جستجو
جمعه - ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۵ حزب تمدن > اخبار > واكنش اردوغان به دلار 6 ليري: اگر آنها دلار دارند ما هم خدا را داريم
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
واكنش اردوغان به دلار 6 ليري: اگر آنها دلار دارند ما هم خدا را داريم


روند نوسانات شديد و سقوط ارزش پول ملي تركيه همچنان با شيبي تند ادامه دارد و قيمت هر دلار آمريكا در بازار تركيه  امروز (جمعه) از رقم بي سابقه 6 لير عبور كرده است. قيمت لير در مقاطعي از ساعات ابتدايي صبح روز جمعه حتي به رقم 6.24 لير در برابر هر دلار آمريكا و  6.97 در برابر هر يورو رسيده است.

به گزارش عصرايران به نقل از سي‌ان‌ان ترك، رجب طيب اردوغان رييس جمهوري تركيه ديشب در واكنش به شيب تند كاهش ارزش پول ملي و صعود قيمت دلار در تركيه بدون اشاره اي مشخص، دست ها و توطئه هاي خارجي را مسبب اين وضعيت اعلام كرد و گفت: " مردم به توطئه‌ها توجه نكنند. اگر آنها دلار دارند ما هم ملت، حقوق و خدا را داريم."

واكنش اردوغان به دلار 6 ليري: اگر آنها دلار دارند ما هم خدا را داريم

اردوغان كه ديشب در شهر " ريزه" تركيه سخن مي‌گفت، براي كاهش نگراني‌هاي مردم تركيه از سقوط بيشتر ارزش لير تركيه گفت:" نگران نباشيد. توطئه هايي در دست انجام است اما با اتحاد بر اين توطئه‌ها غلبه خواهيم كرد... فقط يادتان باشد 16 سال پيش وضعيت اقتصاد ما چطور بود و حالا در كجا ايستاده ايم. ما هر روز بهتر خواهيم شد."

اردوغان پيشتر از مردم تركيه خواسته است براي جلوگيري بيشتر از سقوط ارزش پول ملي اين كشور ارزهاي خارجي و طلاهايشان را به بازار برده و تبديل به لير كنند.

برخي از هواداران اردوغان در هفته‌هاي گذشته به اين فراخوان پاسخ مثبت داده‌اند اما نوسانات روزهاي اخير قيمت ارزهاي خارجي همچنان با شيبي تندتر ادامه يافته است تا اينكه روز جمعه ارزش برابري پول تركيه در سقوطي بي سابقه به بيش از 6 لير در برابر هر دلار آمريكا رسيد. با اين رقم ارزش پول ملي تركيه كه يك سال پيش حدود 3.5 لير در برابر هر دلار آمريكا بود، نزديك به 70 درصد كاهش يافته است.

ناظران اقتصادي و سياسي، اختلافات تركيه و آمريكا و تهديد ايالات متحده آمريكا به تحريم تركيه در صورت عدم استرداد كشيش آمريكايي محكوم در تركيه را از عوامل اصلي تشديد كاهش‌هاي اخير در ارزش پول ملي تركيه مي‌دانند.

براي حل اختلافات هياتي از تركيه در روزهاي گذشته به واشنگتن رفت اما از جزييات مذاكرات اين هيات در آمريكا خبري منتشر نشده است.

آمريكا همچنين به شدت تركيه را تحت فشار گذاشته تا به تحريم‌هاي يكجانبه آمريكا عليه ايران بپيوندد. دولت تركيه اما تا كنون مقاومت كرده و اعلام كرده به تجارت خود با ايران به عنوان يكي از مهم‌ترين همسايگانش ادامه خواهد داد.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON