جستجو
پنج شنبه - ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴ حزب تمدن > اخبار > "ان‌بي‌سي" : ترامپ دستور ترور سردار سليماني را 7 ماه پيش صادر كرده است
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
"ان‌بي‌سي" : ترامپ دستور ترور سردار سليماني را 7 ماه پيش صادر كرده است


شبكه خبري "ان‌بي‌سي " آمريكا در گزارشي اختصاصي از صدور دستور ترور سردار شهيد قاسم سليماني در ژوئن سال گذشته ميلادي ( 7 ماه پيش) از سوي ترامپ خبر داده است.

به گزارش عصرايران، بر اساس اين گزارش ترامپ 7 ماه پيش و پس از ساقط كردن پهپاد (متجاوز) آمريكايي از سوي نيروهاي نظامي ايران در تنگه هرمز، دستور ترور سليماني را صادر كرده بود و تاكيد كرده بود اگر در اثر فعاليت‌هاي سردار سليماني و نيروهاي وابسته به او عليه آمريكا، شهروندي از آمريكا كشته شود، بلافاصله اين تصميم مورد اجرا قرار گيرد.

در اواخر ماه دسامبر (27 دسامبر) در اثر حمله راكتي به پايگاه نظاميان آمريكايي در نزديكي كركوك عراق 1 پيمانكار آمريكايي كشته و 4 نظامي ديگر اين كشور زخمي شدند. در اين حمله كه از سوي گروه شبه نظامي شيعه " كتائب حزب الله" عراق انجام شده بود، 30 راكت به پايگاه آمريكايي شليك شده بود.

بر اساس اين گزارش، پس از اين اتفاق بود كه دولت آمريكا تصميم گرفت دستور ترور سردار سليماني را اجرا كند. 

اين در حالي است كه مقامات دولت ترامپ پس از ترور سردار سليماني مدعي شدند او در حال طرح‌ريزي حمله به 4 سفارت خانه آمريكا در منطقه بوده و براي همين به عراق سفر كرده بود. ترامپ حتي در ادعايي گفت هدف از اين ترور جلوگيري از جنگ بوده است.

"مارك اسپر" وزير دفاع آمريكا اخيرا با رد اين ادعا گفته شواهدي از اين ادعا به او ارايه نشده است.

دولت ترامپ پس از ترور سردار شهيد سليماني مدعي شده ايالات متحده آمريكا با اين اقدام از انجام حملات با طرح‌ريزي اين نظامي عالي‌رتبه ايراني عليه منافع اين كشور در منطقه، جلوگيري كرده است.

هفته گذشته مقامات دولت ترامپ از جمله وزراي خارجه و دفاع و رييس سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) به منظور ارايه مدارك و شواهد ادعاهاي خود مبني بر تلاش سردار شهيد سليماني براي انجام حملات جديد عليه منافع آمريكا به كنگره رفتند و گزارشي به نمايندگان كنگره ارايه كردند اما گزارش آنها حتي برخي از سناتورها و نمايندگان ارشد جمهوريخواه را نيز قانع نكرد و آنها در مصاحبه‌هايي گفتند، دلايل قانع كننده‌اي مبني بر ضرورت ترور سردار سليماني از سوي مقامات دولت ترامپ به آنها ارايه نشده است.

بر اساس اعلام منابعي از دولت ترامپ به شبكه ان‌بي‌سي، پس از ساقط كردن پهپاد آمريكايي از سوي ايران در ماه ژوئن پارسال (31 خرداد 98) جان بولتون مشاور وقت امنيت ملي او و نيز "مايك پمپئو" وزير خارجه آمريكا از ترامپ خواستند تا در واكنش به اين اقدام سردار سلمياني ترور شود، اما ترامپ اين خواسته آنها را نپذيرفته و به آنها تاكيد كرده تنها در صورتي دستور اين اقدام را مي‌دهد كه ايران از خط قرمز آمريكا عبور كند و اقدام به كشتن و آسيب رساندن به شهروندان آمريكايي كند.

ترامپ و بولتون مشاور امنيت ملي سابق او در كاخ سفيد/ عكس آرشيوي/ گتي ايمجز

ترور سردار سليماني ترامپ

بر اساس اين گزارش، سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريكا سالها از نزديك تحركات سردار شهيد سليماني را رديابي مي‌كردند. هنگامي كه ترامپ به مقام رياست جمهوري رسيد، پمپئو كه نخست رييس سازمان اطلاعات مركزي كابينه ترامپ بود پس از ارايه يك سري اطلاعات جديد به ترامپ درباره خطرهاي اقدامات سليماني در منطقه عليه منافع آمريكا از او خواست تا رويكرد تهاجمي‌تري نسبت به اقدامات سردار سليماني در پيش بگيرد.

بر اساس اين گزارش و به گفته منابع آگاه كنوني و اسبق دولت ترامپ  ايده ترور سردار سليماني براي نخستين بار در سال 2017 و همزمان با به قدرت رسيدن ترامپ مطرح شد و در اين زمينه "هربرت‌مك ‌مستر" مشاور اسبق امنيت ملي ترامپ و ديگر مقامات امنيتي آمريكا با ترامپ در اين باره صحبت كرده بودند.

يكي از مقامات ارشد سابق دولت آمريكا كه درگير اين بحث‌ها بوده به "ان‌بي‌سي" گفت: " ايده ترور سردار سليماني در آن زمان به عنوان يكي از گزينه‌هاي اعمال "فشار حداكثري" عليه ايران مدنظر بود و گزينه‌اي نبود كه به عنوان اولين اقدام تصور شود."

اما از سال 2018 و همزمان با انتصاب "جان بولتون" به عنوان مشاور امنيت ملي كابينه ترامپ، ايده ترور سردار سليماني جدي‌تر شده است.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON