جستجو
جمعه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۹ حزب تمدن > اخبار > سفير اسبق بريتانيا در ايران: سياست ترامپ در قبال ايران محكوم به شكست است
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
سفير اسبق بريتانيا در ايران: سياست ترامپ در قبال ايران محكوم به شكست است


"ريچارد دالتون" سفير اسبق بريتانيا در ايران در يادداشتي، جنگ اقتصادي رئيس‌ جمهور ايالات متحده آمريكا عليه ايران را محكوم به شكست دانست.

به گزارش عصرايران، دالتون در مقاله‌اي در روزنامه "گاردين "بريتانيا، نوشت:

ايالات متحده آمريكا عليه ايران جنگ اقتصادي به راه انداخته است؛ پس از خروج يكجانبه آمريكا از "برجام" تحت حمايت شوراي امنيت، در ماه مي گذشته، اينك دولت ترامپ به طور يكجانبه مشغول به جنگ يك‌تنه با جهان براي منع تجارت قانوني با ايران است.سفير اسبق بريتانيا در ايران: سياست ترامپ در قبال ايران محكوم به شكست است

اين سياست بر اين ادعا استوار است كه ايران يك تهديد امنيتي مهم براي مردم آمريكاست، اما به ‌وضوح در اين رابطه مبالغه شده است." مايك پمپئو"، وزير امور خارجه آمريكا گفته است اين تحريم‌ها با اين هدف اعمال شده كه ايران مانند يك "كشورعادي" رفتار كند.  در حالي كه اين آمريكاست كه يك كشور عادي نيست. همدستي در خشونت‌هاي هراس‌آور عليه يمن و حمايت از سياست‌هاي استعمار گونه اسرائيل عليه فلسطين، "اعمال عادي" نيستند.

ايالات متحده آمريكا تصميم گرفته موضع و سياستي خصمانه عليه ايران در پيش بگيرد؛ اما آيا اين موضع دستاوردي استراتژيك براي واشنگتن در پي خواهد داشت؟

به نظر من، ايران به ‌رغم افزايش تورم و ركود شديدي كه به گفته صندوق بين‌المللي پول در حال كاهش است، يك كشور با ثبات خواهد بود. هرچند نارضايتي‌هاي داخلي و حتي اعتراض‌ها بالا بگيرد اما رهبران ايران قادر خواهند بود اوضاع را تحت كنترل بگيرند. انتخابات سال 2020 آمريكا براي ايران مهم خواهد بود و رهبران ايران انتظار دارند تا آن زمان مقاومت كنند تا شر ترامپ با شكست در انتخابات 2020 ازسرشان كم شود. در صورت انتخاب مجدد ترامپ در سال 2020، بعيد به نظر مي‌رسد كه آنها بتوانند 4 سال ديگر را هم مقاومت كنند. انتظار من اين است كه ايران تا آن زمان تلاش ‌كند تا از تحريك آمريكا در منطقه، و يا بازگشايي تأسيسات هسته‌اي‌اش، خودداري كند.

"آيت‌الله خامنه اي"، رهبر{ معظم} ايران، فردي تسليم‌ناپذير است. ساير رهبران ايران هم افرادي مصمم هستند. مشكلات و بحران‌هاي اقتصادي در 2 سال پيبش رو بعيد است كه منجر به تغييراتي جدي در سياست‌هاي حكومت ايران شود. ضمن آنكه اين بار پويشي جهاني عليه ايران وجود ندارد. به‌طور مثال اتحاديه اروپا سازوكاري را ايجاد كرده كه مراودات مالي با ايران ادامه پيدا كند؛ هرچند ايراني‌ها به فعاليت آن دل‌خوش نكرده‌اند.

در اين مقطع به نظر مي‌رسد دونالد ترامپ به دنبال نوعي توافق به سبك كره شمالي با ايران است. او مدعي است رفتار مقامات تهران از زماني كه او بر سر كار آمده تغيير كرده است. در ميان مقامات آمريكا اشتياق براي مذاكره با ايران به منظور رسيدن به توافقي جديد با تهران رو به افزايش است.

 اما چنين چيزي غيرممكن است. ايران حاضر به مذاكره است اما شرايطي را براي مذاكره قايل است، چرا كه ايران هم مانند آمريكا تلاش مي‌كند تا از موضع قدرت مذاكره كند. ايران وقتي تغيير رفتار خواهد داد كه مطمئن شود ايالات متحده آمريكا براي مذاكره واقعي با ايران، انتظارات خود را تعديل و واقعي كرده است.

البته اگر آمريكايي‌ها انتظارات خود را از ايران كاهش ندهند، خطرهايي جدي در پيش خواهند داشت. تقاضاي چيني‌ها، هند و تركيه براي خريد نفت ايران علي‌رغم تحريم‌هاي آمريكا، مي‌تواند به ايجاد كانال‌هاي جايگزين مبادله در تجارت جهاني منجر شود و منجر به كاهش ارزش دلار و توانايي ايالات متحده براي استفاده از اهرم دلار در آينده شود.

همچنين با اشتباه محاسبه و يا با هدف قبلي – از هر دو طرف- خطر جنگ وجود دارد. ايالات متحده ممكن است براي جبران  شكست احتمالي سياست تحريم خود عليه ايران، با حمايت برخي كشورهاي منطقه خاورميانه، آتش يك جنگ را روشن كند. البته ايجاد جنگي جديد به نفع كمپين انتخاباتي ترامپ در سال 2020 نخواهد بود.

تنها به شرطي كه آمريكا رفتار خود در قبال ايران را تغيير دهد، به اين كشور احترام بگذارد و درباره شروط واقعي بخواهد با ايران مذاكره كند، اين مذاكره كارساز خواهد بود. در اين حالت اين امكان وجود دارد كه بر سر برنامه‌هاي موشكي و هسته‌اي و سياست‌هاي منطقه‌اي ايران هم گفتگو شود.

 ايالات متحده – براي رسيدن به شانس معامله‌اي واقعي با ايران - بايد آماده باشد از رويكرد خصمانه كنوني خود عليه ايران فاصله بگيرد و در اين راستا بريتانيا مي‌تواند با همكاري فرانسه و آلمان ائتلافي مبتني بر شوراي امنيت را - كه از سال 2013 با ايران مذاكره كرده است -  دوباره احيا كند.

 با ادامه سياست‌هاي كنوني دولت ترامپ عليه ايران، ايالات متحده هيچ شانسي براي كسب دستاوردهاي استراتژيك در قبال ايران نخواهد داشت و در عوض نمايش ضعف جهاني آمريكا در اقناع متحدانش براي همكاري عليه ايران، ادامه خواهد يافت. آمريكا با اين رويكردها امكاني براي جلب متحدانش به سمت خود و واداشتن ايران به پذيرش خواسته هاي زياده خواهانه‌اش ‌نخواهد داشت.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON