جستجو
جمعه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۳ حزب تمدن > اخبار > پيروزي دوباره اردوغان و حزب حاكم در انتخابات تركيه
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
پيروزي دوباره اردوغان و حزب حاكم در انتخابات تركيه


با مشاركت نزديك به 90 درصد از واجدان شرايط راي دادن، انتخابات زودهنگام روز يكشنبه تركيه با پيروزي حزب حاكم تركيه و رجب طيب اردوغان رييس جمهوري تركيه به پايان رسيد.

به گزارش عصرايران، در نخستين انتخابات تجميع شده رياست جمهوري و مجلس در تاريخ تركيه، اين نام رجب طيب اردوغان رييس جمهوري تركيه بود كه بيش از 5 رقباي ديگر انتخاباتي او به عنوان سيزدهمين رييس كشور - رييس جمهوري- تركيه از صندوق در آمد.

بر اساس شمارش نزديك به 97 درصد آرا، اردوغان توانست با حدود 53 درصد آرا حائز اكثريت آرا شده و براي يك دوره 5 ساله به رياست جمهوري تركيه برسد.

نامزد رقيب اصلي او " محرم اينجه" از حزب مخالف جمهوريخواه خلق نيز با كسب حدود 31درصد آرا در جايگاه دوم قرار گرفت و "صلاح الدين دميرتاش" رهبر زنداني حزب كردي " دموكراتيك خلق ها" و " مارال آكشنر" رهبر حزب تازه تاسيس " خوب " نيز به ترتيب با كسب آرايي نزديك به 8 درصد از مجموع آراي اخذ شده در مقام هاي سوم و چهارم قرار گرفتند.

اردوغان در ساعت هاي پاياني يكشنبه در يك نطق زنده تلويزيوني با اشاره به نتايج اوليه و تقريبا قطعي انتخابات ضمن تاييد تلويحي پيروزي خود در انتخابات از هواداران خود بابت اعتماد مجدد به او و حزب حاكم تركيه قدرداني كرد و حضور 90 درصدي واجدان شرايط راي در پاي صندوق هاي راي را يك درس بزرگ دموكراسي مردم تركيه به جهان توصيف كرد.

نطق پيروزي اردوغان در استانبول در شامگاه يكشنبه/ عكس: آناتولي

پيروزي دوباره اردوغان و حزب حاكم در انتخابات تركيه

در انتخابات مجلس نيز حزب حاكم عدالت و توسعه با كسب حدود 43 درصد آرا بيشترين ميزان آرا را به دست آورد و با وجودي كه اكثريت مطلق كرسي هاي پارلمان را ندارد اما در ائتلاف با حزب ملي گراي " حركت ملي" كه بيش از 11 درصد  از كرسي ها را در اختيار گرفته مي تواند با اكثريت حدود 54 درصدي مجلس تركيه را نيز در اختيار بگيرد.

در انتخابات مجلس حزب كردي " دموكراتيك خلق ها" نيز توانست با كسب بيش از 11 درصد آرا حد نصاب 10 درصدي براي حضور نمايندگان اين حزب در پارلمان تركيه را كسب كرده و دستكم 66 نماينده را به پارلمان 600 كرسي تركيه بفرستد.

اردوغان با كسب اين پيروزي اولين دوره رياست خود بر نظام دلخواه و مطلوبش كه نظام جديد رياستي است، آغاز خواهد كرد. او مي تواند يك دوره 5 ساله ديگر نيز در انتخابات شركت كرده و به مقام رياست جمهوري برسد.

احزاب اپوزيسيون به روند انتخابات و اعلام نتايج ارا اعتراضات جدي داشتند و دستگاه هاي دولتي از جمله رسانه هاي دولتي را به نقض بي طرفي و فعاليت به نفع اردوغان متهم كرده اند. محرم اينجه نامزد اصلي اپوزيسيون از هواداران خود خواسته تا از صندوق هاي آرا فاصله نگيرند تا به گفته او نتايج آرا به نفع اردوغان دستكاري نشود.

سخنگوي حزب حاكم عدالت و توسعه به نامزدها و احزاب مخالف حكومت نسبت به تحريك مردم عليه نتايج انتخابات هشدار داده و عواقب اين كار را براي آنها و كشور خطرناك دانسته است.

برخي ناظران احتمال مي دهند پيروزي اردوغان در انتخابات منجر به سقوط بيشتر ارزش "لير " تركيه و بي ثباتي بيشتر اقتصادي در اين كشور شود. بازار تركيه از روز دوشنبه با نحوه واكنش به خبر پيروزي اردوغان محكي براي صحت اين گمانه خواهد بود.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON