جستجو
جمعه - ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵ حزب تمدن > اخبار > رهبر انقلاب خطاب به دانشجويان: بسياري از اعتراض‌هايي كه شما مي‌كنيد وارد است
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
رهبر انقلاب خطاب به دانشجويان: بسياري از اعتراض‌هايي كه شما مي‌كنيد وارد است


در نشست صميمانه، پرشور، پرنشاط و ۳ ساعته صدها نفر از دانشجويان دانشگاههاي مختلف با رهبر معظم انقلاب اسلامي، نمايندگان تشكلهاي مختلف علمي، فرهنگي، سياسي، اجتماعي و صنفي دانشجويان ديدگاهها، انتقادها، پيشنهادها و مطالبات خود را از سه قوه و دستگاههاي مختلف بيان كردند.

 به گزارش عصرايران به نقل از نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، در اين ديدار كه عصر امروز (دوشنبه) برگزار شد، حضرت آيت الله خامنه اي «روحيه جواني، احساس هويت اثرگذار ، انگيزه هاي ايماني و آرماني جريانهاي دانشجويي و مطالبه‌گري آرمانها» را مايه اميد به آينده خواندند و بر ضرورت «انقلابي بودن، انقلابي ماندن و انقلابي عمل كردن» البته با توجه به ظرائف و لوازم آن تأكيد و خاطرنشان كردند: بايد با توجه به ظرفيتها و امكانات كشور، حركت پرافتخار به سمت آرمانها را با قدرت و شتاب بيشتر ادامه دهيم.

مقام معظم رهبري در ابتداي سخنان خود، ديدار امروز و صحبتهاي دانشجويان را كه شامل مسائل متنوعي از موضوعات كشور و در بردارنده پيشنهادها، گله ها و اعتراض ها بود، جلسه اي به معني واقعي دانشجويي خواندند و گفتند: مهمترين و برجسته ترين نتيجه اين جلسه، نمايان شدن روحيه و حركت پرنشاط، زنده و با انگيزه در ميان دانشجويان با گرايش هاي مختلف است و اين فضاي واقعي، برخلاف القائات دشمنان و بيگانگان و برخي عناصر داخلي درباره افسردگي و يأس و نااميدي در دانشگاه هاست.

مقام معظم رهبري افزودند: وجود چنين روحيه اي موجب مي شود دانشجو احساس اثرگذاري كند و بر مبناي همين احساس، سخن بگويد و مطالبه كند.

ايشان با اشاره به سخنان دانشجويان در اين ديدار و اعتراض آنان به بسياري از مسائل كشور، بيشتر اين اعتراض ها را وارد دانستند و در عين حال خاطرنشان كردند: تحقق آرزوهايي كه از طرف جوانان پرشور به راحتي بيان مي شوند، با در نظر گرفتن واقعيات به اين سادگي ها امكان پذير نيست بلكه نيازمند كار و تلاش و برخي مقدمات است.

رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: يكي از مقدمات لازم براي تحقق آرزوها، حضور جوانان پرشور و با انگيزه در صحنه و فكر و تلاش آنها براي برطرف كردن مشكلات است.

مقام معظم رهبري سپس به بعضي انتقادهاي دانشجويان درخصوص برخي نهادها اشاره كردند و گفتند: مديريت نهادهايي همچون نيروهاي مسلح با رهبري است اما در قوه قضاييه و صداوسيما با وجود آنكه رؤساي آنها از طرف رهبري منصوب مي شوند، مديريت آنها با رهبري نيست و به عنوان مثال بنده در مواجهه با صداوسيما، چه در مديريت فعلي و چه در مديريت‌هاي قبلي، همواره در موضوعات مختلف موضع انتقادي داشته و دارم.

مقام معظم رهبري افزودند: راه حل اساسي براي برطرف كردن عيوب و مشكلات در برخي دستگاهها همچون صداوسيما، تزريق عناصر جوان، فعال، مؤمن و پرانگيزه به اين دستگاهها است و من به آنها در اين خصوص تأكيد كرده ام.

ايشان با تأكيد بر اينكه حركت نظام اسلامي و كشور، بدون هيچ ترديدي رو به جلو است، گفتند: بارها گفته ام كه آينده بهتر از امروز و متعلق به جوانان است اما لازمه آن، باقي ماندن در صراط مستقيم و حركت مستمر و خستگي ناپذير است.

رهبر انقلاب اسلامي گفتند: اين ديدار دانشجويي حامل يك بشارت و اميدواري بزرگ يعني وجود جرياني از دانشجويان با ايمان، با غيرت و با انگيزه و مصمم در دانشگاه هاست.

مقام معظم رهبري در همين خصوص تأكيد كردند: با توجه به اين واقعيت، بايد كساني كه نسبت به آينده و دانشگاهها سخن از يأس و نااميدي مي گويند، تفكر خود را تصحيح كنند.

ايشان در ادامه وارد بحث اصلي خود يعني چگونگي «انقلابي بودن، انقلابي ماندن و انقلابي عمل كردن» شدند.

رهبر انقلاب اسلامي ابتدا به تبيين مراحل پنجگانه انقلاب پرداختند و گفتند: يك تفكر غلط از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي وجود داشت مبني بر اينكه انقلاب، بعد از تشكيل نظام به پايان مي رسد و بايد به سراغ شكل دهي نهادها و ديوان‌سالاري رفت. اين تفكر غلط، انقلاب را به معناي تنش، نزاع و كارهاي غيرقانوني مي داند.

مقام معظم رهبري تشكيل «نظام انقلابي و اسلامي» را مرحله دوم برشمردند و افزودند: نظام انقلابي و اسلامي، اهداف، آرمانها و ارزشهايي دارد كه تحقق آنها نيازمند مرحله سوم يعني شكل گيري «دولت انقلابي» است، دولتي كه اركان نظام اسلامي را باور داشته باشد.

ايشان با تأكيد بر اينكه با عملكرد صحيح دولت اسلامي و انقلابي و محقق شدن آرمانها، مرحله چهارم يعني «جامعه اسلامي و انقلابي» شكل مي گيرد، گفتند: نظام اسلامي، دولت اسلامي و جامعه اسلامي زمينه ساز پنجمين مرحله يعني ايجاد «تمدن انقلابي و اسلامي» خواهند شد، بنابراين انقلاب هيچگاه تمام شدني نيست و همواره ادامه دارد.

رهبر انقلاب اسلامي سپس به بيان آرمانهاي نظام اسلامي و انقلابي پرداختند و خاطرنشان كردند: يكي از اين آرمانها كه بسيار مهم است، «عزت ملي» يعني احساس افتخار ملي مبتني بر واقعيات متن جامعه و نه متكي بر توهمات و تصورات است.

مقام معظم رهبري، «اعتماد به نفس ملي»، «استقلال سياسي، اقتصادي و فرهنگي» و «آزادي» اعم از «آزادي انديشه، بيان و عمل» را از ديگر آرمانهاي نظام اسلامي برشمردند و گفتند: اگر آزادي نباشد، رشد معنوي و پيشرفت جامعه وجود نخواهد داشت اما همين آزادي نيازمند قانون و چارچوب است زيرا در غير اين صورت، منجر به ولنگاري خواهد شد كه نمونه هاي آن در دنياي غرب موجود است.

مقام معظم رهبري، «استقرار عدالت»، «پيشرفت مادي و تمدني به بركت فناوري»، «رشد اخلاق معاشرتي» و «آماده سازي فضا براي رشد معنويت و رهايي از بردگي شهوت و غضب» را از ديگر آرمانها دانستند و خاطرنشان كردند: تحقق اين آرمانها در كوتاه مدت امكان‌پذير نيست بلكه نيازمند يك حركت بلند مدت و مبتني بر آگاهي و هوشياري است.

ايشان تأكيد كردند: انقلاب بدون آرمانها و بدون استمرار در واقع فقط تغيير مديريت كشور از افرادي به افراد ديگر خواهد بود، بنابراين بايد حركت به سمت آرمانها ادامه يابد.

مقام معظم رهبري در جمع بندي بخش دوم از سخنان خود با تأييد احساس و روحيه مطالبه گري دانشجويان در زمينه آرمانها گفتند: من از مسائل جامعه از راههاي مختلف مطلع و در جريان امور هستم و با در نظر گرفتن همه مسائل معتقدم نظام اسلامي در چهل سال گذشته در همه اين آرمانها پيشرفت كرده است.

ايشان افزودند: حتي در زمينه عدالت اگرچه در مقايسه با پيشرفت مورد انتظار، عقب ماندگي داريم اما در همين عرصه نيز پيشرفتهاي خوبي داشته ايم كه مقايسه ويراني ها و عقب افتادگي‌هاي زمان طاغوت با اوضاع فعلي، اين مسئله را اثبات مي كند.

آيت الله خامنه اي، آزادي هاي جاري در كشور را در فضاي اجتماعي، سياسي، رسانه‌اي و مجازي غيرقابل مقايسه با خفقان رژيم ستم شاهي برشمردند و گفتند: ممكن است كسي بگويد چرا در صداوسيما فلان انتقاد مطرح نمي شود اما در مقابل، مسئولان دولتي مكرر از مطالب انتقادي صداوسيما و برخي بخشهاي خبري شكايت مي كنند.

رهبر انقلاب با يادآوري پيشرفتهاي ملموس و عيني در زمينه هاي علم و فناوري افزودند: در زمينه آرمانها نيز چنين پيشرفتهايي داشته ايم البته نبايد به اين حد قانع باشيم بلكه بايد با توجه به ظرفيتها و امكانات كشور، اين حركت پرافتخار را با قدرت و شتاب بيشتر ادامه دهيم.

سخنان آيت الله خامنه اي در جمع هزاران دانشجو با بررسي عوامل و موانع پيگيري آرمانها ادامه يافت.

ايشان «حكومت انقلابي» و «دولت انقلابي» به معناي مجموعه مديريتي كشور را از عوامل تحقق آرمانها خواندند و افزودند: اگر در اين عامل مهم اختلال ايجاد شود، حتماً در مسير انقلاب با مشكل مواجه خواهيم شد.

رهبر انقلاب قشرهاي اثرگذار از جمله دانشگاهيان، حوزويان، هنرمندان و دانشمندان را از ديگر عوامل تسريع در حركت به سمت آرمانها برشمردند و گفتند: نيروهاي جوان به عنوان پيشران و لكوموتيوِ حركت عمومي كشور مي توانند در تحقق آرمانها نقش مهمي داشته باشند.

«روحيه اميد، عزم و برنامه ريزي» از ديگر مسائلي بود كه حضرت آيت الله خامنه اي در بحث عوامل پيشرفت آرمانها به آنها اشاره كردند.

ايشان در همين زمينه خاطرنشان كردند: كساني كه يأس و نوميدي به جامعه پمپاژ مي كنند، ممكن است دشمن نباشند اما حتماً كار آنها، همان كار دشمن است.

رهبر انقلاب اسلامي در تبيين موانع تحقق آرمانها به يك نكته خاص پرداختند و گفتند: برخي مي گويند چرا رهبري همه مشكلات را گردن امريكا و انگليس خبيث مي اندازد، اين يك برداشت اشتباه است چرا كه بنده بيشتر مشكلات و موانع را داخلي و دروني مي دانم كه البته دشمنان از آنها سوءاستفاده مي كنند.

آيت الله خامنه اي، «درست نفهميدن مسائل كشور و مسئله انقلاب» را از جمله موانع تحقق آرمانها دانستند و تأكيد كردند: دانشجويان و عناصر فكريِ مؤمن و انقلابيِ حوزه و دانشگاه روي اين موضوع كار كنند.

رهبر انقلاب «درست نشناختن محيط» و «اشتباه گرفتن جبهه دوست و دشمن» را از ديگر موانع استمرار حركت به سمت آرمانها خواندند و افزودند: «بي ارادگي، تنبلي و بي صبري» نيز موجب كندي اين حركت مي شود.

ايشان در همين زمينه افزودند: در مقابل «خشم انقلابي»، «صبر انقلابي» هم داريم بگونه اي كه اميرمؤمنان نيز به عنوان مظهر كامل و تام و تمام عدالت در مواقعي صبر پيشه مي كرد.

«سرگرم نشدن به مسائل و بهانه هاي اختلاف انگيز و ويران كننده» و نيز «درگير حاشيه ها نشدن» از ديگر توصيه هاي مؤكد رهبر انقلاب بود.

ايشان به عنوان مثال درباره اصلي شدن حاشيه ها گفتند: در مسئله فضاي مجازي و فلان پيام رسان، يك كاري بايد انجام بگيرد و يك كاري هم در حال انجام است اما پرداختن افراطي و تفريطي به اين مسئله، مصداق درگير شدن با حاشيه هاست.

رهبر انقلاب اسلامي پس از تشريح موانع دروني تحقق آرمانها، به تبيين موانع بيروني اين روند پرداختند.

«تزريق ناتواني و نوميدي به جامعه ايران»، «القاء مردمسالاري واقعي ايران به عنوان ديكتاتوري»، «تبيين هاي دروغ و غيرواقعي و تحريف حقايق تاريخي از جمله درباره رژيم فاسد، وابسته، ديكتاتور و بشدت ضعيف ستم شاهي»، «كوچك جلوه دادن پيروزي‌ها و برجسته كردن نقاط ضعف»، «كارشكني و تحريم» از جمله عوامل بيروني بود كه حضرت آيت الله خامنه اي آنها را مانع شتاب گرفتن تحقق آرمانها برشمردند.

ايشان در همين زمينه به يك روال غلط يعني منتسب كردن ضعفهاي مديريتي به نظام اشاره كردند و افزودند: برخي، كارهاي غلط بعضي مديران را با هياهو به همه مجموعه مديريتي كشور تعميم مي دهند و حتي آن را به نظام اسلامي منتسب مي كنند تا نظام را زير سؤال ببرند كه بايد بشدت به اين مسئله توجه داشت.

رهبر انقلاب در نوعي جمع بندي از سخنانشان به دانشجويان خاطرنشان كردند: نظام در ميانه كارزار عظيمي قرار دارد و شما كه در وسط اين كارزار همه جانبه هستيد، بايد اين رويارويي را احساس و درك كنيد و با شناخت طرف مقابل، وظايف انقلابي خود را بشناسيد و به آنها عمل كنيد.

آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: انقلابي گري به معناي «مشي صحيح، عاقلانه، شجاعانه و پرانگيزه» فقط در بستر نظام اسلامي معنادار و امكان پذير است، بنابراين كساني كه نظام و بنيانها و ارزشهاي آن را زير سؤال مي برند و تخريب و ساختار شكني مي كنند، در واقع در حال ويرانگري هستند، نه انقلابي گري.

رهبر انقلاب اسلامي، تكرار و تأكيد بر آرمانها در جامعه و مطالبه گري آنها را بسيار ضروري خواندند و خاطرنشان كردند: اگر تهاجم وسيع و پرحجم ضد انقلاب به افكار عمومي، با برجسته كردن و مطالبه گري آرماني روبرو نشود، قطعاً ويرانگري خواهد كرد.

ايشان تأكيد كردند: لشكر جوانان مؤمن و انقلابي بايد وارد ميدان مطالبه دائم و هوشيارانه آرمانها و كمك به تحقق اهداف انقلاب شود و در مقابل تخريب افكار عمومي و فضاهاي نخبگاني و مديريتي، سد ايجاد كند.

آيت الله خامنه اي، صراحت و شجاعت در مطالبه آرمانها را با همان زبان ويژه جوانان مؤمن و انقلابي، كاملاً ضروري برشمردند و افزودند: بايد در افكار عمومي اشرافي‌گري و وابستگي فكري نفي و طرد شود.

ايشان ترجيح كالاهاي خارجي به ايراني را يك مشكل جدي ذهني در جامعه دانستند و افزودند: بايد تحرك و تحولي فكري و قوي شكل بگيرد تا برداشت غلط بهتر بودن جنس خارجي از ذهن ها پاك شود.

رهبر انقلاب، «مطالبه سبك زندگي اسلامي- ايراني» و «مقابله با لاابالي‌گري، تنبلي، بي هويتي و دين ستيزي» را از ديگر ضروريات حركت انقلابي دانشجويي خواندند و تأكيد كردند: البته همه اين ضروريات بايد با حوصله، هوشمندي و صبر انقلابي انجام شود.

 
Copyright © 2013 - TAMADDON