جستجو
یک شنبه - ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۸ حزب تمدن > اخبار > نظر رهبر معظم انقلاب و شهيد مطهري درباره مثنوي مولانا: اصولِ اصولِ اصولِ دين است
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.
آغاز پرداخت تسهيلات 10 ميليون توماني ازدواج و تهيه جهيزيه در بانك ملت
مديرعامل بانك ملت از آغاز پرداخت تسهيلات 10 ميليون توماني ازدواج و تهيه جهيزيه در تمامي شعب اين بانك در سراسر كشور خبر داد.
افطاري روحاني براي اصحاب رسانه
حسن روحاني شنبه شب و در ضيافت افطاري با اصحاب رسانه، تقويت اميد و اعتماد در جامعه و تلاش براي جلوگيري از لطمه ديدن اميد مردم را ضروري دانست و گفت: آرامش و ثبات امروز جامعه و پيشرفت‌هاي حاصله مرهون همين روحيه اميد و آرامش مردم است.

 
نظر رهبر معظم انقلاب و شهيد مطهري درباره مثنوي مولانا: اصولِ اصولِ اصولِ دين است


عصر ايران - در ميان نظرات مختلفي كه از فقها و عرفا در خصوص مثنوي وجود دارد، نظر رهبر انقلاب در اين رابطه خواندني است. ايشان در اين‌باره مي‌فرمايند: «مثنوى؛ كه خودش مي‌گويد: و هو اصول اصول اصول الدين. واقعاً اعتقاد من هم همين است.»

در نيمه اول قرن هفتم، كودكي در ايران زمين متولد شد كه بعدها آتش در ميان نيستان ادب فارسي زد و بيت‌الغزل اين خطه شد. كودكي كه از همان اوان كودكي در دامان پدري دانشمند و مادري فرزانه پرورش يافت تا ادب و فرهنگ پارسي را شهره آفاق كرد و خود بر تارك آن درخشيد.

نام مولانا جلال‌الدين بلخي براي همه ادب دوستان اين مرز وبوم و حتي مردمان كوچه و بازار هم آشناست. نيازي نيست تا علامه و اهل فضل باشي تا او را بشناسي، او هم در نزد عالمان جايگاه ويژه‌اي دارد و هم در نظر مردمان عادي ارج و قرب مثال زدني.

مولانا‌ بزرگ‌ترين‌ شاعر عارف‌ اسلام‌ است‌. بدون‌ ترس‌ از مخالفت‌ مي‌توان‌ گفت‌ كه‌ در سراسر قلمرو ادبيات‌ عارفانه‌‌ جهان‌، كسي‌ را نمي‌توان‌ يافت‌ كه‌ از حيث‌ عمق‌، جامعيت‌ و وسعت صدر نظير او باشد. در شرق‌ و غرب‌ عارفاني‌ بوده‌اند كه‌ شايد تجربه‌هاي‌ روحاني‌شان‌ با دريافت‌هاي‌ روحاني‌ مولانا قابل‌ برابري‌ باشد، اما جنبه‌هاي‌ عاطفي‌ يا شهودي‌ تجربه‌هاي‌ عارفانه‌‌ آن‌ها با خردي‌ بدين‌ حد روشن‌ و توانا همراه‌ نبوده‌ است‌.

يك بخش مهمى از شعر آئينى ما مي‌تواند متوجه مسائل عرفانى و معنوى بشود و اين هم يك درياى عظيمى است.

او ميراث‌دار غناي‌ معنوي‌ و عقلي‌ وسيع‌ و متنوعي‌ است‌. وي‌ در بينش‌ عقلي‌ يونانيان‌ تفحص‌ و تأمل‌ كرده‌، دانه‌ را از كاه‌ و مغز را از پوست‌ جدا ساخته‌ است‌. ما اخلاق‌ متين‌ انبيا بني‌اسراييل‌، بينش‌ پوياي‌ حيات‌ اسلامي‌ و عشق‌ همه‌ شمول‌ عيسي‌ مسيح‌ (ع) را در او باز مي‌يابيم‌. نمونه بارز اين نوع نگاه او را مي‌توان در «مثنوي معنوي» اثر سترگ او يافت. اثري كه بسياري از اهالي انديشه را به تأمل وامي‌دارد و بنا بر قول محمدرضا شفيعي كدكني، هرچند آن را بخواني، دريافتي جديد از آن در ذهن متبلور مي‌شود.

نظر رهبر معظم انقلاب و شهيد مطهري درباره مولانا و مثنوي: اصول اصول اصول دين است

رهبر معظم انقلاب كه ميان صاحب‌سخنان و اهالي قلم، به عنوان رهبري صاحب نظر و عميق در حوزه ادبيات كلاسيك و معاصر مطرح‌اند، درباره مثنوي نظر قابل تأملي دارند. ايشان در ديدار شاعران با معظم‌له در شهريور سال 87 با اشاره به كتاب سترگ «مثنوي معنوي» مي‌فرمايند: «يك بخش مهمى از شعر آئينى ما مي‌تواند متوجه مسائل عرفانى و معنوى بشود و اين هم يك درياى عظيمى است. مثنوي اصول اصول اصول دين است.

شعر مولوى را شما ببينيد. اگر فرض كنيد كسى به ديوان شمس به خاطر زبان مخصوص و حالت مخصوصش دسترسى نداشته باشد كه خيلى از ماها دسترسى نداريم و اگر آن را كسى يك‌قدرى دوردست بداند؛ مثنوى؛ مثنوى؛ كه خودش مي‌گويد: و هو اصول اصول اصول الدين. واقعاً اعتقاد من هم همين است.

يك وقتى مرحوم آقاى مطهرى از من پرسيدند نظر شما راجع به مثنوى چيست، همين را گفتم. گفتم به نظر من مثنوى همين است كه خودش گفته: و هو اصول ... . ايشان گفت كاملاً درست است، من هم عقيده‌‏ام همين است. البته در مورد حافظ يك مقدار با هم اختلاف عقيده داشتيم.»

درباره مثنوي نظرات مختلف و گاه متضادي در ميان اهالي انديشه و عرفان وجود دارد. گاه اثر او را نمونه كاملي از جبر مي‌انگارند و گاه مثنوي را كتابي عميق در بيان راه‌هاي رسيدن به معرفت الهي.

امام خميني(ره) نيز در اين‌باره نظر جالب و خواندني‌اي دارند. ايشان درباره مثنوي فرموده‌اند: «كثيرى از ناس شعر مثنوى را جبر مي‌دانند و حال آنكه مخالف با جبر است و علت آن اين است كه آقايان معناى جبر را نمي‌دانند. و چنانكه مرحوم حاجى (حكيم ملا هادي سبزواري) نيز در شرح خود بر مثنوى نتوانسته در شرح و تفسير، مرام مولوى را برساند؛ زيرا حكيمى قول عارفى را بيان نموده بدون اينكه حظ وافر از قريحه عرفانى داشته باشد و بلاتشبيه مثل اين است كه ملحدى، مرام نبى مرسلى را شرح كرده باشد.

بيان مرام شخصى قريب الافق بودن با اعتقاد او را لازم دارد، براى شرح قول عارف رومى، مردى صوفى كه يك نحوه كشف ذوقى داشته باشد لازم است كه آن هم نه با نثر بلكه با نظمى كه از روى ذوق عرفانى برخاسته باشد مانند نسيمى كه از سطح آبى برمي‌خيزد، به شرح آن بپردازد.»

*منابع:
-سايت آيت الله العظمي خامنه اي
-خبرگزاري "تسنيم"
-سايت "تبيان" متعلق به سازمان تبليغات اسلامي

 
Copyright © 2013 - TAMADDON