جستجو
جمعه - ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۵ حزب تمدن > اخبار > ماجراي گفتگوي تلفني ترامپ با اردوغان: سوريه براي شما، ما خارج مي‌شويم!
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
ماجراي گفتگوي تلفني ترامپ با اردوغان: سوريه براي شما، ما خارج مي‌شويم!


اعلام ناگهاني خروج نيروهاي آمريكايي از سوريه و متعاقب آن استعفاي" جيمز ماتيس" وزير دفاع آمريكا از كابينه ترامپ همچنان سوژه گزارش و تحليل رسانه‌هاي آمريكايي و جهان است.

به گزارش عصر ايران، روزنامه "واشنگتن پست" آمريكا با انتشار گزارشي در اين باره، گفتگوي تلفني ترامپ با رييس جمهوري تركيه پيش از اعلام تصميم به خروج نيروهاي نظامي آمريكايي از سوريه را دليل تصميم ناگهاني ترامپ به اعلام خروج از سوريه دانسته است.

بر اساس اين گزارش و به نقل از چند مقام آگاه آمريكايي، ترامپ و اردوغان در گفتگوي تلفني جمعه گذشته خود درباره سوريه و وضعيت حضور نيروهاي آمريكايي در آنجا رايزني كرده‌اند.

در بخشي از اين گفتگو اردوغان به ترامپ گفته چرا با وجود اقرار واشنگتن به شكست داعش در سوريه ، اين كشور همچنان بيش از 2 هزار نيروي نظامي خود را در سوريه نگه داشته است.

ترامپ در پاسخ به اردوغان گفته: "اصلا مي‌دانيد چيست؟ (سوريه) براي شما. ما از آنجا خارج مي‌شويم."

ديدار ترامپ و اردوغان در حاشيه نشست سالانه مجمع عمومي ملل متحد در نيويورك( 21 سپتامبر 2017) عكس: رويترز

ماجراي گفتگوي تلفني ترامپ  با اردوغان: سوريه براي شما، ما خارج مي‌شويم!

او پس از اين مكالمه تلفني دستور خروج نيروهاي آمريكايي‌ از سوريه را صادر كرده است. ترامپ پس از اين گفتگو تصميم خود را گرفته بود اما اين تصميم را با تمام اعضاي تيم امنيت ملي و كابينه خود در ميان نگذاشته بود تا اينكه در روز سه‌شنبه هفته گذشته با نوشتن توييتي آن را به طور غيرمنتظره اعلام كرد.

اين دستور به قدري ناگهاني و بدون مشورت با تيم امنيت ملي و وزارت دفاع آمريكا بود كه در نهايت به استعفاي " جيمز ماتيس" وزير دفاع آمريكا از سمت خود انجاميد.

بر اساس گزارش واشنگتن پست نه كاخ سفيد و نه سفارت تركيه در واشنگتن درباره جزييات مكالمه اخير ترامپ و اردوغان اظهار نظر نكرده‌اند.

تركيه و ايالات متحده آمريكا درباره تسليح كردهاي سوريه از سوي آمريكا به بهانه مقابله با داعش اختلاف نظر داشتند. تركيه اقدام آمريكا به تسليح كردهاي سوريه را اقدامي مغاير با امنيت ملي خود مي‌داند.

از سوي ديگر خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز گزارشي درباره گفتگوي ترامپ و اردوغان منتشر كرده است.

بر اساس اين گزارش، يك مقام رسمي كه نخواسته نامش فاش شود به اين خبرگزاري گفته: به دليل اختلاف نظر واشنگتن و آنكارا بر سر عمليات نظامي وعده داده شده تركيه عليه كردهاي سوريه، "مايك پمپئو" وزير امور خارجه آمريكا وقتي را براي مكالمه تلفني ترامپ و اردوغان در اين باره براي روز جمعه تعيين كرده بود.

در اين گفتگوي تلفني "جان بولتون" مشاور امنيت ملي ترامپ نيز حضور داشته است.

براي اين گفتگوي تلفني، پمپئو و "جيمز ماتيس" وزير دفاع آمريكا ليستي از پيشنهادهاي واشنگتن به تركيه  در مقابل عدم انجام عمليات نظامي آنكارا عليه كردهاي سوريه را به ترامپ ارايه كردند. پومپئو به ترامپ پيشنهاد داده بود او در اين مكالمه تلفني عليه تهديد به حمله تركيه عليه كردهاي سوريه موضع بگيرد و در مقابل، يك پيروزي كوچك ديپلماتيك مثل به دست گرفتن كنترل امنيت يك منطقه در سوريه را به آنكارا پيشنهاد دهد.

 اما به گزارش آسوشيتدپرس، اين گفتگوي تلفني آن طور كه پمپئو و ماتيس و جمعي از مشاوران امنيتي كابينه ترامپ انتظار داشتند پيش نرفت و آن هنگامي بود كه اردوغان ترامپ را در موضع دفاعي قرار داده و از او پرسيد: شمايي كه ادعا داريد 99 درصد داعش از بين رفته، چرا هنوز آن جا (سوريه) مانده‌ايد؟ شما مگر نگفتيد كه براي شكست داعش آنجا هستيد؟ سپس اردوغان به ترامپ گفته است، شما نيروهايتان را خارج كنيد و باقي امور را به ما بسپاريد.

در اين هنگام ترامپ از بولتون مي‌پرسد آيا چيزي كه اردوغان مي‌گويد صحت دارد؟ بولتون حرف‌هاي اردوغان – درباره اقرار مقامات آمريكا به شكست داعش- را تاييد كرد اما تاكيد كرد از نظر مقامات امنيتي آمريكا شكست دادن داعش تنها پس گرفتن سرزمين‌هاي تحت اشغال آنها نيست بلكه بايد موقعيتي پايدار به دست آيد كه احتمال تهديد دوباره ناشي از اين گروه به صفر برسد.

اما ترامپ بدون توجه به اين مشورت بولتون، به اردوغان تاكيد مي‌كند كه نيروهاي آمريكا را از سوريه خارج مي‌كند.

بنا به گزارش آسوشيتدپرس و به نقل از يك مقام آگاه ديگر آمريكايي، اين موضع ترامپ به گونه‌اي ناگهاني بوده كه حتي تعجب اردوغان را هم برانگيخته و رييس جمهوري تركيه به ترامپ گفته كه عجولانه تصميم نگيرد اما ترامپ بار ديگر بر موضع خود پافشاري كرده و تاكيد كرده كه نيروهاي آمريكايي را از سوريه خارج مي‌كند.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON