جستجو
جمعه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰ حزب تمدن > اخبار > روحاني: رسانه آزاد نداريم/ فيلترينگ اشتباه بود/ اگر راديو تلويزيون خصوصي وجود داشت تورم فضاي مجازي رخ نمي داد
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
روحاني: رسانه آزاد نداريم/ فيلترينگ اشتباه بود/ اگر راديو تلويزيون خصوصي وجود داشت تورم فضاي مجازي رخ نمي داد


به گزارش عصرايران، مهمترين بخش هاي اين سخنراني كه به طور زنده از شبكه خبر پخش مي شود به اين شرح است:

- اولين بار در پهلوي اول، راديو محدود شد و براي افراد محدودي مجوز صادر مي شد

- در پهلوي اول، وقتي فهميدند كشورهاي ديگر مي توانند صدايشان را به مردم ايران برسانند راديو را محدود كردند

- ما در انقلاب هم از اين ابزار (راديو) استفاده كرديم

- بعضي وقت ها عادت ها به حق تبديل مي شود و اگر خلاف عادت، تبديل شود به ناحق تبديل شود

- وقتي مي خواستند حمام ها را دوشي كنند و خزينه ها را ببندند مي گفتند اسلام از بين مي رود. يكي از آيت الله ها در قم مي گفتند مبارزه با اسلام از همين جا آغاز شده است زيرا مردم نمي توانند ديگر غسل كنند مي گفتند اين توطئه است

-اول كه تلفن آمد برخي فلاسفه شك كردند كه اين غيرممكن است. برخي هم گفتند كه شيطان اين صدا را منتقل مي كند

- هميشه با چيزهاي جديد و نو مقابله مي كنند

- مردم در چارچوب نياز و فكرشان، ابزار را انتخاب مي كنند و منتظر ما نمي مانند

- اگر راديو خصوصي وجود داشت تورم فضاي مجازي رخ نمي داد

- نمي توان گفت چون تصادف هست واردات اتومبيل به كشور را متوقف كنيم به هر حال اين هم راه حلي است

- با تحميل، دين درست نمي شود

- دين با انتخاب، دين مي شود

- به جاي ممنوع كردن ابزار، بايد فرهنگ سازي كرد

- اگر موبايل را از كسي بگيريم مثل اين است كه بخشي از زندگي او را مي گيريم

- اين ممكن نيست كه حاكميت بگويد چون بخشي از موبايل ضرر دارد موبايل را كنار بگذاريد

- نمي توان با خواست عمومي مردم مبارزه كنيم نه درست است نه مشروع است نه قانوني است

- ما فكر مي كنيم كه يك اختياراتي داريم از آسمان كه هر فرماني را بر زمينيان صادر كنيم

- خداوند به پيامبرش مي گويد كه تو وكيل مردم نيستي تو چه كار مردم داري تو تنها پيام را منتقل كن

- در همه فناوري هاي روز هم بايد آموزش داد / مردم خود فرهنگ استفاده از ابزارها را آموزش مي دهند

- ما در برخي اقدامات سال هاي اخير ( فيلترينگ)، ناموفق بوديم

ما فكر مي كرديم اين دستگاه ها تحت امر ماست

ما فيلتر كرديم. با فيلترشكن چه كار كنيم؟ فيلترشكن را فيلتر كنيم فيلترشكن روزانه مي آيد. آن وقت همه وقت و انرژي

نتيجه چه شد؟ همه ضرر كرديم.

ما بايد سواد رسانه اي و ديجيتالي دانش آموزان را بالا ببريم.

ما رسانه آزاد نداريم

اگر 500 رسانه داشتيم شاهد تورم در فضاي مجازي نبوديم

انحصار در هيچ چيزي مفيد نيست از جمله اينترنت و فضاي مجازي

-  اگر جناح ها راديو و تلويزيون داشتند، نصف حرف هايشان را به جاي فضاي مجازي در تلويزيون مي گفتند و تورم در فضاي مجازي اتفاق نمي افتاد

- اگر اين اتفاق بيفتد، ديگر شاهد تورم در فضاي مجازي نخواهيم بود

- انتقاد از تبليغات نامحدود در پيامك ها و موبايل ها

- اتلاف وقت مردم و آزار مردم و اذيت مردم، حرام است شرعا حرام است

- فضاي مجازي توانمندساز است

- زيرا براي همه حركت ها، زيرساخت است

- عدالت، شفافيت و مبارزه با فساد، از نتايج فضاي مجازي است

متن خبر

رييس‌جمهور گفت: دين با انتخاب حاصل مي شود، نه با تحميل و افراط و تفريط براي استفاده ابزاري از فضاي مجازي، آن را به تهديد تبديل مي كند.

به‌ گزارش ‌ايسنا،  حسن روحاني صبح امروز (دوشنبه) در ديدار با وزير ارتباطات و مديران ارشد اين وزارتخانه با اشاره به اينكه فناوري ارتباطات نماد و تحول جوامع در حوزه تكنولوژي است، اظهار كرد: فناوري ارتباطات زمينه‌ساز توسعه روابط اجتماعي است. اين فناوري صداي امام خميني (ره) از نجف و پاريس را به مردم رساند. رسانه‌هاي ارتباطي پيام انقلاب را به مردم جهانيان رساندند.

وي ادامه‌ داد: ظاهرا اولين كسي كه راديو را در ايران ممنوع كرد، پهلوي اول بود؛ زيرا شنيده بود كه به وسيله راديو كشورهاي ديگر عليه او صحبت مي‌كنند. اولين فيلترينگ از اين جا شروع شد. راديو در ايران ممنوع مي‌شود و فقط به افراد خاص مجوز راديو داده مي‌شود.

رييس جمهور با اشاره به اين كه مقاومت در برابر فناوري يك رويكرد قديمي است، خاطرنشان كرد: فناوري هاي نوين منافع زياد و خطرات محدودي دارد. شناخت درست و فرهنگ‌سازي تنها راه مديريت و پيشگيري از مشكلات فناوري است. ما نمي‌توانيم زندگي مردم را از تحولات فناوري و ارتباطي جدا كنيم. نه راه‌حل افراط‌گري است كه از اين فضا استفاده كنيم عليه آبروي مردم، حرف‌هاي غير واقعي بزنيم و هم راهش اين نيست كه فضاي مجازي را به طور كلي ببنديم. مبارزه با خواست عموم مردم، شرعي و قانوني نيست.

رييس‌جمهور گفت: دين با انتخاب حاصل مي شود، نه با تحميل و افراط و تفريط براي استفاده ابزاري از فضاي مجازي، آن را به تهديد تبديل مي كند. در جهان شبكه اي، درخت ممنوعه نسازيم؛ فرهنگ سازي كنيم، جوانان و نوجوانان بيش از همه از اثرات منفي فيلترينگ آسيب مي بينند. نه مسدود كردن و نه رها كردن ما را به مقصد نمي رساند؛ سواد رسانه اي جامعه را بايد افزايش دهيم.

روحاني همچنين با اشاره به اين كه نه مسدود كردن و نه رها كردن فضاي مجازي ما را به مقصد نمي رساند،‌ بلكه بايد سواد رسانه‌اي جامعه را افزايش دهيم، تاكيد كرد: انحصار در هيچ چيزي نمي‌تواند مفيد باشد. به طور مثال اگر در زمينه تلفن همراه انحصار درست كنيم كه يك اپراتور وجود داشته باشد حتما فساد، كيفيت نازل و هزار مصيبت به وجود مي آورد. بايد اپراتورهاي مختلف بيايند و ما به آنها تاكيد كنيم تا آنها حريم خصوصي مردم را رعايت كنند.

وي ادامه‌ داد: كجاي دنيا سراغ داريم كه اين همه پيام تبليغاتي فرستاده شود؟ چرا با اين كار روي اعصاب مردم مي رويم؟ وزارت ارتباطات بايد جلوي آنها را بگيرد و اجازه سوءاستفاده ندهد. هر كسي كه گفت‌ تبليغ نمي‌خواهد براي او نبايد پيامك تبليغاتي ارسال شود. اتلاف وقت مردم و آزار آنها حرام شرعي است.

رييس جمهور با اشاره به اهميت IT و ICT براي كشور، خاطرنشان كرد: اين فناوري پايه‌اي براي همه حركات اقتصادي، علمي، تحقيقاتي، فرهنگي و ابزاري براي توسعه عدالت است. وجود اينترنت در روستاها و شهرهاي كوچك باعث مي‌شود كه مردم اين مناطق از مزايايي استفاده كنند كه مردم شهرهاي بزرگ استفاده مي‌كنند. در حال‌ حاضر خدمات آب، برق، گاز ، جاده و خدمات بهداشتي به روستاها ارائه شده است و همان طور كه اين خدمات به آنها رسيده است بايد اينترنت هم به روستاها رسانده شود.

روحاني همچنين با اشاره به اين كه يكي ديگر از مزاياي فضاي مجازي شفافيت و مبارزه با فساد است، گفت‌: برخي از افرادي كه ارز دولتي گرفته‌اند از اين ارز سوءاستفاده كرده‌اند كه دادگاه آنها در حال برگزاري است. با ايجاد شفافيت مي‌توان با فساد و رانت مقابله كرد. وقتي كسي ثبت سفارش مي‌كند بايد همان لحظه همه بدانند كه اين كار انجام شده است. همه بايد بدانند كه چه كسي از بانك مركزي ارز گرفته است، جنس در كدام كشتي است و چه زماني وارد گمرك و انبار مي‌شود؟ شفافيت يكي از بزرگترين شعارهاي دولت است و مبارزه با فساد براي ما اهميت بسيار زيادي دارد.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON