جستجو
چهارشنبه - ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۸ حزب تمدن > اخبار > مقام معظم رهبري: حتي به شوخي هم درباره تعدد زوجات حرف نزنيد
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
مقام معظم رهبري: حتي به شوخي هم درباره تعدد زوجات حرف نزنيد


نظر آيت‌الله خامنه‌اي ‌درباره تعدد زوجات اين است كه تعدد زوجات جايز است اما ثواب و استحباب ندارد. ‌

افراد شاغل در بيت رهبري اگر همسر دوم اختيار كنند، اخراج مي‌شوند

به گزارش مهر سال گذشته بود كه فتوايي منتسب به رهبري در كانال‌ها منتشرشد كه مدعي بود حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تعدد زوجات را در شرايط فعلي جامعه مستحب مي‌دانند.

اما بنا بر آنچه در رسانه‌ها منتشر شده مدتي پيش در جمعي با حضور رهبري، يكي از حضار از ايشان درباره صحت اين فتوا سوال مي‌پرسد. آيت‌الله خامنه‌اي با شنيدن اين مطلب برافروخته شده‌اند و متعجب گفته‌اند كه اصلا بنده همچين فتوايي ندارم و اصلا همچين چيزي را قبول ندارم؛ چه كسي اين را گفته است؟ آقايان حتي به شوخي هم نبايد درباره تعدد زوجات حرف بزنند، كه باعث دلسردي خانم‌ها مي‌شود.

جالب آن‌كه رهبر انقلاب اين نظر را در محل‌ كارشان هم اجرايي كردند و هشدار داده‌اند كه افراد شاغل در بيت رهبري اگر همسر دوم اختيار كنند، اخراج مي‌شوند.

در  واقع مدتي پيش آيت‌الله عباس كعبي عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم و نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري در مورد مباحث مطرح شده پيرامون نظر رهبر معظّم انقلاب درباره عدم استحباب تعدد زوجات يادداشتي را در اختيار رسانه ها  قرار داده و به تبيين فهقي اين مسئله پرداخته كه در ادامه مي‌خوانيد.

مقام معظم رهبري: حتي به شوخي هم درباره تعدد زوجات حرف نزنيد

۱‌-اصل ازدواج و اقدام براي تشكيل خانواده براي مردان و زنان، مستحب موكد است و ثواب زيادي دارد. ‌آيات قران كريم و روايات زيادي علاوه براجماع مسلمين و ضرورت مذهب بلكه ضرورت دين دلالت بر اين امر دارد. و درشرايطي ‌ازدواج كردن واجب مي‌شود مثل خوف وقوع در حرام در صورت ترك ازدواج.

٢- جواز ‌اختيار همسر دوم يا بيشتر براي مردان تا چهار همسر در اصل شرع و به حكم اولي، درصورت تامين عدالت بين همسران و توانمندي تامين نفقه برابر بين آنان، ‌از ضروريات مذهب و دين است و در ميان فقها هيچ نظر مخالفي وجود ندارد و نظر مرجع بزرگوار، حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي دامت‌بركاته نيز همين است. ‌البته حكم تعدد زوجات براي اشخاص مختلف بر حسب تفاوت شرايط، مثل اصل خود ازدواج كردن؛ گاهي واجب يا مستحب يا حرام و يا مكروه مي‌شود.

‌۳- نظر جواز تعدد زوجات و نه استحباب آن؛ جداي از حالات و شرايط متفاوت عارض بر آن كه آيت‌الله العظمي خامنه‌اي (دامت بركاته) قائل به آن هستند، نه تنها داراي پشتوانه استدلالي عميق فقهي است و اكثر فقهاي متقدم و برخي فقهاي متاخر نيز قائل به آن هستند. بلكه مرحوم شيخ‌الطائفة طوسي (قدس سره) ادعاي عدم خلاف در جواز تعدد زوجات و نه استحباب آن مي‌نمايد و با فتواي صريح به جواز تعدد زوجات، قائل به استحباب ‌اكتفاء بر يك زن شده‌اند، بلكه اين فتوا را بدون نظر مخالف در ميان علماء دانسته‌اند. عبارت ايشان در كتاب مبسوط ج ٦ ص ٤ چنين است: «يجوز للرجل أن يتزوج أربعا بلا خلاف و المستحب أن يقتصر علي واحدة» و در خلاف ج ٥  ص١١١ مي‌فرمايد: «يجوز للرجل أن يتزوج أربعا بلا خلاف و الاستحباب أن لا يزيد علي من يعلم أن لا يقوم بها. و قال جميع الفقهاء: المستحب الاقتصار علي واحدة»

 

 
Copyright © 2013 - TAMADDON