جستجو
جمعه - ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷ حزب تمدن > اخبار > 10 تغييري كه ابرقدرت شدن چين به وجود مي‌آورد
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
10 تغييري كه ابرقدرت شدن چين به وجود مي‌آورد


محمد حسن گودرزي

پيشرفت چين در حوزه هاي مختلف سياسي و اقتصادي در نيم قرن گذشته بسيار سريع بوده و به نظر مي رسد كه اين كشور تمام تلاش و اراده خود را معطوف به اين كرده كه ابرقدرت بعدي دنيا باشد. اين موضع تا جايي پيش رفته است كه رئيس جمهور اين كشور، شي جين پينگ به طور واضح اعلام كرده كه كشور تا سال 2050 رهبري دنيا را به دست خواهد گرفت.

اما سوالي كه مطرح مي شود اين است كه دنياي ما تحت رهبري چين به شكلي در خواهد آمد. وب سايت LISTVERSE در مطلبي تلاش كرده است كه تصويري از دنياي تحت رهبري چين ارائه دهد.

10- آفريقا تبديل به يك قدرت جهاني خواهد شد

افزايش قدرت چين تنها براي اين كشور مفيد نخواهد بود بلكه باعث ايجاد نوعي تعادل در دنيا خواهد شد و در اين ميان قدرت آفريقا افزايش پيدا خواهد كرد.

به نظر مي رسد كه بسياري از مردم از نقش چين در آفريقا غافل مانده اند. چين در حال حاضر بزرگترين منبع كمك به آفريقا در جهان است. آنها ميلياردها دلار به اين قاره سرمايه گذاري كرده اند و فقط قصد دارند بيشتر هزينه كنند.

به نظر مي رسد كه تا سال 2025، آفريقا 1 تريليون دلار درآمد داشته باشد. آنها ميلياردها دلار در اين قاره سرمايه گذاري كرده اند و قصد دارند اين سرمايه گذاري را بيشتر كنند. تا سال 2025، چيني ها 1 تريليون دلار در آفريقا سرمايه گذاري مي كنند.

كشورهاي غربي در مورد سرمايه گذاري در كشورهاي آفريقايي كه بيشتر آنها توسط ديكتاتور ها اداره مي شوند دچار شك و ترديد هاي اخلاقي هستند. منابع مالي آمريكا بسته به اينكه چه كسي رئيس جمهور كشور آفريقايي مورد نظر است ممكن است تغيير كند.

اما چين اهميتي نمي دهد كه آفريقا چه مي كند. چيني ها با خوشحالي به بدترين ستمكاران آفريقايي تا زماني كه براي آنها سودآور باشد كه معمولا همينطور است پول مي دهند. چين مي گويد هر دلاري كه در آفريقا سرمايه گذاري مي كند، بازدهي شش برابر دارد.

آفريقا در حال حاضر خود را به عنوان يكي از نزديكترين شركاي تجاري چين مي داند و در عوض، چين براي اكثر كشورهاي آفريقايي در سازمان ملل متحد لابي كرده است. اين به آن معنا است كه با افزايش قدرت چين، آفريقا هم قدرتمند تر مي شود و از آنجايي كه آنها مجاز به انجام كارها به شيوه خود هستند، ما فقط شاهد يك جهان تحت نفوذ چين نخواهيم بود، بلكه ديدن جهان تحت نفوذ آفريقا نيز هستيم.

9-آمريكا دچار ركود خواهد شد

ايالات متحده هنگامي كه جاي خود را به عنوان ابرقدرت جهان از دست مي دهند، به شدت تحت تاثير قرار مي گيرد. آنها فقط به آرامي به جايگاه دوم نخواهند رفت – بلكه دچار يك ركود عظيم اقتصادي خواهد شد.

در حال حاضر، آمريكا در جاي خوبي قرار دارد؛ زيرا ارز اين كشور تقريبا در همه بخش هاي تجارت بين المللي استفاده مي شود. با دلار آمريكا به مانند استاندارد جديد طلا رفتار مي شود و اقتصاد آمريكا را نسبتا پايدار نگه مي دارد. اما چين به طور كامل قصد دارد موضع آمريكا را متزلزل كند. چيني ها اعلام كرده اند كه طرح خود را براي جايگزيني يوان چيني به جاي دلار آمريكا به عنوان استاندارد تجارت بين المللي در نظر دارند و اگر آن را به اتمام برسانند، آمريكا به سختي ضربه مي خورد.

بعد از اينكه دلار جايگاه خود را به عنوان ارز بين المللي از دست بدهد اقتصاد اين كشور دچار ركود شديد خواهد شد. ايالات متحده تقريبا يك شبه دو درصد از توليد اقتصادي خود را از دست خواهد داد. قيمت هاي واردات به سرعت افزايش و قيمت صادرات كاهش خواهد يافت و شمار زيادي از مردم كار خود را از دست مي دهند.

و بعد از همه اين ها آمريكا به آفريقا براي كمك التماس خواهد كرد.

8- پليس جهاني به پايان خواهد رسيد

برخي از افراد ممكن است اين تفكر را داشته باشند كه در صورت قدرت گرفتن چين، اين كشور همه را به سوي حكومت كمونيستي سوق خواهد داد، چين از قدرتش براي سوق دادن كشورها به سوي كمونيسم استفاده نخواهد كرد و همانطور كه روابط اين كشور با آفريقا نشان مي دهد، چين به آرامي و با ملايمت رفتار خواهد كرد.

چين داراي سياست رسمي عدم دخالت در دولت هاي قاره آفريقا است. در حالي كه ايالات متحده سابقه فراواني در كشورهاي توسعه نيافته و از قدرت بركنار كردن ديكتاتورهاي اين كشورها دارد دارد، چين به عنوان يك قائده آنها را به حال خود رها مي كند. چيني ها حتي در جاهايي كه جنايات عليه حقوق بشر صورت مي گرفت مانند سودان و زيمبابوه سرمايه گذاري مي كردند و پليس كشورهاي ديگر بودن را در پيش نمي گرفتند.

اين تفاوت بسيار اساسي با ايالات متحده است. ارتش آمريكا ديگر نه فقط براي حفاظت از آمريكا بلكه در دفاع از تمامي اروپا و تقريبا هر كشور دموكراتيك در جهان وارد عمل مي شود. اما چين اهميتي براي دموكراسي قائل نيست و اگر اين كشور بخواهد آمريكا را از قدرت خارج كند شاهد پايان دوران هجوم سربازان به كشورهاي توسعه نيافته اند خواهيم بود.

7- استادان دانشگاه بايد درس هاي مورد تاييد دولت را آموزش دهند

چين ممكن است ساير كشورهاي توسعه نيافته را بمباران نكند اما اين به اين معنا نيست كه آنها را به حال خود بگذارد بلكه اين كشورها را از طريق آنچه كه "قدرت نرم" خوانده مي شود تحت تاثير قرار خواهد داد.

بخشي از اين اعمال قدرت از طريق مدارس انجام مي شود. چين در حال حاضر در تلاش است تا دانشجويان زيادي را به دانشگاه هاي خود جذب كند. تعداد دانشجويان آفريقايي جذب شده توسط چين بيشتر از كل دانشجويان امريكا و بريتانيا است و بيش از همه سياستمداران مشتاق را هدف قرار مي دهند.

در مدارس چيني، معلمان به طور خاص آموزش داده مي شوند تا ايده هاي مورد تاييد دولت را به خصوص در مورد آرمان هاي چيني و كمونيست تدريس كنند. همانطور كه چين به ابرقدرت جهان تبديل شده است و بر اين باور است كه آنها اين را حفظ خواهند كرد - اما اكنون آنها تلاش مي كنند سياستمداران آينده را از هر بخش از جهان تحت تاثير قرار داده باشند.

اما اين موضوع به همينجا ختم نمي شود. چين در حال حاضر بر مدارس كشورهاي ديگر تاثيرگذار بوده است. چيني ها موسسات كنفوسيوس تحت كنترل دولت خود را در 1500 مدرسه مختلف در 140 كشور راه اندازي كرده اند. در اين مدارس معلمان چيني به منظور حمايت از "مدل توسعه چين" و "تصحيح" تصورات غلط غربي در كلاس هايشان آموزش مي دهند.

اين به اين معنا خواهد بود كه وقتي چين به قدرت برسد كالج هاي آنها تنها در كشور چين عوض نخواهد شد بلكه شما در هر دانشگاهي در سراسر جهان ياد خواهيد گرفت كه درس هاي تاييد شده دولت را بخوانيد.

6- تاريخ، به زور مجددا بازنويسي خواهد شد

حزب كمونيست چين به طور علني اعلام كرده است كه قصد دارد تاريخ را بازنويسي كند. رئيس جمهور چين شي جين پينگ در يك سخنراني خود گفت كه در حال كار بر روي بهبود "ارتباطات بين المللي" است تا بتوانند نمايانگر "واقعي، چند بعدي و ديدگاه پانوراماي" چين باشند.

چين مصمم است كه آنچه را كه "تصورات غلط غربي" از تاريخ را بازنويسي كند - يا به عبارت ديگر، ادراك جهان را با تاريخ خود عوض مي كند. يكي از نكات مهم در دستور كار اين است كه برداشت جهان از مائو را تغيير دهيم تا دنيا وي را به عنوان رهبر عاقل و با نفوذ بپذيرد. چيني ها قصد دارند اين ايده را كه ظهور كمونيسم در چين مشكلاتي ايجاد كرده و آن را ملايمتر به تصوير بكشند را گسترش دهند و مي خواهند از اين موضوع خلاص شوند كه كشتار ميدان تيانآنمن بي عدالتي بود.

5- اروپا نزول خواهد كرد

بعد از سال ها حضور اروپا بر صدر جهان بايد شاهد نزول آنها باشيم.

از سال 2000، قدرت كشورهاي اروپايي هرگز تا اين حد نزول نكرده است و اين در حالي است كه قدرت آسيا در حال افزايش است. در همين حال، چين همكاري خود را با كشورهاي آسيايي و آفريقايي را تقويت كرده است، كه مي تواند به اين معني باشد كه مركزيت قدرت جهان فقط مي تواند به سمت نيمكره شرقي متمايل شود. اين موضوع پيشتر اروپا را تحت تاثير قرار داده است. بسياري از كشورهاي اروپايي در واكنش به كاهش نفوذ خود تلاش كرده اند دوباره اتحاد قاره را در راستاي افزايش قدرت آن احيا كنند.

در صورت قدرت گرفتن چين اين انتظار را مي توان داشت كه اروپا و آمريكا كمتر براي متحدانشان در شرق اهميت داشته باشند. اروپايي ها خواهند ديد كه با كمتر شدن دستمزد ها، امكانات به سوي آفريقاي متحول شده و آسيا خواهد رفت.

4- فيلم هاي سينمايي پروپاگانداي دولتي خواهند بود

چين همواره در مورد اهدف خود نگراني داشته است. چيني ها مي خواهند آنطور كه شي جين پينگ اعلام كرده، فيلم هاي سينمايي "حزب ما، كشور ما، مردم ما و قهرمانان ما را تحسين كنند" و اطمينان حاصل كنيم كه چين به عنوان يك مكان متمدن با تاريخ غني، با حكومتي خوب و يك اقتصاد پيشرفته، به تصوير كشيده مي شود.

حكومت چين حالا شركت فيلم سازي خود را دارد و تلاش مي كند كه فيلم هاي مورد نظر خود را در آنجا بسازد. چيني ها در حال كار بر روي ساخت فيلم هاي خود هستند و به عنوان مثال مت ديمون (Matt Damon ( را به عنوان ستاره فيلم ديوار بزرگ (The Great Wall) به خدمت گرفتند.

از سوي ديگر چين تلاش مي كند كه شركت هاي فيلم سازي در كشورهاي ديگر را مجاب به بازنويسي فيلم هاي خود كنند. براي مثال، در فيلم سقوط سرخ (Red Dawn) محصول 2012، شخصيت هاي منفي فيلم از چين به كره شمالي تغيير مليت دادند. اين در حالي بود كه ماجراي فيلم آينده نگر لوپر (Looper) در چين آينده مي گذشت.

چين به صراحت اين ايده را مطرح مي كند كه هنر نبايد توسط دولت كنترل شود در حاليكه اگر چيني ها قدرت بگيرند اين كار را به روش خود انجام خواهند داد. هر فيلم جريان اصلي كه شما مي بينيد، بدون توجه به جايي كه ساخته شده است، توسط اداره تبليغات توليد و تا زماني كه مهر تاييد دولت را دريافت كند، پخش نخواهد شد.

3- ژاپن از جامعه بين الملل حذف خواهد شد

به گفته شيلا اِي.اسميت (Sheila A. Smith) از شوراي روابط خارجي (Council on Foreign Relations) هيچ كشوري مانند ژاپن قدرت گرفتن چين را درك نمي كند. قدرت گرفتن چين براي ژاپن بيش از هر كشور ديگري معنا دارد. زماني كه چين به راس قدرت برسد ژاپن مجبور به تبعيت از چين يا حذف از جامعه بين الملل مي شود.

چين همچنان ژاپني ها را براي خشونت هايي كه در طول جنگ جهاني دوم مرتكب شده اند، نبخشده است. بخشي از اين موضوع از آنجايي ناشي مي شود كه ژاپن هرگز به طور كامل از آنها عذرخواهي نكرده است. جنايت هاي ژاپني هنوز هم در تبليغات دولتي نقش مهمي ايفا مي كنند و دولت اطمينان دارد كه شهروندان چيني هرگز فراموش نمي كنند كه ژاپني ها دشمن آنها هستند.

تا كنون، ژاپن هيچ نشانه اي از عقب نشيني از اختلافات بسياري كه با چين داشته را نشان نداده است. اما اگر ژاپن آنچه كه چين مي خواهد به اين كشور ندهد بعد از رسيدن اين كشور به قدرت دوران سختي را خواهد گذراند. چين پيش از اين تلاش كرده بود تا نقش ژاپن در سازمان ملل ضعيف شود. خبرگزاري دولتي اين كشور به نام "شينهوآ"، يك بار نوشت:" ژاپن اگر همچنان مي خواهد نقش پررنگ خود را در سازمان ملل داشته باشد بايد نگاه خود را به بسياري از مسائل تاريخي تغيير دهد."

2-تايوان مورد حمله قرار خواهد گرفت

رسيدن چين به قدرت به معناي پايان استقلال تايوان است. چين همواره خواستار بازگشت تايوان به چين است تا جايي كه شي جين پينگ رئيس جمهور چين گفته است كه هرگز اجازه نخواهد داد كه يك فرد، يك سازمان، يك حزب سياسي، هر زمان يا به هر بهانه اي، قطعه اي از قلمرو چين را جدا كند.

چين به صراحت اعلام كرده كه اگر تايوان داوطلبانه به چين ملحق نشود، اين كشور را به زور پس خواهند گرفت. يكي از وزراي چين در سفارت اين كشور در واشنگتن اين موضوع را به روشني بيان كرد:" روزي كه ناوگان دريايي آمريكا به كاهوسينگ (Kaohsiung) برسد، روزي است كه ارتش آزادي بخش چين تايوان را به وسيله نيروي نظامي با چين يكي كرده است."

چين به صراحت اعلام كرده كه در صورت تلاش تايوان براي اعلام استقلال ، اين كشور بدون توجه به اينكه چه كسي طرف تايوان را مي گيرد با اين كشور خواهد جنگيد.

تنها چيزي كه جلوي چين را تاكنون گرفته است عدم تمايل اين كشور براي نبرد با آمريكا است. اما در صورت ابرقدرت شدن چين، تنها مي توان به الحاق مسالمت آميز تايوان به چين اميدوار بود.

1-جنگ بين چين و آمريكا رخ خواهد داد

چين از " به قدرت رسيدن صلح آميز" خوشنود خواهد شد اما بعيد است كه اين اتفاق بيفتد. تعداد موارد انتقال قدرت در سطح دنيا بدون خشونت بسيار كم بوده و احتمال كمي وجود دارد كه اين امر در مورد آمريكا و چين رخ دهد.

چين براي اين موضوع آماده است و يكي از اهداف رئيس جمهور چين براي سال 2050 آماده سازي يك ارتش قوي است كه همانگونه كه اعلام كرده است بتواند جنگ را حتي عليه آمريكا با پيروزي پشست سر بگذارد. به نظر نمي رسد كه آمريكا تنها قصد متوقف كردن چين را داشته باشد.

اين دو كشور در يك چالشي كه مدام عقب و جلو مي رود، از نظر منازعات سياسي و تعرفه هاي اقتصادي با يكديگر درگير هستند و به هر دليلي اين موضوع ممكن است به جنگ سرد جديدي منجر شود يا اگر همه چيز به تندي پيش رود، يك جنگ وحشيانه و خشونت آميز رخ خواهد داد كه فقط يك ابرقدرت در پايان آن باقي مي ماند.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON