جستجو
جمعه - ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴ حزب تمدن > اخبار > «ترامپِ دوم» در اونتاريوي كانادا روي كار آمد
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
«ترامپِ دوم» در اونتاريوي كانادا روي كار آمد


روي كار آمدن «داگ فورد» تاجر 53 ساله، كه وي را از نظر سبك وسياق به «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريكا تشبيه مي كنند، در انتخابات پارلماني ايالت اونتاريوي كانادا، به گفته تحليلگران مي تواند به مفهوم ايجاد مشكلاتي براي دولت اوتاوا باشد.

به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه آمريكايي واشنگتن پست، داگ فورد سياستمداري پوپوليست و برادر كوچكتر«باب فورد» شهردار سابق تورنتو است كه در دوران فعاليتش رسوايي هايي را از جمله درباره استفاده از مواد مخدر و الكل به بار آورد.

حزب محافظه كار داگ فورد در انتخابات پارلماني ايالت اونتاريوي كانادا موفق شدند با كسب 40.6 درصد از آرا 76 كرسي از 124 كرسي پارلمان ايالتي را به خود اختصاص دهد. اين پيروزي همچنين به شكست تحقير كننده حزب حاكم ليبرال در اين ايالت منجر شد كه به اعتقاد تحليگران، همچنين اوضاع را براي «جاستين ترودو» نخست وزير ليبرال كانادا دشوارتر مي كند.

حزب چپ ميانه دمكراتيك 33.3 درصد از آرا و 40 كرسي را به خود از آنِ خود كرد كه بدين معنا خواهد بود كه آنها رسما اپوزيسيون را تشكيل خواهند داد. حزب ليبرال ها فقط توانست 19 كرسي را به دست آورند.

فورد وعده داده طرح ملي تئودور را كه با هدف كاهش گازهاي گلخانه اي و در چارچوب تعهدات كانادا در قبال توافق آب و هوايي پاريس ارائه شده است، به چالش بكشد.

تئودور اين طرح را به عنوان بخشي از راهبرد كانادا درباره تغييرات آب و هوايي ارائه داد و وعده داد در سال 2018 حداقل قيمت 10.41 دلار آمريكا را براي هر تُن از آلايندگي هاي ناشي از گاز كربن تعيين مي كند و اظهار داشت ايالت ها در قيمت گذاري در اين زمينه آزاد هستند.

فورد بعد از اعلام پيروزيش در انتخابات گفت: ما اين پيام روشن را به جهان ارسال كرده ايم كه اونتاريو از سرمايه گذاري و تجارت استقبال مي كند. ما ماليات ها و قيمت گاز كربن را كاهش مي دهيم و پول بيشتري را در جيب شما نگه مي داريم.

سخنان قلدرمابانه و حملات وي به رسانه ها باعث شده كه وي را به ترامپ تشبيه كنند. در كمپين هاي انتخاباتي اش حضور روزنامه نگاران در محل كمپين ها لغو شد و دسترسي به فورد در گردهمايي هاي عمومي تحت كنترل دقيق قرار داشت.

فورد همچنين در كارزار انتخاباتي وعده هاي زيادي را داده است بدون اين كه جزيياتي را درباره چگونگي تامين مالي آنها ارائه دهد. وي علاوه بر وعده لغو ماليات بر آلوده كردن گاز كربني گفت ماليات بنزين و نرخ برق را كاهش مي دهد. ماليات بر درامد و زمان انتظار در بيمارستان و كسري بودجه ايالتي را نيز كاهش خواهد داد.

«ماركوس جي» تحليلگر و نويسنده روزنامه كانادايي گلوب اند ميل گفت: انتخاب فورد گوياي بروز تشنج در اوضاع سياسي اونتاريو است. طرح هاي او سطحي هستند و او خود شخصيتي دمدمي مزاج دارد.

به گفته تحليلگران، با شكست احزاب ليبرال و چپ ميانه در انتخابات اين ايالت، تئودور يكي از متحدان آسيب پذير خود را در تحقق دستور كار اصلاح طلبانه و پيشروانه اش از دست مي دهد و امكان رويارويي بيشتر وي با دولت هاي ايالتيِ قوي را ايجاد مي كند.

به پيش بيني تحليلگران، راي دهندگان كانادايي در انتخابات ايالتي به يك شيوه و در انتخابات فدرال به شيوه ديگري راي مي دهند و تئودور تا اواخر سال 2019 با انتخابات دوباره مواجه نيست. با توجه به اختلافات بر سر مسائل تجاري و تعرفه ها بين نخست وزير كانادا و ترامپ احتمالا تئودور در پيشبرد دستور كار خود با مخالفت فورد مواجه خواهد بود.

سياست هاي ترامپ درآمريكا در حمله به رسانه ها و وعده هايش درباره خروج از توافقات بين المللي در كنار شخصيت دمدمي مزاج او تاكنون انتقادهايي را در داخل و خارج آمريكا به دنبال داشته است و اين رفتارها حتي متحدان اروپايي ترامپ را هم آزرده خاطر كرده است.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON