جستجو
سه شنبه - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹ حزب تمدن > اخبار > نكته درباره تظاهرات عراقي ها و حمله به كنسولگري ايران در كربلا
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
نكته درباره تظاهرات عراقي ها و حمله به كنسولگري ايران در كربلا


عصر ايران؛ جعفر محمدي - شب گذشته، تعدادي از معترضين عراقي مقابل كنسولگري ايران در كربلا تجمع كردند، سنگ و مواد آتش زا به سمت آن پرتاب كردند، عليه ايران شعار دادند، پرچم كشورمان را پايين كشيدند، از ديوار كنسولگري بالا رفتند و قصد اشغال آن را داشتند... .
با اين حال، پليس و نيروهاي امنتي، كنترل اوضاع را به دست گرفتند و آن گونه كه سركنسول ايران گفته، هم اكنون اوضاع عادي است، هر چند كه توصيه شده ايراني ها تا اطلاع ثانوي از سفر به عراق خودداري كنند.

4 نكته درباره تظاهرات عراقي ها و حمله به كنسولگري  ايران در كربلا
در اين باره نكات زير قابل تأمل است:

1 - آنچه مسلم است اين كه حمله به كنسولگري ايران آن هم در شهر كربلا نمي تواند نشان دهنده آراء و اراده عمومي مردم عراق باشد كما اين كه حمله كنندگان به سفارت عربستان در تهران نيز مردم ايران را نمايندگي نمي كردند.
همچنين همان طور كه يك اراده سياسي خاص پشت پرده حمله به سفارت عربستان در ايران بود، مي توان گزاره مشابهي را در ماجراي كربلا جدي دانست.

ايراني ها هنوز مهمان نوازي هاي گسترده مردم عراق به ويژه اهالي كربلا را در ايام پياده روي اربعين را به ياد دارند و حمله عده اي به كنسولگري ايران را به پاي كل مردم عراق نمي نويسند. تندروها همه جا هستند و اين را مردم ايران خوب مي دانند.

عراقي ها نيز خوب مي دانند كه وقتي نيروهاي داعش يك چهارم كشورشان را اشغال كرده بودند، اين ايران و سپاه ايران بود كه به دادشان رسيد، با داعشي ها جنگيد و امنيت را براي عراق به ارمغان آورد.

2 - "عزت ملي" ارزشي جهانشمول است و عراقي ها نيز از اين قاعده مستثني نيستند. آنها هر چند درگير جنگ و ناامني و فقر و ... باشند ولي هر چه باشد، غرور ملي دارند.

روابط ايران و عراق به ويژه در سال هاي اخير بسيار نزديك و استراتژيك بوده است. اين روابط نزديك باعث شده است برخي صاحبان تريبون در ايران دچار كج گويي هايي نظير اين شوند كه "عراق و بغداد دست ماست".

اين سخنان خام، قطعاً به مذاق عراقي ها خوش نمي آيد و حس تحقير به ايشان دست مي دهد. همچنين آب به آسياب جريان هاي ضد ايران از جمله سعودي ها مي ريزد كه به استناد اين حرف هاي هزينه زا، پروژه هاي تبليغي عليه ايران راه بيندازند و سر بزنگاه به هدف بزنند.

همچنين وقتي برخي رسانه ها و صاحبان تريبون در ايران، با رويكردي مداخله گرانه و با توهم خود دانا بيني، اعتراضات مردم عراق را يكسره به غربي ها و سعودي ها منتسب مي كنند و به آنها دستور مي دهند كه به جاي اين اعتراضات برويد سفارت آمريكا را تسخير كنيد و نظاير اين ها، طبيعي است كه به عراقي ها بربخورد و بهانه به دست جريان هاي ضد ايراني چه در داخل عراق -مانند بعثي ها- و چه در خارج آن  -مثل سعودي ها- بدهد.

بي ترديد بخش عمده اي از مشكلات كشورمان از سخنان نسنجيده و سبك سرانه برخي تريبون داران است كه بي هيچ انديشه و درايتي فقط حرف مي زنند و هزينه مي تراشند و سپس حرف مي زنند و هزينه مي تراشند... يكي اين ها را از برق بكشد! تا كي بايد يك ملت تاوان ياوه گويي هاي يك عده معدود را بدهد؟!

3 - علاوه بر حمله به كنسولگري ايران، در روزهاي اخير تظاهرات ضد ايراني در كربلا و برخي شهرهاي شيعه نشين عراق انجام شده است كه در آن برخي روحانيون شيعه نيز شركت داشته اند.
جمهوري اسلامي كه منادي وحدت اديان و نزديكي مذاهب و تقريب شيعه و سني است، نبايد به برخي جريان هاي داخلي اجازه اختلاف افكني بين خود شيعيان را بدهد. 
برخي شيعيان عراق از پاره اي مواضع اعلام شده در ايران گلايه دارند و مي گويند مگر اگر كسي دقيقاً با گفتمان شيعي قم همسو نباشد، الزاماً وابسته و گمراه و نادان است؟

ضروري است جمهوري اسلامي ايران و مشخصاً علماي شيعي، به صراحت بر رويكرد همدلانه و همگرايانه اي - كه منبعث از تعاليم اهل بيت عليهم السلام است - تأكيد كنند و سياست تساهل و تسامح درون مذهبي را تقويت كنند چه آن كه هستند جريان هايي كه به دنبال اختلاف و حتي جنگ درون مذهبي اند و اين، خطري است راهبردي.

4 - ايران و عراق به جبر جغرافيا تا ابدالدهر همسايه همديگرند و به لحاظ ديني و مذهبي، قرابت هاي عميقي با يكديگر دارند. ضروري است عقلاي قوم چه در ايران و چه در عراق، مانع از گسترش حس بدبيني و عداوت بين دو ملت شوند. دوستي بين دو ملت، به نفع فرزندان مان است.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON