جستجو
جمعه - ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۵ حزب تمدن > اخبار > روحاني: نمي خواهيم قيمت سوخت را بالا ببريم
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
روحاني: نمي خواهيم قيمت سوخت را بالا ببريم


به گزارش عصرايران، حسن روحاني در ابتداي  نشست خبري خود با خبرنگاران داخلي و خارجي با اشاره به برگزاري مراسم راهپيمايي اربعين اظهار كرد: از همه دستگاه‌ها، نيروهاي مسلح، دولت و ملت عراق و همه كساني كه در اين مراسم بزرگ حضور دارند، تشكر مي كنم.


كليد حوادث دي ۹۶ در داخل و بعد در خارج زده شد

به نوشته ايسنا، روحاني افزود: در مقطعي در خدمت اصحاب رسانه هستم كه شرايط تاريخي و سياسي خطيري را پشت سر گذاشته ‌ايم. ما از آغاز دولت يازدهم تا دي ماه ۹۶ مسيري را طي كرديم كه در شاخصه هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي به خوبي پشت سر گذاشته شده بود، اما دي ماه شرايط تازه اي پيش آمد كه  كليد  آن در داخل و بعد در خارج زده شد. در سال ۹۷ پيش بيني ها اين بود كه سال سختي پيش رو داريم و حتي گفته مي شد در سال ۹۸ شرايط سخت تر خواهد شد، اما دولت و ملت توانستند با همكاري يكديگر اين طوفان را پشت سر بگذارند و همه دشمنان ما اعتراف مي كنند كه با صبر، مقاومت و ايستادگي از اين شرايط بحراني يا شبه بحراني عبور كرده ايم.

روحاني: شرايط آماده باشد حاضريم تبادل زندانيان ايران و آمريكا را پيگيري كنيم/ تلاش مي‌كنيم روند ورود زنان به ورزشگاه‌ها ادامه داشته باشد/نمي خواهيم قيمت سوخت را بالا ببريم

 

تورم نقطه به نقطه از ۵۲ درصد به ۳۴ درصد رسيده است

روحاني اظهار كرد: از ارديبهشت سال ۹۸ شاخص‌هاي ما درست تر شدند. تورم نقطه به نقطه ما از ۵۲ درصد به ۳۴ درصد رسيده است. بنابراين طي اين چند ماه تورم نقطه به نقطه ما كاهش پيدا كرده است. پيش‌بيني هاي ما اين است كه تا پايان سال روند كاهشي خود را طي مي كند.

وي ادامه داد: در تورم ۱۲ ماهه حركت كمي كندتر است، اما با يك تاخيري از تورم نقطه به نقطه تبعيت مي كند. پيش‌بيني ما اين است در شش‌ ماه اول سال رشد اقتصادي ما مثبت خواهد بود.

 

اشتغال در تابستان امسال ركورد بسيار خوبي به جاي گذاشت

روحاني با بيان اينكه اشتغال در تابستان امسال ركورد بسيار خوبي به جاي گذاشت، گفت: در تابستان امسال نسبت به سال گذشته بيكاري به ده و نيم درصد كاهش پيدا كرده است و اين به معناي موفقيت ايران در بخش اقتصادي است.

 

حدود ۴۰ درصد ارزش پول ملي افزايش پيدا كرده است

وي ادامه داد: شرايط اقتصادي مناسب تري نسبت به گذشته در صادرات و واردات داريم. تراز ما گرچه در شش ماه مثبت نيست، اما نسبت به شش ماه سال گذشته بهتر است و در مسير درستي است. نرخ ارز از پارسال به امسال به سمت تعادل حركت كرده و روند كاهشي داشته و طبق آمار بانك مركزي حدود ۴۰ درصد ارزش پول ملي افزايش پيدا كرده است.

روحاني گفت: همه آمارها به  ما مي گويد كه  در مسير آرامش اقتصادي در حركت هستيم، البته دولت انتظار بيشتري داشت كه بتواند به مردم بيشتر كمك كند.

از لحاظ سياسي و اقتصادي شكست نخورده ايم

وي ادامه داد: از لحاظ سياسي و بين المللي جمهوري اسلامي شرايط بسيار قوي و محكم تري دارد و در سازمان ملل هم براي ما كاملاً روشن بود و همه كشورهاي دنيا اذعان داشتند كه ايران از سال قبل قوي تر است. و همه ايستادگي و مقاومت ايران را تحسين مي كردند.

روحاني خاطرنشان كرد: البته ۱۸ ماه سختي پشت سر گذاشته شد و شرايط خوبي براي مردم نبود و فشارها مخصوصا به كساني كه درآمد ثابتي داشتند بيشتر وارد مي‌شد اما اين كار عظيم دولت بود كه در اين ۱۸ ماه شاخص هاي اقتصادي را عليرغم فشارهاي سنگين اقتصادي خارجي برگرداند.

رييس جمهور تصريح كرد: امروز ما مي توانيم به اين موضوع تكيه كنيم كه از لحاظ سياسي و اقتصادي شكست نخورده ايم و از اين لحاظ راه گذشته را ادامه داديم و تلاش مان اين است كه دولت شرايط را براي زندگي مردم برگرداند به قبل از اين ۱۸ ماه.

 

نگذاشتيم آمريكا بار خروجش از برجام را بر دوش ايران بگذارد

رئيس جمهور در پاسخ به اولين پرسش طرح شده توسط شبكه خبر مبني بر چشم انداز رابطه ايران با فرانسه، انگليس و آلمان در راستاي خروج آمريكا از برجام، گفت: آمريكا به دليل فشار افراطيون داخلي و رژيم صهيونيستي و عربستان كه اعلام كردند همه تلاش‌شان را براي خروج آمريكا از برجام انجام دادند، اشتباهي كرد. ايران كار هوشمندانه اي انجام داد و نگذاشتيم آمريكا بار خروجش را بر دوش ايران يا كشورهاي ديگر بگذارد. امروز به جز يكي دو كشور كوچك همه كار آمريكا را محكوم مي كنند.

 

سه كشور اروپايي نتوانستند به قول هاي خود عمل كنند

وي با اشاره به پنج كشور باقي مانده در توافق برجام گفت: روابط ما با چين و روسيه خوب است اما سه كشور اروپايي به قول هاي خود نتوانستند عمل كنند. اقدامات ايران اتكا به ملت ايران و در قدم بعدي كاهش تعهداتش بوده است. از ارديبهشت امسال كاهش تعهدات را انجام داديم. بعد آب سنگين را اعلام كرديم. در اين دو ماه ضمن مذاكرات با اروپا به نتيجه نرسيديم، مرحله دوم را با افزايش غني سازي آغاز كرديم و اعلام كرديم زمان‌بندي برجامي را انجام نمي دهيم.

روحاني در همين راستا ادامه داد: آي ار دو و شش و هشت ما هم امروز كار مي كند. آي آر هفت و نه ما هم كار مي كند به زودي. به نظر من گام سوم اقدام خوبي است كه ايران آغاز كرده است. اگر در اين ميان برگردند ما هم بر مي گرديم به توافقات، اگر نه ما اين روند را ادامه مي دهيم.

 برنامه ريزي ما اين است كه در سال ۹۹ بودجه به نفت تكيه نداشته باشد

روحاني در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه قدس درباره برنامه ريزي براي عدم اتكاي به نفت در بودجه ، گفت: موضوع بودجه در سال ۹۸ بسيار مهم است كه اين چندماه را چگونه بگذرانيم. همه شاخص ها را مثبت كرده ايم اما در بودجه مشكلاتي داريم كه بايد تامين منبع شوند.

وي افزود: در بخش بودجه بحراني البته وضعيت بهتري داريم و همه يارانه ها و حقوق را سر وقت پرداخت كرده ايم حتي اوراقي كه داده ايم هم پولش سر موقع پرداخت شده است. ما بايد بودجه جاري را از درآمد نفتي جدا كنيم ولي جدا كردن اين دوقلو نيازمند جراحي دقيقي است كه هر دو زنده بمانند كه كار سختي است.

رييس جمهور خاطرنشان كرد :ما الان مشغول همين كار هستيم اما تاكيد مي كنم كه سخت است چنين كاري را در شرايطي انجام داد كه اين‌همه سال وابستگي به نفت وجود داشته است.

وي افزود: ما بايد خصوصي سازي را سريع تر دقيقتر و حساب شده تر پيش بگيريم. معافيت هاي مالياتي هم بايد كم شود و پايه مالياتي هم افزايش يابد. صادرات ما هم بايد در بخش غير نفتي افزايش يابد و همه برنامه ريزي اين است كه در سال ۹۹ بودجه به نفت تكيه نداشته باشد. تا زمان رسيدن بودجه به مجلس هم ان‌شاءالله تلاش مان به نتيجه مي‌رسد.

 

رئيس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار الجزيره عربي مبني بر تحولات ديپلماتيك ايران در منطقه، سفر عمران‌خان نخست وزير پاكستان به ايران براي ميانجي‌گري بين ايران و عربستان و سفر هيئت بلند پايه اماراتي به ايران اظهار كرد: يكي از هدف‌هاي سفر آقاي عمران‌خان به ايران گفت‌وگو در مورد منطقه بود. به حضور مقام معظم رهبري رسيدند و ايشان هم نكاتي را اظهار كردند.

 

آتش‌بس در يمن مي تواند گره رابطه ايران و عربستان را باز كند

وي ادامه داد: به نظر ما براي حل موضوعات منطقه اي موضوع يمن مهم است، اگر به آتش بس منجر شود يكي از گره‌هاي منطقه از جمله رابطه ايران و عربستان باز مي شود.

روحاني گفت: طرح بسيار مهمي را به نام ائتلاف اميد و صلح هرمز را در سازمان ملل اعلام كرديم. امروز اين طرح براي هشت كشور منطقه ارسال شده و با سازمان ملل گفت و گو شده است. ايران معتقد است خودمان بايد مشكلات منطقه را حل كنيم و اميدواريم سخنان ما داراي گوش شنوا باشد.

وي تصريح كرد: غير از پاكستان كشورهاي ديگري در اين زمينه تلاش مي كردند و تلاش مي كنند. ما مشكلي نداريم از طريق گفت و گو مشكلاتمان را حل كنيم. گرچه آنچه براي كشتي ما در درياي سرخ ايجاد شده مشكلي ايجاد كرده است. داريم بررسي ها را نهايي مي كنيم يك رژيمي پشت اين موضوع بوده است.

روحاني تاكيد كرد: برخي از مقامات اماراتي به ايران آمدند و مقامات ايراني به امارات رفتند و روابط بهتر از گذشته است و روابط به سمت بهبود است.

هر زمان منافع ملت ايران تامين شود وارد مذاكره مي شوم

رييس جمهور در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به پرسش روزنامه ايران درباره دور شدن از اهداف انتخاباتي و وعده هاي مطرح شده، تاكيد كرد: آنچه ما به مردم وعده كرديم، همان بود كه مي خواستند و در انتخابات به آن اشاره مي كردند اما در شرايطي ما اين را مطرح كرديم كه برجام شرايط اقتصادي ما را بهتر كرده بود و در سال بعد از برجام بالاترين رشد اقتصادي جهان را داشتيم و شرايط منطقه هم آرام بود و داعش از ميان رفته بود.

وي افزود: آنچه من به مردم وعده دادم اين بود كه ما تمام تلاش خود را مي كنيم كه برجام از جانب ايران لغو نشود و گفتم ما تلاش مي‌كنيم كه شرايط اقتصادي مردم بهبود يابد، اما نمي دانستم كه عده‌اي بي خرد در سال ۹۶ ماجرايي راه مي اندازند كه بعد از آن دشمن هم از آنها سوءاستفاده كند و روي آن مانور  دهد و آن حد از تحريم ها عليه ما وضع شود.

روحاني تصريح كرد: ما فكر نمي كرديم در منطقه عده‌اي تا اين حد دنبال شرارت باشند اما آنچه كه ما امروز مي توانيم به مردم ارائه دهيم اين است كه دولت خسته نيست و توانمند و كارآمد است و شاخص هاي اقتصادي را هم در اين مدت بهبود بخشيده است.

رئيس جمهور تاكيد كرد: ما از بحران سال ۹۶ هم پنج روزه خارج شديم در جا كه پيش از آن بحراني داشتيم كه هشت ماه طول كشيده بود. ما اخيراً هم به دنيا گفتيم كه به دنبال صلح هستيم و از مذاكره هم نمي ترسيم ما در همان نيويورك منتظر بوديم جلسه سران ۵+۱ با ايران برگزار شود اما در صورتي كه مطمئن باشيم تحريم ها رفع مي شود نه اينكه اين يك جلسه انتخاباتي براي آقاي ترامپ باشد.

وي يادآور شد: به اروپايي ها هم گفتم كه اگر بدانم هر زمان منافع ملت ايران تامين مي‌شود وارد مذاكره مي شوم و همه تبعات آن را هم به جان مي خرم و حاضر به فداكاري براي رسيدن مردم به منافع شان هستم هرچند كه فداكاري و هزينه دادن در اين زمينه قطعا افتخار آميز است.

 

دولت آغازگر شفافيت بود

روحاني در پاسخ به خبرنگار خبرگزاري فارس مبني بر نتيجه پيگيري حقوق هاي نجومي و ايجاد سامانه اعلام دارايي مديران و مسئولان خاطرنشان كرد: اصل موضوع ، موضوع مهمي است. حقوق‌هاي نجومي كه در  سوال مطرح كرديد، در اصل حقوق‌هاي ناعادلانه بود كه به عنوان حقوق نجومي در شعارهاي انتخاباتي مطرح شده بود؛ كلش را پس گرفتيم. دولت آغازگر شفافيت بود، آيين نامه شفافيت را در دولت ايجاد كرديم.

وي ادامه داد: دولت سه لايحه در دستور كارش دارد، لايحه شفافيت را تقديم مجلس شوراي اسلامي كرده است. هر كسي براي مردم تصميمي بگيريد در هر شورا و جمعي بايد معلوم باشد چه تصميمي مي گيرد و چه كسي  چه راي و نظري دادند. لايحه مبارزه با مفاسد و سالم سازي اداري را هم داريم كه ان شاءالله به زودي تقديم مجلس مي‌كنيم. اين لايحه دوم را هنوز تقديم نكرديم. لايحه تعارض منافع هم لايحه سوم در اين حوزه است.

رئيس جمهور گفت: مبارزه با فساد كاري ضروري است، اما به صورت موردي و هيجاني ما را به هدف نمي رساند و بايد ريشه فساد را از بين ببريم. آنچه مهم است از بين رفتن فساد است و راه حلش هم آن سه لايحه اي است كه اعلام كردم. سامانه ها هم اعلام مي شود و هر سه قوه بايد با هم باشند.

هر وقت آمريكا تحريم ها را لغو كرد حاضر به مذاكره هستيم

روحاني همچنين در پاسخ به پرسش خبرنگار سي بي اس آمريكا درباره موضوع استيضاح ترامپ و اينكه در صورت تغيير ترامپ حاضر به مذاكره با آمريكا هستيد؟ اظهار كرد: مشكل ما مواجه با رئيس جمهور آمريكا يا مذاكره نيست، اين است كه آيا در مذاكره خواسته مردم ما، مشكلات آنان و مسائل شان تامين مي شود يا نه.

وي تصريح كرد: براي ما مهم نيست كه رئيس جمهوري در آمريكا چه كسي باشد. البته ويژگي هاي آقاي ترامپ هم هست كه هر روز حرف خود را عوض مي كند و يك روز كسي را واسطه مي كند و فردا مي گويد من به او چيزي نگفته ام! يا توييت مي كند و در آن چيز ديگري مي گويد كه اين ويژگي‌هاي اخلاقي كار را نه صرفاً براي ما بلكه براي همه دنيا كار را سخت كرده است.

روحاني يادآور شد: ما پيش از اين هم گفتيم كه هر وقت آمريكا تحت آن شرايطي كه گفتيم اگر تحريم ها را لغو كرد حاضر به مذاكره هستيم.

 

براي لايحه جامع انتخاباتي زحمات زيادي كشيده شد

روحاني در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه سازندگي مبني بر ضرورت توجه به لايحه جامع انتخابات گفت: براي لايحه جامع انتخاباتي زحمات زيادي كشيده شد. خيلي اميد داشتيم وقتي به مجلس مي رود در زمان خودش تصويب و امسال بر آن اساس انتخابات انجام گيرد.

وي ادامه داد: اينكه در انتخابات چه مد نظرمان است شكست ديگري براي آمريكا است. اگر بتوانيم براي مردم نشاط انتخاباتي ايجاد كنيم شكست امريكا رقم مي خورد.

 

همه نهادها قابل احترام هستند

شوراي نگهبان نهاد نظارت كننده است، دخالت كننده نيست

روحاني تاكيد كرد: علي رغم تفسيرهايي كه از حرف من كردند، همه نهادها قابل احترام هستند. با لايحه جامع انتخابات كه عالي مي‌شود، چون شوراي نگهبان بايد اعلام كند چه كسي رد شده و چرا و چه كسي تاييد شده است. هركسي نظام ما را قبول دارد حالا داراي هر سليقه اي است بايد بتواند در انتخابات شركت كند. شوراي نگهبان نهاد نظارت كننده است، دخالت كننده نيست. اميدواريم كارش را به خوبي انجام دهد. دولت مجري انتخابات است. همواره رابط ما وزير كشور و گاهي معاون اول و برخي وزراي ديگر با شوراي نگهبان بوده اند.

 

تركيه زودتر بايد به روندي كه آغاز كرده پايان دهد

روحاني همچنين در پاسخ به پرسش خبرنگار روسيه امروز درباره تاثير حمله تركيه به سوريه و پيشنهاد ايران براي اين موضوع، اظهار كرد: ما امروز با حادثه‌اي مواجه هستيم كه خوشايند نيست. نه براي منطقه و نه براي مردم كرد سوريه و دولت آنجا. همه بايد تلاش كنيم روند آستانه كه تاكنون بهترين روند براي برقراري صلح در سوريه بوده حفظ شود.

وي خاطرنشان كرد:تركيه نگراني هايي در شمال سوريه دارد كه ما در اصل اين نگراني با تركيه مشكلي نداريم و آن را مي پذيريم اما شيوه اي كه آنان انتخاب كرده اند را نمي پذيريم. تركيه دولت دوست ماست، اما شيوه هاي بهتري هم براي رسيدن به هدف وجود دارد.

وي يادآورشد: بارها گفته ام كه همه بايد كمك كنيم كه ارتش سوريه در اين منطقه مستقر شود اما الان تركيه وارد خاك سوريه شده است و ما نگران اين وضع هستيم چراكه در آن عده‌اي مجدداً كشته مي‌شوند و عده‌اي ديگر آواره مي شوند و تاكنون خيري از اين حركت نديده ايم.

رييس جمهور همچينين تصريح كرد: تركيه زودتر بايد اين روند را پايان دهد كه منافع منطقه در آن تامين شود و روند اصلي كه بازگشت آوارگان، برقراري صلح و برگزاري انتخابات آزاد است انجام شود.

روحاني در پاسخ به خبرنگار روزنامه كار و كارگر گفت: مسئله مسكن موضوع مهمي براي مردم است. در ايران كساني هستند كه از زمان تشكيل خانواده به دنبال مسكن هستند و خداي ناكرده گاهي تا آخر عمر طول مي كشد، ما بايد اين زمان را كوتاه كنيم.

وي ادامه داد: دولت وقتي آمد با دو مشكل رو به رو بود؛ يكي براي ساخت مسكن مهر۴۳ هزار ميليارد تومان از جيب بانك مركزي و مردم برداشته شده بود و تورم داشتيم. آن كار كار دقيق و درستي نبود. دوم آنكه اين خانه ها نيمه بودند. كار اصلي تكميل خانه هاي نيمه كاره بود. تا كنون بيش از يك ميليارد مسكن درست كرديم. اين خانه ها نه آب و برق و نه پاسگاه و مدرسه داشت. پول عظيمي براي زيرساخت ها خرج شد. وزارت راه و شهرسازي در آن مقطع (دولت يازدهم) روي توسعه بندگاه‌ها و راه و جاده متمركز بود. در اين دولت روي مسكن كار كرديم. وزير مسكن تكميل ۹۰۰ هزار مسكن را تا پايان اين دولت قول داده است.

نمي خواهيم قيمت سوخت را بالا ببريم

روحاني همچنين در پاسخ به پرسش خبرنگار صداوسيما درباره راهكار دولت براي جبران كسري بودجه، اظهار كرد: بايد متكي به نفت نباشيم. در زمينه اوراق ما فرصت خوبي داريم و دولت فروش اوراق را هم به زودي شروع مي‌كند. فروش سهام هم موضوع مهمي است كه كارش شروع شده ولي بايد سرعت بيشتري يابد.

وي افزود: در مورد موضوع قيمت سوخت هم بايد تصميم گيري نهايي انجام شود، اما به اين معنا نيست كه بخواهيم به مردم فشار آوريم ما نمي خواهيم كه قيمت سوخت را بالا ببريم. اين كار نه براي مردم قابل قبول است، نه ما مي خواهيم چنين كاري كنيم. اما هر مقدار پول هم كه از قيمت سوخت حاصل شود بايد به مردم برگردد.

وي افزود :يعني اگر ما هروقت هر مقدار به قيمت سوخت اضافه شود آن را به مردم باز مي‌گردانيم و به بودجه برنمي گردد. همچنين ما بايد جلوي فرار مالياتي را بگيريم، ما بايد در اين شرايط براي موضوع سوخت راه حل مناسب را پيدا كنيم كه همكاري سه قوه را مي طلبد هرچند كه كار دولت است و در اين زمينه نظرات سه قوه به رهبري اعلام شده و منتظر اعلام نظر ايشان هم هستيم.

رييس جمهور همچنين خاطرنشان كرد: در مورد خام فروشي هم الان به حداقل رسيده اين كار البته بايد متوقف شود ولي نه به اين معنا كه حضور ما در بازار انرژي جهان تعطيل شود چراكه اين نشان قدرت ما است ما نبايد چاه هاي نفت مان را ببنديم و نفت را نفروشيم.

رئيس جمهور در بخش ديگري از اين نشست خبري در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد به منشور حقوق شهروندي اشاره كرد و گفت: مسئله حقوق شهروندي يكي از مهم‌ترين مسائلي است كه بايد مورد توجه همه قوا قرار بگيرد، اولش هم خود دولت است. من فكر مي كنم قدم‌هاي خوبي نسبت به حقوق زنان، اقليت‌ها و فضاي گفت‌وگو در دانشگاه و جامعه برداشته شده است.

 

رئيس‌جمهور فقط مسئول اجراي قانون نيست، بلكه مسئول نظارت هم هست

وي خطاب به اين خبرنگار كه به پرونده‌هاي موسوم به محيط زيستي‌ها و كارگران و خبرنگاران اشاره كرده بود، گفت: به پرونده هايي كه در قوه قضاييه مطرح شده اشاره كرديد. رئيس جمهور طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسي بايد مداوم حواسش به قانون اساسي باشد. اين موضع كجا فراموش شده است؟ برخي اصول را من در سخنراني‌ها مي گويم عده اي عصباني مي شوند. همه پرسي در همين قانون اساسي است؛ اگر بد است حذف كنيد. اصل ۱۱۳ را شوراي نگهبان تفسير كرده كه عملا انگار اين اصل را نداريم. به مجلس تذكر مي دهم مي گويند طبق تفسير شوراي نگهبان چنين است،  به قوه قضاييه مي گويم همين را مي‌گويند. اصل ۱۱۳ اصل مهمي است مردم به رئيس‌جمهور راي نمي‌دهند كه فقط مسئول اجراي قانون باشد. مسئول نظارت هم هست. اگر مي خواهيم تفسيري كنيم بگذاريم براي رئيس بعدي و از قبل به مردم اين موضوع را بگوييم. تفسيري كه مي گويد هرجا مسئول مستقيمي ندارد رئيس جمهور بايد باشد، پس اين اصل را براي چه تصويب كردند. به نظرم اگر اين اصل اجرا شود مكشلات بر طرف مي‌شود.

 

مهم اين است دولت شهامت پذيرفتن اشتباه را داشته باشد

وي ادامه داد: دو نمونه اشاره كرديد كه وزارت اطلاعات ما كارهاي خوبي كردند. وزير اطلاعات از اول هم با من مشورت كرد و  گفت عده اي را در دولت قبل دستگير كردند اما ما در عمل به اين نتيجه رسيديم شواهد و قرائن كافي نيست . كسي را مامور كرد، بررسي كرد، گفتند اين ها بي گناه هستند و بايد خسارت پرداخت كنيم. رقم بزرگي هم گفت، من پذيرفتم.  گفتم خسارت مردم را بدهيد. اين پيش مي آيد قاضي و ضابط ممكن است اشتباه كنند.  مهم اين است دولت شهامت پذيرفتن اشتباه را داشته باشد ولو اگر اشتباه براي دولت قبل باشد. كار بسيار عظيم و بزرگي وزارت اطلاعات انجام داد.

وي مشخصا درباره پرونده محيط زيستي‌ها، گفت: وزارت اطلاعات ما گزارش بسيار دقيقي تهيه كرده من ديدم و خوانده‌ام و اميدوارم قوه قضاييه هم به آن توجه كند.

روحاني در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آسيا، به موضوع نقدينگي در حوزه اقتصاد كشور اشاره كرد و گفت: خود نقدينگي به نظر من چيز بدي نيست اما منبع‌اش خيلي مهم است. اگر پايه آن پولي باشد خطرناك است. درست است كه نقدينگي خودش پتانسيل تخريب بزرگ را دارد. اگر جاي درست اين نقدينگي استفاده شود مشكلي نيست، اما اگر به سمت دلار و سكه برود خطرناك است.

روحاني گفت: خوشبختانه امروز بازار ما بازار پر نشاطي است. بورس ما بيش از ۸۰ درصد رشد داشته است. ما همه حواسمان بايد جمع باشد كه نقدينگي درست هدايت شود.

 

ترجيح مي دهيم در زمان طوفان به جاي حرف زدن، كار كنيم

روحاني همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار فايننشنال‌تايمز در رابطه با طولاني شدن زمان برگزاري نشست مطبوعاتي رئيس جمهور و آينده رابطه ديپلماتيك ايران گفت: اين موضوع دليل سياسي نداشت، بهمن ۹۶ نشست خبري برگزار شد. حالا الان به زمان خوبي منتهي شد چون يك طوفان بزرگ از سر كشور گذشت و ما ترجيح مي دهيم در زمان طوفان كار كنيم به جاي حرف زدن.

وي ادامه داد: امروز همه در دنيا مشتاق هستند با ايران مذاكره كنند. عمران خان گفت ترامپ گفته واسطه شو تا با فلاني در سازمان ملل ديدار كنم. هر كس مي آمد همين را  مي گفت.

روحاني افزود: با برخي از كشورهايي كه گفتيد مثل عربستان مشكلي براي گفت و گو نداريم. احتمال پايان جنگ يمن هست. شرايط  امروز شرايط عبور از طوفان از سر مردم است اما اثار طوفان باقي است ما آمادگي داريم براي مذاكره در شرايط عادلانه هم با غرب هم با كشورهايي كه عنوان كرديد (عربستان و آمريكا). اگر در دوماه باقي مانده قدمي برنداشتن ما قدم بعدي را در راستاي كاهش تعهدات برجامي بر مي داريم .

 

حتما يك دولت در حمله به نفتكش ايراني دخالت داشته است

 

روحاني در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاري روسيه مبني بر اينكه با توجه به حمله اخير به نفتكش ايراني، چه تدبيري براي تامين امنيت نفتكش‌ها انجام مي شود، اظهار كرد: در اين حمله مشخص است كه با اصابت حداقل ۲ راكد با نفتكش ايراني مواجه هستيم. نفتكش ما نيز داراي دوربين بوده و مشخص است كه راكدها از كدام سمت مي آيند و چگونه اصابت مي كنند. قطعات راكدها هم جمع آوري شده و ما فيلم آن را هم ديده ايم ولي بايد بررسي دقيقتر در اين زمينه انجام شود.

رئيس جمهور افزود: حتما كار شرورانه‌اي انجام شده است و حتما يك دولت در اين زمينه دخالت داشته، اين كار به يك تيم تروريستي و به يك سازمان باز نمي‌گردد اما هنوز هم زود است كه ما در اين زمينه اظهار نظر قطعي كنيم ولي بعد از بازگشت نفتكش به كشورمان و بررسي دقيق‌تر هر كشوري كه اين كار را كرده باشد حتما بايد مجازات شود.

روحاني درباره وضعيت تامين امنيت نفتكش‌هاي ايراني پس از اين حادثه نيز اظهار كرد: واقعيت اين است كه همه كشورهاي جهان بايد بدانند ايجاد ناامني در خليج فارس و منطقه فشار بر جمهوري اسلامي نيست، فشار بر امنيت كشتيراني و اقتصاد جهان است. البته ما هم براي امنيت نفتكش‌هايمان اقداماتي را انجام داده‌ايم و پس از اين نيز انجام خواهيم داد.

آن روز كه ارز ۴۲۰۰ توماني مشخص شد در زمان خود كار درستي بود

وي در پاسخ به پرسش روزنامه كيهان مبني بر اقدامات دولت در زمينه اعطاي ۱۸ ميليارد دلار پول به وارد كنندگان و ادعاي اين رسانه مبني بر بر باد رفتن اين پول و نيز اقدامات دولت براي رسيدگي به اين موضوع اظهار كرد: اولا كه اين سخن بسيار غلط است كه گفته مي‌شود اين ۱۸ ميليارد بر باد رفته است. من چنين حرفي را در رسانه‌هاي ديگري هم ديده‌ام. ما ۱۸ ميليارد دلار را به مردمي داده‌ايم كه آمده‌اند و براي واردات ثبت سفارش كرده‌اند. آنان اين پول را دريافت كردند كه جنس وارد كنند، اگر اين كار را نكردند حتما بايد با آنها برخورد شود اما ما اين ۱۸ ميليارد را به مردم داده‌ايم و امسال هم تا همين امروز ۱۹ ميليارد دلار پرداخت كرده‌ايم تا جنس وارد شود. پس اين حرف غلطي است كه مي‌گويند پول‌ها بر باد رفته است.

رئيس جمهور همچنين در پاسخ به بخش دوم پرسش خبرنگار كيهان درباره  علت انتخاب قيمت ۴۲۰۰ تومان براي ارز و نتيجه نگرفتن از اين قيمتگذاري‌ها در بازار اظهار كرد: شما خودتان هم مي‌دانيد كه يك بحراني در سال ۹۷ ايجاد شد كه قيمت‌ها در بازار ارز ساعتي عوض مي‌شدند. شما مي‌دانيد در بازار و پاساژها چه خبر بود؟ و چه شعارهايي داده مي‌شد؟ و چه نگراني‌هايي ايجاد شد؟  دولت نيز براي رسيدگي به اين موضوع وارد عمل شد و همه در كابينه اتفاق نظر داشتند كه ارز با قيمت ثابت ارائه شود. من پس از اينكه چنين ديدگاهي را شنيدم جلسه‌اي با حضور نزديك به ۴۰ نفر از اقتصاددانان و كارشناسان اقتصادي برگزار كردم كه در آنجا درباره وضعيت نرخ ارز تصميم گيري شود.

روحاني افزود: يكي از نظراتي كه آنجا مطرح شده بود انتخاب نرخ واحدي براي ارز بود كه من هم بعد از اينكه شنيدم يك اتفاق نظر در اين زمينه در آن جلسه هم وجود دارد اعلام كردم اگر همه موافق چنين موضوعي هستيد، با اينكه خودم موافقتي ندارم حرف جمع را مي‌پذيرم و به آقاي جهانگيري هم اعلام كردم كه نرخ ۴۲۰۰ توماني كه در جلسه مشخص شد را به مردم اعلام كنند.

وي يادآور شد: جالب است بعد از اينكه اين كار انجام شد اولين بار خود كيهان از دولت تعريف كرد و حتي مقام معظم رهبري هم به من فرمودند كار خوبي انجام داديد، كاش زودتر انجام مي‌شد. البته خود من با اين موضوع موافق نبودم ولي چون نظر جمع وجود داشت پذيرفتم و الان نيز تاكيد مي‌كنم آن روز كه ارز ۴۲۰۰ توماني مشخص شد در زمان خود كار درستي بود. حال آنكه عده‌اي در اين زمينه سوء استفاده كرده‌اند بايد با آنها برخورد شود و من نيز دستور اكيد داده‌ام كه همه وزرا در اين زمينه هر ميزان پولي را كه به موسسه‌اي داده‌اند مشخص كنند تا اگر سوء استفاده‌اي انجام شده محكم بررسي‌ها را انجام دهند و برخوردها صورت پذيرد.

تلاش مي‌كنيم روند ورود زنان به ورزشگاه‌ها ادامه داشته باشد

رئيس جمهور در بخش ديگري از اين نشست خبري در پاسخ به پرسش خبرنگار برنا مبني بر پيش بيني رئيس جمهور از ورود بانوان به ورزشگاه‌ها در دولت خودش و اينكه چه تلاش‌هايي در اين زمينه انجام شده تا چنين روندي ادامه يابد، اظهار كرد: حتما پيش بيني مي‌كردم كه اين اتفاق رخ دهد. در واقع از دولت يازدهم من با دو وزير كشور و ورزش صحبت كرده‌ام كه راه را براي حضور بانوان در ورزشگاه‌ها باز كنند و زمينه را در اين باره فراهم سازند. حتي به خاطر دارم كه افطاري با حضور پيشكسوتان ورزش برگزار شد و من آنجا از برخي ورزشكاران پيشكسوت پرسيدم آيا در رژيم گذشته كه ورود بانوان به ورزشگاه‌ها آزاد بود آنچه كه امروز درباره وضعيت ورزشگاه‌ها مطرح مي‌شود و مي‌گويند سخنان نادرست و نامناسب در آن محيط بر زبان رانده مي‌شود وجود داشت يا نه؟ اظهار مي‌كردند كه چنين اتفاقي نمي‌افتاد چون خانم‌ها در ورزشگاه بودند و مردان هم رعايت آنان را مي‌كردند. من وقتي چنين حرفي را شنيدم بسيار خوشحال شدم و اين موضوع را در جلسه هيات دولت هم مطرح كردم و گفتم بر خلاف آنچه كه گفته مي‌شود حضور زنان در ورزشگاه‌ها نه تنها منجر به بي اخلاقي نمي‌شود، بلكه زمينه را براي بهتر شدن وضعيت اخلاقي هم فراهم مي‌كند.

روحاني با بيان اينكه ما پيش از اين هم تلاش‌هايي در اين زمينه انجام داده بوديم اما گاهي نيروي انتظامي در برابر اين موضوع مخالفت‌هايي مي‌كرد و مشكلاتي با انجامش داشت، اظهار كرد: اين مخالفت‌ها به اين دليل بود كه برخي مشكلات در اين زمينه وجود داشت و آنان به خاطر اين چنين موضوعي را مطرح مي‌كردند، اما برخي از آن دلايل قابل قبول و شايد برخي هم چندان قابل قبول نبود. از طرفي يك عده‌اي هم نگران بودند كه اگر زنان در ورزشگاه‌ها حاضر شوند چه اتفاقي قرار است بيفتد. من نمي‌گويم از جناح يا جريان خاصي بودند اما به هر حال ناراحتي‌هاي خود را ابراز مي‌كردند اما خوشبختانه خوشحاليم كه اين اتفاق افتاد و مشكلي هم پيش نيامد و تلاش مي‌كنيم كه چنين روندي در آينده نيز ادامه يابد.

هرگاه شرايط آماده باشد حاضريم تبادل زندانيان ايران و آمريكا را پيگيري كنيم

وي در پاسخ به آخرين پرسش اين نشست خبري كه از سوي خبرنگار لس‌آنجلس تايمز درباره احتمال انجام مذاكره براي آزادي زندانيان ايران و آمريكا در شرايط فعلي  ، اظهار كرد: همواره اين بحث مطرح بوده است. در دولت قبل از آقاي ترامپ بيشتر مطرح مي‌شد تا حدي كه يكبار به توافق منجر شد و دو طرف عده‌اي از زندانيان خود را آزاد كردند. در دوره آقاي ترامپ هم مذاكراتي انجام شد اما يكبار به نتيجه نرسيد و بار دوم شرايط آماده بود تا مذاكرات انجام شود اما آمريكايي‌ها پيش شرط‌هايي را مطرح كردند كه مورد قبول ما نبود ولي معتقديم كه هنوز اين موضوع روي ميز است و مي‌توان به آن پرداخت.

رئيس جمهور تاكيد كرد: هر چند اتهام آمريكايي‌هايي كه در ايران زنداني هستند بيشتر امنيتي است و با اتهام زندانيان ما در آمريكا كه تحريم‌ها را دور زده‌اند بسيار متفاوت است اما اين گزينه روي ميز قرار دارد. ما معتقديم كساني كه در آمريكا به جرم دور زندن تحريم‌ها دستگير شده‌اند نه تنها كار بدي نكرده‌اند كه كار خوبي هم انجام داده‌اند. چرا كه اين تحريم‌ها ضد انساني و بر خلاف حقوق بين‌المللي بوده است اما به هر حال ما نمي‌خواهيم در اين زمينه و در روند دادرسي موضوع در ايران و آمريكا خدشه‌اي وارد شود اما هر گاه كه شرايط آماده باشد ما حاضريم اين موضوع را پيگيري كنيم.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON