جستجو
جمعه - ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۸ حزب تمدن > اخبار > نظرسنجي جديد: ترامپ، آمريكا را از چشم ايراني‌ها انداخت
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
نظرسنجي جديد: ترامپ، آمريكا را از چشم ايراني‌ها انداخت


بر اساس يك نظر سنجي جديد از ميان ايرانيان، از زمان روي كار آمدن دولت ترامپ در آمريكا و تشديد فشار و تحريم‌هاي اقتصادي آمريكا عليه ايران، ديدگاه منفي نسبت به دولت ايالات متحده آمريكا و سياست‌هاي آن در اكثريت افكار عمومي ايرانيان، بيشتر شده است.

به گزارش عصرايران، وب سايت نشريه "فارن پاليسي" آمريكا به نتايج يك نظرسنجي جديد اشاره دارد كه در ماه آگوست سال 2019 و با همكاري دو موسسه " ايران پُل" در تورنتو كانادا و دانشگاه آمريكايي مريلند انجام شده است.

اين نظرسنجي از ميان 3 هزار شهروند ايراني (داخل ايران) و به صورت تلفني انجام شده است و يافته‌هاي آن نشان مي‌دهد از ژانويه سال 2017 (روي كار آمدن دولت ترامپ در آمريكا) محبوبيت سياست‌مداران ميانه‌رو ايراني (روحاني و ظريف) كاسته شده و محبوبيت شخصيت‌هايي همچون سردار "قاسم سليماني" (فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي) افزايش يافته است.

بر اساس نتايج اين نظرسنجي، 66 درصد از ايرانيان (دو سوم ايراني‌ها) دولت ايالات متحده آمريكا را يك دولت خطرناك مي‌دانند كه خواهان جنگ و كسب سلطه بر كشورشان است.

همچنين محبوبيت حسن روحاني رييس جمهوري اسلامي ايران كه معمار برجام بوده و براي نخستين بار در تاريخ پس از انقلاب اسلامي با يك همتاي آمريكايي خود (باراك اوباما) گفتگوي تلفني داشته از 82 درصد در سپتامبر 2013( زمان گفتگوي تلفني با اوباما در حاشيه شركت در نشست مجمع عمومي ملل متحد در نيويورك) به 42.3 درصد در تابستان سال جاري (2019) رسيده است.

عكس: ايرنا

نظرسنجي جديد: ترامپ، آمريكا را از چشم ايراني‌ها انداخت

محبوبيت ظريف هم از 77.5 درصد در ژانويه 2016 (آغاز رسمي اجراي برجام) به 66 درصد در آگوست امسال (مرداد 98) تنزل يافته است.

در طي همين مدت اما محبوبيت "قاسم سليماني" از 72.7 درصد در زمان اجراي برجام به  حدود 82 درصد در آگوست 2019 (مرداد 98) رسيده است.

همچنين اين نظرسنجي نشان مي‌دهد اكثريت ايراني‌ها از زماني كه كشورشان با تحريم‌هاي همه‌جانبه آمريكا مواجه شده از ايده گسترش روابط سياسي و اقتصادي با كشورهاي شرقي از جمله چين و روسيه بيشتر حمايت مي‌كنند.

 86 درصد از ايراني‌ها نگاهي منفي به ايالات متحده آمريكا و سياست‌هاي ترامپ دارند و در مقابل 58 درصد از ايراني‌ها توسعه روابط با چين، 55 درصد به گسترش روابط با آلمان، 70 درصد با ژاپن و 57 درصد با روسيه را ايده‌اي خوب مي‌دانند.

همچنين نتايج نظرسنجي نشان مي‌دهد اعتماد ايراني‌ها به برجام به شدت آسيب ديده و درصد حمايت آنها از 76 درصد (در آگوست 2015  و يك ماه پس از انعقاد توافق برجام) به حدود 42 درصد در آگوست 2019 تنزل يافته است.

59 درصد از ايراني‌ها هم معتقدند با خروج آمريكا از برجام، ايران نيز بايد در مقابله‌به مثل، از اين توافق خارج شود.

همچنين اين نظرسنجي نشان مي‌دهد درصد حمايت ايراني‌ها از برنامه‌هاي موشكي و نظامي كشورشان در مقايسه با دوره قبل از ترامپ و تحولات 2-3 سال گذشته در منطقه خاورميانه، افزايش قابل ملاحظه‌اي داشته و اكثريت ايراني‌ها معتقدند توسعه برنامه موشكي و نظامي براي امنيت بيشتر كشورشان در منطقه خوب است.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON