جستجو
جمعه - ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷ حزب تمدن > اخبار > آمريكاي ترامپ گرفتار تناقض در قطعنامه "2231"
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
آمريكاي ترامپ گرفتار تناقض در قطعنامه "2231"


عصرايران - مقامات دولت ايالات متحده آمريكا در 2 روز گذشته با ادعاي انجام آزمايش موشكي جديد از سوي ايران، حملات لفظي خود به تهران را افزايش داده و اين آزمايش را مغاير با قطعنامه 2231  شوراي امنيت ملل متحد دانسته اند.

"مايك پمپئو"،" جيمز ماتيس"  وزراي خارجه و دفاع آمريكا و نيز "جان بولتون" مشاور امنيت ملي كابينه ترامپ در سخناني با محكوم كردن انجام آنچه كه آزمايش موشكي جديد ايران خوانده اند، اين آزمايش را بر خلاف قطعنامه 2231 شوراي امنيت توصيف كرده اند.

"مايك پمپئو" در اين باره در توييتي با آوردن بخش هايي از بيانيه خود در اين باره، نوشته است:" رژيم ايران همين الان يك موشك ميان بُرد بالستيك شليك كرد كه قابليت حمل چند كلاهك جنگي را دارد. اين آزمايش ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل است. آزمايش هاي موشكي و توسعه برنامه موشكي ايران همچنان ادامه دارد. ما اين اقدامات را محكوم مي كنيم و از ايران مي خواهيم كه همه اقدامات مرتبط با موشك هاي بالستيك را متوقف كند."

مهم ترين ايرادي كه پمپئو به آزمايش موشكي ايران وارد دانسته ، به زعم او و ديگر مقامات آمريكاي ترامپ،مغايرت اين اقدام با قطعنامه 2231 شوراي امنيت است؛ قطعنامه اي كه ترامپ همين 6-7 ماه پيش با خروج از برجام و بازگرداندن تحريم هاي يكجانبه آمريكا عليه ايران، آن را نقض كرده و حتي تهديد كرده با اجرا كنندگان مفاد اين قطعنامه برخورد و مقابله مي كند.

"محمد جواد ظريف" وير امور خارجه ايران نيز در توييتي در پاسخ به اظهارات پمپئودرباره آنچه نقض قطعنامه 2231 شوراي امنيت از سوي ايران ، مي خواند، نوشت: سورئاليسم ( فرا واقعيت گرايي ) اكنون خط مشي ايالات متحده در سياست خارجي اش شده است: در حالي كه خود قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل متحد را نقض مي كند - و حتي به تهديد آنهايي مي پردازد كه نمي‌خواهند با اجراي تحريم هاي غيرقانوني ايالات متحده اين قطعنامه را نقض كنند - حالا به غلط، ايران را دقيقا به نقض همان قطعنامه متهم مي كند!"

پاسخ توييتري ظريف به اظهارات پمپئو

آمريكاي ترامپ گرفتار تناقض در قطعنامه

جدي از تفسير متفاوت قطعنامه 2231 از سوي ايران و آمريكا كه مورد بحث اين نوشته نيست و حتي از زمان انعقاد برجام و در زمان دولت قبلي آمريكا نيز مورد اختلاف دو طرف ايران و آمريكا قرار داشت- توضيح اينكه: آمريكايي ها تفسيري موسع از بخش موشكي اين قطعنامه دارند و مدعي اند شوراي امنيت هرگونه آزمايش موشكي بالستيك ايران را ممنوع كرده در حالي كه ايران معتقد است اين قطعنامه تنها آزمايش موشك بالستيك با طراحي كلاهك هسته اي را ممنوع كرده و شامل موشك هاي متعارف بالستيك كه جزئي لاينفك از استراتژي دفاعي و توان بازدارندگي ايران است، نمي شود-

بايد بر اين نكته تاكيد كرد كه آمريكاي ترامپ گرفتار تناقضي بزرگ در زمينه قطعنامه 2231 شده است و سياست يك بام و دوهوايي در پيش گرفته است.

آمريكاي ترامپ هم اينك باخروج يكجانبه از برجام اين قطعنامه (2231) را از اساس نقض كرده و حتي با تحريم هاي ثانويه خود كشورهايي را هم كه بخواهند به مفاد قطعنامه عمل كنند تهديد به تحريم كرده است؛ اما وزير خارجه همين آمريكاي ترامپ، در اعلام مخالفت با آزمايش موشكي ايران به همين قطعنامه استناد مي كند!

آمريكاي ترامپ ظاهرا فراموش كرده اند كه اساسا بهانه تصويب قطعنامه 2231 نه برنامه موشكي ايران و نه به تنهايي برنامه هسته اي ايران بود؛ بلكه " برجام در كليت آن" بود.

اين قطعنامه كمتر از يك هفته پس از رسيدن ايران و گروه 1+5 به توافق هسته اي موسوم به "برجام"، با اجماع هر 15 عضو دايم و غيردايم شوراي امنيت به تصويب رسيد و بر "برجام" مهر تاييد گذاشت.

حالا آمريكاي ترامپ از سويي ايران را به واسطه آزمايش موشكي به نقض اين فطعنامه متهم مي كند و از سوي ديگر با خروج يكجانبه از برجام و بازگرداندن تحريم ها عليه ايران و تهديد همه كشورهاي جهان به اعمال تحريم هاي ثانويه، خود از پايه و اساس اين قطعنامه را نقض كرده است!

مايك پمپئو و آمريكاي ترامپ ظاهرا فراموش كرده اند يا خود را به فراموشي زده اند كه اگر قطعنامه 2231 وجاهت و موضوعيتي دارد، از صدقه سري "برجام" است و حالا كه آنها با خروج يكجانبه از برجام از اساس و پايه اين قطعنامه را نقض كرده اند، حق متهم ساختن ايران به نقض مفادي از اين قطعنامه را ندارند.

موضع ايران چه در سال 1394 – زمان تصويب قطعنامه 2231 در 29 تيرماه 1394- و چه پس از آن تا زمان حال درباره همه مفاد اين قطعنامه تغييري نكرده است و ايران در طي اين مدت هم به اذعان آژانس بين المللي انرژي هسته اي به تعهدات هسته اي خود در چارچوب برجام پاي بند بوده و همواره تاكيد كرده مفاد قطعنامه 2231 درباره برنامه موشكي ايران تنها ناظر بر ممنوعيت توسعه كلاهك هاي هسته اي قابل حمل با موشك بالستيك است و شامل توسعه فناوري و توان موشكي متعارف ايران نمي شود.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON