جستجو
پنج شنبه - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰ حزب تمدن > اخبار > واكنش روحاني به پيشنهاد ترامپ: همزمان با تحريم، مذاكره چه معنايي دارد؟
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
واكنش روحاني به پيشنهاد ترامپ: همزمان با تحريم، مذاكره چه معنايي دارد؟


 رئيس‌جمهوري ايران در پاسخ به درخواست‌هاي رييس جمهور آمريكا براي مذاكره يادآورشد: همزمان با تحريم، مذاكره چه معنايي مي‌خواهد داشته باشد.

به گزارش عصرايران به نقل از ايسنا، حسن روحاني شامگاه دوشنبه  در گفت‌وگوي تلويزيوني خود با مردم در پاسخ به پرسشي درباره ارائه پيشنهاد مذاكره بدون پيش شرط از سوي رييس‌جمهوري آمريكا، اظهار كرد: مردم ما در طول سال‌هاي قبل تجربه بسيار خوبي هم از مقامات آمريكايي و هم از دولتمردان ايران دارند.

وي افزود: كساني كه امروز در ايران دولت را در اختيار دارند كساني هستند كه از ابتدا شعارشان تعامل، مذاكره، گفت‌وگو و ميز مذاكره بوده و با همين مبنا هم تاكنون پيش رفته‌اند و حتي با آمريكايي‌ها و ساير كشورها مذاكره كرده‌اند و در طول دو سال به صورت مداوم در مذاكرات به نتيجه‌اي رسيدند كه كم و بيش آمريكا نيز  آن را اجرا مي‌كرد و سايرين بيشتر به آن متعهد بودند و ايران نيز كاملا به آن تعهد داشت.

واكنش روحاني به پيشنهاد ترامپ: همزمان با تحريم، مذاكره چه معنايي دارد؟

همزمان با تحريم، مذاكره چه معنايي دارد؟!

رييس‌جمهوري گفت: كسي كه ادعا مي‌كند و مي‌گويد من تمايل به مذاكره دارم بايد بداند مذاكره مبنايي دارد و اولين آن صداقت است كه دو طرف بايد به صداقت باور بداشته باشند، دومين مبناي مذاكره به نتيجه رسيدن مذاكره است. كسي كه امروز ادعاي مذاكره مي‌كند كسي است كه بدون مذاكره از تعهدات بين‌المللي از معاهده پاريس گرفته تا ديگر معاهدات تجاري خارج شده است.

روحاني ادامه داد: مخاطب اين حرف‌ها دولت ايران نيست كه بخواهد به اين پيشنهاد جواب دهد. آنها نيز به ما در اين مذاكره خطاب نمي‌كنند به دليل اينكه آنها از نتيجه مذاكره خارج شدند و كسي كه ادعاي مذاكره مي‌كند بايد نشان دهد كه واقعا مي‌خواهد با مذاكره مساله حل شود؛ همزمان با تحريم، مذاكره چه معنايي مي‌خواهد داشته باشد.

اين دولت ترامپ بود كه از مذاكره خارج شد

رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه كسي كه ادعاي مذاكره مي‌كند اگر ادعايش اين است نبايد چاقويش را در بياورد و در بازوي طرف فرو برد، گفت: مخاطب آنان كه در پي اين هستند تا ما را به پاي مذاكره بكشانند اين است كه مي‌خواهند جنگ رواني را ايجاد كنند و مردم ما را دچار ترديد كنند يا براي انتخابات خودشان در ماه‌هاي آينده در آمريكا مي‌خواهند از اين موضوع استفاده كنند، بنابراين هدف آنان از طرح موضوع مذاكره اين است كه جنگ رواني براي مردم ايران ايجاد كنند يا اينكه با مصرف داخلي، اين موضوع را براي انتخابات خودشان مورد بهره‌برداري قرار دهند.

وي افزود: ما در همين دولت فعلي آمريكا هم با آنان مذاكره كرديم از جمله با وزير خارجه اين كشور كه مذاكره‌اي انجام شده بود، اما نكته اين است كه كسي كه از مذاكره كردن خارج شد دولت ترامپ بود وگرنه كشور ما هميشه از مذاكره استقبال كرده است، به شرط اينكه صداقت در طرف مقابل نيز وجود داشته باشد.

روحاني در پاسخ به اين پرسش مجري برنامه كه صداقت آمريكايي‌ها را چطور مي‌توان مورد ارزيابي قرار داد، اظهار كرد: حداقلش اين است كه تحريم كردن معني ندارد و كسي كه چنين مي‌گويد و دم از مذاكره مي‌زند، نبايد عليه بزرگسالان و كودكان ايراني دست به اعمال تحريم بزند. كسي كه ملت ايران را تحت فشار مي‌گذارد و ساير شركت‌ها را نيز تشويق مي‌كند كه با ايران تعامل نداشته باشند كاري كرده كه نشان مي‌دهد ادعاي مذاكره با اعمالش با يكديگر سازگاري ندارد.

حاضريم با آمريكا در زمينه پرداخت غرامت كودتاي ۲۸ مرداد مذاكره كنيم

رييس‌جمهوري با بيان اينكه اگر دولت آمريكا آماده مذاكره است ما هم با آنان درباره پرداخت غرامت‌هاي ۶۰ ساله‌شان به كشورمان مذاكره مي‌كنيم، اظهار كرد: آمريكا از سال ۳۲ و با كودتايي كه انجام شد بايد به جهت دخالتش در امور داخلي ايران غرامت پرداخت كند. آمريكا عليه ملت ايران عمل كرده و ما آماده‌ايم كه با آنها مذاكره كنيم كه چگونه مي‌خواهند غرامت مداخلات اين سال‌ها را پرداخت كنند. آمريكا بدهكار ملت ايران است و هم بايد از ايرانيان عذرخواهي كند و هم غرامت دخالت‌هايش را پرداخت نمايد.

وي در بخش ديگري از سخنانش با يادآوري اينكه آمريكايي‌ها از ابتدا به دنبال اين بودند كه ساير كشورهاي ۱+۵ را هم در مقابله‌شان با ايران با خود همراه كنند،‌اظهار كرد: ترامپ در ۲۲ دي ماه سال گذشته از شركاي خود خواست كه بيايند و باب مذاكره مجدد براي برجام را باز كنند كه البته كسي به وي پاسخ مثبت نداد و او مجبور شد تنها از برجام خارج شود در واقع هدف آمريكا اين بود كه با خروجش از برجام، ما هم از برجام خارج شويم تا پرونده ما را به شوراي امنيت ببرد.

در سراسر جهان تنها آمريكا و چند كشور معدود ديگر  با ايران مشكل دارند

روحاني با بيان اينكه ترامپ در پي آن بود كه همه دستاوردهاي ما در جريان مذاكرات در سازمان ملل و شوراي امنيت را از ما بگيرد، اظهار كرد: عليرغم تلاش‌هاي وي، او در انجام اعمالش ناموفق بود؛ چرا كه اروپايي‌ها با وي مخالفت كردند، حتي همين فردا كه قرار است ترامپ دوباره تحريم‌ها را باز گرداند اروپا رودرروي آمريكا ايستاده است و امروز در سراسر جهان تنها آمريكا و چند كشور معدود ديگر هستند كه با ايران مشكل دارند وگرنه سايرين ما را به تعهد مي‌شناسند و حاضر به تعامل با ما هستند.

هنوز منتظر اقدامات عملي اروپا هستيم

وي با اشاره به اعلام فرصت ايران به اروپا براي تصميم‌گيري درباره ادامه برجام، اظهار كرد: مهلتي كه ايران به اروپا و ديگر كشورهاي عضو ۱+۴ داد بر اين مبنا بود كه بتوانند فشار آمريكا را جبران كنند و با آن برجام حفظ شود.

رييس‌جمهوري در پاسخ به اين پرسش كه آيا رفتار اين كشورها تاكنون قابل قبول بوده است؟ با بيان اينكه از نظر سياسي اين كشورها سنگ تمام گذاشتند، خاطرنشان كرد: اين كشورها موضع‌گيري كردند، حرف زدند و مقررات وضع كردند و به صراحت كار آمريكا را غيرقابل قبول دانستند، اما در مقام عمل بايد برنامه‌ريزي كنند كه چگونه مي‌خواهند خروج آمريكا را جبران كنند.

روحاني گفت: تاكنون گام‌هايي را در اين زمينه برداشته‌اند. من در سفر به اروپا و چين و روسيه در مذاكره‌اي كه با آنها داشتم مشاهده كردم كه همه قول‌شان بر اين مبناست كه ما به تحريم اعتنا نخواهيم كرد اما مشكل آنها شركت‌هايي است كه تحت فشار آمريكا تحت تاثير تحريم‌هاي اين كشور قرار مي‌گيرند.

وي افزود: به نظر من ما هنوز منتظر اقدامات عملي اروپا هستيم. در اين زمينه نيز جلسه‌اي در اواخر ماه جاري ميلادي قرار است ميان ايران و كشورهاي ۱+۴ به ويژه اتحاديه اروپا در اروپا برگزار شود، همچنين بناست در حاشيه سازمان ملل در سطح وزرا جلسه‌اي در اين زمينه تشكيل شود.

اساس تحريم مربوط به سه ماه آينده است

رييس‌جمهوري با بيان اينكه اساس تحريم مربوط به سه ماه آينده است، تصريح كرد: طي سه ماه آينده آمريكا مي‌خواهد در نفت و مبادلات بانكي وارد عمل شود. در اين زمينه قولي كه اروپا، چين و روسيه به ما دادند اين است كه بتوانند هم براي فروش نفت و هم براي حفظ روابط بانكي ما با دنيا ايستادگي كنند.

چين امروز  به عنوان بزرگ‌ترين شريك تجاري با ايران معامله مي‌كند

روحاني در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه آيا واقعا چين و روسيه به اندازه اروپايي‌ها به تعهدات خود عمل مي‌كنند، گفت: براي ما و همه كشورها در روابط خارجي، منافع ملي موضوعي بسيار حائز اهميت است، البته رابطه با روسيه و چين قابل مقايسه با رابطه ما با اروپا نيست. ما رابطه بيشتر و بهتري با اين دو كشور داريم و امروز اين چين است كه در حوزه هسته‌اي در حال انجام تعهدات خود درباره راكتور اراك است و اين كشور امروز به عنوان بزرگ‌ترين شريك تجاري با ما معامله مي‌كند.

وي ادامه داد: چيني‌ها در مذاكراتي كه در حاشيه اجلاس شانگهاي انجام شد متعهد به حفظ و تداوم روابط خود با ايران بودند. هم چين و هم روسيه اكنون به صراحت مي‌گويند كه ما ايستادگي كرده و به تعهدات خود عمل مي‌كنيم و قراردادهاي خود را اجرا مي‌كنيم و ما ديديم كه در قرارداد توتال، زمانيكه اين شركت اعلام كرد كه از ايران خارج مي‌شود، چيني‌ها اعلام كردند كه به قرارداد ادامه مي‌دهند.

روابط با همه دنيا را مي‌خواهيم

رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه ما روابط خود با همه دنيا را مي‌خواهيم، تصريح كرد: در شرايط فعلي كشورهاي آسيايي اهميت بسياري براي ما دارند. روابطي كه ما امروز با چين و هند داريم و همچنين پيمان‌ آسه‌آن كه اخيرا به آن پيوسته‌ايم نشان مي‌دهد كه روابط ما با كشورهاي آسيايي رو به گسترش است اما در عين حال هيچ مانعي براي گسترش روابط با اروپا نيز نداريم.

روحاني همچنين در پاسخ به پرسشي درباره سياست‌هاي ارزي دولت و التهاباتي كه از اواخر سال گذشته در اين بازار ايجاد شد، خاطرنشان كرد: يكسري مشكلات و بيماري‌هايي اقتصادي وجود دارد كه مربوط به اين دولت و دولت قبل نيست، بلكه برخي از آنها مربوط به پيش از انقلاب و ادامه برخي از آنها به بعد از انقلاب باز مي‌گردد.

وي با بيان اينكه مشكلات بانك‌ها و موسسات اعتباري از جمله مشكلات مزمن سال‌هاي مختلف در كشور است كه در شرايطي بروز و ظهور پيدا مي‌كند، افزود: نقدينگي از جمله اين مشكلات مزمن است، همچنين روابط بانكي ما با دنيا، دسترسي ما به ارز، مساله ورود اسكناس به كشور يا طلا و موارد ديگر همچنين توقعات و انتظاراتي كه براي آينده وجود دارد از جمله مسائلي است كه دست به دست هم مي‌دهند و مشكلاتي در اقتصاد به وجود مي‌آيد.

در دولت يازدهم و سال نخست دولت دوازدهم  با كاهش نرخ ارز مواجه بوديم

رييس‌جمهوري اظهار كرد: در دولت يازدهم و سال نخست دولت دوازدهم روند به اين صورت بود كه در ابتداي دولت با كاهش نرخ ارز مواجه بوديم و ما به دنبال چاره‌جويي براي جلوگيري از كاهش نرخ ارز بوديم دليل اين اقدام نيز اميدواري و خوش‌بيني مردم به آينده بود. مردم مي‌دانستند كه روابط ما در حال بهتر شدن با دنياست و اين موضوع باعث متعادل كردن قيمت ارز شد البته در توافق موقت و توافقات بعدي برخي از منابع ارزي ما در خارج آزاد شد، همه اينها دست به دست هم داد و آن شرايط را به وجود آورد.

روحاني با طرح اين پرسش كه مشكل ارزي از چه زماني آغاز شد؟ افزود: به جز مسائل و مشكلات مزمني كه در اقتصاد وجود دارد، دو عامل باعث ايجاد مشكلات ارزي در كشور شد كه هر دوي اين عوامل در دي ماه سال قبل آغاز شد؛ در پنجم دي ماه سال قبل اعتراضاتي از شهري در ايران آغاز شد و بعد به شهرهاي ديگر سرايت كرد. اين اعتراضات شرايط خود را داشت؛ مردم مي‌دانند در آن اعتراضات برخي معترض بودند و برخي به دنبال اغتشاشات و سوء استفاده بودند، هر چه كه بود اين اغتشاشات مهار شد و مردم احساس كردند كه اگر اعتراضاتي دارند عده‌اي در حال سوء استفاده هستند، بنابراين كاملا آمدند و با دولت همكاري كردند.

آمريكا فكر مي‌كرد با فشار بيشتر مي‌تواند ما را وادار به تسليم كند

رييس‌جمهوري با بيان اينكه آمريكا فكر مي‌كرد با فشار بيشتر مي‌تواند ما را وادار به تسليم كند، اظهار كرد: شاهد بوديم كه ترامپ در ۲۲ دي ماه اعلام كرد كه اگر كسي قبول نكند و همراه من از برجام خارج نشود به تنهايي اين كار را خواهم كرد، در واقع او بعد از حوادث دي ماه بود كه از برجام خارج شد.

وي افزود: ما در فروردين ماه شاهد التهاب بزرگ و جهشي بوديم كه اقداماتي هم براي كنترل اين التهاب انجام شد و به نظرم در مجموع اين موضوع قابل كنترل بود. اگر كه همه با هم همكاري مي‌كردند يعني از صراف، صادركننده و خريدار ارز گرفته تا بانك مركزي و سايرين. ما به مردم هم گفتيم كه اگر مي‌خواهيد وارداتي انجام دهيد با قيمت مناسب به شما ارز مي‌دهيم اما ديديم كه متاسفانه عده‌اي در اين ميان آمدند و از ارز و عرضه آن به اين صورت سوء استفاده كردند يعني بخشي از ارز را صرف واردات كردند و بخش عمده‌اي از آن را در بازار فروختند كه اين در مجموع يك فساد به وجود آورد.

از خرداد ماه به اين نتيجه رسيديم كه روند بسته ارزي سابق ديگر كارايي ندارد

روحاني با تاكيد بر اينكه ما از خرداد ماه به اين نتيجه رسيديم كه روند بسته ارزي سابق ديگر كارايي ندارد، اظهار كرد: با شرايط جديدي كه به وجود آمده بود و سوء استفاده‌هايي كه از عرضه ارز به صورت قبلي انجام مي‌شد ديديم كه نمي‌توان آن سازوكار را بيش از اين ادامه داد و در نتيجه به فكر تهيه يك بسته جديد ارزي افتاديم كه طبق اين بسته جديد كاملا سيستم گذشته كنار گذاشته مي‌شود.

رييس‌جمهوري توضيح داد: در بسته گذشته ارزي اين بانك مركزي بود كه تامين ارز را به طور كامل بر عهده داشت و در اين زمينه متعهد بود، اما در بسته جديد بانك مركزي تعهدش كمتر است و امروز تنها بانك مركزي براي كالاهاي ضروري و ملزومات پزشكي و نظاير آن متعهد است كه با يك قيمت متعادل يا ثابت ارز را ارائه كند.

نوسانات مربوط به بازار ارز از فردا تاثيري بر رشد قيمت كالاهاي اساسي نخواهد داشت

وي تاكيد كرد: از فردا كه بسته جديد ارزي اعلام مي‌شود مردم بايد اطمينان داشته باشند كه نوسانات مربوط به بازار ارز تاثيري بر رشد قيمت كالاهاي اساسي نخواهد داشت و در اين زمينه قرار شد فهرستي از سوي وزارتخانه‌هاي بهداشت، صمت و ساير وزارتخانه‌هاي مرتبط به بانك مركزي ارائه شود تا با اين فهرست كه مربوط به كالاهاي اساسي مي‌شود بانك مركزي ارز ۴۲۰۰ توماني را به آن اختصاص دهد.

روحاني با بيان اينكه در بسته جديد ارزي كاملا مشخص خواهد بود كه بانك مركزي ارز را با قيمت ۴۲۰۰ تومان به چه كساني و براي وارد كردن چه كالايي ارائه داده است، گفت: قرار بر اين است كه همه وزرا تا رسيدن كالاهاي اساسي وارد شده با ارز ۴۲۰۰ توماني به دست مردم بر اين روند نظارت داشته باشند تا در اين ميان هيچ افزايش قيمتي رخ ندهد.

رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه اگر كالاهاي اساسي وارد نوسانات ارزي شود مردم دچار نگراني‌هاي شديدي نسبت به آينده مي‌شوند و اقشار ضعيف به شدت آسيب مي‌بينند، اظهار كرد: دولت و بانك مركزي متعهد شده است كه سالي ۱۵ تا ۲۰ ميليارد دلار را براي تامين ارز ۴۲۰۰ توماني پرداخت كند كه البته قيمت ۴۲۰۰ تومان را تا پايان امسال براي تامين ارز در نظر گرفته‌ايم و در زمينه ساير كالاها نيز بايد گفت كه اين بازار است كه قيمت را تعيين مي‌كند.

روحاني ادامه داد: بنابراين يك بخش از ارز ما را بانك مركزي با قيمت ۴۲۰۰ تومان براي كالاهاي اساسي تامين مي‌كند كه اجراي اين طرح نيز از فردا آغاز خواهد شد و مابقي قيمت ارز را بازار آزاد است كه تعيين خواهد كرد.

امروز ارز، عرِض ماست

رييس‌جمهوري با اعلام اينكه از فردا فعاليت صرافي‌ها آزاد مي‌شود، اظهار كرد: قبلا اگر مردم ارز به بانك مي‌بردند اين موضوع قاچاق محسوب مي‌شد اما الان ديگر اينگونه نيست و در بسته جديد ارزي، بانك مركزي متعهد است كه هر كدام از شهروندان كه ارز را به بانك بياورند بانك مركزي تعهد دهد كه با پذيرش آن ارز و ايجاد سپرده براي مشتري، آن ارز را با سود هر چند درصدي كه مشخص شود در هر زماني كه صاحب حساب خواست به آنان بازپرداخت كند.

وي تاكيد كرد: در اين موضوع لازم است كه دولت و مردم در كنار هم قرار گيرند و امروز ارز به يك معنا عرِض ما هم است و در واقع آبروي ملي ما شده است و در اين زمينه هم همه ما بايد دست به دست هم دهيم و از آن حراست كنيم وگرنه اگر دولت تلاش كند كه مدام ارز به بازار بياورد و مردم هم در پي اين باشند كه ارز را بخرند و نگه دارند هيچ وقت موفق نمي‌شويم.

روحاني با اشاره به برگزاري جلسات سه قوه، اظهار كرد: ما در جلسات سران قوا نيز كه به طور مرتب آن را برگزار مي‌كنيم شاهد اين هستيم كه همه براي اين كار همراهي مي‌كنند و اگر مردم و دولت و ساير قوا همه در كنار هم قرار گيرند نه هيچ كس مي‌تواند ما را شكست دهد و نه تحريم‌ها ما را به تسليم وا دارد.

ترامپ سخنان تندي كه عليه ملت ايران مي‌زد را اندكي كنار گذاشته است

رييس‌جمهوري ادامه داد: البته تحريم‌ها به ما فشار مي‌آورد و تاثيرگذار هم خواهد بود اما فوايدي هم دارد كه به آنان اشاره خواهم كرد اما معتقدم كه ما مي‌توانيم به سلامت از اين مرحله عبور كنيم و اگر متحد باشيم اين تحريم‌ها هر چه زودتر شكسته مي‌شود.

وي افزود: ما اگر با دنيا خوب كار كنيم آمريكا مي‌فهمد كه تحريم‌هايش اثرگذار نيست و زودتر دست از آن بر مي‌دارد. ما شاهديم كه ترامپ يك قدم برگشته است و سخنان تندي كه عليه ملت ايران مي‌زد را اندكي كنار گذاشته است. ترامپ بايد چند قدم برگردد تا حداقل بتوان به شرايط مناسبي رسيد كه منافع ايران و جهان تضمين شود.

زمان تحريم دست ماست

روحاني تاكيد كرد: زمان تحريم دست ماست و به نظر من اين زمان را مردم و دولت با دست به دست هم دادن كوتاه‌تر مي‌كنند.

 رييس‌جمهوري در ادامه گفت‌وگوي تلويزيوني خود با مردم در پاسخ به پرسشي درباره واكنش‌هاي مختلف نسبت به تصميمات ارزي اتخاذ شده از سوي دولت با بيان اينكه ممكن است عده‌اي از اين تصميمات نگراني‌هايي داشته باشند، اظهار كرد: در سال‌هاي گذشته نيز كه در بازار ارز آزاد وجود داشت، دولت براي تامين كالاهاي اساسي ارز با قيمت ۳۸۰۰ تومان پرداخت  و قيمت‌ها را كنترل مي‌كرد، بنابراين ما تجربه لازم را براي تامين كالاهاي اساسي داريم.

وي اظهار كرد: به مردم مي‌گويم كه نه تنها تا پايان سال از تامين كالاهاي اساسي اطمينان داشته باشند، بلكه بدانند تلاش دولت بر اين است كه نگذارد هيچ التهابي در بخش‌هاي مختلف از جمله آب، برق و حمل و نقل ايجاد شود. در اين زمينه دستگاه‌هاي نظارتي دولتي و غيردولتي دست به دست هم خواهند داد تا ان‌شاءالله مقررات جديد به خوبي اجرا شود و كالاهاي اساسي با قيمت مناسب در اختيار مردم قرار گيرد.

روند منطقه به سمت امن‌تر شدن است

به گزارش ايسنا، روحاني در بخش ديگري از اين گفت‌وگو در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه از نظر شما چقدر احتمال تنش و جنگ در منطقه خاورميانه و غرب آسيا وجود دارد، خاطرنشان كرد: در حال حاضر در منطقه ما جنگ‌هايي وجود دارد كه از جمله آنها مي‌توان به جنگ يمن و حضور نيروهاي خارجي در سوريه اشاره كرد، اما روند منطقه ما به سمت امن‌تر شدن است. مسلما شرايط ماه‌هاي آينده سوريه بهتر از امروز خواهد شد و تروريست‌ها گام به گام در حال عقب‌نشيني از اين كشور هستند. در اين شرايط نيروهاي خارجي چه آمريكا و چه سايرين ناچارند كه از سوريه خارج شوند.

وي با اشاره به درگيري‌هاي يمن افزود: بالاخره عربستان و امارات به اين نتيجه خواهند رسيد كه ادامه فعاليت نظامي‌شان در اين كشور تاثيري نخواهد داشت و بايد مسائل خود را از راه سياسي حل كنند. به نظر من امنيت كل منطقه در آينده به دليل حضور و ايستادگي مردم و ضربه‌هاي اساسي كه به تروريسم وارد شده در آينده بيشتر خواهد شد.

رييس‌جمهوري تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره به دنبال صلح بوده و امروز نيز به دنبال صلح است و هيچگاه نه در دوران ۴۰ ساله نظام جمهوري اسلامي ايران، بلكه در طول تاريخ ايران آغازكننده جنگ نبوده و همواره نگهدارنده صلح در منطقه بوده است. در طي ۴۰ سال گذشته اراده ما همواره بر صلح و دوستي بوده است.

روحاني با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران با همسايگان خود روابط بسيار خوبي دارد، ادامه داد: اگر هم روابط ما با يكي دو تا از همسايگان نيز خوب نيست ما اين آمادگي را داريم كه روابط را به سطح مساعد و مناسب باز گردانيم و در اين زمينه از طرف ما هيچ مانعي وجود ندارد.

وي خاطرنشان كرد: تا زماني كه مردم و نيروهاي مسلح ما در صحنه هستند، خطر جنگ يا تجاوزي نسبت به ايران وجود نخواهد داشت و اين موضوع به وحدت، يكپارچگي و انسجام دروني ما وابسته است. در اين زمينه من از مردم تشكر مي‌كنم؛ چرا كه مي‌دانم كه مردم با مشكلات فراواني مواجه بودند اما وحدت و يكپارچگي خود را حفظ كردند.

در فضاي مجازي نيز نظرات مردم را مي‌بينم

رييس‌جمهوري در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه چقدر در جريان مطالبات مردمي هستيد، اظهار كرد: مردم به طور مداوم از طريق تلفن و نامه با رييس‌جمهوري در تماس هستند. همچنين من و دولتمردان در مراسم‌هاي مختلف با مردم ارتباط دارم. در فضاي مجازي نيز نظرات مردم را مي‌بينم و ما حتما از وضع مردم خبر داريم.

روحاني گفت: مردم امسال با فشار شديدي مواجه بودند؛ از يك طرف به دليل خشكسالي با مشكلات آبي مواجه بوديم، از سوي ديگر مشكلاتي در تامين برق داشتيم. در كنار اينها مشكلاتي نظير محيط زيست و مسائل ارزي به وجود آمد كه در بازار و زندگي مردم تاثير گذاشت اما مردم ما مردمي بسيار نجيب و صبوري هستند كه واقعا مي‌خواهند مشكلات به دست خودشان حل شود.

وي با اشاره به تلاش رسانه‌هاي مختلف براي اعمال فشار بيشتر عليه ايران، افزود: دنيا فشار رواني به ايران وارد مي‌كند و عليه اين كشور تبليغ مي‌كند و همه رسانه‌هاي فضاي مجازي و حقيقي جمع مي‌شوند و از مردم مي‌خواهند كه براي اعتراض يا اغتشاش در يك روز به خيابان بيايند اما مي‌بينيم كه مردم ما در اين تجمعات شركت نمي‌كند گرچه عده‌اي تعداد ناچيزي به خيابان‌ها مي‌آيند؛ اين نشان از صبر، تحمل، بيداري، هوشياري و توجه مردم است.

از لحاظ امنيت ملي در شرايط فعلي احساس نگراني نمي‌كنم

رييس‌جمهوري با بيان اينكه از لحاظ امنيت ملي در شرايط فعلي احساس نگراني نمي‌كنم، اظهار كرد: در سياست خارجي روند ما روابط سياسي بهتر با دنيا است و ما امروز مشاهده مي‌كنيم كه روابط ما با غرب و شرق به جز آمريكا همواره روابطي خوب بوده و ما اين روابط را ادامه خواهيم داد. در اين راستا من آينده منطقه را توام با امنيت، صلح و ثبات بيشتر مي‌بينم.

به زودي هيات‌هايي از ايران به همه كشورهاي صادركننده نفت در منطقه و غيرمنطقه اعزام مي‌شوند

روحاني با اشاره به آغاز اعمال تحريم‌هاي نفتي از سوي آمريكا، خاطرنشان كرد: در زمينه مسائل نفتي و تحريم‌هاي آمريكا، به زودي هيات‌هايي را به همه كشورهاي منطقه و صادركنندگان نفت در منطقه و غيرمنطقه اعزام مي‌كنم؛ در اين زمينه مبناي ما صحبت كردن از طريق منطق است و ان‌شاءالله اين روند را ادامه خواهيم داد.

اجازه نمي‌دهيم منافع‌مان زير پا گذاشته شود

وي تاكيد كرد: مردم نبايد هيچگونه نگراني داشته باشند از اينكه دولت يا نظام ايران تصميم به تهاجم، ناآرامي و جنگ دارد؛ به هيچ عنوان اين‌چنين نيست و به عنوان رييس شوراي عالي امنيت ملي به مردم مي‌گويم كه برنامه ما همچنان برنامه صلح‌آميز است البته ما در برابر حرف زور نيز مي‌ايستيم و زماني كه اينگونه عمل مي‌كنيم نيز پاسخ مثبت مي‌گيريم. ما اجازه نمي‌دهيم كه منافع‌مان زير پا گذاشته شود و در برابر تجاوز همواره مدافع بوده و همچنان هستيم اما هيچ علامت و دليلي نمي‌بينم كه در آينده منطقه ما با ناآرامي مواجه شود.

نظامي تغيير مي‌كند كه مبناي انتصابات  آراي مردم نباشد

رييس‌جمهوري در پاسخ به پرسشي درباره تلاش برخي رسانه‌هاي خارجي و همچنين گروه‌هاي سياسي براي تغيير نظام در ايران با تاكيد بر اينكه نظامي تغيير مي‌كند كه مبناي انتصابات  آراي مردم نباشد، خاطرنشان كرد: اگر مردم با صندوق آراء مسئولان خود را انتخاب مي‌كنند اين نظام همواره ثابت خواهد بود.

وي با اشاره به اعتقاد مردم به جمهوريت و اسلاميت نظام، افزود: مردم ما كاملا به اصول و اعتقادات ديني پايبند هستند گرچه ممكن است مقداري در مناسك و برخي احكام شاهد برخي مسائل باشيم اما اعتقادات مردم نسبت به دين و خدا بسيار مستحكم است و همه نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه اسلاميت مورد توجه مردم است و مردم ايران متدين هستند. از سوي ديگر هر چه كه به جمهوريت، نظام و دموكراسي تعميق ببخشيم، نظام ما مستحكم‌تر خواهد ماند.

مگر به كمر اصل ۵۹ قانون اساسي بيل خورده است كه از آن استفاده نكنيم

روحاني تصريح كرد: اگر همه اصول قانون اساسي را با دقت اجرا كنيم و مردم بدانند كه پاي صندوق آراء آزاد هستند كه راي خود را به صندوق بيندازند، هيچگاه نظام صدمه نخواهد ديد اما اگر خداي نكرده مردم ببينند كه در جامعه فسادي وجود دارد و ما با آن برخورد نمي‌كنيم، يا خداي نكرده مي‌خواهيم در انتخابات فرد يا حزب خاصي را حاكم كنيم نتيجه تغيير خواهد كرد.

وي افزود: اگر ما دموكراسي را تعميق ببخشيم و در همه زمينه‌ها به خواست مردم توجه كنيم و حتي اگر روزي در مساله‌اي مهم در كشور با اختلاف نظر مواجه شديم، چرا پاي صندوق‌هاي آراء نرويم؛ مگر به كمر اصل ۵۹ قانون اساسي بيل خورده است كه از آن استفاده نكنيم. اگر روزي نياز به اجراي اين اصل شد بر اساس مقرراتي كه قانون اساسي تعيين كرده، بايد به صندوق‌ آراء مراجعه كنيم.

رييس‌جمهوري با بيان اينكه مسائل عادي در مجلس تصميم‌گيري مي‌شود، خاطرنشان كرد: اگر مساله مهم و بسيار مهم در هر حوزه‌اي مطرح شد، اصل ۵۹ پيش‌بيني شده است و اين براي تثبيت نظام است. اين اصل نظام را تثبيت مي‌كند.

روحاني گفت: هر مقدار به مردم تكيه كنيم و كنار آنها بايستيم و به آنها خدمت كنيم و در عمل نشان دهيم كه خادم مردم هستيم، مردم نيز هم اسلام را مي‌خواهند و هم كشور عزيز خود ايران را. آنها مردماني هستند كه هشت سال براي شرف خود مقاومت كرده‌اند.

منافقين منفورترين گروهك در تاريخ ايران هستند

وي با اشاره به تلاش برخي گروه‌هاي سياسي و تروريستي از خارج از كشور براي تحريك مردم به اعتراض عليه نظام جمهوري اسلامي با تاكيد بر اينكه من هيچ نگراني از نظام ندارم، اظهار كرد: اينگونه حرف‌ها بسيار كودكانه است كه مثلا چهار نفر در آمريكا با اعضاي يك گروهك تروريستي در ارتباط هستند و با آنها دست مي‌دهند و از آنها حمايت مالي مي‌كنند. منافقين يك گروهك تروريستي هستند كه مردم از عمق جان نسبت به آنها نفرت دارند و منفورترين گروهك در تاريخ ايران هستند.

رييس‌جمهوري ادامه داد: ممكن است اين افراد تصوراتي اين‌چنيني به ذهن‌شان خطور كند كه نظام جمهوري اسلامي ايران ضعيف است اما امروز نظام ما از هميشه مستحكم‌تر است و قواي سه‌گانه كاملا در كنار يكديگر هستيم. من كاملا به مجلس شوراي اسلامي و قوه قضاييه احترام مي‌گذارم و آنها نيز در اين زمينه تلاش مي‌كنند گرچه ممكن است در برخي مسائل نظرات‌مان با يكديگر فرق كند اما در مسائل اساسي كشور كاملا با يكديگر متحد هستيم.

به نظرم نبايد هيچ دغدغه‌اي نسبت به آينده نظام داشته باشيم

رييس‌جمهوري با بيان اينكه به نظرم ما نبايد هيچ دغدغه‌اي نسبت به آينده نظام داشته باشيم، اظهار كرد: اين موضوع به معناي اين نيست كه ما هيچ مشكلي نداريم، ما مشكل داريم اما براي حل آن نيز برنامه‌ريزي مي‌كنيم و به دنبال برطرف كردنش هستيم. ما اگر به دنبال برجام رفتيم براي اين بود كه مردم راحت‌تر زندگي كنند حال برخي فكر مي‌كنند ما براي اين رفتيم كه دوست داشتيم صرفا با شش كشور دنيا صحبت كنيم، نه ما به دنبال برجام رفتيم تا صادرات، حمل و نقل و بيمه ما راحت‌تر و آسان‌تر انجام شود. ما در واقع به دنبال راضي كردن مردم بوديم.

وي افزود: وقتي بورس ما رونق دارد يعني نقدينگي ما به سمت بورس مي‌رود و درست است. وقتي صادرات ما افزايش مي‌يابد يعني نقدينگي ما به سمت صادرات مي‌رود و اين درست است و در همين زمينه است كه ما توانسته‌ايم ۷۵۶ هزار شغل از بهار سال گذشته تا امسال ايجاد كنيم كه البته اين به معناي برطرف شدن مشكل بيكاري در كشور نيست اما نشان از اين دارد كه مي‌توان اين مشكل را رفع كرد.

دولت بايد براي اقشار ضعيف برنامه‌ريزي ويژه‌اي انجام دهد

روحاني با بيان اينكه دولت بايد براي اقشار ضعيف برنامه‌ريزي ويژه‌اي انجام دهد، اظهار كرد: ما مدت‌هاست كه در دولت داريم براي اين موضوع فكر مي‌كنيم و در پي طراحي بسته‌اي ويژه براي آنان هستيم و معتقديم براي بهتر شدن شرايط هم بايد به اقشار كم درآمد ما كمك شود و هم بازار ارز ما كنترل شود و اميدوارم در روزها و هفته‌هاي آينده شاهد بازار ارز متعادل‌تري باشيم.

رييس‌جمهوري با بيان اينكه وقتي ترامپ مي‌گويد مي‌خواهم تحريم‌ها را دوباره اجرا كنم، اروپا در همان روز مي‌گويد هر كس ايران را تحريم كند من هم تحريمش مي‌كنم، اظهار كرد: اين موضع اروپا كه در برابر آمريكا ايستاده است بسيار مهم است،‌ اين يك موفقيت براي ملت ايران است. اروپا كمتر چنين كاري را انجام داده است البته يك بار در زمان كلينتون نيز اروپا چنين اقدامي را انجام داده بود.

محبوبيت من چيز مهمي نيست

وي در پاسخ به اين پرسش مجري كه آيا او از سال گذشته تاكنون تغييرات فراواني در نظراتش داشته يا خير و اينكه آيا نگران كاهش محبوبيت خود است يا نه، اظهار كرد: محبوبيت من چيز مهمي نيست، مهم اين است كه خدمتگزار مردم باشيم. اگر مردم ببينند كه ما واقعا خدمت مي‌كنيم هميشه قدردان خدمتگزارشان بوده و هستند، اما اينكه مي‌گوييد من با سال ۹۶ فرق كرده‌ام بايد بگويم كه در سياست خارجي چنين نيست، من هنوز هم معتقد به روابط سازنده و صميمي با دنيا و كشورهاي منطقه هستم. حال اگر در اين ميان كسي برخلاف منطق عمل كرد و ميز مذاكره را ترك نمود نمي‌شود كسي بگويد چرا روحاني رفتارش عوض شده است.

روحاني ادامه داد: مثل اين است كه كسي بگويد روحاني چرا در تابستان لباس تابستاني مي‌پوشد و در زمستان لباس زمستاني تن مي‌كند. كسي كه در برابر مردم ايران ياوه‌گويي مي‌كند، اسلام به ما مي‌گويد در برابرش بايستيم و اين تقاضاي اسلام است كه در برابر متكبر ايستادگي كنيم پس لحن من با سال ۹۵ و ۹۶ نمي‌تواند يكسان باشد آن هم در برابر كسي كه آغازگر تحريم‌ها بوده، او بوده كه تحريم‌ها را به مردم ما وارد كرده است و دوباره راه تقابل با ما را پيش گرفته است.

وي با اشاره به اينكه من در سياست داخلي هم نظراتم تغييري نكرده است، اظهار كرد: ‌در عرصه سياست داخلي هم معتقدم كه راي مردم و نظر مردم آن چيزي است كه بايد به آن توجه شود.

روحاني در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به رتبه نخست ايران در زمينه ارتباطات در ميان كشورهاي منطقه، اظهار كرد: ۶۷ ميليون نفر از مردم كشور ما در حال حاضر به اينترنت متصل هستند و همچنين در زمينه دولت الكترونيك نيز گام‌هاي مهمي برداشته‌ايم و وزارتخانه‌هاي متعددي با سيستم دولت الكترونيك مجهز شده‌اند.

مردم بايد بتوانند اعتراض‌شان را در چارچوب قانون  مطرح كنند

رييس‌جمهوري با اشاره به اعتراضات مردم، اظهار كرد: فضاي مناسبي بايد براي آزادي مردم وجود داشته باشد، مردم بايد اعتراضي دارند بتوانند در چارچوب قانون اعتراض‌شان را مطرح كنند، ما هم بايد اعتراض مردم را ببينيم، بشنويم و به آن رسيدگي كنيم و اين هيچ اشكالي هم ندارد.

وي با تاكيد بر اينكه برخي مي‌گويند از لحاظ جناحي نيز من تغيير كرده‌ام، گفت: گاهي برخي مي‌گويند روحاني به چپ گرايش پيدا كرده و گاهي عده‌اي مي‌گويند روحاني به راست تمايل پيدا كرده اما بايد بگويم كه من در اين زمينه نيز هيچ تغييري نكرده‌ام، الان هم مي‌گويد كه ما بايد به همه جناح‌ها احترام بگذاريم و رودرروي هم ايستادن در شرايط فعلي درست نيست. من همانطور كه پيش از اين گفته بودم باز هم مي‌گويم كه خم مي‌شوم و دست مردم را مي‌بوسم و مي‌گويم اگر كه ما متحد باشيم مشكلات ماندني نيست و از اين مرحله عبور مي‌كنيم. آمريكا قادر نيست كاري كند كه ما زانو بزنيم و ملت ما نيز هرگز اين كار را نخواهد كرد.

رييس‌جمهوري با اشاره به برنامه‌هاي دولت براي برخورد با مفسدين، اظهار كرد: با مفسد،‌ فاسد و اخلالگر در حقوق مردم بايد برخورد كرد و هيچ رحمي هم نبايد داشت. ما مهلت سه ماهه به همه كساني داديم كه ارز از دولت گرفته بودند و به آنان گفته‌ايم بايد اعلام كنند كه چه كالايي را وارد كرده‌اند، آن كالا كجاست و اينكه چگونه قيمت آن محاسبه شده است تا ببينيم چقدر از ارزي كه به آنان اختصاص داده شده خرج واردات كالاهاي مشخص شده است. البته كه در اين زمينه حتما فساد انجام شده، اما بايد كم و كيف آن به درستي مشخص شود.

معتقدم در شرايط فعلي كه دشمن به ما فشار مي‌آورد بايد يارانه‌ها را پرداخت كنيم

روحاني با تاكيد بر اينكه معتقد هستم در شرايط فعلي كه دشمن به ما فشار مي‌آورد بايد يارانه‌ها را پرداخت كنيم، اظهار كرد: ما بايد يارانه‌ها را پرداخت كنيم و از مرزهايمان نيز مراقبت و حراست داشته باشيم چرا كه اساسا زماني رانت و فساد ايجاد مي‌شود كه مثلا در مورد بنزين مي‌بينيم كه بنزين ما در حال حاضر قاچاق مي‌شود؛ چرا كه قيمت بنزين در ايران به نسبت تركيه ارزان‌تر است يا در مورد ساير كالاها كه شاهد قاچاق آنها به كشورهاي ديگر هستيم  در اينجا به اين كالاها يارانه تعلق مي‌گيرد و همين يارانه منشايي مي‌شود تا با توجه به تفاوت قيمت آن كالا در ايران و كشورهاي همسايه شرايط براي قاچاق آن  فراهم شود.

وي افزود: درست است كه اين وضعيت كه ما به برخي كالاها يارانه مي‌دهيم اسباب قاچاق كردن آن را فراهم مي‌آورد اما معتقدم بايد يارانه‌ها را پرداخت كنيم و در عين حال از مرزهايمان هم مراقبت لازم را به عمل آوريم، الان كنترل مرز شرقي و غربي ما در دست سپاه است و همه ما بايد دست به دست هم دهيم و مراقبت كنيم و دولت نيز هيچ خط قرمزي در اين زمينه ندارد.

مجلس هر زمان در چارچوب قانون بايد به وظايفش عمل كند

روحاني در پاسخ به اين پرسش مجري برنامه كه سوال مجلس از وي را چگونه ارزيابي مي‌كند، اظهار كرد: من قبل از اينكه دولتي باشم مجلسي بودم، من 20 سال در مجلس نماينده بودم و حالا پنج سال است كه رييس دولت هستم پس كاملا مجلس را حس و لمس مي‌كنم و آنان هم به وظايف خود عمل مي‌كنند و من هم خوشحال مي‌شوم و از عمل نمايندگان به وظايف خودشان استقبال مي‌كنم.

وي افزود: مجلس هر زمان در چارچوب قانون بايد به وظايفش عمل كند اما زماني كه مي‌توان در چارچوب تعامل كار را پيش برد، مي‌شود وارد ماده‌هاي قانوني نشد، مجلس مي‌خواهد طبق قانون عمل كند، اهلا و سهلا ما هم قبول مي‌كنيم اما اگر اينطور باشد ما هم طبق قانون عمل مي‌كنيم و من نيز تذكر قانون اساسي مي‌دهم. به هر حال حرفم اين است كه لازم نيست همه جا از قانون استفاده كنيم وقتي مي‌توان از راه‌هاي ساده‌تر به نتيجه رسيد و مسائل را حل كرد.

برخي مباحث را نمي‌توان در مصاحبه‌ها مطرح كرد

رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه گاهي برخي مباحث را نمي‌توان در مصاحبه‌ها مطرح كرد، اظهار كرد: من گاهي برخي بحث‌ها را نمي‌توانم در مصاحبه‌ها مطرح كنم و در واقع سختم است كه از آنان سخن بگويم اما در مجلس و زماني كه نماينده‌اي از من پرسشي داشته باشد راحت‌تر مي‌توانم مسائل را مطرح كنم.

از مردم تشكر مي‌كنم

روحاني با تشكر از مردم به دليل مشكلاتي كه در ماه‌هاي اخير داشتند، اظهار كرد: از مردم تشكر مي‌كنم كه سختي‌هاي زيادي را در ماه‌هاي اخير تحمل كردند و مي‌خواهم بدانند كه دولت براي حل مشكلات آنها تلاش كرده است و در يك زمينه آن كوشيده‌ايم 30 درصد بهره‌وري آب را نسبت به سال گذشته بيشتر كنيم و با توسعه گلخانه‌ها و آبياري مدرن در پي بيشتر كردن اين ميزان هم هستيم.

رييس‌جمهوري در پايان تاكيد كرد: از اينكه ميان گفت‌وگوي قبلي‌ام با مردم تا اين گفت‌وگو فاصله زيادي ايجاد شد عذرخواهي مي‌كنم و به مردم وعده مي‌دهم كه مي‌توانيم در كنار هم مسائل را حل كنيم و اميدوارم بعد از اين گفت‌وگوهايم با مردم را چه به صورت مصاحبه، چه نشست خبري و چه گفت‌وگوي مستقيم با مردم از طريق دوربين اطلاع‌رساني‌ها را در زمينه اقدامات دولت بيشتر كنم و از وزيران خواسته‌ام كه با برگزاري نشست‌هاي خبري و انجام مصاحبه‌هاي مطبوعاتي مردم را بيشتر در جريان اقدامات وزارتخانه‌هايشان قرار دهند.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON