جستجو
جمعه - ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۰ حزب تمدن > اخبار > نكته درباره سخنان روحاني در سازمان ملل: آغاز گفت و گو
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
نكته درباره سخنان روحاني در سازمان ملل: آغاز گفت و گو


عصر ايران؛ جعفر محمدي - سخنان رئيس جمهور روحاني در سازمان ملل، يك نكته مهم و راهبردي داشت: توپ به زمين آمريكا فرستاده شد؛ آن هم بعد از ان كه ترامپ كوشيد ايران را ضد صلح و ضد گفت و گو معرفي كند.

به سخنان روحاني توجه كنيد: 
- براي گفت و گو نيازي به عكس هاي دو نفره نيست مي توان همين جان در مجمع بني المللي سخت گفت.
 من گفت و گو را از همين جا آغاز مي كنم.

- از تحريم دست برداريد و به تكفير پايان دهيد.

- به ميز مذاكره‌اي كه خودتان برهم زديد، بازگرديد.

- اگر صلح آرمان شماست، جهان، دوستي بهتر از ايران نخواهد داشت.

5 نكته درباره سخنان روحاني در سازمان ملل: آغاز گفت و گو
بدين ترتيب روحاني گفت و گو با آمريكا را آغاز كرد اما به شيوه خودش، ديپلماتيك و بي آن كه بهانه اي به دست غير بدهد. او در اولين بخش از اين گفت و گو - كه به تعبير خودش نيازمند عكس هاي دو نفره نيست - چند كار مهم كرد:

1 - ترامپ مي كوشيد ايران را مخالف صلح و مفاهمه معرفي كند؛ روحاني اين تلاش را خنثي كرد و چهره اي صلح طلب و اهل گفت و گو از ايران ترسيم كرد. اين نكته اي است كه فرانس 24 نيز در تحليل خود بدان اشاره كرده است. 

2 - او با منطقي ساده و همه فهم توضيح داد كه اگر امروز شرايط گفت و گوي متعارف و دوجانيه بين ايران و آمريكا فراهم نيست، علتش اين است كه خود آمريكا ميز مذاكره را ترك كرده است.

ايران و 1+5 بعد از مذاكراتي طولاني به تفاهم برجام رسيدند و شوراي امنيت سازمان ملل نيز آن را در قالب يك قطعنامه تصويب كرد ولي آمريكا به عنوان يكي از طرف هاي مهم برجام و يكي از اعضاي تصويب كننده قطعنامه لازم الاجرا شدن آن در شوراي امنيت، ناگهان و بي هيچ دليلي، از برجام خارج شد و قطعنامه اي كه خود بدان رأي داده بود را ناديده گرفت.
لذا اين آمريكاست كه زير ميز زده است و الّا ايران، هم مذاكره كرده و هم به شهادت آژانس بين المللي انرژي هسته اي به توافقات پايبند بوده و هست.

3 - روحاني، راه مذاكره را ترسيم كرد: هر كه ميز را ترك كرده است، برگردد. در هيچ مذاكره اي نمي توان انتظار داشت يكي از طرف ها زير ميز مشترك بزند و آن طرف تر، ميز ديگري برپا كند و بگويد بايد بياييد سر ميز اختصاصي و در زمين بازي من.
اين بدان معناست كه اگر ترامپ به توافق لازم الاجراي برجام برگردد و بر اساس آن تحريم ها را لغو كند، مي تواند به گفت و گو با ايران اميدوار باشد.
ادامه تحريم ها، حتما مردم ايران را خواهد آزرد ولي در عرصه سياسي و نظامي، خلاف اهداف ترامپ عمل خواهد كرد و حتي ممكن است به تغيير استراتژي هسته اي ايران نيز منجر شود.

4 - تاكيد روحاني بر لزوم توقف تكفير، اشاره او به حمايت هاي آمريكا از دشمن منطقه اي ايران، يعني عربستان است كه كانون حمايت از تروريست هاي افراط گراي مذهبي است. اگر آمريكا دوستي با ايران را مي خواهد نبايد دشمن منطقه اي ايران را تقويت كند.

5 - و در نهايت اين جمله كه ايران بهترين دوست جهان است، نتيجه فرايند گفت و گوهاي مبتني بر حقوق متقابل را نويد مي دهد. ايران مي تواند بهترين دوست جهان و از جمله آمريكا باشد و اين، هم به نفع آمريكاست و هم به سود ايران. اگر آمريكا اين دوستي را مي خواهد و خواستار برخورداري از منافع سياسي، اقتصادي و امنيتي آن است، بايد راهي جز فشار و تحريم را انتخاب كند و با متعهد شدن به برجامي كه خود آن را پذيرفته است، راه گفت و گو را باز كند. آن گاه در خواهد يافت كه ايران، دوستي به مراتب بهتر و اخلاقي تر از عربستان و برخي كشورهاي تازه به دوران رسيده است. 

 
Copyright © 2013 - TAMADDON