جستجو
شنبه - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۹ حزب تمدن > اخبار > راي اعتماد مجدد مجلس به وزراي تعاون، كار و رفاه اجتماعي و راه و شهرسازي
 
امكانات سايت

پيوندها

اخبار حزب
عزيز بود ولي همچنان غريبان رفت
شعري در سوك مرحوم دكتر ميرمحمدي؛ دوست ديرين و همراه هميشگي سال‌هاي سال
نقش احزاب سياسي در توسعه سياسي و اجتماعي راه ابريشم
سخنراني آقاي دكتر سيد محمد ميرمحمدي دبير كل حزب تمدن اسلامي و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در نشست كميته دائمي (ICAPP) در تهران مورخ 14/11/1396
تكاليف و وظايف پنج دستگاه اجرايي ديگر براي تحقق اقتصاد مقاومتي مشخص شد
معاون اول رئيس‌جمهور طي ابلاغيه‌هايي جداگانه به پنج دستگاه اجرايي، تصويب نامه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي ناظر به پروژه‌هاي اولويت‌دار برنامه‌هاي ملي اقتصاد مقاومتي كه در آن وظايف و تكاليف هر يك از دستگاه‌ها براي اجراي اين پروژه‌ها مشخص شده است را ابلاغ كرد.

 
راي اعتماد مجدد مجلس به وزراي تعاون، كار و رفاه اجتماعي و راه و شهرسازي


نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسات علني صبح و بعد از ظهر ديروز تقاضاي استيضاح وزراي تعاون،كار و رفاه اجتماعي و راه و شهرسازي را در دستور كار داشتند كه در نهايت پس از اظهارات نمايندئگان موافق و مخالف استيضاح و دفاع وزرا،در نهايت نمايندگان ضمن مخالفت با استيضاح،بار ديگر به علي ربيعي و عباس آخوندي راي اعتماد دادند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با 126 راي موافق، 124 راي مخالف و 2 راي ممتنع و يك راي باطله از مجموع 253 نماينده حاضر با طرح استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي مخالفت كردند.
نمايندگان همچنين با 92 راي موافق،152 راي مخالف و 2 راي ممتنع از مجموع 246 نماينده حاضر با طرح استيضاح وزير راه و شهرسازي هم مخالفت كردند.
*بررسي استيضاح وزير تعاون،كار و رفاه اجتماعي
*مقصودي نماينده سبزوار – موافق استيضاح
حسين مقصودي نماينده سبزوار به عنوان موافق استيضاح وزير كار و رفاه اجتماعي گفت: اگر آقاي ربيعي پيام تحصن بازنشستگان و صداي كارگران فولاد را ميشنيد،اغتشاشات اخير به وجود نمي‌آمد و اعتراضات تبديل به اغتشاش نميشد.
وي گفت: صاحبان اصلي انقلاب يعني كارگران، روستاييان، عشاير، قاليبافان، زنان بي‌سرپرست و بازنشستگان با وزيري به نام ربيعي سرو كار دارند كه اوضاع و احوال صاحبان انقلاب خوب نيست، آنها به نظام بي‌اعتماد شدند كه اين بي‌اعتمادي باعث مي‌شود پايه‌هاي نظام به لرزه بيفتد.
وي ادامه داد: ما در مجلس مصوب كرديم كه روستاييان در سن 75 سالگي و با پرداخت 10 سال پول بيمه بازنشسته شوند اما در سال 96 هيچ روستايي بازنشسته نشد. ما هربار كه در اين‌باره با آقاي ربيعي جلسه داشتيم گفت كه آقاي نوبخت پول نمي‌دهد انتظار مي‌رفت كه شما به عنوان وزير از اين موضوع دفاع كنيد.
*نادري نماينده پاوه – موافق استيضاح
شهاب نادري نماينده پاوه نيز در موافقت با استيضاح ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با طرح اين سوال كه وزارت كار براي اشتغال جوانان در مناطق مرزي چه كاري انجام داده است؟ گفت كه در صورت عدم جذب اين جوانان ما دچار مشكلات امنيتي خواهيم شد.
وي گفت: آقاي ربيعي براي بيكاري جوانان نقاط صفر مرزي چه كاري انجام داده است؟ ما بارها اين مطالبه را از ايشان داشتيم، چرا كه اگر ما اين جوانان را جذب نكنيم،‌ آن‌ها جذب كومله، داعش و دموكرات مي‌شوند و مشكلات امنيتي به وجود مي‌آيد. طبيعتا شما بايد فرق بين مقوله امنيتي و آسيب اجتماعي را بيشتر از ما درك مي‌كرديد.
اين نماينده مجلس خطاب به ربيعي گفت: بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري كشور در اختيار شماست مثل شستا و بازنشستگي كه هيچگاه مديريت نداشتند. شما متولي كارگران هستيد ولي براي آن‌ها و بازنشستگان چه كاري انجام داديد.
نماينده پاوه در ادامه سوء مديريت، عدم كارآمدي،‌ پايين بودن نرخ بازدهي سرمايه‌گذاري و عدم توجه به اشتغال را از مشكلات وزارت كار عنوان و خاطرنشان كرد: خط فقر 2.5 ميليون تومان است و به بركت مديريت شما در حوزه رفاه در 6 سال گذشته 80 درصد جامعه ايران زير خط فقر هستند. شما مسئول اشتغال كشور نيستند ولي 40 درصد بنگاه‌هاي اقتصادي دست شماست. بايد اعضاي هيات مديره اين شركت‌ها را اعمال مي‌كرديد.
*حسن بيگي نماينده دامغان – موافق استيضاح
هم‌چنين ابوالفضل حسن بيگي نماينده دامغان در موافقت با استيضاح علي ربيعي گفت: آقاي ربيعي بعد از انتخاب وزير جديد تعاون، كار و رفاه اجتماعي شما هم رئيس سازمان تامين اجتماعي شويد.
وي گفت: ربيعي و معاونانش توانايي اداره كردن اين وزارتخانه را ندارند. براي حفظ نظام بايد امروز سخن حق بگوييم. متاسفانه طي دو سه سال گذشته با وجود فشارهاي متعدد وزير تعاون همچنان در اين پست باقي مانده است و مديرانش را كه نوعا سن بالا دارند را هم در راس وزارتخانه نگه داشته است؛ درحالي كه ايشان در جلسه راي اعتمادش صحبت از جوانگرايي كرده بود. چرا با جريان‌هاي احساسي همان تيم مسن را در وزارتخانه نگه داشته‌ايد؟
نماينده دامغان در مجلس با اشاره به مجموعه‌هاي اقتصادي زير مجموعه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: اگر كل سرمايه و دارايي اين وزارتخانه را به دلار تبديل كنيم سرمايه اين وزارتخانه بالغ بر 150 ميليارد دلار است كه اگر در بانك سپرده‌گذاري شود سالي30 ميليارد دلار به آن سود تعلق مي‌گيرد. مجلس با نيت خيرخواهانه برخي از ثروت كشور را در اختيار وزارت تعاون قرار داد تا به نيروهاي مظلوم و محروم، بازنشستگان و كارگران اين وزارتخانه خدمت كند.اما همانطور كه مي‌بينيد اين اتفاق نيفتاده است.
*عثماني نماينده بوكان – موافق استيضاح
محمد قسيم عثماني هم در موافقت با استيضاح ربيعي گفت: وزارت شما وزارت تعاون نيست، بلكه وزارت حذف تعاون است. مديريت شما باعث شده كه تا بيش از 28.6 درصد تعاوني‌ها تعطيل شود. شما وزير كار نيستيد، بلكه وزير كارفرمايان هستيد.
وي افزود: آقاي ربيعي همدستان شما در تيمي كه تشكيل داده‌ايد، ادعا مي‌كنند كه شما به عده‌اي باج نداديد و به همين دليل شما را استيضاح مي‌كنيم و هدف از استيضاح شما سهم‌خواهي است. اگر واقعا اينگونه است، مرد باشيد و پشت اين تريبون اعلام كنيد كدام نماينده ملت از شما باج‌خواهي داشته است و چه كسي به خاطر مسائل شخصي شما را استيضاح كرده است.
نماينده بوكان اظهارداشت: شما وزير كار نيستيد بلكه وزير كارفرما هستيد. شما به جاي اينكه به بخش كارگري كشور توجه داشته باشيد بر احزاب كارگري و تشكل‌ها متمركز شده‌ايد تا در چنين روزي فضا را براي شما هموار كنند. شما با چشم بستن بر واقعيت، زير پا نهادن حقوق كارگران و عدم نظارت بر شرايط كاري با كارفرمايان همدست شده‌ايد تا كارگران حتي از حداقل حقوق خود يعني حق بيمه نيز برخوردار نباشند. بر اثر عدم نظارت شما تعداد قابل توجهي از نيروهاي تحصيلك‌رده كه به كار مشغول هستند حتي حداقل حقوق كارگري را دريافت نمي‌كنند و حتي اگر كارگر و كارمندي كوچكترين اعتراضي بكند، اخراج شده و حتي حقوق 500 هزار توماني خود را نيز از دست مي‌دهد.
*فرهنگي نماينده تبريز – موافق استيضاح
محمدحسين فرهنگي هم به عنوان موافق استيضاح ربيعي با بيان اينكه مديريت اقتصادي ربيعي در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نادرست است، گفت كه وزارت ربيعي چه در دولت يازدهم و چه در دولت دوازدهم نادرست بوده و اموال كارگران به درستي مديريت نشده است.
وي گفت: ربيعي با گذشت يك دوره كامل از وزارتش در دولت يازدهم و نيمي از دولت دوازدهم نشان داده كه توانايي لازم براي اداره اين وزارتخانه را ندارد.
وي توضيح داد: براساس قانون برنامه ششم كه يك سال از تصويب آن مي‌گذرد وزارت تعاون مكلف به تسويه بدهي‌هاي خود به سازمان بازنشستگي به خصوص سازمان تامين اجتماعي شد. قرار بود اين وزارتخانه از طرق مختلف مطالبات را از دولت دريافت كند. سوال اين است كه آيا وزير چنين احساس وظيفه‌اي را دارد؟ عملا اين اتفاق نيفتاده است و تنها اموال كارگران به حراج رفته است.
فرهنگي مديريت اقتصادي ربيعي ر ا نادرست خواند و گفت: ربيعي نتوانسته اموال كارگران را به درستي مديريت كند.
*نگهبان سلامي نماينده خواف و رشتخوار- موافق استيضاح
محمود نگهبان سلامي نماينده خواف و رشتخوار نيز در موافقت با استيضاح ربيعي وزير كار، از نحوه مديريت شركت هواپيمايي شركت آسمان در وزارت رفاه انتقاد كرد.
وي گفت: ايران داغدار 66 نفر از هموطنان ماست كه در سانحه سقوط هواپيمايي آسمان جان خود را از دست دادند. شايد براي شما هواپيمايي آسمان و درآمدزايي آن مهم باشد اما براي ما جان مردم عزيزتر است.
وي عدم پاسخگويي به مطالبات كارگران را از نقاط ضعف وزارت كار عنوان كرد و گفت: متاسفانه بيشتر از كارگران به عنوان ابزاري براي خواسته‌هاي شخصي ابقاي خود استفاده مي‌كنيد. ضمن اينكه در زيرمجموعه‌هاي تامين اجتماعي پيشينه خوبي را شاهد نيستيم و همين امر زمينه‌ساز فساد در زيرمجموعه اقتصادي اين وزارتخانه شده است.
*حسنوند نماينده انديمشك – موافق استيضاح
فريدون حسنوند نماينده انديمشك هم در موافقت با استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: وقتي مجلس اصولگرا به ربيعي خرده گرفت كه چرا در ستاد ميرحسين موسوي فعال بود، ايشان گفت نفوذي نظام در ستاد ميرحسين بودم بايد بگويم آفرين بر ايستادگي شما بر اين موضع.
وي گفت: آقاي ربيعي شما در ستاد انتخابات ميرحسين موسوي مسئول اتاق فكر ايشان بوديد و همراه با ايشان پشت تريبون آمديد و اعلام پيروزي كرديد.‌اي كاش همان روز مردانه مي‌گفتيد از ميرحسين دفاع مي‌كنم اما وقتي مجلس اصلوگرا به شما خرده گرفت كه چرا در ستاد ايشان فعال بوديد، گفتيد كه نفوذي نظام در ستاد ميرحسين بودم كه بايد به شما در بيان اين واقعيت آفرين گفت.
وي ادامه داد: شما قوميت گرايي را ترويج كرديد و با مظلوميت نمايي مي‌خواهيد وزير بمانيد اما بدانيد اين منصب از ما و شما مي‌گذرد بنابراين به ناتواني خود اعتراف كنيد.
وي خاطرنشان كرد: بدعتي كه شما در وزارت تعاون و زيرمجموعه آن گذاشتيد در زمان قاجار هم ديده نمي‌شود. شما حمله كردن كارگرها به مجلس را بدعت گذاشتيد. درحاليكه مجلس براي بازنشستگان و كارگران قوانين حمايتي تصويب كرده است.
* تاجگردون نماينده گچساران – موافق استيضاح
غلامرضا تاجگردون نماينده گچساران هم در موافقت با طرح استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با انتقاد از برخي اتهام زني‌ها به نمايندگان كه به گفته وي موجب بدبيني جامعه مي‌شود، گفت كه هواپيماي تهران - ياسوج حتي بيمه نداشته است.
وي اظهارداشت: من و جمعي از استيضاح كنندگان خدمت آقاي ربيعي رسيديم گفتم مي‌دانم از همه طرف به شما هجمه مي‌شود. از شما مطالباتي دارند شايد دوست نزديك من از تو مطالبه مي‌كند اما پشت تو آمديم كه با هيچ كس حتي تاجگردون معامله نكني و مستقل بايستي، ما 4 سال و شش ماه با تو همكاري كرديم كه خوب كاري كني و برنامه هايت را اجرا كني، اما عنان را رها كردي و بسياري از بخشهاي مهم كشور را معطل تصميمات خود كردي. البته هيچ چيزي از دوستي ما كم نمي‌شود.
تاجگردون خاطرنشان كرد: من نماينده 66 جنازه‌اي هستم كه بالاي قله دنا هستند. يك نفر در دولت نخواست چرا ما كوتاه بياييم؟ من در دفاع از استيضاح قبلي آقاي آخوندي گفتم كه ايشان عذرخواهي كرده بنابراين ايشان را ببخشيد.
وي يادآور شد: خدا مرا لعنت كند اگر بخواهم از امروز تا آخر عمرم با اين رئيس‌جمهور و دولت كه به حرف من و تو گوش نمي‌كنند، مصالحه كنم. اُف بر من و خاندان من، اگر بخواهم چنين كنم كه رسانه‌هاي زنجيره‌اي راه بيفتند. آقاي ربيعي! سال‌هاست اين گَله با اين گرگ آشناست، اينها را به جان هم نيندازيد. ما وامدار راي مردم هستيم.
*پورابراهيمي نماينده كرمان- موافق استيضاح
پورابراهيمي نماينده كرمان هم به عنوان موافق استيضاح وزير كار با استفاده از اين تعبير كه ربيعي خداي لابي‌گري است، گفت كه اكنون وزارت كار وضع اسفباري دارد به طوري كه در اين وزارتخانه در طول چهار سال و نيم گذشته فاجعه رخ داده است.
وي گفت: بنده در همان زمان معرفي آقاي ربيعي در دولت يازدهم به عنوان مخالف او بودم. آن زمان هيچ شناختي از آقاي ربيعي نداشتم اما برنامه‌هاي پيشنهادي او حكايت از شرايطي داشت كه امروز شاهد آن هستيم. پيش بيني‌هايي را آن زمان مطرح كردم كه اكنون آن را مي‌بينيم.
پورابراهيمي افزود: مگر مي‌شود كسي كه ادبيات اقتصادي بلد نيست، مجموعه عظيم اقتصادي را اداره كند. ما در همان دولت يازدهم پيش‌بيني شرايط را كرديم كه در دولت دوازدهم اجازه صحبت در زمان راي اعتماد به من را ندادند. اكنون بعد از چهار سال و نيم شاهد فاجعه و وضعيت اسفبار در وزارت كار هستيم.
وي خاطرنشان كرد: آقاي ربيعي مي‌گويد كه يك درصد اقتصاد در اين وزارتخانه است كه اين درست نيست. در بين پنج مجموعه بزرگ اقتصادي، بيش از 150 هزار ميليارد تومان ارزش دارايي‌هاي مربوط به اين وزارتخانه است.
وي تاكيد كرد: امروز حركت اقتصادي در پشت لوكوموتيو بسيار كند و ناكارآمد وزارت تعاون مانده و شرايط را اينگونه كرده است. در زمان راي اعتماد به دولت دوازدهم به آقاي روحاني توصيه كرديم كه آقاي ربيعي را معرفي نكند اما ايشان تحت لابي سياسي قرار گرفت.
پورابراهيمي گفت كه در تحقيق و تفحص از صندوق بازنشستگي تخلفات بسياري ديده شده است كه همه آنها را به آقاي ربيعي گفته‌ايم اما اتفاقي رخ نداده است.
* مخالفان استيضاح وزير كار
*محبي‌نيا نماينده مياندوآب – مخالف استيضاح
در ادامه جهانبخش محبي‌نيا نيز در مخالفت با استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: بنده ضمن اينكه نسبت به برخي از اقدامات آقاي ربيعي انتقاد دارم، اما بايد بگويم كه ايشان جزو فعالترين وزرا بوده است. ما از وزراي زيادي گله‌مند هستيم اما بايد مديريت وزير مورد ايضاح قرار گيرد.
نماينده مياندوآب گفت: عدم توجه بعضي از مديران شايد باعث ناراحتي باشد. اما نبايد شخصيت داناي آقاي ربيعي را كه در حدي است كه در آينده به عنوان وزير نيز بتوان از ايشان استفاده كرد، ناديده گرفت. ما از خيلي از وزرا گله‌منديم. اما قرار است مديريت وزير مورد ايضاح قرار گيرد و نبايد به گونه‌اي برخورد شود كه به شخصيت ايشان توهين شود. بنده ضمن اينكه نسبت به برخي از عملكردهاي آقاي ربيعي انتقاد دارم اما ايشان را در بين وزرا جزو فعالترين وزيرها مي‌دانم چراكه ايشان به بيشترين شهرستان‌ها سفر كرده است. ما بايد وزراي قبلي را با ايشان مقايسه كنيم.
محبي نيا ادامه داد: ربيعي كسي بود كه پرده از صندوق بازنشستگي و فجايع آن كنار زد و توجه مجمع تشخيص مصلحت نظام، دولت و مجلس را در اين خصوص متمركز كرد. شاخص فقر ما در سال 84، 80 درصد بوده است اما امروز در سال 96، 30 درصد است. نه اينكه ما نسبت به مشكلات بايد بي‌توجه باشيم اما حمايت در اين زمينه چندپاره است و بخشي از مبارزه برعهده نمايندگان و بخشي برعهده ساير مسئولان جامعه است.
*كواكبيان نماينده تهران – مخالف استيضاح
مصطفي كواكبيان نماينده تهران هم به عنوان مخالف استيضاح وزير كار، رفاه و تعاون اجتماعي گفت: آيا همه مشكلات فقر و موضوعات اجتماعي ما بايد توسط ربيعي بر طرف شود؟ جامعه كارگري از ربيعي حمايت كرده‌اند.
وي سپس گفت: وزارتخانه‌اي كه آقاي ربيعي بر عهده دارد داراي سه بخش است، كه 80درصد آن خدماتي و اجتماعي و 20درصد آن اقتصادي است. نمايندگان در نامه استيضاح از امور اقتصادي نوشتند، اين درحالي است كه عموم عزيزان از قسمت‌هاي اجتماعي راضي هستند.
كواكبيان خاطرنشان كرد كه فعاليت‌هاي اين وزارتخانه در اطاق شيشه‌اي انجام مي‌شود.
وي سپس با طرح اين پرسش كه «طي مدت مديريت ربيعي كدام اختلاس در اين وزارت‌خانه صورت گرفته است؟» تصريح كرد: در دوره قبلي از 150 ميليارد تومان اين وزارتخانه، 17 هزار ميليارد تومان به بابك زنجاني و ديگران داده شده بود. بنده نمي‌گويم زير مجموعه‌هاي اقتصادي اين وزارتخانه كمبود ندارد، اما كدام فساد را در اين وزارت‌خانه ديده‌ايد؟
اين نماينده مجلس خطاب به مخالفان ربيعي گفت: بحث ما فساد است، چه فسادي صورت گرفته است تا بنده نماينده قانع شوم؟ خوشبختانه در دوره ربيعي بخش اقتصادي اين وزارتخانه، به سمت سهامداري حركت مي‌كند تا 40/. فقط براي اين وزارتخانه باشد و بقيه به دست مردم و بخش خصوصي اداره شود.
وي ادامه داد: عزيزاني كه معتقد هستند آسيب‌هاي اجتماعي تقصير ربيعي است چرا رئيس شوراي آسيب‌هاي اجتماعي وزير كشور است؟ جرات داريد به او بگوييد؟ گنه كرد در بلخ آهنگري....
كواكبيان كفت: اگر مي‌خواهيد بخش‌هاي كارگري دچار تنش نشود و شب عيدي به حداقل حق و حقوق خودشان برسند به او راي دهيد. اين وزير خيابان انقلاب به پايين را مي‌شناسد. ما با اين استيضاح مشروط مخالفيم.
* ربيعي: مشكل فقر و بيكاري با پول پاشي حل نمي‌شود
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در جلسه استيضاحش در مجلس شوراي اسلامي گفت: رفع فقر نياز به برنامه 20 ساله دارد؛ فقر با پاشيدن پول حل نمي‌شود، همانطور كه بيكاري با پاشيدن پول حل نمي‌شود
علي ربيعي اظهار داشت: در مقام كنشگر اجتماعي با چهار دهه سابقه و پنج سال در وزارت كار درس‌ها و تجارب ارزشمندي در اختيار دارم كه مي‌توانم چالش‌ها را بدرستي ترسيم كنم.
وي با بيان اينكه مجلس عصاره مجلس است، افزود: مشاركت مردم، سوال ازسوي مجلس و استيضاح، آن چيزي است كه از نوجواني براي آن مبارزه كرده‌ام و مسير پيشرفت كشور هم همان است.
وزير كار گفت: 90 درصدي مباحثي كه موافقان استيضاح بيان كردند، مربوط به شركت‌هاي وابسته به وزارت كار بود و بايد گفت متاسفانه كاركردهاي اجتماعي وزارتخانه مهمي چون تعاون، كار و رفاه اجتماعي به مجموعه‌اي از شركت‌ها چون شستا و نظاير آن تقليل يافته است.
ربيعي با بيان اينكه اصلاح صندوق‌هاي بازنشستگي را براي نخستين بار خود وي مطرح كرده است، گفت: طرح موضوع اصلاح ساختار صندوق‌ها از دوره حضور وي در اين وزارتخانه كليد خورد.
ربيعي با بيان اينكه بخشي از وظايف وي به بهبود وضعيت صندوق‌هاي بازنشستگي باز مي‌گردد، اظهار داشت: سهم صندوق‌ها از اقتصاد كشور حدود 1.4 درصد توليد ناخالص ملي است.
وزير كار يكي از برنامه‌ها براي كارآمد كردن صندوق‌ها را شفاف سازي عنوان كرد و گفت: به عنوان نظريه مبارزه با فساد بايد به سمت بنگاهداري برويم.
وي با برشمردن اقدام‌هايي كه طي حضورش در صدر اين وزارتخانه انجام داده است، گفت: ارائه برنامه براي كاهش آسيب‌هاي اجتماعي به رهبر معظم انقلاب نيز ازسوي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مطرح شد.
وي ادامه داد: پيشي گرفتن مزد بر نرخ تورم نخستين بار در دولت تدبير ازسوي وزارتخانه تابع من شروع شد.
ربيعي با بيان اينكه بارها مفاسد گوناگوني از سه هزار تا 100 ميليارد تومان افشا شده است، خطاب به نمايندگان مجلس گفت: هيچگاه صندوق‌هاي بازنشستگي در اين مفاسد نقشي نداشتند چرا اين را نمي‌بينيد؟
وي تاكيد كرد: روند سالمي در صندوق‌هاي بازنشستگي ادامه داشت؛ تيمي كه امروز در شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي (شستا) است از نظر سلامت اقتصادي در بالاترين سطح هستند.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه هرجا تخلفي بوده، به سرعت با آن مخالفت كرده است، گفت: امروز 90درصد شركت‌هاي زيرمجموعه شستا در بورس هستند و همه اطلاعات آنها در سامانه كدال سازمان بورس بورس قابل دسترسي است.
ربيعي اعلام كرد: تا شهريور 97 شركت‌هاي كم بازده از شستا خارج مي‌شوند و اين به معناي آن نيست كه اين پول را هزينه جاري كنيم؛ اين يك پول بين النسلي است و در ديگر شركت‌ها سرمايه‌گذاري خواهد شد.
ربيعي با بيان اينكه در سال 54 كه كارگر كارخانه بوده و همواره با وجود آنكه فردي سياسي بوده از كارفرما هراس داشت، گفت: بخدا امروز كارگران براي من حكم كارفرما دارند و من از هرگونه اهمالي كه در حق آنها شده باشد مي‌هراسم.
ربيعي گفت: بخاطر شفافيت و اينكه به سمت خروج صندوق‌ها از بنگاهداري حركت مي‌كنيم، مجلس بايد به من پاداش بدهد.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اظهار داشت: زماني ميزان كل فروش شركت‌هاي وابسته به صندوق‌ها 8800ميليارد تومان بود اما امروز به 21هزار ميليارد تومان سود خالص رسيده است. آيا اينها اتفاقي بوده يا به دليل برنامه‌هاي شفافي است كه ما در دولت تدبير و اميد پيشه كرده ايم.
وزير كار يادآور شد: وقتي كه عهده‌دار وزارت كار شدم، شرايط سختي را تحويل گرفتم؛ صندوق‌هاي بازنشستگي سياست‌هاي غلطي را در پيش گرفته بودند اما تا پيش از آن هيچكس صدايش درنيامده بود.
ربيعي واگذاري شركت‌هاي دولتي در قالب رد ديون دولت به تامين اجتماعي و صندوق‌هاي بازنشستگي را تا پيش از دولت تدبير و اميد نادرست دانست و گفت: تا آن زمان تنها 19 درصد واگذاري سهام و شركت‌هاي دولتي به بخش خصوصي واقعي انجام شده بود.
وي با دفاع از عمكرد شركت‌هاي تابعه اين وزارتخانه در دوره وزارتش، اظهار داشت: امروز 80درصد سود حاصله، متعلق به 20درصد سرمايه‌گذاري است كه در اين دوره انجام شده است.
ربيعي با اشاره به وضعيت نامناسب صندوق بازنشستگي فولاد گفت: صندوق فولاد در بدترين شكل واگذار شد و همه مي‌دانند ما در چه وضعيتي تحويل گرفتيم.
وي يادآور شد: صندوق، شركتي را به ارزش 2500 ميليارد تومان تحويل گرفت درحالي كه اكنون 500 ميليارد تومان هم نمي‌خرند و ما وارث چنين شرايطي هستيم.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با تاكيد بر اينكه قصد دارد سود شركت‌ها را به 80 درصد برساند، گفت: مي‌خواهيم صندوق‌ها را از غل و زنجير رها كنيم و به سرمايه‌گذاري در صندوق‌ها بپردازيم.
ربيعي گفت: اگر قرار بود بدرستي تصميم‌گيري نكنيم، امروز با تعداد زيادي بيكار مواجه بوديم؛ تلاش كرديم به زياندهي نرسيم درحالي كه 34 شركت زيان ده در تهران داريم.
وي در پايان بخش نخست دفاع خود اظهار داشت: وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در دوره من براي كاهش فقر و نابرابري، جلوگيري از بين نسلي شدن فقر و كاهش ريسك زندگي من تلاش كرد؛ ما نه تنها ناموفق نبوديم حتي حركت‌هاي سالمي هم داشتيم.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در بخش دوم اظهاراتش گفت: يكي از افتخارات وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در دولت تدبير و اميد پيشي گرفتن نرخ افزايش دستمزد بر نرخ تورم بود.
ربيعي در خصوص افزايش دستمزدها در دولت تدبير و اميد گفت: در اين دوره توانستيم حداقل‌ها را به 80درصد دستمزد برسانيم.
ربيعي با بيان اينكه فاصله مزد و تورم در دولت قبل 67درصد رسيده بود، گفت: در اين دوره براي افزايش قدرت خريد بازنشستگان و كارگران كه طي سال‌ها كاهش يافته بود، تلاش كرديم.
وي يادآور شد: ما به يكباره نمي‌توانستيم فاصله ياد شده را درست كنيم اما سياست اين وزارتخانه پيش گرفتن مزد بر نرخ تورم بود كه موفق هم شديم و اين موضوعي افتخار آميز براي من است.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: همچنين طي سه سال گذشته تصميم گرفتيم كه حقوق‌ها پايين را به شكل پلكاني بالا بياوريم اما هنوز كارگران با زندگي شرافتمندانه فاصله دارند.
ربيعي اظهار داشت: يكي از نمايندگان اعلام كرد كه ارزش شركت تابعه شركت سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي (شستا) 150 ميليارد دلار است درحالي كه اين رقم واقعي نبوده و ارزش واقعي اين شركت‌ها 600 هزار ميليارد تومان است.
وي در خصوص پالايشگاههايي كه به تامين اجتماعي واگذار شده است، گفت: ما اين پالايشگاه‌ها را سودآور كرديم و 3 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري كرديم؛ تنها در پالايشگاه ستاره خليج فارس 2 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري كرديم.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه دو برنامه رفع فقر مطلق و اشتغال فراگير را دنبال مي‌كند، از طرح بيمه همگاني و گسترش بيمه سلامت را از برنامه‌هاي مهم وزارت كار اعلام كرد و گفت: وزارت كار يكي از بال‌هاي مهم براي اجراي طرح بيمه سلامت بود.
وي گفت: طرح تحول سلامت در كشورهاي توسعه يافته شكست مي‌خورد اما ما با وجود همه كاستي‌ها و انتقادات توانستيم آن را اجرايي كنيم.
ربيعي در خصوص وضعيت مسكن كارگران گفت: كارهاي خوبي در حوزه مسكن حمايتي انجام شده است و اكنون خانوارهايي كه داراي دو معلول به بالا هستند، صاحب مسكن شده‌اند.
ربيعي با تاكيد بر اينكه بهبود زندگي كارگران را دنبال مي‌كند، ادامه داد: در اين مدت قدرت خريد كارگران را بالا برديم.
وزير كار در ادامه از برخي مصوبات مجلس گلايه كرد و گفت: بخدا بخاطر برخي از قوانيني كه شما لغو كرديد، خواب ندارم.
ربيعي با اشاره به ساماندهي كودكان بازمانده از تحصيل گفت: با سياست‌هايي كه اتخاذ كرديم، هيچ كودكي از تحصيل باز نمي‌ماند.
وزير كار گفت: از روزي كه مسئوليت اين وزارتخانه را پذيرفتم، در زمينه اشتغال احساس وظيفه مي‌كنم اما آيا با فردي كه مسئوليت مي‌پذيرد، بايد چنين كنيد؟
ربيعي اظهار داشت: دولت برنامه‌هاي متعدد اشتغال را پيگيري مي‌كند؛ بخشي از اشتغال بايد از رشد اقتصادي و بزرگ شدن كيك اقتصادي حاصل شود.
وي همچينن در خصوص سياست‌هاي تثبيت اشتغال گفت: با چنين سياستي توانستيم از ريزش 300هزار نيروي كار جلوگيري كنيم.
وي با اشاره به برنامه دولت در زمينه اشتغال روستايي گفت: چه من باشم چه نباشم، اين سياست‌ها براي توسعه اشتغال در روستاها بايد به پيش برود.
وي در خصوص نوع اشتغالي كه ايجاد شده است، گفت: با اينكه سالانه 650 هزار شغل در چند سال اخير ايجاد شده است اما بسياري از اين مشاغل پايدار نيست كه بايد روي پايداري آن كار كنيم.
وي گفت: در دوران ركود بايد 1.2 تا 2.1 توليد ناخالص داخلي براي توسعه بازار كار تخصيص يابد كه ما چنين نكرديم.
ربيعي وجود انبوه بيكاران را ناشي از غلفت در سال‌هاي گذشته دانست و گفت: با چنين حجمي از بيكاري، وزارتخانه متهم مي‌شود؛ اگر امروز بيكاري داريم، به اين دليل است كه نظام تامين مالي و سياست‌هاي اشتغال نداشتيم.
وي با اشاره به اينكه سند اشتغال در اين دولت آماده شده است، به تخصيص 20هزار ميليارد تومان براي اجراي طرح اشتغال فراگير اشاره كرد و گفت: خوشبختانه توانسته‌ايم زيرساخت‌ها را آماده كنيم و در سال‌هاي آتي شاهد آنها خواهيم بود.
وي در خصوص هواپيمايي آسمان كه به شستا تعلق دارد، گفت: آيا من آسمان يا شركت رجا را زير مجموعه شستا كردم؟ الان بخواهم رجا را بفروشم چه كسي اين شركت را مي‌خرد؟
وي توضيح داد: هم‌اكنون از بازار سرمايه بين‌المللي دعوت كرده‌ام كه به كشور بيايند تا اين وزارتخانه از بنگاهداري خارج شود.
ربيعي درباره حادثه هواپيماي مسير تهران - ياسوج كه اوايل اسفند ماه روي داد، گفت: هواپيماي ياد شده از سال 1396 مجوز پرواز داشته است؛ خلبان اين هواپيما سال 88جراحي قلب باز داشت و از سال 89 اجازه پرواز داشته است.
ربيعي ادامه داد: به جاي اينكه علت سانحه پيگيري شود، مي‌روند روي مديريت فرد تاكيد مي‌كنند.
وي گفت: زماني هواپيمايي آسمان 1250ميليارد تومان بدهي داشت كه امروز به 900 ميليارد تومان تقليل يافته است. همچنين اين شركت روزي هفت پرواز داشت كه امروز به 25فروند رسيده است.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: سهم بخش تعاون از اقتصاد كشور در سال 1389 برابر با 2.6 درصد بود كه اكنون به حدود 6 درصد رسيده است.
ربيعي گفت: در صورتي كه سهام عدالت را در نظر بگيريم، سهم بخش تعاون بيشتر مي‌شود.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در بخش سوم دفاع خود در پاسخ به يكي از نمايندگان كه مدعي شده بود وي در ستاد مير حسين موسوي بود اما بعدها اعلام كرد كه نفوذي نظام در ستاد بوده است، گفت: من علي ربيعي هستم؛ كارگري كه در انقلاب حضور داشتم و امروز مفتخرم كه بهترين رابطه را با معلولان دارم از اموال كارگر و كارفرما پشتيباني مي‌كنم و هرگز در زندگي از اصول خود عدول نكرده ام.
ربيعي همچنين گفت: خطايي كه دولت‌هاي قبل انجام داده بودند، من بايد اصلاح كنم؛ اگر به برخي افراد باج مي‌دادم، امروز اين بلا سرم نمي‌آمد؛ شركت‌هاي وابسته به صندوق‌ها براي من بلا شده است.
وي با اشاره به حضور نوربخش در راس سازمان تامين اجتماعي خطاب به نمايندگان اظهار داشت: سال 93 صندوق تامين اجتماعي 5500 ميليارد تومان افزايش سرمايه داشت. چرا اين را نمي‌بينيد؟
وي لازمه دموكراسي را گفت‌و‌گو دانست و گفت: در دموكراسي گروههاي مختلف در كنار هم مي‌نشينند و با هم گفت‌و‌گو مي‌كنند.
وي در پاسخ به يكي از نمايندگان كه به مسكن ربيعي اشاره كرده بود، گفت: خانه‌اي داشتم كه خودم آن را سال 70 ساخته بودم و به دليل اينكه با فرزندانم زندگي مي‌كنم و جا برايمان كم بود آن را به اجاره دادم و مبلغي را به آن اضافه كردم و آپارتماني بزرگتر را اجاره كردم.
وي گفت: براي استيضاح من فرد متخلفي كه به دادگاه معرفي شده بود كمپين «نه به ربيعي» راه انداخته است كه نام او را به هيات رئيسه مجلس خواهم داد.
ربيعي گفت: اگر از جناح چپ استخدام كنم، به من خرده مي‌گيرند، اگر از اصولگرا نوعي ديگر؛ اگر در كنار مردم غمخواري كني ايراد مي‌گيرند و اگر نكني باز هم در اين مورد تو را محكوم مي‌كنند.
وي در پاسخ به نقد يكي از نمايندگان كه چرا بابت سقوط هواپيما در ياسوج و غرق شدن كشتي سانچي عذر خواهي نكرده است، گفت: بارها از اتفاقي كه در كشتي سانچي، معدن يورت و هواپيمايي آسمان رخ داد، عذرخواهي كرده ام.
ربيعي گفت: تمام سرنشينان هواپيمايي آسمان بيمه بودند و متاسفانه به دليل كم اطلاعي، برخي از نمايندگان اعلام مي‌كنند كه بيمه نبودند.
ربيعي با يادآوري اينكه اين بنگاهها به مجموعه وزارت كار تحميل شده‌اند، گفت: اگر راي نياوردم باز هم دست شما را مي‌بوسم و در كنار نظام خواهم ماند.
وي گفت: اداره كردن سخت است.خصلتي دارم كه از مادرم به ارث برده ام؛مادرم هيچگاه به همسايه‌اي نه نمي‌گفت و وقتي همسايه‌ها چيزي از او مي‌خواستند آن را از همسايه ديگر قرض ميگرفت براي اينكه به ديگري پاسخ منفي ندهد.
وي گفت: دلم مي‌خواهد توان ساختن بيمارستان در همه شهرها را داشتم؛ ورزشگاه در همه شهرها درست مي‌كردم تا فرزندان كارگران در آن بازي مي‌كردند. اگر نمي‌توانيم كارهاي زيادي انجام دهيم، به حساب بدقولي من نگذاريد بلكه اين به دليل نبود سرمايه‌هاي كافي است.
*استيضاح وزير راه و شهرسازي
*بيگي نماينده تبريز – موافق استيضاح
عليرضا بيگي نماينده تبريز در جلسه علني نوبت عصر نخستين سخنران موافق استيضاح وزير راه و شهرسازي بود.
بيگي در موافقت با اين استيضاح گفت: عدم توانايي در مواجه با بحران‌هاي موجود در سيستم حمل و نقل كشور، عدم پاسخگويي مناسب به مردم، عدم نظارت بر سيستم ناوگان هوايي و ريلي از مهمترين دلايل اسيضاح وزير ر اه و شهرسازي است.
وي افزود: ما هنوز وزير راه و شهرسازي را مقصر حادثه قطار مشهد – سمنان مي‌دانيم، در آن حادثه 50 نفر جان خود را از دست دادند ولي در آن قطار حتي يك چكش هم نبود كه مردم بتوانند جان خود را نجات دهند.
نماينده تبريز در ادامه به برخي از حوادث ديگر اشاره كرد و گفت: ما از بعد از حادثه قطار شاهد حوادثي مانند زلزله، بارش‌هاي فراوان و سانحه هواپيما بوديم. در اين زمينه مردم حس مي‌كنند اقدامات لازم صورت نگرفته است.
بيگي ادامه داد: در حوزه مسكن ما هنوز طرح جامع مسكن نداريم و بافت‌هاي فرسوده ما نيز احيا نشده است.
وي گفت: وزير راه از مسكن اجتماعي سخن مي‌گويد ولي هنوز يك مسكن اجتماعي هم ايجاد نشده است. وضعيت بافت‌هاي فرسوده ما بسيار بلاتكليف است و مشخص نيست كه به كجا خواهد رفت.
*قاضي پور نماينده اروميه – موافق استيضاح
نادر قاضي پور نماينده اروميه به عنوان موافق استيضاح وزير راه وشهرسازي گفت: مجلس از باب نظارت استيضاح وزير راه و شهرسازي را انجام مي‌دهد.
وي با طرح اين سوال كه چرا حشر و نشر شما با سرمايه‌داران و اغنياست اگرچه حلال است اظهار كرد:سخن بر سر اين است در حكومت علوي كارگزاران و مسئولان نه خود بايد اهل اشرافي گري باشند (اقاي جهانگيري) و نه با چنين كساني مراوده داشته باشند. اشرافي گري ويروسي بسيار خطرناك است كه همگان و خصوصا مسئولان حكومتي بايد از آن اجتناب نمايند.
قاضي پور افزود:ما در برابر جان باختگان قطار مشهد- تبريز تاريخ كشته شدگان جاده‌اي و سقوط هواپيما مسئول هستيم يا نيستيم. هنوز خانه‌هاي عزا ديده حوادث جاده‌اي سقوط هواپيما و قطارمشهد- تبريز داغ ديده هستند هنوز زلزله‌زدگان سرپل ذهاب در چادر زندگي مي‌كنند.
*آزاديخواه نماينده ملاير- موافق استيضاح
احد آزاديخواه نماينده ملاير هم گفت: طبق آمار، 12 هزار ميليارد تومان بدهكاري به پيمانكاران و 240 هزار ميليارد تومان پروژه نيمه تمام داريد درحالي كه بودجه شما 5هزار و 200 ميليارد تومان است. چگونه اين خلا را بايد پر كرد؟
آزاديخواه خطاب به نمايندگان مجلس گفت: شايد در ذهن شما اين جواب باشد كه مقصر آقاي وزير نيست و دولت بايد پول دهد و آقاي دكتر نوبخت منابع مالي را بايد تامين كند. اين وظيفه وزير مربوطه است؛ برود جذب منابع و اعتبار كند و يا اگر مي‌داند در دولت و كشور پول، سرمايه گذار خارجي و امكان فاينانس وجود ندارد به مردم قول ندهد و پروژه‌اي را كلنگ نزنيم.
وي افزود: آقاي وزير! مردم نبايد منتظر بمانند بر اقدامي كه سالهاست نشد و هنوز هم چشم دوخته‌اند فرجي اتفاق بيافتد و هنوز نيفتاد. مسكن مهر به عنوان يك پديده بي‌نظير البته داراي اشكالات متعدد، براي خانه‌دار شدن مردم مظلوم، كم درآمد و حاشيه نشينان شهري در سال 1386 ايجاد شد.
آزاديخواه گفت: گفتيد علاوه بر امتيازهاي آب و برق و برق، مساكن مهر بايد از ديگر امكانات مانند مدرسه و بيمارستان بهره‌مند شود. آيا اين كار را كرديد؟ آيا خبر داريد بسياري از ساكنان مسكن مهر در آرزوي يك مركز درماني به سر مي‌برند؟ فضاي سبز پيشكش.
نماينده ملاير گفت: بعد از سقوط هواپيماي ياسوج و كشته شدن بيش از 60 نفر كه پيكرهايشان هنوز در ارتفاعات دنا است. رهبري با صراحت فرمودند آيا اولويت اول خريد هواپيماها بود يا نه؟ يك سقوط انجام شد، همه مردم عزادار شدند. 15هزار و 900 نفر سالانه در جاده‌ها كشته مي‌شوند. كجاي كار هستيم؟
*مرادي نماينده سنندج – موافق استيضاح
احمد مرادي نماينده سنندج نيز در موافقت با استيضاح وزير راه و شهرسازي اظهارداشت: عاملي كه باعث استيضاح شد، سوگندي است كه در راستاي استيفاي حقوق ملت ايران ياد كرده ام.
وي با بيان اينكه نمايندگان ملت حافظ منافع مردم هستند، گفت: متاسفانه آقاي آخوندي جلسات بسيار كمي با نمايندگان براي بررسي مشكلات حوزه‌هاي انتخابيه برگزار كرده است و بيشتر قول و قرارهاي خود در زمان راي اعتماد را فراموش كرده است.
وي خاطر نشان كرد: عدم توانايي آخوندي در كنترل سيستم حمل و نقل را شاهديم. لذا با بروز همه مشكلات فراوان در حوزه راه و مسكن نمايندگان تصميم جدي خود را بايد بگيرند، چون در برابرخدا و در برابر مردم مسئول هستند.
*عثماني نماينده بوكان – موافق استيضاح
محمد قسيم عثماني نماينده بوكان نيز به عنوان موافق استيضاح گفت:جاده‌هاي كشور به جاده مرگ تبديل شده است؛هرچند قطعا اين فقط در همت وزير نيست وبايد دولت همت كند واعتبارات بخش راه را به شكل جهشي وبه گونه‌اي تدبير كند كه كم و كاستي‌هاي چند ده ساله كشور را در بخش راه جبران كند.
وي با اشاره به عدم رعايت آسفالت راههاي روستايي براساس شاخص‌هاي منطقه اي، گفت:دربرخي استانها وشهرستانها ظريب پوشش آسفالت راه روستايي بيش از 90 درصد ودر بخش شهرستانها كمتر از 35 درصد است واين تفاوت باعث ايجاد شكاف ونارضايتي و مسائلي در كشور مي‌شود كه از اين بلندگو قابل بيان نيست.
عثماني افزود: در حوزه مسكن چه كار خاصي انجام شده است. به‌رغم همه مشكلات اجرايي مسكن مهر حداقل باعث شد طيف قابل توجهي از مردم كه هرگز به مسكن دست پيدا نمي‌كردند، صاحب مسكن شوند ولي دولت تدبير كه قرار بود مسكن اجتماعي را جايگزين نمايد بعد از 5 سال غير از سكوت چه اقدامي انجام داده است.
*عدل هاشمي نماينده كهكيلويه و بهمئي- موافق استيضاح
عدل هاشمي‌پور نماينده كهگيلويه و بهمئي نيز كه به عنوان موافق استيضاح وزير راه و شهرسازي سخنراني مي‌كرد، گفت: ملت ايران به دليل بصيرت و فرهنگ بالاي خود همه اقدامات مجلس را زير نظر دارند و امروز هم مي‌پرسند كه سوال‌هاي ما از وزرا براي استيضاح خيلي كارآمد نيست و به اين فكر مي‌كنند كه پشت پرده چه چيزي وجود دارد.
هاشمي‌ پور افزود: در حادثه سقوط هواپيماي تهران ـ ياسوج، حرف‌هاي زيادي زده شده است ولي خودتان را جاي خانواده‌هايي بگذاريد كه دست، پا و سر عزيزان دلشان را با گوني به پايين كوه منتقل مي‌كنند. چه كسي‌ مي‌خواهد جوابگوي آنها باشد؟
*مخالفان استيضاح وزير راه و شهرسازي
*علوي نماينده سنندج – مخالف استيضاح
سيداحسن علوي در بيان علل مخالفتش با استيضاح وزير راه و شهرسازي گفت: خوشبختانه دكتر آخوندي به مسائل، آمار و اقداماتي كه انجام داده اشاره كرد كه نشان مي‌دهد در سال‌هاي اخير اقدامات خوب و اساسي در بخش حمل و نقل انجام شده و بسياري از رويه‌هاي نادرست در مسير درست قرار گرفته است بنابراين وي توانسته از ظرفيت‌هاي كلي استفاده كند.
علوي خطاب به نمايندگان تصريح كرد: بايد يك بار از خود بپرسيم به راستي همه اين مشكلات واقعا به يك وزير و وزارتخانه مربوط مي‌شود؟ ما چه كرده‌ايم؟ چطور شد كه در دوره‌هاي قبل 3 وزارتخانه را تجميع كرديم كه هيچ ابروزيري نمي‌تواند مشكلاتش را حل كند، اين خطاي استراتژيك را چه كسي انجام داده است؟
اين نماينده مجلس تاكيد كرد: ما مجلسي‌ها هيچ فرقي با گذشته نداريم، بخش كشتيراني را به وزارت صنعت، معدن و تجارت داديم كه در پي آن امروز معلوم نيست در مورد علل تصادف سانچي از چه كسي بايد سوال كنيم؟ از وزارت صنعت، بخش خصوصي يا وزارت راه و شهرسازي يا در بحث دريانوردي، كدام يك بايد پاسخگو باشند؟ همچنين در مورد هواپيماي ATR مگر مربوط به شهرسازي مي‌شود؟
*حضرتي نماينده تهران – مخالف استيضاح
الياس حضرتي نماينده تهران هم در جريان بررسي استيضاح عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي به بيان دلايل مخالفت خود با اين استيضاح پرداخت و گفت: استيضاح با عجله انجام شده و محتوا و محورها نشان دهنده اين عجله است چنانچه يكي از عادات بد ما اين است كه زماني كه يك اتفاق، فاجعه يا بحران در كشور پيش مي‌آيد، به جاي ريشه يابي شروع به زدن طرف مي‌كنيم.
نماينده تهران يادآور شد: وزير زمان برف و بوران به مناطق سردسير رفت تا فاجعه سقوط هواپيماي تهران-ياسوج را بررسي كند اما نمايندگان همان زمان استيضاح را آغاز كردند كه اين نشان دهنده كار عجولانه است.
اين نماينده مجلس با بيان اينكه از شخص آخوندي دفاع نمي‌كند، اظهار داشت: من از مديريت زنده و پويا دفاع مي‌كنم كه ضرورت حياتي اين كشور است و آقاي آخوندي به جاي اينكه خود را به بودجه عمراني صفر محدود كند، فضايي را باز كرده كه از امكانات و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي و جذابيت‌هايي كه مي‌تواند در بخش خود براي جذب سرمايه‌گذاري استفاده كند، اقدام كرده است.
* آخوندي: به عنوان بالاترين مسئول وزارت راه از مردم عذرخواهي مي‌كنم
عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در دفاع از عملكرد خود در مقابل استيضاح گفت كه به عنوان بالاترين مسئول اين وزارتخانه براي هرنوع رنجي كه براي مردم پيش‌آمده از آنها پوزش مي‌خواهد.
وي گفت: حوادث اخير نگراني‌هايي را براي مردم ايجاد كرده زيرا عزيزتر از جان مردم و حفط ايمني، رفاه وآسايش انها هيچ چيز ديگري نيست. من نمي‌خواهم توجيه كنم اما قبل از هر چيزي به عنوان بالاترين مسئول وزارت راه و شهرسازي از هر نوع رنجي كه براي مردم پيش آمده اعم از اينكه قصور و تقصيري متوجه ما بوده يا نه پوزش مي‌خواهم؛ چراكه به هرحال كار هيچ دستگاه اجرايي بدون نقص نيست.
وي ادامه داد: استيضاح براساس سقوط هواپيما در منطقه دنا بوده و من وظيفه دارم خدمت خانواده جانباختگان تسليت بگويم و از مردم عزيز از همه كاستي و كمبودها پوزش بخواهم.
وي با اشاره به هزينه كرد 30 ميليارد تومان در فرودگاه ياسوج يادآور شد: ما علاقه‌مند بوديم در دهه فجر براي افتتاح اين فرودگاه به ياسوج برويم كه شوربختانه اين افتاق افتاد.
آخوندي اضافه كرد: آنچه بهبود شرايط با موجب مي‌شود اين است كه نگاه فرآيندي به سوانح و حوادث داشته باشيم و اطلاعات را به شكل دقيق در اختيار مردم قرار دهيم. به هر حال حمل و نقل يك سيستم پيچيده و باز است و ميليونها نفر در آن ايفاي نقش مي‌كنند. بنابراين وقتي ما از يك سانحه صحبت مي‌كنيم نه از يك عامل بلكه از مجموعه عوامل صحبت مي‌كنيم.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به بارش اخير برف در پايتخت كه موجب بسته شدن راه‌ها شد گفت: ما در دماي منهاي سه درجه در منطقه كرج 33 سانت برف داشيم. سوال اين است كه آيا مي‌شد جاده‌ها و فرودگاه‌ها را در اين شرايط عملياتي نگه داشت؟ در دو ماه گذشته آمار كشورهاي مخلتف را ملاحظه كرديد. 25 حادثه در اين دو ماه در كشور‌هاي ديگر رخ داده است و آمريكا، اروپا، ژاپن، چين و كشورهاي پيشرفته با برف و سرمايي بسياري كمتر از اين دچار مشكلات حمل و نقل شدند.
وي در ادامه دفاعيات از عملكردش به بررسي تجهيزات در اختيار اين وزارتخانه پرداخت و گفت: طول راه‌هاي منتهي به تهران 900 كيلومتر است كه حداقل تعداد نيروي مورد نياز براي راهداري در مواقع حساس مثل شرايط برفي 500 نفر است كه احتياج به 200 دستگاه برف‌روب و نمك‌پاش نيز وجود دارد اما كل دستگاه نمك‌پاش ما در تهران 42 دستگاه آن هم با عمر 25 ساله است. آيا تصور مي‌كنيد با اين مقدار تجهيزات مي‌توان عملكرد صددرصدي داشت؟ آخوندي با بيان اينكه ميزان راه‌هاي كشور به 217 هزار كيلومتر رسيده است، گفت:براي نگه داشتن راههاي كشور طبق استانداردهاي جهاني به چيزي حدود 10 هزار ميليارد تومان پول نياز است كه كل اعتبار راهداري در بهترين حالت به 2000 ميليارد تومان مي‌رسد.
وزير راه و شهرسازي در پاسخ به انتقاداتي درباره نحوه عملكرد اين وزارتخانه در زمان بارش برف در تهران، گفت: وقتي كه برف باريد بنده با پليس تماس گرفتم تا اتوبان تهران ـ كرج را ببندند كه پليس در پاسخ گفت 16 راه ورودي به اتوبان تهران ـ كرج وجود دارد، اصلا آيا كسي مي‌تواند اين راه را ببندد؟ ما در نهايت ساعت 12 شب اتوبان تهران ـ قم را بستيم كه باعث ايجاد شش كيلومتر صف اضافي شد. اتوبان تهران ـ ساوه را نيز بستيم كه 5.5 كيلومتر به صف تهران و 2.5 كيلومتر به صف ترافيكي قم ايجاد كرد. در همان شرايط 80 هزار خودرو مي‌خواستند از تهران خارج شوند. قطعا وقتي شرايط اضطراري رخ مي‌دهد همه توان‌ اجرايي معطوف براي حل مشكل مي‌شود همچنان در كشورهاي ديگري همچون انگليس، ژاپن و چين هم اتفاق مي‌افتد.
وي تاكيد كرد: بايد به فداكاري و صداقت و تلاش راهداران و كساني كه در حوزه ريل كار مي‌كنند اطمينان داشته باشيم. آنها فداكارانه و در سخت‌ترين شرايط براي كشور و مردم تلاش مي‌كنند.
وزير راه و شهرسازي درباره دليل حادثه سقوط هواپيماي تهران ـ ياسوج، گفت: طبق قانون بايد دليل حادثه را ستاد رسيدگي به سانحه اعلام كند بنابراين هر چه بگويم خلاف قانون است. بايد منتظر اظهارنظر قطعي اين ستاد باشيم. در عين حال نيز بدانيد كه اين ستاد كوچك‌ترين اطلاعاتي را از مردم پنهان نمي‌كند و همه جزئيات را مي‌گويد چون براي داشتن ايمني بايد اطلاعات در اختيار همه باشد تا هر كسي بتواند در ادامه راه وظايفش را بهترين شكل انجام دهد.
آخوندي با تاكيد بر اينكه بايد مقصران حادثه پاسخگوي قصورشان باشند، گفت: سازمان هواپيمايي كشور هيچ نفعي ندارد كه بخواهد انحرافي را در گزارش منتشر كند. اين سازمان كنترل‌كننده مقررات و به عبارتي پليس صنعت هواپيمايي است پس به اين پليس اعتماد كنيد چون هدفش ايمني هوانوردي است.
وي با اشاره به زمان وقوع حادثه سقوط هواپيماي تهران ـ ياسوج، گفت: بنده به محض اطلاع از حادثه يعني در روز دوشنبه صبح و در همان شرايط سخت برفي به محل حادثه رفتم و از نزديك با خانواده قربانيان صحبت كرده و از آنها دلجويي نمودم. اين حداقل‌ترين كاري بود كه مي‌توانستم از لحاظ اخلاق

 
Copyright © 2013 - TAMADDON