جستجو
پنج شنبه - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۲ حزب تمدن > اخبار > چرا بوش و اوباما اقدام به ترور سليماني نكردند؟
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
چرا بوش و اوباما اقدام به ترور سليماني نكردند؟


پس از ترور  شهيد "سردار قاسم سليماني" از سوي نيروهاي آمريكايي در بغداد، موضوع ترور اين نظامي برجسته ايراني در 24 ساعت گذشته به خبر اول رسانه‌هاي جهاني و آمريكا تبديل شده است.

به گزارش عصرايران به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، موضوع ترور سردار قاسم سليماني مساله‌اي نيست كه به تازگي به ذهن مقامات آمريكا رسيده باشد بلكه دستكم از زمان دولت "جورج دبليو بوش" اين موضوع يكي از گزينه‌هاي مطرح بوده اما نه دولت بوش و نه دولت اوباما به دليل غيرقابل پيش‌بيني بودن پيامدها، از عملياتي كردن اقدام به ترور خودداري كرده بودند.

"استنلي مك كريستال " ژنرال بازنشسته آمريكايي سال گذشته در نشريه "فارن پالسي" آمريكا به ذكر خاطره‌اي از سال 2007 پرداخت و نوشت در اين سال كاروان حامل قاسم سليماني كه عازم شمال عراق بود در تيررس نيروهاي تحت فرمان او در عراق قرار گرفت، اما او از اقدام به شليك به دليل پيامدهاي احتمالي اين اقدام خودداري كرد.

او در اين باره پارسال در نشريه فارن پالسي نوشت:" براي جلوگيري از پيامدهاي اين اقدام من تصميم گرفتم كه بايد نظاره‌گر كاروان حامل سليماني باشيم و اقدام به شليك نكنيم."

خودروي حامل سردار سليماني و ابو مهدي المهندس (از رهبران حشد شعبي) و گروهي از همراهان آنها پس از حمله تروريستي بامداد جمعه آمريكا در فرودگاه بغداد/ عكس: دفتر نخست وزيري عراق؛ آسوشيتدپرس

ترور سردار سليماني

"اليسا اسلوتكين" نماينده دموكرات كنگره آمريكا هم كه پيشتر (در دولت‌هاي بوش و اوباما) تحليلگر سازمان "سيا" بوده و فعاليت‌هاي سردار سليماني در منطقه را رصد مي‌كرده، در اين باره گفت:" يك سوال ساده وجود داشت كه مانع اقدام عليه سليماني هم در دولت بوش و هم در دولت اوباما مي‌شد و آن سوال اين بود كه: آيا اقدام به ترور سليماني باعث چه واكنشي از سوي ايران مي‌شود و آيا اين اقدام ما را درگير يك منازعه دنباله‌دار در منطقه نمي‌كند؟"

به نظر اين تحليلگر سابق سيا هر دو دولتي كه او سابق بر اين با آنها كار كرده (بوش و اوباما) بر اين جمع‌بندي بودند كه ترور سليماني ابزار مناسبي براي رسيدن به اهداف نهايي كه ما دنبال آن هستيم، نيست."

به نوشته آسوشيتدپرس، مقامات دولت سابق اوباما اعلام كردند در دوران اوباما ايده ترور سليماني هرگز به مرحله عملياتي نرسيده است. مقامات دولت اوباما فراتر از خطر تشديد تنش با ايران، بر اين باور بودند كه آنها يقين ندارند حذف فيزيكي سليماني تاثير چنداني در سياست‌هاي منطقه‌اي ايران و پشتيباني اين كشور از گروه‌هاي شبه‌نظامي در منطقه داشته باشد.

يكي از مقامات دولت اوباما هم گفت كه آنها همچنين نگران اين مساله بودند كه ترور سليماني كوشش‌هاي ديپلماتيك دولت اوباما براي رسيدن به يك توافق بر سر مساله هسته‌اي با ايران را بي‌اثر خواهد كرد.  

به نوشته آسوشيتدپرس طي سال‌هاي گذشته اين تنها ايالات متحده نبوده كه در انديشه ترور سليماني بوده بلكه مهم‌ترين متحد واشنگتن در منطقه يعني اسراييل نيز همواره به فكر ترور سليماني بوده است.

"يوئل گوزانسكي" ، كارشناس ايران  در موسسه "مطالعات امنيت ملي در تل آويو" در اين‌باره  گفت: طي اين سال‌ها اسرائيل همواره فعاليت‌هاي سردار سليماني در منطقه را رصد مي‌كرده و دستگاه اطلاعاتي آن "موساد" سردار سليماني را تعقيب مي‌كرده است.

به گفته اين كارشناس امنيت ملي اسراييل، اسراييل در طي همه اين سال‌ها توانايي نظامي و اطلاعاتي براي ترور سليماني را داشت اما نگراني از انتقام‌جويي ايران، مانع اين اقدام آنها شده بود.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON