جستجو
پنج شنبه - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹ حزب تمدن > اخبار > ظريف: خيال نكنيد اگر روحاني رفت و اصولگرايان آمدند موفق مي‌شوند
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
ظريف: خيال نكنيد اگر روحاني رفت و اصولگرايان آمدند موفق مي‌شوند


محمدجواد ظريف صبح امروز در جريان حضور در جمع اعضا و فعالان اتاق بازرگاني ايران ضمن پاسخگويي به دغدغه‌ها و نگراني‌هاي آنها در ارتباط با آينده اقتصادي كشور تصريح كرد: در ارتباط با بحث شفافيت مالي و بحث مبارزه با تامين مالي تروريسم و پولشويي مي‌توانيم در قالب فرمايشات مقام معظم رهبري طرح‌هايي را ارائه دهيم و در اين زمينه در حال گفت‌وگو و رايزني‌ هستيم.

به گزارش عصرايران به نقل از ايسنا، وزير امور خارجه همچنين در جريان اين سخنراني در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود تصريح كرد: ما در ايران از اصولگرا، اصلاح‌طلب، بي‌خط، مخالف جمهوري اسلامي ايران و يا مخالف دولت همه در يك كشتي نشسته‌ايم و اكنون هدف دشمنان نه نظام ايران، نه دولت روحاني، بلكه هدف ايران است. اين ايران است كه اكنون براي تحقق برخي از اهداف و تمايلات مانع است، مي‌خواهند ايران را نابود كنند.

خيال نكنيد اگر روحاني رفت و اصولگرايان آمدند موفق مي‌شوند

ظريف ادامه داد: خيال نكنيد كه اگر آقاي روحاني رفت و اصولگرايان آمدند موفق مي‌شوند. بعضي‌ها خيال نكنند كه اگر جمهوري اسلامي ايران رفت آنها سر كار مي‌آيند. اكنون ايران يعني اين جغرافيا و موجوديت عظيم پرافتخار تاريخي با اين مردم و توانمندي‌ها و امكانات مورد هدف است و ان‌شاءالله ما اين هدف را ناكام مي‌كنيم.

وزير امور خارجه كشورمان در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به اهميت بخش خصوصي،‌ تصريح كرد: همان‌طور كه دوستان در اين جلسه مطرح كردند فعالان بخش خصوصي، سربازان اصلي اقتصادي كشور و موتور محرك توسعه كشور به خصوص اقتصاد خارجي كشور هستند و اين باور من است.

ظريف گفت: وزارت خارجه با آنكه نقش بسيار محدودي در اقتصاد خارجي كشور دارد و در حوزه روابط خارجي اقتصادي نقش محدودي دارد اما از همان ابتدا بر اهميت نقش خصوصي تاكيد داشته است و در بسياري از مواقع به عنوان مشاور، كمك كار و حتي كارفرما از مشورت‌هاي بخش خصوصي استفاده كرده است و كماكان اين اعتقاد را داريم و ان‌شاءالله در آينده پراميدي كه اين كشور خواهد داشت بهتر و بيشتر بتوانيم با هم كار كنيم.

وي با اشاره به نگراني‌هايي كه در اين جلسه از سوي فعالان اقتصادي كشور مطرح شد، گفت: اين نگراني‌ها نگراني‌هاي بجايي بود كه بخشي از آن مربوط به روابط داخلي كشور است كه بنده آن را به دوستان مربوطه و همكاران منتقل مي‌كنم اما من در طول دوراني كه درس خوانده‌ام و كار كرده‌ام ياد گرفته‌ام كه فقط در حوزه تخصصي خود حرف بزنم، اقتصاد حوزه تخصصي من نيست اما در اينجا در حوزه روابط خارجي با ذكر دو مقدمه چند نكته را عرض مي‌كنم.

ديپلماسي قايق‌هاي توپدار مربوط به قرن 18 و 19 ميلادي است

ظريف در ادامه سخنان خود در اين راستا، افزود: دوستان در اين جلسه بر اهميت و تاثيرگذاري اقتصاد بر قدرت ملي اشاره كردند و اين موضوع بسيار مهمي است كه من نيز به آن باور دارم. برخي از دوستان دلواپس از گذشته به اين حرف من ايراد گرفته‌اند كه من گفته‌ام كه فقط قدرت نظامي براي يك كشور كافي نيست، قدرت نظامي امر مهمي است اما تنها قدرت نظامي نيست و من همچنان بر اين سخن خود تاكيد دارم.

ديپلماسي قايق‌هاي توپدار كه تعداد توپ‌ها و برد آنها فقط ملاك برتري بود مربوط به قرن 18 و 19 ميلادي است و از ابتداي قرن بيستم قدرت اقتصادي در كنار قدرت نظامي قرار گرفته است و اين مولفه باعث پيشرفت يا عقب‌ماندگي يك كشور شده است. از قرن بيستم به بعد ديپلمات‌ها تنها نمايندگان بخش خصوصي و امنيتي نبودند و حوزه ديگري به عنوان موضوع اقتصادي به فعاليت‌هاي آنها اضافه شد.

در دوران تحريم‌هاي گذشته بدنامي عاملي بود كه برخي از شركت‌ها و دولت‌هاي خارجي با ايران كار نكنند

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به شرايط قبل از تحقق برجام و دوران تحريم‌ها اشاره كرد و گفت: در دوران تحريم‌هاي گذشته يك عاملي كه باعث مي‌شد برخي از شركت‌ها و دولت‌هاي خارجي با ايران كار نكنند و آنها اين بهانه را مطرح مي‌كردند، عامل بدنامي بود. مي‌گفتند هزينه بدنامي كار با ايران باعث مي‌شود كه ما نتوانيم با ايران كار كنيم، اين هزينه وجود داشت ولي امروز شرايط فرق كرده و هزينه بدنامي را آقاي ترامپ پرداخت مي‌كند.

ظريف ادامه داد: اعتقاد دارم كه اگرچه ممكن است در كوتاه مدت هارت و پورت‌هاي آمريكايي‌ها موثر شود ولي در درازمدت هزينه بدنامي ترامپ به نفع ما تمام مي‌شود.

در درازمدت هزينه بدنامي ترامپ به نفع ما تمام مي‌شود 

وي افزود: من صحبت‌هاي دوستان را قبول دارم كه آمريكا مجاري تنفسي ما را شناسايي كرده و تلاش دارد كه آنها را مسدود كند اما امروز هزينه بدنامي را ما نمي‌پردازيم، بلكه اين آقاي ترامپ است كه آن را مي‌پردازد. اين هزينه‌اي بود كه در ساليان قبل براي ما سنگين بود.

ظريف در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به موضوع متكثر شدن منابع قدرت در عرصه بين‌المللي اشاره كرد و گفت: ما بايد به اين موضوع در تصميم‌گيري‌هاي خود توجه كنيم و دقت كنيم كه در اين تكثر منافع خود را از دست ندهيم.

بايد مواظب پيش‌بيني‌هاي خود باشيم

ظريف در ادامه سخنان خود در جمع فعالان اقتصادي عضو اتاق بازرگاني ايران، ادامه داد: موضوع ديگري كه بايد به آن توجه كنيد اين است كه پيش‌بيني يك فعال اقتصادي ديگر فقط پيش‌بيني نيست بلكه اين پيش‌بيني به واقعيت تبديل مي‌شود كه اين موضوع به عرصه روابط بين‌الملل نيز كشيده شده و از آن به عنوان پيش‌بيني كه خود به خود محقق مي‌شود ياد مي‌كند لذا ما بايد مواظب پيش‌بيني‌هاي خود باشيم. اگر ما پيش‌بيني كنيم كه برجام شكست مي‌خورد و در موقعيتي باشيم كه بتوانيم اين پيش‌بيني را اجرايي كنيم اين امكان وجود دارد كه اين پيش‌بيني محقق شود، نه تنها در مورد برجام بلكه در مورد ساير مسائل نيز مصداق دارد.

چرا بايد به دست خودمان دستاوردهاي‌مان را زير سوال ببريم

وي ادامه داد: برخي مي‌گويند آمريكا به خاطر اين از برجام خارج شده كه احتمالا برجام مشكل داشته است. سوال من اين است كه آمريكا از توافق نفتا، پاريس، توافق همكاري‌هاي اقيانوس آرام و ... خارج شده است، آيا اين توافق‌ها مشكل داشتند؟ چرا ما بايد به دست خودمان دستاوردهايمان را زير سوال ببريم.

ظريف ادامه داد: در زماني عده‌اي در داخل مي‌گفتند كه كدام عاقلي مي‌آيد در ايران سرمايه‌گذاري كند، خارجي‌ها نيز با خود مي‌گفتند وقتي ايراني‌ها خود چنين نظر و پيش‌بيني در مورد خودشان دارند ما چرا به آنجا برويم سرمايه‌گذاري كنيم به همين بابت است كه مي‌گويم بايد مواظب اينگونه سخنان و اظهارات بود. ما امروز نياز به خيال‌بافي نداريم، نياز به اميد داريم، اگر نااميدي از اقتصادمان را به دنيا تزريق كنيم نبايد انتظار داشته باشيم كه دنيا به اقتصاد ما اميد داشته باشد.

ما به دشواري‌ها عادت داريم

وي با اشاره به امكانات و پتانسيل‌هايي كه در كشور وجود دارد، افزود: ما وارد حوزه‌هاي دشواري مي‌شويم ولي ما به اين دشواري‌ها عادت داريم، اين دشواري‌ها براي ما ناشناخته نيست. ما جنگ را با بشكه‌اي هشت دلار اداره كرديم. در حال حاضر نفت بشكه‌اي 75 دلار است و اروپايي‌ها نيز مي‌گويند كه تضمين مي‌كنيم كه نفت شما خريده مي‌شود.

اين ديپلمات عاليرتبه كشورمان با بيان اينكه آمريكايي‌ها دوران پرفشاري را عليه ايران دنبال مي‌كنند، ادامه داد: البته در گذشته آمريكايي‌ها در كاخ سفيد نشسته بودند و پيرو خواسته‌هاي آنها متحدان‌شان در اروپا و جاهاي ديگر ايران را تحريم مي‌كردند به نحوي كه حتي در مورد برخي از مسائل از جمله تحريم‌هاي بانكي تحريم‌هاي اروپا سخت‌تر و بيشتر از آمريكا بود ولي اكنون آن دوران تمام شده است و ديگر آن دوران به نظرم تكرار نمي‌شود.

ظريف در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود تصريح كرد: در اوايل برجام من يك سخنراني در شوراي خارجي روابط آمريكا بيان كردم و در آنجا مطالبي را گفتم كه برخي از رسانه‌ها آن را به صورت تقطيع شده منتشر كردند و دوستان دلواپس نيز به آن استناد كردند و گفتند كه ظريف گفته كه هيچ وقت كسي نمي‌تواند از برجام خارج شود در حاليكه من اتفاقا در آنجا پيش‌بيني كرده بودم و گفته بودم كه اگر آمريكا از برجام خارج شود بقيه دنيا با او همراهي نمي‌كنند.

خبرگزاري رويترز حدودا روزي 50 خبر دروغ در مورد اقتصاد ايران توليد مي‌كند

وي با اشاره به جوسازي‌هاي گسترده اين روزهاي رسانه‌هاي غربي عليه ايران، تصريح كرد: اين روزها خبرگزاري رويترز حدودا روزي 50 تا خبر دروغ در مورد اقتصاد ايران توليد مي‌كند. يك گروه مشخص توسط يك كشور همسايه مورد حمايت مالي قرار گرفته‌اند و اين گروه وظيفه دارد كه اين اخبار را پخش كند و به نحوي مطرح كند كه همه دنيا دارند از ايران خارج مي‌شوند.

ظريف ادامه داد: گروهي نيز منتظر نشسته‌اند كه بگويند تحريم‌ها موفق شد در حاليكه آنها گويي يادشان رفته كه تا ديروز مي‌گفتند برجام هيچ دستاوردي نداشته است و اكنون با برخي از اخبار بازار را تحريك مي‌كنند كه همه دارند از ايران خارج مي‌شوند و ما بيچاره شديم.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON