بيرون آمدند، بسياري از آنها براي ترميم آسيب‌ها مشغول به كار شدند. آنها حس اين لحظات خود را تركيبي از راحتي و شوكه شدن توصيف مي‌كنند.

سرهنگ كلمن گفت: "پس از حمله گويي اوضاع عادي شده بود. همه از پناهگاه بيرون آمده و به چشم‌هاي هم زل زده بودند، انگار مي‌خواستند بپرسند حالت خوب است؟"

گودال ناشي از اصابت موشك بالستيك ايراني در "عين الاسد"/ سي ان ان

روايت سربازان آمريكايي از حمله موشكي سپاه (+عكس)

چند سرباز آمريكايي مستقر در اين پايگاه به سي‌ان‌ان گفتند كه اين رويداد ديدگاه آنها را از جنگ افزار تغيير داده است.

يكي از آنها گفت:" ارتش ايالات متحده به رغم اينكه با شيوه‌هاي پيشرفته مي‌جنگند اما به ندرت جنگ افزارهاي پيشرفته در اختيار نيروهايش قرار مي‌دهد.

فرگوسن درباره واكنش سربازان آمريكايي موقع چنين حمله سنگيني گفت:" به هم نگاه مي‌كرديم و به اين  فكر مي‌كرديم چطورمي‌توانيم از اين وضعيت خلاص شويم؟.. من آرزو نمي‌كنم كسي اين سطح از ترس را تجربه كند. هيچ كس در جهان هرگز نبايد مجبور باشد چنين حسي را  تجربه كند."

 
Copyright © 2013 - TAMADDON